Dayton DW510 evo

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 3,00 na 5)
Loading...

dayton-dw510-evo-lead

Czy opony klasy ekonomicznej to dobra propozycja na sezon zimowy? Jak najbardziej! Szczególnie jeśli nad ich produkcją czuwa jeden z największych koncernów oponiarskich na świecie. Zobacz jak podróżować bezpiecznie, a przy tym nie wydać na opony majątku. Poznaj model Dayton DW510 evo.

Marka Dayton należy do koncernu Bridgestone i korzysta z bogatego dorobku technologicznego japońskiego koncernu, chociaż sama również może pochwalić się długą historią. Powstała ona w Stanach Zjednoczonych już w 1905 roku z inicjatywy jednego z ojców przemysłu oponiarskiego – Johna C. Hoovena.

Przez koncern Bridgestone została wykupiona razem z Firestonem (najpierw stała się jego częścią) w 1988 roku. Od kilku lat Dayton jest najważniejszą marką budżetową giganta z Japonii, co bezpośrednio przekłada się na jakość opon sygnowanych jej logo.

 

Dayton WD510 evo
Dayton WD510 evo

 

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Porównanie do poprzednika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Zastosowane rozwiązania

Omawiany model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika. Jest to najczęściej spotykany kształt w przypadku opon zimowych, ponieważ zapewnia najlepszą odporność na aquaplaning czy też slushplaning (czasami można spotkać takie określenie poślizgu na błocie pośniegowym).

Dzięki bieżnikowi o układzie rowków w kształcie litery „V” woda, błoto i śnieg szybko odprowadzane są na boki, a samochód zachowuje się stabilnie nawet na najbardziej wymagającej nawierzchni. W modelu Dayton DW510 evo dodatkowo wprowadzono specjalny kąt nachylenia rowków poprzecznych, co jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo na mokrej drodze.

Jednak nawet najbardziej dopracowany bieżnik nie sprawdzi się, gdy opona będzie wyprodukowana ze słabej jakości mieszanki gumowej. Dlatego w tym przypadku nie tylko zaprojektowano nowoczesną rzeźbę, ale też opracowano nowoczesny skład gumy. Zachowuje ona elastyczność w szerokim zakresie temperatur (przekłada się to na lepszą przyczepność przez cały sezon zimowy) oraz jest odporna na zużycie.

Z kolei usztywnione klocki bieżnika sprawiają, że model Dayton DW510 evo jest odporny na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Uderzenie w krawężnik czy wpadnięcie w dziurę w sezonie zimowym jest bardzo prawdopodobne. Posiadając model DW510 za każdym razem nie trzeba martwić się czy z oponami nie stało się coś złego.

 

Oferta / Lista produktów

Zestawienie dostępnych rozmiarów opisywanego modelu opon zimowych Dayton.

Rozmiar Etykieta
145/70 R13 71T G C 71dB
155/65 R13 73T G C 71dB
155/65 R14 75T G C 71dB
155/70 R13 75T G C 71dB
165/65 R14 79T F C 71dB
165/70 R13 79T F C 71dB
165/70 R14 81T G C 71dB
175/65 R13 80T F C 71dB
175/65 R14 82T F C 71dB
175/65 R15 84T F C 71dB
175/70 R13 82T F C 71dB
175/70 R14 84T F C 71dB
185/55 R15 82T FR F C 71dB
185/60 R14 82T F C 71dB
185/60 R15 88T XL F C 71dB
185/65 R14 86T F C 71dB
185/65 R15 88T F C 71dB
185/70 R14 88T F C 71dB
195/50 R15 82H FR G C 72dB
195/55 R15 85H FR F C 72dB
195/55 R16 87H FR F C 72dB
195/60 R15 88T F C 72dB
195/65 R15 91T F C 72dB
205/50 R16 87H FR F C 71dB
205/50 R17 93V XL, FR F C 72dB
205/55 R16 91H FR F C 72dB
205/60 R16 92H F C 72dB
205/65 R15 94T F C 71dB
215/55 R16 93H FR F C 72dB
215/60 R16 99H XL F C 72dB
225/45 R17 91H FR F C 72dB
225/55 R16 95H FR F C 72dB

 

Dayton DW510 evo w testach

Prezentowany model jest stosunkowo nowy i w dodatku zaliczany do klasy budżetowej, dlatego ciężko znaleźć testy z jego udziałem. Warto jednak wspomnieć, że poprzednik (DW510) w 2013 roku wziął udział w teście hamowania na mokrej nawierzchni. Zajął wówczas 35-te miejsce na 50 możliwych, co w przypadku opon budżetowych jest całkiem dobrym wynikiem. Należy spodziewać się, że nowsza wersja wypadnie jeszcze lepiej, ale na konkretne wyniki przyjdzie nam z pewnością jeszcze poczekać.

 

Porównanie do poprzednika

Dayton DW510 evo jest ulepszoną wersją modelu DW510. W nowym modelu zostały wprowadzone zmodyfikowane lamele (krawędzie na powierzchni bieżnika), co poprawia prowadzenie auta na śniegu i lodzie. Opona lepiej wgryza się w śnieg i skuteczniej utrzymuje tor jazdy na oblodzonej nawierzchni. Przekłada się to na sprawniejsze ruszanie i krótszą drogę hamowania w typowo zimowych warunkach. Ruszanie spod świateł czy nagłe hamowanie znacznie rzadziej będą kończyć się buksowaniem czy uślizgiem kół.

Omawiane opony charakteryzują się również lepszym trzymaniem na zakrętach. Za przyczepność boczną odpowiedzialny jest podłużny rowek. Dzięki niemu łatwiej zapanować nad samochodem podczas pokonywania oblodzonego zakrętu (szczególnie przy wyższej prędkości). To znaczna poprawa bezpieczeństwa, ponieważ niespodziewana gołoledź na łuku może być bardzo groźna.

W porównaniu do poprzednika udało także poprawić komfort podróżowania. Zmodyfikowany układ rowków bieżnika zapewnia lepsze tłumienie hałasów powstających podczas jazdy. W efekcie możemy podróżować bez towarzystwa uciążliwych wibracji, co ma szczególne znaczenie podczas pokonywania dłuższych tras. Dopełnieniem całości jest wspomniana już nowoczesna mieszanka gumowa. Dayton DW510 evo to opony ulepszone pod każdym względem.

 

Etykieta unijna

etykieta-fc72-2Dayton DW510 evo jest zaliczany do klasy ekonomicznej. W związku z tym poleca się go do samochodów klasy miejskiej i kompaktowej. Oczywiście model ten można też zamontować w autach wyższych segmentów, ale wówczas należy jeździć bardzo ostrożnie.

W związku z tym postanowiłem przyjrzeć się jego etykiecie w rozmiarze 195/65 R15 (warto przy okazji zauważyć, że w innych rozmiarach są one podobne lub nawet takie same).

Pod kątem hamowania na mokrej nawierzchni model może pochwalić się zadowalającą klasą „C” – wiele opon ekonomicznych wypada w tej kategorii gorzej. Jeśli chodzi o opory toczenia to tutaj model wypada słabiej niż w kontekście bezpieczeństwa – otrzymał klasę „F”.

Hałas zewnętrzny został oceniony na dwie fale i 72dB, co potwierdza deklaracje producenta o cichej pracy opony (pamiętajmy przy tym, że są to opony zimowe).

 

Gwarancja na model DW510 evo

W przypadku opon Dayton otrzymujemy taką samą gwarancję, jak na modele marki Bridgestone. Producent udziela jej na 5 lat, które są liczone od daty produkcji opony. Warunki są dość standardowe i nie odbiegają od konkurencyjnych producentów. Gwarancji podlegają wszystkie wady opon powstałe z winy producenta, a więc na etapie produkcji.

Wyklucza to różnego rodzaju uszkodzenia powstałe w wyniku codziennego użytkowania. W przypadku uznania reklamacji opony Dayton zostają naprawione, wymienione na nowe lub udzielany jest rabat na zakup nowych (jego wartość jest proporcjonalna do stopnia zużycia wadliwych).

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Dayton DW510 evo – Opinie kierowców

Na zakup opon Dayton DW510 evo zdecydowało się bardzo wielu kierowców. W związku z tym łatwo znaleźć opinie o tym modelu. Poniżej przytaczam przykłady, które moim zdaniem najlepiej opisują możliwości omawianych opon.

„Opony Dayton można naprawdę kupić bardzo tanio, a jakościowo nie są najgorsze. Zdecydowałem się na nie, bo w ogóle nie miałem zimówek, a czekała mnie trasa, więc nie chciałem ryzykować, a nie miałem dużego budżetu. Nie będę ich opisywał w samych superlatywach, bo na pewno jest wiele lepszych opon, ale w tej cenie mogę polecić. Przy normalnej jeździe ciężko wpaść w poślizg – po prostu robią to, co do nich należy” – Michał z Torunia.

„Opony polecam. Zimy mamy bardziej mokre niż mroźne, ale to właśnie mokra nawierzchnia okazała się polem do popisu dla tych opon. Bardzo dobrze kleją się do drogi i nawet trochę ostrzejsza jazda nie stanowi dla nich problemu. Tym bardziej jestem zadowolony, że nie wydałem na nie majątku” – kierowca podpisany jako Adamo.

 

Ocena parametrów

 

Podsumowanie

Dayton DW510 evo to jedna z ciekawszych propozycji na zimę wśród opon klasy ekonomicznej. W niskiej cenie otrzymujemy dopracowany i dokładnie przetestowany produkt, który z pewnością sprawdzi się w trudniejszych warunkach drogowych. Ciężko tu oczekiwać sportowych osiągów, ale podczas spokojnej codziennej jazdy możemy liczyć na niezawodność w warunkach typowych dla naszego klimatu (zmiany temperatur, częste opady) i zadowalający poziom komfortu.

 

Dane techniczne

  • Klasa – ekonomiczna
  • Producent – Dayton
  • Koncern – Bridgestone
  • Bieżnik – DW510 evo
  • Poprzednia wersja – DW510
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 33
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2014 roku
  • Cena – od 129 zł za sztukę (rozmiar 155/65 R14)
  • Pełna nazwa – Dayton DW510 evo

 

Inne nazwy

  • Dayton WD510 evo („WD” zamiast „DW”)
  • Dayton DW 510 evo („DW” oraz „510” pisane rozłącznie)
  • Dayton 510 evo (bez słowa „DW”)
  • Dayton DW510 ewo (polska pisownia słowa „evo”)

 

Zobacz również


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *