Dunlop Sport Maxx RT 2

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 2, Średnia: 4,50 na 5)
Loading...

dunlop-sport-maxx-rt-2-lead

Kiedy Dunlop wypuścił na rynek bieżnik Sport Maxx RT, nikt nie spodziewał się, że będzie to początek jednej z najlepszych sportowych serii. Ich wyjątkowych możliwości dowodziły kolejne testy, a Mercedes-AMG zdecydował się nawet montować je w swoich sportowych autach (C63 i C63T). Gdy Dunlop zapowiedział kontynuację serii, oczekiwania wobec drugiej generacji były ogromne.

Przede wszystkim trudno było sobie wyobrazić, by firma znalazła sposób pobicia wyników przyczepności na różnych nawierzchniach. Pod tym względem poprzedni model znajdował się bowiem w ścisłej czołówce ogumienia letniego. W końcu przyszedł dzień premiery, a potem badania takich organizacji, jak GTÜ oraz Auto, Motor und Sport, w których Sport Maxx RT 2 znalazł się na podium.

Na jakie nowe rozwiązania zdecydowali się inżynierowie Dunlopa? Jak wyniki osiągnęły opony w niezależnych testach? Jakie są ich mocne i słabe strony? Komu najlepiej przysłuży się bieżnik Sport Maxx RT 2? Na każde z tych pytań odpowiadamy w dalszej części artykułu.

 

dunlop-sport-maxx-rt-2-polowa
Dunlop Sport Maxx RT 2, fot. Dunlop

 

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Sport Maxx RT czy RT 2
  6. Przeznaczenie
  7. Etykieta EU
  8. Gwarancja
  9. Opinie kierowców
  10. Ocena parametrów
  11. Podsumowanie

 

Budowa i technologie

Nie wszystko co skomplikowane, musi dawać dobre rezultaty. Przekonał się o tym już każdy producent ogumienia samochodowego. Inżynierowie Dunlopa najwyraźniej również wyznają tę filozofię, bo najnowsza generacja bieżnika Sport Maxx RT 2 na pierwszy rzut oka wydaje się być pozbawiona wszelkich udoskonaleń. Wzór bieżnika jest niezwykle prosty, niemal minimalistyczny.

Nawet jak na opony letnie, które z istoty pozbawione są gęstej sieci lameli i nacięć, w które wyposaża się ogumienie na zimę. Wzór jest asymetryczny, co oznacza że po obu stronach centralnego żebra znajdziemy rowki o różnych kształtach i odmiennym rozlokowaniu. Żadna z tych rzeczy nie jest jednak dziełem przypadku.

Projektowany z użyciem nowoczesnej technologii komputerowej i pod okiem najlepszych inżynierów, wzór bieżnika Sport Maxx RT 2 został stworzony tak, by dawać znakomite rezultaty zarówno na suchej, jak i mokrej drodze. To drugie nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie udana optymalizacja bieżnika pod kątem walki ze zjawiskiem aquaplaningu. To jednak nie wszystko, co znajdziemy w oponie Dunlop Sport Maxx RT 2.

  • Bezszwowa opaska z nylonu (Jointless Band)
    Pozbawiona szwów nylonowa opaska tworzy hybrydową osnowę, która redukuje zniekształcania na całym obwodzie opony. To rozwiązanie przynosi pozytywne efekty zarówno pod względem stabilności prowadzenia auta, jak i bardziej równomiernego ścierania.
  • Ochraniacz felgi (Maximum Flange Shield)
    Gumowy ochraniacz biegnie przez całą długość obwodu opony. Umiejscowiony odpowiednio nisko na ścianie bocznej, chroni felgę np. przed otarciami o krawężnik czy niespodziewane przeszkody na drodze.
  • Spłaszczony profil bieżnika
    Bardziej płaski profil oznacza jedno: większą powierzchnię styku opony z nawierzchnią (o 4-8% w stosunku do poprzedniej generacji). Latem to jeden z ważniejszych parametrów, poprawiający stabilność jazdy oraz przyczepność na suchej nawierzchni (szczególnie odczuwalną na zakrętach). Dodatkowo sprawia, że krawędzie i stopy opony ścierają się wolniej.
  • Wielokątowy bieżnik (Technologia Multi Radius Tread)
    Duża powierzchnia styku to nie wszystko. Sekret łagodnego wchodzenia w zakręty tkwi tak naprawdę w dziecięciu różnych promieniach. Taki wielokątowy bieżnik to również większa precyzja prowadzenia samochodu.
  • Klocki wspomagające hamowanie
    Im klocki sztywniejsze, tym łatwiej zatrzymać rozpędzony samochód. Dzięki podwyższeniu tego parametru, opony Dunlop Sport Maxx RT 2 wykazują niezwykle krótką drogę hamowania.
  • Mieszanka krzemionkowa
    Użycie krzemionki w składzie opon to dzisiaj praktycznie standard, ale prawdziwą sztuką jest dobranie odpowiednich proporcji wszystkich surowców. Podwójna mieszanka krzemionki, na którą zdecydowali się inżynierowie Dunlopa, była strzałem w dziesiątkę.

 

Dostępne rozmiary (oferta)

Dunlop Sport Maxx RT 2 dostępny jest obecnie w 18 rozmiarach od felg 17 i 18 calowych. Dostępne indeksy prędkości to W oraz Y, a nośności mieszczą się od 91 do 100. Pełna lista poniżej.

Kod Rozmiar Indeksy Inne cechy Etykieta
532674 225/40 R18 92Y XL / Rant ochronny C A 68dB
533047 225/45 R17 94W XL / Rant ochronny C A 71dB
532676 225/45 R17 91Y Rant ochronny E A 68dB
532677 225/45 R17 94Y XL / Rant ochronny C A 68dB
532678 225/45 R18 95Y XL / Rant ochronny C A 67dB
532679 225/50 R17 94Y Rant ochronny C A 66dB
532680 225/50 R17 98Y XL / Rant ochronny C A 68dB
532433 225/55 R17 97Y Rant ochronny B B 69dB
532686 235/40 R18 95Y XL / Rant ochronny
532687 235/45 R17 94Y Rant ochronny C A 68dB
532650 245/35 R19 93Y XL / Rant ochronny C A 67dB
532693 245/40 R18 93Y Rant ochronny
532694 245/40 R18 97Y XL / Rant ochronny C A 69dB
532696 245/45 R17 95Y Rant ochronny
532698 245/45 R18 100Y XL / Rant ochronny B A 68dB
532708 255/45 R18 99Y Rant ochronny
532709 265/35 R18 97Y XL / Rant ochronny C A 70dB
532710 275/35 R18 95Y Rant ochronny

 

Wyniki testów

Testy, które przebadały opony Dunlop Sport Maxx RT 2 pod kątem największej liczby parametrów, to testy magazynu „Auto, Motor und Sport” oraz GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung). Oba miały miejsce w 2016 roku, pierwszy dotyczył rozmiaru 235/40 R18, a drugi: 225/45 R17. AMS przyznał najwyższą notę tylko dwóm z dziesięciu przebadanych modeli.

Jednym z nich, z oceną ogólną 9.0 był właśnie bieżnik Dunlopa. Pod względem jazdy na suchej i mokrej nawierzchni wyprzedził go wyłącznie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, równorzędny w kategoriach: opór toczenia oraz hałas. Sytuacja powtórzyła się w teście GTÜ, w którym Sport Maxx RT 2 uplasował się na trzeciej pozycji (ex aequo z modelem Pirelli P Zero). Różnica między nim a oponą Goodyear’a znów była niewielka.

Warto wspomnieć jeszcze o szeroko zakrojonym badaniu drogi hamowania, które Auto Bild przeprowadził w 2017 roku. Udział wzięły w nim aż 52 różne bieżniki, w tym opisywany tu przez nas model z brytyjskim rodowodem. Mimo że jego 34,4 metry na suchej drodze były trzecim wynikiem, ostatecznie uplasował się on na pozycji siódmej. Biorąc pod uwagę ilość konkurentów oraz ułamkowe różnice między rezultatami opon z czołówki, był to nie lada wyczyn.

Miejsce Organizator Nazwa Ocena Rok
2 miejsce Auto Moto Sport Test opon letnich UHP 235/40 R18 TOP 2 2016
 3 miejsce  GTU Test opon letnich 225/45 R17 TOP 3  2016
 3 miejsce Tyre World Ranking opon letnich 225/40 R18 TOP 3  2016
4 miejsce Auto Express Test opon letnich 225/40 R18 Szczególnie polecane 2016
5 miejsce EVO Test opon letnich 235/35 R19 Bardzo polecane 2016
7 miejsce Auto Bild Test opon letnich 225/50 R17 Polecane 2017

 

Wady i zalety opon Dunlop Sport Maxx RT 2

Chociaż bieżnik zajmuje najwyższe pozycje w testach, jego ogólne wyniki zawsze mogłyby być lepsze. A byłyby, gdyby tylko inżynierowie Dunlopa tyle samo uwagi poświęcili optymalizacji pod kątem jazdy na mokrej nawierzchni, co na suchej. Najlepiej pokazuje to test Auto Bildu, w którym zaprezentowano porównanie drogi hamowania na suchej i mokrej drodze.

dunlop-sport-maxx-rt-2-foto-1

Wynika z niego jasno, że Sport Maxx RT nieco gorzej radzi sobie w podeszczowej aurze. Wciąż jednak jest to rezultat o niebo lepszy od rezultatów większości konkurencyjnych modeli. Narzekać można też na wysoką cenę, jednak nie wolno zapomnieć, że mamy tutaj do czynienia z oponami klasy premium. Ogumienie tej kategorii, mimo że droższe, jeśli wziąć pod uwagę cenę przy zakupie, często wiąże się z dużymi oszczędnościami.

Tak jest i tym razem, ponieważ Dunlop Sport Maxx RT 2 są niezwykle odporne na ścieranie. Na uwagę zasługują również wysokie indeksy prędkości i nośności, wysoki komfort akustyczny oraz wzmocniona konstrukcja. Zdecydowanym minusem są niestety dość niskie opory toczenia w kilku z dostępnych rozmiarów (np. 205/40 R17 84W X – ocena E). Na szczęście w znakomitej większości wypadają w tej kategorii bardzo dobrze.

 

Co nowego w stosunku do poprzednika?

W 2015 zlecił organizacji TÜV realizację testu porównawczego bieżnika Sport Maxx RT 2 z jego poprzednikiem. Badanie zostało przeprowadzone na francuskim torze w mieście Mireval, z wykorzystaniem samochodów Volkswagen Golf VI 1.4 TSI i Volkswagena Golf VI GTi oraz opon w rozmiarze 225/45R17 91Y. Rezultat: czas okrążenia krótszy o 1,96 sekundy. Poza tym model wykazuje lepsze rezultaty w praktycznie każdej kategorii, m.in. oporów toczenia oraz przyczepności.

 

Dla kogo opony Dunlop Sport Maxx RT 2?

W zależności od rozmiaru, indeks nośności wynosi 84-108, a prędkości W lub Y. Oznacza to, że opony te są w stanie unieść ponad 500 kg i rozwijać prędkości do 300 km/h. Dunlop Sport Maxx RT 2 jest zatem ogumieniem sportowym z prawdziwego zdarzenia, przeznaczonym dla amatorów zawrotnych prędkości. Świadczy o tym również sama konstrukcja bieżnika, która posiada rozwiązania wspomagające dynamiczną jazdę i gwarantującą podwyższone bezpieczeństwo jej miłośnikom.

Są to jednak opony z klasy premium, nie ma więc co ukrywać, że nie należą one do najtańszych. Za nowoczesne rozwiązania, najwyższą jakość i precyzję wykonania posiadacze aut osobowych będą musieli sporo zapłacić. Czy to jednak rzeczywiście dużo, jeśli brać pod uwagę tylko ogumienie z tej półki? Porównując np. do modeli Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 czy Pirelli P Zero, które osiągały podobne wyniki w testach, zdecydowanie nie. Jeśli więc ktoś chce mieć najwięcej za jak mniej, rozwiązaniem jest najnowsza generacja serii Sport Maxx RT 2.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 255 45 R18)

motomar - dunlop sport maxx rt 2 - etykieta unijna

Opory toczenia / efektywność paliwowa
Jak pisaliśmy wyżej, przy okazji wad i zalet tych opon, kilka rozmiarów wypadło w tej kategorii nie najlepiej. Większość otrzymała jednak od Unii Europejskiej ocenę „B” lub „C”, co wskazuje na bardzo niskie opory toczenia. Przekłada się to na niższe rachunki na stacjach benzynowych i większą przyjazność dla środowiska.

Droga hamowania na mokrej nawierzchnia
Tego wyniku nie trzeba chyba komentować. Opony, które otrzymały ocenę „A” w tej kategorii to ścisła czołówka ogumienia letniego. Nawet wśród opon premium nie jest ona jednak czymś powszechnym.

Hałas / komfort akustyczny
Jeśli ktoś decyduje się na opony z tej półki cenowej, nie może iść na kompromisy. Duże możliwości ogumienia klasy premium nie powinny być usprawiedliwieniem dla dużego hałasu. Tego nie można zarzucić twórcom bieżnika Sport Maxx RT 2, którym udało się zredukować go do 69 dB, co oznacza najwyższą (1/3) komfort akustyczny.

 

Gwarancja na opony Dunlop

Brytyjskie przedsiębiorstwo przewiduje 5-letni okres gwarancyjny na swoje produkty. Na takie warunki może liczyć każdy, kto kupił swoje opony w przeciągu 3 lat od daty ich wyprodukowania. Powód jest prosty: nie mogą być one bowiem starsze niż 8 lat. Początkiem odliczania okresu gwarancyjnego może być data wyprodukowania opony lub jej zakupu. W drugiej sytuacji producent będzie wymagał od nas dowodu w postaci paragonu, faktury lub innego poświadczenia. Jeśli chodzi o datę produkcji, to jak zawsze można ją odczytać z boku opony.

gwarancja-5-lat-od-daty-zakupu

 

Jak przyjęły się opony Dunlop Sport Maxx RT 2?

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, model cieszy się nie tylko dużym zainteresowaniem, ale i wysokimi wskaźnikami sprzedaży. To warte uwagi szczególnie dlatego, że nie należą one przecież do najtańszych. Nie powinno to jednak dziwić, biorąc pod uwagę, że coraz więcej naszych rodzimych kierowców rozumie, jakie znaczenia dla bezpieczeństwa, komfortu i osiągów mają dobre opony.

Wśród opinii, blisko sto procent to głosy pozytywne, wychwalające różne parametry opon Dunlop. W szczególności: stabilność jazdy, łagodne i pewne wchodzenie w zakręty czy ogólny komfort prowadzenia (w tym niski hałas). Rzadko słyszy się jednak negatywne komentarze apropos ich ceny. Pisaliśmy już jednak, że w porównaniu do wielu klasowo równorzędnych opon, te charakteryzują się wyjątkowo dobrym stosunkiem jakości do ceny.

 

dunlop-sport-maxx-rt-2-na-zakrecie

 

Opinie kierowców

Bardzo pozytywne zaskoczenie. Kupiłam je praktycznie przez przypadek, bo nie planowałam wymiany, ale miałam pęknięcie (przy wymianie i tak okazało się, że są już zupełnie zdarte). Chciałam coś porównywalnego do opon firmy Goodyer, które miałam wcześniej. Dałam się namówić na Dunlop, ale bałam się, że sprzedawca nabił mnie w butelkę. Okazało się, że to super opony. Jak mój mąż się przejechał, to założył też sobie w swoim samochodzie (najpierw na tylną oś a potem na przód). Jeszcze raz polecam.

bardzo fajne opony na lato, Zwłaszcza ja ktoś lubi pokazać co potrafi jego maszyna tak jak ja… na zakrętach nie czuć żeby rzucało… a przyznaję się że nie lubie zdejmować nogi z gazu… cenowo nie wiem jak to wychodzi bo trafiłem na promocję ale wiem że kupiłbym je nawet jakby kosztowały ze dwa razy tyle… wartoooo

Refleksje po pierwszym sezonie jazdy na Dunlop SportMaxxRt2. Najpierw pozytywy:
– genialnie trzymają się asfaltu (w końcu sportowe, na tor),
– szybko odprowadzają wodę (dopadło mnie raz czy dwa takie oberwanie chmury, że wiem co mówię),
– niby sztywne (i to dobrze) ale na tyle elastyczne, że amortyzują wszystkie nawet większe wyboje.
Jak dla mnie rewelacja, ale z wydaniem ostatecznego werdyktu poczekam jeszcze ze 2-3 sezony. Nie mierzyłem głębokości, ale wydaje mi się, że za bardzo się nie starły. Guma jest naprawdę ok, powinna wytrzymać bardzo długo. A teraz minusy: .

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Dwie generacje serii Sport Maxx RT zapowiadają jedną z najciekawszych letnich serii premium. A jeśli kolejne odsłony podtrzymają tak wysoki poziom, w następnych latach staną się brytyjskim towarem eksportowym. Dobrze, gdyby Dunlopowi udało się utrzymać ich stosunkowo niską cenę, która jest tym, co wyróżnia je na tle konkurencji i przyciąga tak wielu kierowców. Krótko mówiąc, jeśli oceniać Dunlop Sport Maxx RT 2 według szkolnej skali, zasłużyły sobie na mocną szóstkę.

 

Dunlop Sport Maxx RT 2 w pigułce:

  • Klasa – Premium
  • Producent – Dunlop
  • Koncern – Goodyear
  • Bieżnik – Sport Maxx RT 2
  • Poprzednia wersja – Sport Maxx RT
  • Następna wersja – Sport Maxx RT 3 (móje przypuszczenie)
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny (inside, outside)
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 17 do 18 cali
  • Ilość wariantów – 18
  • Sezon – Opony letnie
  • Cena – od 348 zł za sztukę

 

Inne nazwy modelu Sport Maxx RT 2

Inne nazwy tego bieżnika, z którymi możecie się zetknąć przeglądając Internet, fora dyskusyjne, serwisy z opiniami a nawet sklepy internetowe. Najpopularniejsze literówki wynikają z błędnej pisowni usłyszanej nazwy i są nimi Sport Maxx RT2 oraz SportMaxx pisane łącznie, a także Sport Max RT 2 pisane przez jedno iks. Pełna lista poniżej.

  • Dunlop RT 2 (bez słów Sport Maxx)
  • RT 2 Sport Maxx (otwrotna kolejność, RT 2 na początku)
  • Sport Max RT 2 (Max przez jedno „x”)
  • Dunlop Sportmax RT 2 (Sportmax przez jedno „x” i pisane łącznie)
  • Sport Maxx TR2 (bez spacji pomiędzy „RT” a „2”)

 

Zobacz również:

Dunlop Sport Maxx RT 2 na stronie dunlop.eu


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *