Bridgestone Blizzak LM-32 na najtrudniejsze warunki zimowe

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

bridgestone-blizzak-lm-32-lead

Bridgestone Blizzak LM-32 to opony zimowe, które zostały opracowane z myślą o najtrudniejszych warunkach, jakie można spotkać w okresie od późnej jesieni do wczesnej wiosny. Model jest obecny na rynku już kilka dobrych lat i cały czas sprawdza się doskonale, bez problemu rywalizując z nowszymi technologicznie modelami. W związku z tym warto przyjrzeć mu się bliżej.

Co ciekawe, na stronie producenta znajdziemy informacje, że jest to produkt przeznaczony do samochodów dostawczych, więc na początku warto rozwiać wszelkie wątpliwości. Bridgestone Blizzak LM-32 to opona zarówno do samochodów dostawczych, jak i osobowych (widać to po palecie rozmiarów) – dostępne są wersje mające w rozmiarze „C”, czyli „cargo”, egzemplarze wzmocnione oraz standardowe do najbardziej popularnych osobówek. Zobaczmy zatem jakimi rozwiązaniami technologicznymi może pochwalić się ten model.

 

Bridgestone Blizzak LM-32
Bridgestone Blizzak LM-32

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Zastosowane technologie

Firma Bridgestone słynie z nowatorskich rozwiązań technologicznych. W przypadku omawianej opony uwagę zwraca przede wszystkim nietuzinkowy, agresywny kształt bieżnika. Znajdziemy w nim gęsto rozmieszczone, długie poprzeczne rowki, które poprawiają prowadzenie samochodu na najbardziej nieprzyjemnych typach nawierzchni, np. na błocie pośniegowym.

Barki opony (boczna strefa bieżnika) posiadają budowę, która znacznie skraca drogę hamowania na śliskiej nawierzchni. Rzeźba bieżnika sprawia, że opona Blizzak LM-32 radzi sobie z każdą zimową przeszkodą na drodze. Na dobrym poziomie pozostaje także przyczepność na suchej nawierzchni – szersze bloki i barki bieżnika zwiększają powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Dopełnieniem całości jest mieszanka gumowa, dzięki której opona zużywa się powoli, a jednocześnie zachowuje przyczepność w szerokim zakresie temperatur.

 

Oferta

Lista dostępnych w sprzedaży wariantów i rozmiarów opisywanego modelu opon Bridgestone. Oznaczenia użyte w tabeli: XL – opony wzmacniane, FR – opony z rantem ochronnym, Run Flat – opony w których zastosowano technologię umożliwiającą poruszanie się pojazdem pomimo utraty powietrza w kole. Pamiętać należy, iż każdy producent zapisuje tą technologię w nieco inny sposób i tak Bridgestone opony Run Flat oznacza skrótem RFT.

Rozmiar Etykieta
175/60 R15 81T G C 70dB
185/60 R15 88H XL E C 71dB
185/60 R15 88T XL E C 71dB
185/60 R15 88T XL F B 67dB
185/65 R15 88T E C 70dB
185/65 R15 88T F C 71dB
195/50 R16 88H XL, FR F C 71dB
195/50 R16 88H XL, FR F C 71dB
195/55 R16 87H F B 71dB
195/55 R16 87H Run Flat G E 71dB
195/65 R15 91H F E 72dB
195/65 R15 91T F C 70dB
195/65 R15 91T F C 71dB
195/65 R15 95T XL F C 70dB
205/45 R17 88V XL, FR F C 71dB
205/50 R17 89H Run Flat, FR
205/50 R17 93H XL F C 70dB
205/50 R17 93H XL
205/50 R17 93H XL, FR F C 70dB
205/50 R17 93V XL F C 70dB
205/55 R16 91H G E 72dB
205/55 R16 91H Run Flat F C 72dB
205/55 R16 91H E C 71dB
205/55 R16 91H F E 71dB
205/55 R16 91H F C 71dB
205/55 R16 91T F C 71dB
205/55 R16 94V XL F C 70dB
205/60 R16 92H E C 70dB
205/60 R16 92H Run Flat F E 71dB
205/60 R16 92H E C 70dB
215/40 R17 87V XL, FR F C 70dB
215/40 R17 87V XL, FR G C 72dB
215/40 R18 89V XL, FR F C 72dB
215/40 R18 89V XL, FR F C 70dB
215/45 R16 90V XL, FR G C 72dB
215/45 R17 91V XL, FR F C 71dB
215/45 R18 93V XL, FR F C 71dB
215/45 R20 95V XL, FR C B 72dB
215/45 R20 95V XL C B 72dB
215/50 R17 95V XL, FR E C 71dB
215/55 R16 93H E C 71dB
215/55 R16 97H XL E C 71dB
215/55 R16 93V E C 71dB
215/55 R17 98V XL E C 71dB
215/60 R16 99H XL E C 71dB
225/40 R18 92V XL, FR
225/45 R17 91H FR E C 70dB
225/45 R18 95H XL
225/50 R17 94H Run Flat
225/50 R17 94H Run Flat F C 72dB
225/50 R17 94H F C 72dB
225/55 R16 95H E C 71dB
225/55 R16 95H F E 72dB
225/55 R16 95H F E 72dB
225/55 R16 95H Run Flat F C 72dB
225/55 R16 95H Run Flat F C 72dB
225/55 R16 99H XL E C 71dB
225/55 R16 99H XL E E 71dB
225/55 R17 97H Run Flat F E 72dB
225/55 R17 101V XL E C 72dB
235/35 R19 91V XL, FR F C 72dB
235/40 R19 96V XL, FR F C 72dB
235/40 R19 96V XL, FR F C 71dB
235/45 R18 98V XL, FR E C 72dB
235/45 R18 98V XL, FR E C 72dB
235/50 R18 101V XL, FR F C 71dB
235/50 R18 101V XL, FR E C 71dB
235/55 R17 103V XL E C 71dB
235/60 R17 102H F E 72dB
245/40 R17 95V XL, FR F C 72dB
245/40 R17 95V XL, FR E C 72dB
245/40 R20 95W E E 72dB
245/45 R18 100V XL, FR F C 72dB
245/45 R18 100V XL, FR E C 72dB
245/45 R19 102V XL, FR E C 72dB
255/40 R19 100V XL, FR E C 73dB
255/45 R18 103V XL, FR F C 73dB
255/45 R18 103V XL, FR E C 73dB
255/45 R18 103V XL, FR E C 73dB
295/35 R20 105W XL, FR E E 74dB

 

Test opon Blizzak LM-32

Przez lata obecności na rynku Bridgestone Blizzak LM-32 wziął udział w niezliczonej ilości testów. Pierwsze zostały przeprowadzone już w 2010 roku: „Auto Bild” w rozmiarze 195/65 (8. miejsce), „Auto Zeitung” (195/65 R15, 9. miejsce) czy „Auto Motor und Sport” (205/55 R16, 9. miejsce). Najnowsze testy pochodzą z kolei z 2014 roku i są to odpowiednio: „Auto Motor und Sport” (205/55 R16, 7. miejsce) oraz „Auto Zeitung” (205/55 R16, 10. miejsce).

Najwyższe pozycje prezentowany model zajął w dwóch testach „Auto Bild”: 2. miejsce w 2011 roku (225/45 R17) oraz taką samą pozycję w 2012, ale z w rozmiarze 205/55 R16. Jak widać pozycje te były bardzo różne, ale oceny zazwyczaj były „zadowalające”, „polecane”, „dobre” lub nawet wyższe, a jako mocne strony modelu podawano krótką drogę hamowania, dobre prowadzenie na śniegu, odporność na zużycie i komfort jazdy.

Dla poprawy czytelności, testy opon zimowych organizowane przez „Auto Motor und Sport” określamy w poniższej tabeli skrótem „AMS”.

Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
2 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 205/55 R16  2012
2 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 225/45 R17 2011
3 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 205/55 R16 2012
3 miejsce  GTU/ACE Test opon zimowych 195/65 R15 2013
4 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 195/65 R15 2013
6 miejsce  GTU/ACE Test opon zimowych 205/55 R16 2012
6 miejsce  Auto Zeitung Test opon zimowych 195/65 R15 2013
7 miejsce  AMS Test opon zimowych 205/55 R16 2014
8 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 195/65 R15 2010
8 miejsce  Auto Bild Test opon zimowych 225/45 R17 2012
8 miejsce  Auto Zeitung Test opon zimowych 205/55 R16 2012
9 miejsce  Auto Zeitung Test opon zimowych 195/65 R15 2010
9 miejsce  AMS Test opon zimowych 205/55 R16 2010
10 miejsce  Auto Zeitung Test opon zimowych 205/55 R16 2011
10 miejsce  Auto Zeitung Test opon zimowych 205/55 R16 2014
11 miejsce  AMS Test opon zimowych 205/55 R16 2011
13 miejsce  GTU/ACE Test opon zimowych 195/65 R15 2011

 

Wady i zalety

Kierunkowa rzeźba bieżnika to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku opon na sezon zimowy. Ma ona szereg zalet, które najlepiej widać podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych. Tego typu bieżnik zdecydowanie najszybciej odprowadza wodę i błoto pośniegowe zapewniając najlepszą ochronę przed poślizgami i niezwykle niebezpiecznym zjawiskiem aquaplaningu.

Opony z kierunkowym bieżnikiem charakteryzują się również dobrym trzymaniem toru jazdy. Warto wspomnieć, że wielu kierowców ceni także ich atrakcyjny wygląd. Do wad opon kierunkowych należą przede wszystkim: zwiększone ryzyko ząbkowania (charakterystycznego zużycia), głośniejsza praca i ryzyko pracy w złą stronę po założeniu koła zapasowego (montuje się je na feldze zgodnie z kierunkiem toczenia, więc np. prawe koło zamontowane z lewej strony będzie miało bieżnik skierowany tyłem naprzód).

 

Etykieta UE

etykieta-fc71-2W przykładowym rozmiarze 205/55 R16 opony Bridgestone Blizzak LM-32 otrzymały klasę „C” w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. Jest to umiarkowany wynik, ale opinie kierowców i wyniki testów pokazują, że mimo takiej oceny na etykiecie, na wodzie ten model radzi sobie bardzo dobrze.

Jeśli chodzi o opory toczenia to opona otrzymała klasę „F”, ale przypadku zimówek jest ona spotykana dość często. Pomiary hałasu zewnętrznego emitowanego przez prezentowane opony pozwoliły na przyznanie jej symbolu dwóch fal (71dB), co jest bardzo zadowalającym rezultatem.

 

Gwarancja na opony Bridgestone

Na swoje produkty firma Bridgestone udziela 5-letniej gwarancji liczonej od daty produkcji opony. Jej warunki są dość standardowe i nie odbiegają niczym od konkurencyjnych produktów. Gwarancja obejmuje wszystkie wady i uszkodzenia, które powstały z winy producenta.

Jeśli reklamacja zostanie uznana, to Bridgestone naprawia wadliwe opony, wymienia je na nowe lub udziela rabatu na zakup nowych opon marki. Jego kwota jest przy tym uzależniona od stopnia zużycia reklamowanych opon.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie kierowców o oponach Blizzak LM-32

Marka Bridgestone jest powszechnie ceniona wśród kierowców i ciężko znaleźć takiego, który nie byłby zadowolony z produktów oznaczonych jej logo. Potwierdzają to opinie, których przykłady przytaczam poniżej.

„Do zakupu tych opon zachęcił mnie bieżnik – widać, że twórcy pomyśleli o rozbijaniu śniegu i błota – w tych warunkach te opony nie mają sobie równych. W pozostałych nie ma może jakiejś wielkiej rewelacji, ale nie ma też do czego się przyczepić. Po prostu dobre zimówki warte wydanych na nie pieniędzy” – Marek.

„Opony polecił mi sprzedawca twierdząc, że jeszcze nie miał na nie żadnych reklamacji, a kierowcy generalnie chwalą sobie ten model. Ja również mogę go polecić, samochód trzyma się drogi jak powinien, te opony po prostu robią to co do nich należy” – Małgorzata.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak komfort, trwałość bieżnika, zachowanie na mokrej nawierzchni czy poziom atrakcyjności ceny zakupu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

W ramach zakończenia warto wspomnieć, że firma Bridgestone przez kilkanaście sezonów była oficjalnym dostawcą opon do Formuły 1. Jak to się przekłada na możliwości „cywilnego” modelu Blizzak LM-32? Większość producentów opon (a z pewnością wszyscy ze światowej czołówki) potrzebuje poligonów doświadczalnych dla opracowanych rozwiązań technologicznych. Są nimi właśnie tory wyścigowe.

Technologie, z których możemy korzystać podczas codziennej jazdy zostały przetestowane w ekstremalnych warunkach i po odpowiednim dostosowaniu wprowadzono je do opon, z których korzystamy na co dzień. To daje nam poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy na produkcie dopracowanym w 100%. Blizzak LM-32 to sprawdzone i niezawodne opony zimowe.

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Bridgestone
  • Koncern – Bridgestone
  • Bieżnik – Blizzak LM-32
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – Blizzak LM001
  • Rodzaj bieżnika – symetryczny (kierunkowy)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe, SUV-y
  • Gwarancja – 5 lat
  • Średnica felgi – od 15 do 20 cali
  • Ilość wariantów – 140
  • Sezon – opony zimowe
  • Cena – od 198 zł za sztukę (rozmiar 195/65 R15)

 

Inne nazwy modelu Blizzak LM-32

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w internecie. Nazwa wymieniona jako pierwsza na poniższej liście, stosowana jest najczęściej na różnego rodzaju forach czy serwisach z ogłoszeniami.

  • Bridgestone LM32 (łączny zapis „LM” oraz „32” bez spacji ani myślnika)
  • Bridgestone Blizzak 32 (bez „LM” w nazwie bieżnika)
  • Bridgestone 32 LM Blizzak  (odwrotna kolejność)
  • Bridgestone Bilzak lm 32 (błędny zapis w słowa „blizzak”)

 

Zobacz również:

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *