Bridgestone Blizzak LM001 – niedrogie zimówki w klasie premium

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,75 na 5)
Loading...

bridgestone-blizzak-lm-001-620-200

Bridgestone to największy na świecie producent opon, który dostarcza światu ogumienia samochodowego od niemal 100 lat. Opona zimowa Bridgestone Blizzak LM001 jest tylko jedną z wielu świetnych pozycji znajdujących się w portfolio koncernu zlokalizowanego obecnie w Tokio.

Firma obecnie produkuje opony w około 60 (sic!) fabrykach rozlokowanych w różnych częściach globu. Jedna z nich zlokalizowana jest w Poznaniu, co tłumaczy dużą popularność marki w Polsce. Głównym jednak powodem jej sukcesu na drogach Polski, Europy i innych kontynentów, jest po prostu wysoka jakość jej produktów.

Dobrej sławy nie popsuł Bridgestone’owi bieżnik Blizzak LM001. To opona z klasy premium, następczyni uznanej LM32. Stworzona z myślą o szybkiej, niezawodnej i bezpiecznej jeździe, porównywana do najlepszych modeli zimowych z 2014. Nic dziwnego, że w teście znalazła się na podium pomiędzy takimi markami jak Continental czy Dunlop.

 

Zastosowane rozwiązania

  • Trójwymiarowe lamele na całej rzeźbie bieżnika – zapewniają lepsze blokowanie ruchu lameli bez uszczerbku na elastyczności. Skutek: opony dosłownie „wgryzają” się w śnieg.
  • Ukośne rowki zamiast prostych – wyraźnie poprawiają przyczepność. Pozytywny efekt wzmacnia ich znacznie gęstsze rozmieszczenie. Dodatkowo przyspiesza to odprowadzanie wody, co skutkuje większą pewnością na mokrym asfalcie.
  • Zaokrąglone krawędzie rowków – w porównaniu do zwykłych krawędzi, wyraźniej zmniejszają efekt „zarzucania”. Szczególnie cenne podczas deszczów i w okresie roztopów, bo zapewniają lepszy przepływ wody/błota pośniegowego.
  • Technologia NanoPro-Tech™ – opracowana w celu utrzymania wysokiej przyczepności przy różnych temperaturach.
  • RunFlat – ta niesamowita technologia pozwala oponom na prowadzenie auta nawet przez 80 km bez ciśnienia. Dzięki temu nawet w razie pęknięcia opony dojedziesz spokojnie do najbliższego serwisu.

 

Wyniki w testach opon zimowych

Bridgestone Blizzak LM001 zajął 2 miejsce w teście opon zimowych ADAC zorganizowanego dla rozmiaru 195/65 R15. W badaniu wzięło udział 14 modeli zimówek. Zwyciężyły opony niemieckiego producenta Continental, uzyskując niewielką przewagę (0.1 pkt) nad Bridgestone Blizzak LM001. Oba modele znalazły się wśród czterech, które ADAC określił mianem „dobrych”. I rzeczywiście, wszystkie prezentują bardzo zrównoważone, dobre wyniki we wszystkich kategoriach.

Mimo tego nie można pominąć faktu, że to właśnie zimówki Bridgestone uzyskały najlepszy wynik na mokrym asfalcie. Ich mocną stroną jest wysoki komfort akustyczny (również najlepszy wynik w zestawieniu) oraz zachowanie na suchej nawierzchni (2 wynik). W pozostałych kategoriach otrzymały ocenę „dobrą”, prezentując przyzwoity poziom, godny opon klasy premium. Niżej wrzucam porównanie wyników trzech „medalowych” bieżników.

 

Waga Continental
WinterContact TS850
Bridgestone
Blizzak LM001
Dunlop
Winter Sport 4D
Sucho 15% 2.0  2.1  2.5
Mokro 30% 2.2  1.9  2.3
Śnieg 20% 2.0  2.4  2.3
Lód 10% 2.2  2.4  2.5
Hałas 5% 3.5  3.0  3.5
Paliwo 10% 1.6  2.1  1.7
Bieżnik 10% 1.5  2.5  2.5
Wynik   2.1  2.2  2.4

 

Pozostałe wyróżnienia:

  1. ADAC 2015 – szczególnie polecane (165/70 R14)
  2. ADAC 2015 – szczególnie polecane (205/55 R16)
  3. AutoBild 2015 – polecane (185/60 R15)
  4. GTU 2016 – polecane (205/55 R16)
  5. Autoexpress 2016 – polecane (205/55 R16)
  6. Autoklub CR 2016 – polecane (205/55 R16)
  7. ADAC 2016 – polecane (225/45 R17)
  8. ADAC 2016 – polecane (185/65 R15)

 

Wady i zalety nowego bieżnika

Żeby nie było zbyt kolorowo, zacznę od dość poważnej wady opon Blizzak LM001 – hałasu. Wynik 3.0 w teście ADAC i 69 db na etykiecie UE (szczegóły niżej) to wynik przeciętny. I właśnie dlatego jest niedopuszczalny w zimówkach klasy premium. Żadnym usprawiedliwieniem też nie powinny być jeszcze słabsze rezultaty pozostałych „medalistów”.

Bridgestone udowodnił jednak, że wsłuchuje się w głosy kierowców i poprawia to wszystko, co nie spełnia ich oczekiwań. Tak było w przypadku generacji LM32, a potem w najnowszym. Można więc oczekiwać, że kolejny model rozwiąże ten drobny mankament. W każdym razie, należy pochwalić LM001 za wszystkie dokonane dotychczas ulepszenia.

Mam tu na myśli przede wszystkim optymalizację bieżnika pod względem lameli oraz nowy system żeber (na ten temat więcej piszę w kolejnym akapicie). Dla kierowców, którzy poruszają się pod trudnych nawierzchniach, ogromnym atutem jest też technologia RunFlat. Wiele osób ucieszyła również informacja o zwiększeniu oferty rozmiarów z 7 do 46.

 

bridgestone-lm001-full

 

Bridgestone Blizzak LM001 czy Blizzak LM-32

Bieżnik Blizzak LM32 był udanym, dobrze ocenianym modelem, który doczekał się kilku nagród i wyróżnień. Nic dziwnego, że wciąż sprzedaje się całkiem nieźle, zwłaszcza, że jego cena spadła już nawet 3-krotnie. Mimo tego Blizzak wprowadził w nowym modelu LM001 spore poprawki.

Przede wszystkim zrezygnował z „opasania”, które charakteryzowało starszy bieżnik (wzór przypominał trochę coś w rodzaju warkocza). W nowej generacji rowki poprzeczne są bardziej zaostrzone, budzą skojarzenie z zadrapaniami, jakie pozostawiają ostre pazury. Dochodzą też zoptymalizowane po względem kształtu (mają postać trapezu) i rozmieszczenia (są gęstsze) lamele.

System „żeber” po bokach sprawia z kolei, że LM001 szybciej oddają ciepło gumy. Efektem tych ulepszeń jest m.in. wyraźna poprawa zachowania na różnych typach nawierzchni oraz sprawniejsza ochrona przed aquaplaningiem. Ciekawe, że wszystko to udało się zrobić, nie zwiększając oporów toczenia, a więc bez uszczerbku na efektywności paliwowej.

 

Etykieta unijna

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1222/2009 sprzedawcy ogumienia są zobligowani do umieszczania na oponach specjalnych etykiet. Etykiety te informują o wydajności paliwowej, przyczepności na mokrym asfalcie oraz wytwarzanym hałasie. Pierwsze dwie oceny są przedstawiane na skali A-G, gdzie „A” oznacza najlepszy wynik, a „G” – najsłabszy.

Nawet otrzymanie tej najgorszej uprawnia jednak do sprzedaży. Jeśli natomiast chodzi o generowany hałas, to z prawej strony widnieje wartość w decybelach, a z lewej poziom na trzystopniowej skali. Jako że różne modele tego samego modele prezentują różne osiągi, wszystkie muszą posiadać etykiety właściwe dla swoich wymiarów. Średni wynik zaliczył też opisywany produkt (3.0 pkt w omawianym wyżej teście ADAC).

 

Tutaj pokazuję etykietę dla rozmiaru 185/60 R15 84 H.

 

bridgestone-blizzak-lm001-etykieta-unijnaOpór toczenia
Opór toczenia, to nic innego jak tarcie, jakie występuje podczas toczenia opon po nawierzchni. Ocena „C” to wynik więcej niż poprawny, ale trzeba pamiętać, że zgodnie z regułą, mniejsza opona = mniejszy opór toczenia.

Hamowanie na mokrym asfalcie
Tak wysoka ocena jak „B” nie powinna nikogo dziwić. Zastosowanie ukośnych rowków zamiast prostych oraz wykorzystanie zaokrąglonych krawędzi rowków było mądrą decyzją inżynierów z ośrodka badawczego Bridgestone. Dowodzi tego również najlepszy rezultat LM001 w kategorii „mokra nawierzchnia” spośród opon zimowych (ranking ADAC 2014).

Poziom hałasu
Tak jak pisałem wyżej: 69 to wysokość hałasu w decybelach, a dwie czarne fale dźwiękowe po lewej to informacja, że jest to przeciętny poziom.

 

Gwarancja na opony

Standardowo, okres gwarancji na opony Bridgestone wynosi 5 lat od daty produkcji. Reklamacji podlegają wady, w których stwierdzono wady materiałowe lub wady wykonania, czyli leżące po stronie producenta.

 

blizzak-lm001-620

 

Bridgestone Blizzak LM001 – Opinie kierowców

Początkowo miałem bardzo negatywną opinię z powodu dużego tarcia, ale okazało się że to wina zbyt dużego ciśnienia w oponie. Jeśli też narzekacie na duże opory, to to sprawdźcie najpierw. Byle nie przesadzić, bo zbyt niskie ciśnienie to z kolei większy hałas. Teraz jest dobrze, więc polecam wszystkim opony Bridgestone Blizzak LM-001.

Bezproblemowo hamują na śniegu, na mokrej drodze też. Kupiłem w promocji, więc jestem bardzo zadowolony, bo mam opony premium w prawie cenie chińskich zabawek. I tak ciągle jest lepsza od niejednej tej, która wyszła teraz.

Bardzo wysoka jakość w stosunku do zapłaty. Nie ukrywam, jak zobaczyłem taką cenę na oponach Bridgeston to początkowo pomyślałem, że to pewnie jakiś wadliwy towar, z którego najwyżej zrobię dzieciakom huśtawkę. A jednak, opłacało się. Najpierw kupiłem jedne, przetestowałem, potem kupiłem drugi i założyłem do drugiego samochodu. W jednym i w drugim są ok.

Kupione na zimę, ale że zimna długo się nie nadchodziła to była przynajmniej okazja, żeby przetestować te Blizzaki na suchej nawierzchni. I tutaj zaskoczenie – nie miały żadnych problemów z suchym asfaltem. Powiedziałbym, że to prawie opona całoroczna.

Zawsze myślałem, że wszystkie opony z Azji to szmelc a tu proszę. Kupiłem przypadkiem, bo myślałem, że Bridgestone to marka amerykańska, nigdy bym nie przypuszczał, ze może być japońska, bo to najwyższa półka. Cóż, zwracam honor. Daję 10/10.

 

Dostępne rozmiary

W sezonie jesień/zima 2015 opony Bridgestone Blizzak LM001 były dostępne w zaledwie 7 rozmiarach (od 14 do 16 cali). Później jednak ich gama powiększyła się niemal siedmiokrotnie. Obecnie dostępnych jest aż 46 rozmiarów, które można montować na felgach o średnicach z przedziału 14-20”. Oto ich kompletna lista:

 

14 cali 15 cali 16 cali 17 cali 18 cali 19 cali 20 cali
155/65 R14
165/65 R14
165/70 R14
175/65 R14
175/70 R14
185/60 R14
185/65 R14
185/70 R14
185/55 R15
185/60 R15
185/65 R15
195/55 R15
195/60 R15
195/65 R15 205/65 R15
195/45 R16
195/55 R16
205/55 R16
205/60 R16
205/65 R16 205/70 R16
215/55 R16
215/60 R16 225/55 R16
205/55 R17
205/60 R17
215/50 R17
215/55 R17
215/65 R17
225/45 R17
225/50 R17
225/55 R17
235/45 R17
245/45 R17
225/40 R18
225/45 R18
235/40 R18
235/45 R18
245/45 R18
245/50 R18
255/40 R18
245/40 R19
245/45 R19
255 35 R20
255/40 R20
295/35 R20

 

Podsumowanie

Bridgestone Blizzak LM001 nie jest oponą rewolucyjną, ani nawet rewelacyjną. Przypomina nieco opony Continentala, które zwyciężyły w teście zimówek ADAC w 2014 roku. Nie jest to tylko moje zdanie. Nie raz spotykałem się z taką opinią kierowców, którzy mieli okazje przetestować oba modele. Wystarczy zresztą rzut oka na oba bieżniki lub porównanie kolumn, które wyżej zestawiłem. Czy to podobieństwo świadczy o nich dobrze? Jak najbardziej.

Tamte zostały okrzyknięte jednymi z najlepszych w sezonie zimowym 2014/2015. Wiele różnych badań, którym zostały poddane, wspieraja to przekonanie. Inżynierowie Blizzak wpadli na kilka podobnych rozwiązań, co czyni z ich dzieła przyzwoitą naśladowczynię opon ContiWinterContact TS850. Warto dodać, że jest to naśladowczyni o sporo niższej cenie, co mocno przemawia na jej korzyść.


2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *