Barum Polaris 3 – Dobre opony za rozsądne pieniądze

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

barum-polaris-3-lead-620-200

Połączenie Barum z niemieckim koncernem Continental było dla czeskiej firmy czymś w rodzaju tchnienia drugiego życia. To wtedy marka, o której dotąd mało kto słyszał, nagle zaczęła znajdować uznanie w całej Europie. Jedną z nowości, które wprowadzono, była linia opon zimowych Polaris. Obecnie znaną jest nam jej trzecia generacja, która, mimo upływu lat, nadal cieszy się dużą popularnością. Nie, nie dlatego, by zimówki Barum Polaris 3 wniosły jakąś nową jakość, rewolucyjne technologie czy choćby garść innowacyjnych rozwiązań.

Opony czeskiego producenta były po prostu odpowiedzią na potrzeby zwyczajnego, europejskiego kierowcy. Świetnie sprawdzają się na miejskich drogach, gwarantują stabilną jazdę, niezłe osiągi i nie uderzają po kieszeni. Gdyby porównać je do jednej z kinowych produkcji ostatnich lat, byłyby którąś z kolei częścią Piratów z Karaibów. Było w nich przecież wszystko, co miało dać widzowi poczucie dobrze wydanych pieniędzy. I absolutnie nic poza tym.

 

polaris-3-cala-opona
fot. Barum Continental

 

Pytanie, które kierowca powinien sobie zadać przed zakupem zimówek, powinno więc brzmieć: czy rzeczywiście oczekuję od nich czegoś więcej? Jeśli nie, nie ma nad czym się zastanawiać. Jeżeli jednak ktoś potrzebuje dodatkowej zachęty, niech przeczyta resztę tego tekstu, w którym bliżej przyglądam się bieżnikowi od producenta z Otrokovic.

 

Zastosowane rozwiązania

  • Dodatkowy kanał obwodowy w części barkowej
    Trudno uwierzyć, że tak drobny element może aż tak znacząco poprawić wyniki opony. A jednak. Dodatkowy kanał obwodowy umiejscowiony w konstrukcji barku sprawia, że Polaris 3 prezentuje znacznie niższe opory toczenia, które go nie posiadają.
  • Szerokie rowki w części barkowej
    Inżynierowie Barum zdecydowanie postawili na optymalizację konstrukcji barku. I słusznie, bo zdecydowanie się na poszerzeniu rowków w tej części skutkuje dużo lepszym zachowaniem na mokrej nawierzchni. Jak to możliwe? Odpowiada za to „efekt wycieraczki”, który sprawia, że woda jest dużo szybciej odprowadzana na zewnątrz. Gdy spadanie deszcz, trudno nie odczuć zbawiennych skutków tego prostego rozwiązania.
  • Technologia SnowCatcher
    Zamontowany w kanałach bieżnika snow catcher („śnieżny łapacz”) jest dokładnie tym, na co wskazuje nazwa. Gdy opona naciska na powierzchnię, dochodzi do zaciśnięcia klocków, które tym sposobem zaciskają się na śniegu („łapią go”). Technologia ta jest o tyle ciekawa, że wykorzystuje naturalny nacisk opony i nie wymaga żadnych dodatkowych elementów. Efekt na przyczepność jest jednak piorunujący i odczułby go nawet kompletny laik.
  • Zróżnicowania głębokość lameli po przekątnej
    Jeśli ktoś szuka tanich opon, nie powinien kierować się wyłącznie początkową ceną. Najważniejsza jest ich żywotność, czyli to, jak szybko i równomiernie się ścierają. Inżynierowie z Barum postawili na zróżnicowaną głębokość lameli po przekątnej, gwarantując tym samym znacznie dłuższą trwałość swojego zimowego produktu. Dowodem na to, że im się powiodło, są liczne testy opon. Niejednokrotnie wykazano w nich, że Polaris 3 pod względem zużycia nie odbiegają od najlepszych zimówek na rynku.

 

 

Nagrody, wyróżnienia oraz wyniki w popularnych testach opon zimowych

Opony Barum Polaris 3 zostały wyprodukowane w relatywnie szerokiej gamie rozmiarów, dlatego nie dziwi tak częsta ich obecność w rankingach. Jakie miejsca w nich zajmują? Testy, w których ich możliwości zostały poddane próbom, potwierdziły to, o czym pisałem na początku. Są to zimówki z klasy średniej, w żaden sposób nie rewolucjonizujące rynku oponiarskiego. Najkorzystniejszym okazał się dla nich test opon zimowych w rozmiarze 185/60 R15, przeprowadzony w 2015 roku przez Autobild.

Czeskie gumy zajęły w nim trzecie miejsce, wyprzedzając takie produkty jak Dunlop SP Winter Response 2, Michelin Alpin A4 czy, Goodyear UltraGrip 9. 3 lata wcześniej rozmiar 165/70 R14 T otarł się z kolei o podium w teście ADAC. Nieco niższe rezultaty w pozostałych badaniach tłumaczyć można różnie. Czasem był to wynik licznej konkurencji, czasami o dalszej pozycji zadecydowały natomiast ułamkowe części punktów.

Celem inżynierów Barum z pewnością nie było jednak stworzenie mistrzowskich opon, które nie będą miały sobie równych, ale dobrych, pewnych zimówek. Dlatego najobiektywniejszym i najbardziej miarodajnym wynikiem są ostateczne oceny przyznawane za wyniki w testach. A Barum Polaris 3 przeważnie określane były jako dobre i polecane. Osobiście powiedziałbym o nich dokładnie to samo.

 

Wyniki testów modelu Barum Polaris 3:

  • ADAC 2016 – Polecany  (Test opon zimowych w rozmiarze 185/65 R15)
  • ADAC 2015 – Szczególnie polecany (185/65 R15)
  • ADAC 2015 – Polecany (165/70 R14)
  • ADAC 2015 – Polecany (205/55 R16)
  • AutoBild 2015 – Szczególnie polecany (185/60 R15)
  • AutoBild 2014 – Polecany (225/50 R17)
  • Autoklub ČR 2013 – Szczególnie polecany (185/65 R15)
  • AutoBild 2013 – Szczególnie polecany (195/65 R15)
  • ADAC 2013 – Polecany (185/60 R15)
  • ADAC 2012 – Polecany (165/70 R14)

 

Zalety oraz wady

polaris-3-yellow

Niemal wszystkie testy pokazują, że Barum Polaris 3 bardzo dobrze radzą sobie na śniegu oraz suchej nawierzchni. Niestety, gorzej wypadają na mokrym torze (to samo dotyczy długości drogi hamowania, zmierzonej np. przez Autobild na rozmiarze 205/55 R16). Wyniki rejestrowane w podeszczowych warunkach mocno zaniżają ich całościowe oceny.

Nadal jednak są to zupełnie dobre rezultaty, daleko odbiegające od tych, które osiągnęły opony z dalszych pozycji. Dowodzą tego etykiety unijne, w których Polaris 3 otrzymały noty z górnej części skali (na ogół „C”). Niestety, te same etykiety nie pozostawiają złudzeń co do efektywności paliwowej czeskich gum. To spora wada, która może odstraszyć niejednego kierowcę, który kieruje się przede wszystkim finansami.

Na szczęście posiadają one też mocne zalety, które równoważą koszty eksploatacji. Mam tu na myśli przede wszystkim ich stosunkowo wysoką odporność na zużycie. Weźmy za przykład test ADAC z 2013 roku. Pod względem ścieralności BP3 dorównały tam oponom Dunlop SP Winter Response 2, które uplasowały się na drugiej pozycji. Ostatecznie są to zimówki ekonomiczne, tanie nie tylko według metki, ale i przez cały okres eksploatacji. Warto też wspomnieć o dużym komforcie akustycznym, który docenia się szczególnie przy długich trasach.

 

Barum Polaris 3 vs Barum Polaris 2

Na pierwszy rzut wzór bieżnika może wydawać się niemal niezmieniony. Dopiero przy bliższej obserwacji można zobaczyć, że zdecydowano się na większą liczbę nacięć i lameli. Nieco inaczej ułożone zostały też klocki w centralnej części bieżnika.

W poprzedniej generacji były bardziej symetryczne, tutaj natomiast występują naprzemiennie. Ale różnice nie dotyczą wyłącznie tego, co widać gołym okiem. Trzeba wspomnieć o zoptymalizowanej mieszance surowcowej, która sprawia, że są to zimówki znacznie elastyczniejsze od swoich poprzedniczek. Temu też należy przypisać ich dużą odporność na ścieralność oraz niską emisję hałasu zewnętrznego.

Pytanie czy najbliższa przyszłość pokaże nową ulepszoną odsłonę Baruma Polaris 3 w postaci modelu Polaris 4? Czas pokaże. Jeżeli macie jakieś ciekawe pomysły, jak mógłby nazywać się jeszcze następca Polarisa 3-ki to podzielcie się tym w komentarzach pod artykułem.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 195/65 R15 91T)

barum-polaris-3-etykieta-unijnaEtykiety unijne przyznawane są oponom, które trafiają na rynek europejski. A zatem nawet najsłabsze rezultaty w badanych kategoriach świadczą o ich zdatności do użytku. Dlatego ocena „F”, jaką otrzymał bieżnik Polaris 3 za efektywność energetyczna, w rzeczywistości mówi, iż spełnia on europejskie standardy zużycia paliwa.

Z kolei „C” za przyczepność na mokrej nawierzchni pokazuje, że mamy tutaj do czynienia z oponą ponadprzeciętną. Ocena ta przyznawana jest za długość drogi hamowania, przy czym różnica między kolejnymi stopniami skali to około 3 metry. Znaczy to, że BP3 w rozmiarze 195/65 R15 91T zatrzymają się o ok. 12 metrów wcześniej od opon z oceną „F”.

Ostatni wskaźnik informuje o zewnętrznym hałasie toczenia. 71 dB to wynik, który mieści się w środkowym przedziale, o czym informują symbole fal dźwiękowych po lewej. To niezbyt częste w przypadku opon ekonomicznych.

 

Gwarancja na opony Barum Polaris 3

Barum należy do koncernu Continental, który formułuje takie same warunki gwarancyjne dla wszystkich swoich marek. O pozytywne rozpatrzenie reklamacji można się starać przez okres 60 miesięcy od daty produkcji. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przed upływem tego czasu dojdzie do osiągnięcia granicznego zużycia czoła bieżnika.

Gwarancja nie obejmuje też opon: naprawianych, z nacinanym czołem, bieżnikowanych poza producentem, z nieczytelnym oznaczeniem, bez europejskich homologacji lub zużytych powyżej 25% (w przypadku reklamacji dotyczących wibracji lub niestabilnością prowadzenia auta).

 

Opinie na forach dyskusyjnych

Pohulałem sobie trochę po forach dyskusyjnych w poszukiwaniu wiarygodnych opinii na temat modelu Polaris 3 i muszę przyznać, że recenzje są zadziwiająco pozytywne. Na prawdę rzadko zdarzało się, że ktoś był niezadowolony z wyboru Polarisów 3 na opony zimowe i żałował zakupu. Sam zresztą jestem ich szczęśliwym posiadaczem i złego słowa nie powiem:) Poniżej kilka sensowniejszych opinii z for dyskusyjnych.

Nic nadzwyczajnego. Jeśli ktoś nie ma w planach ścigać się w Formule 1 to polecam. Dobre do miasta, na autostradę, tak żeby dotrzeć do pracy, podjechać pod sklep. Zachęcająca cena.

Nie powiem że jestem rozczarowany no, bo trudno żeby rozczarować się towrem za takie pieniądze. Jednak jakbym miał jszcze raz wybrać między tymi a hankook i cept rs w442, które dałem do drugiego samchodu to wybrałym te drugie. Ale tylko, dlatego, że są odrobinę tańsze. Na śniegu może słabsze, ale bez przesdy.

Pięć lat mam je już na kołach i prawdopodobnie prędzej mi samochód padnie niż wymienię je na jakieś nowe. Bieżnik nadal w dobrym stanie, nie potrzebuję nowych. Nie zmieniam ich nawet latem, ale dlatego że używam tylko do jeżdżenia między domem na wsi a miastem gdzie mam pracę. Naprawdę dają radę, polecam.

Są to dobre opony na polskie drogi, ponieważ temperatura zmienia się w naszym kraju diamterialnie w tych miesiącach. W grudnia praktycznie mieliśmy wiosnę i wtedy spisały się na medal. Potem w styczniu i lutym temperatura mocno spadła, a Barum Polaris 3 dalej nie można było nic zarzucić. Po dwóch zimach mogę z czystym sumieniem je polecić, bo mam z nimi nie małe doświadczenie. 10/10.

 

Dostępne rozmiary

Opony Barum Polaris 3 dostępny jest w 82 rozmiarach od 13 do 19 cali. Producent określa przeznaczenie opon jako ogumienie do pojazdów osobowych oraz SUV-ów. W tabeli pełna lista dostępnych w Polsce rozmiarów (wariantów) posortowanych od najmniejszego do największego rozmiaru. W zestawieniu kilkanaście opon wzmocnionych. Model Polaris 3 nie występują w wersji run on flat. Trzeba przyznać, że wybór rozmiarówek jest ogromny. Dla felg 19 calowych występuje tylko jeden rozmiar – 255/50 R19 (którego nie występuje obecnie w sprzedaży).

Kod Rozmiar Indeksy Inne cechy Etykieta
15411260000 135/80 R13 70T G C 71dB
15410060000 145/70 R13 71T G C 71dB
15410030000 145/80 R13 75T G C 71dB
15411080000 155/65 R13 73T G C 71dB
15410300000 155/65 R14 75T F C 71dB
15410070000 155/70 R13 75T G C 71dB
15410040000 155/80 R13 79T G C 71dB
15410310000 165/65 R14 79T G C 71dB
15410090000 165/70 R13 79T G C 71dB
15413000000 165/70 R13 83T XL G C 71dB
15410270000 165/70 R14 81T F C 71dB
15411150000 165/80 R13 83T F C 71dB
15411140000 165/80 R14 85T F C 71dB
15411160000 175/65 R13 80T G C 71dB
15410490000 175/65 R14 82T F C 71dB
15413040000 175/65 R14 86T XL F C 71dB
15410870000 175/65 R15 84T F C 71dB
15410160000 175/70 R13 82T F C 71dB
15410290000 175/70 R14 84T F C 71dB
15411310000 175/70 R14 88T XL F C 71dB
15410050000 175/80 R14 88T F C 71dB
15411010000 185/55 R15 82T F C 71dB
15410930000 185/60 R14 82T F C 71dB
15410940000 185/60 R15 84T F C 71dB
15410950000 185/60 R15 88T XL F C 71dB
15410860000 185/65 R14 86T F C 71dB
15410880000 185/65 R15 88T F C 71dB
15411320000 185/65 R15 92T XL F C 71dB
15410280000 185/70 R14 88T F C 71dB
15413070000 195/50 R15 82H F C 71dB
15411060000 195/50 R15 82T F C 71dB
15411020000 195/55 R15 85H F C 71dB
15411030000 195/55 R16 87H F C 71dB
15413080000 195/60 R15 88H F C 71dB
15410960000 195/60 R15 88T F C 71dB
15411180000 195/65 R14 89T F C 71dB
15410900000 195/65 R15 91H F C 71dB
15410890000 195/65 R15 91T F C 71dB
15410910000 195/65 R15 95T XL F C 71dB
15411250000 205/50 R16 87H F C 71dB
15411300000 205/50 R17 93H XL F C 71dB
15411050000 205/55 R16 91H F C 71dB
15413050000 205/55 R16 94H XL F C 71dB
15411040000 205/55 R16 91T F C 71dB
15413060000 205/55 R16 94V XL F C 71dB
15411090000 205/60 R15 91H F C 71dB
15411190000 205/60 R15 91T F C 71dB
15410980000 205/60 R16 92H F C 71dB
15410990000 205/60 R16 96H XL F C 71dB
15411240000 205/65 R15 94H F C 71dB
15410920000 205/65 R15 94T F C 71dB
15350280000 205/70 R15 96T F C 71dB
15411450000 215/50 R17 95V XL F C 71dB
15411220000 215/55 R16 93H F C 71dB
15411110000 215/55 R16 97H XL F C 71dB
15411000000 215/60 R16 99H XL F C 71dB
15350320000 215/60 R17 96H F C 71dB
15411100000 215/65 R15 96H F C 71dB
15411200000 215/65 R16 98H F C 71dB
15350220000 215/70 R16 100T F C 71dB
15411760000 225/40 R18 92V XL F C 71dB
15411270000 225/45 R17 91H F C 71dB
15411280000 225/45 R17 94V XL F C 71dB
15411070000 225/50 R17 98H XL F C 71dB
15411770000 225/50 R17 98V XL E C 72dB
15411120000 225/55 R16 95H F C 71dB
15411130000 225/55 R16 99H XL F C 71dB
15411210000 225/55 R17 101V XL F C 71dB
15411230000 225/60 R16 102H XL F C 71dB
04010070000 225/65 R17 102H F C 71dB
04010000000 225/70 R16 103T F C 71dB
15411740000 235/55 R17 103V XL F C 72dB
15411290000 235/60 R16 100H F C 71dB
15350260000 235/60 R18 107H XL F C 71dB
15350250000 235/65 R17 108H XL F C 71dB
04010080000 235/70 R16 106T F C 71dB
15411460000 245/40 R18 97V XL F C 72dB
15411600000 245/45 R18 100V XL F C 71dB
15411750000 255/50 R19 107V XL
15350270000 255/55 R18 109H XL F C 71dB
04010060000 265/70 R16 112T F C 73dB

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Od początku nie ukrywam, że Barum Polaris 3 nie są oponami wybitnymi. Testy oraz liczne opinie, jakie znaleźć można w Internecie, pokazują natomiast, że to produkt pewny i sprawdzony. Wskazuje też na to fakt, iż w sprzedaży znajdują się już ponad 5 lat. Ich nieco słabsze (ale nadal zadowalające) wyniki na mokrej nawierzchni, są rekompensowane przez rezultaty na śniegu i suchej drodze. Dodatkowo duża odporność na ścieranie i niska emisja hałasu sprawiają, że są to jedne z lepszych zimówek spośród opon ekonomicznych.

 

Barum Polaris 3 w pigułce:

  • Klasa – Budżetowa
  • Producent – Barum
  • Bieżnik – Polaris 3
  • Poprzednia wersja – Polaris 2
  • Następna wersja – Polaris 4 (moje przypuszczenie)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe, SUV-y
  • Gwarancja – 60 miesięcy
  • Średnica felgi – od 13 do 19 cali
  • Ilość wariantów – 82
  • Sezon – Opony zimowe
  • Ceny – od 124 zł za sztukę

 

Zobacz także:

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *