Hankook Ventus Prime3 K125

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

hankook-ventus-prime3-k125-lead

Ventus Prime 3 K125 to bieżnik wciąż jeszcze nowy, który dopiero zyskuje uznanie kierowców. Nie ma w tym nic dziwnego. W porównaniu do rynku elektroniki, rynek motoryzacyjny i oponiarski rządzą się nieco innymi prawami. Tutaj nowinki nie są rozchwytywane jak najnowsze iPhony.

Niektórzy posiadacze aut czekają z decyzją o zakupie tego czy innego modelu opon, aż przetestują je stworzone w tym celu organizacje (ADAC, Auto Bild, ACE i inne) oraz sami kierowcy. Od tego zakupu zależy przecież więcej – to nie tylko modny gadżet, ale podstawa bezpieczeństwa na drodze. My o tych oponach letnich Hankook Ventus Prime 3 K125 możemy już jednak coś powiedzieć!

bieznik-hankook-k125
Wzór bieżnika Ventus Prime3 K125

Jak wskazuje nazwa modelu, nie jest to pierwsze podejście południowokoreańskiego producenta. „Dwójka” była projektem stosunkowo udanym, który otrzymał parę dobrych recenzji i zyskał akceptację kierowców. Zaliczono też jednak parę potknięć. Przed powstaniem opon letnich Hankook Ventus Prime 3 K125, długo analizowano opinie użytkowników, by pozbyć się problemów, na które skarżyli się ostatnim razem. Dzięki temu udało się stworzyć model o dużo lepszych parametrach w niemal każdym zakresie. Dowodem tego są testy i głosy samych użytkowników, którzy docenili progres.

 

ventus-prime-3-k125-4-zdjecia
Jak wygląda Hankook Ventus Prime 3 K125? – Tak.

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Przeznaczenie
  6. Etykieta EU
  7. Gwarancja
  8. Ventus Prime2 vs Prime 3
  9. Opinie kierowców
  10. Ocena parametrów
  11. Podsumowanie

Technologia

Lepsze wyniki nowej generacji nie wzięły się znikąd. Inżynierowie z Południowej Korei wykonali kawał dobrej roboty, diagnozując niedoskonałości i szukając innowacyjnych rozwiązań. Oto kilka z nich.

  • Unowocześniona mieszanka gumowa
    Użycie krzemionki nie jest dziś może niczym szczególnym, ale największe zadanie, przed którym staje producent, to odpowiednie proporcje i jakość stosowanych surowców. Tym razem firma Hankook nie zawiodła.
  • Podkład pozbawiony łącznika
    Warstwa podkładowa, znajdująca się tuż pod bieżnikiem została wykonana w sposób bezłącznikowy. Taka decyzja oznacza większą trwałość podkładu niż w przypadku elementów łączonych.
  • Technologia szerokiego opasania
    Hankook Ventus Prime 3 K125 to oczywiście opona radialna i jak każde ogumienie tego typu wymaga opasania, by nadać jej odpowiedni kształt i uczynić stabilną. Ale opasanie opasaniu nierówne. W tym przypadku zdecydowane się na szerokie, dzięki czemu udało się zyskać lepsze zachowanie opony zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
  • Osłona z poliestru
    Ściana boczna opony jest narażona na uszkodzenia mechaniczne. By nadać jej większą sztywność i wytrzymałość, Hankook postawił na specjalną, zrównoważoną osłonę wykonaną z poliestru.
  • Nowa konstrukcja stopki
    Manewrowanie pojazdem jest uzależnione w głównej mierze od zdolności kierowcy, ale nie tylko. Znaczenie ma też sama opona, a konkretnie stopka. Zastosowanie odpowiedniego wypełniacza (czyli profilowanej gumy o trójkątnym przekroju) i poprawienie wytrzymałości drutówki (sztywnego elementu, na którym zakotwiczony jest kord) wystarczyło, by stopka stała się stabilniejsza, co wpłynęło bardzo pozytywnie na kierowalność.

 

Oferta

Lista dostępnych rozmiarów oraz wariantów bieżnika. Pozycje różnią się m.in. indeksami prędkości, nośności, wzmocnieniem oraz etykietą unijną.

Rozmiar Etykieta
185/55 R16 83V C B 70dB
185/60 R15 84H C A 70dB
195/50 R15 82H E A 71dB
195/55 R15 85H FR C A 71dB
195/55 R16 87V FR C B 71dB
195/60 R15 88H C B 71dB
195/65 R15 91H C A 71dB
195/65 R15 91V C A 71dB
205/50 R17 93V XL, FR C B 72dB
205/55 R16 91H FR C A 71dB
205/55 R16 91V FR C A 71dB
205/55 R16 94V XL, FR C A 72dB
205/55 R16 94W XL, FR C A 72dB
205/55 R17 95V XL, FR C A 72dB
205/60 R16 92H C A 71dB
205/60 R16 92V C A 71dB
205/60 R16 96V XL C A 72dB
205/60 R16 96W XL C A 72dB
215/45 R17 91W XL, FR C B 72dB
215/50 R17 91W FR C A 71dB
215/50 R17 95W XL, FR C A 72dB
215/55 R16 97H XL, FR C A 72dB
215/55 R16 93V FR C A 71dB
215/55 R16 93V C A 71dB
215/55 R16 97W XL, FR C A 72dB
215/55 R16 97Y XL, FR C A 72dB
215/55 R17 94W FR C B 71dB
215/55 R18 99V XL, FR C A 72dB
215/60 R16 95V C A 69dB
215/60 R17 96V C A 71dB
225/40 R18 92W XL, FR C A 72dB
225/45 R17 94V XL, FR C A 72dB
225/45 R17 94W XL, FR C A 72dB
225/45 R18 95W XL, FR C A 72dB
225/50 R17 98V XL, FR C A 72dB
225/50 R17 98W XL, FR C A 72dB
225/55 R16 95V FR C B 71dB
225/55 R17 101W XL, FR C A 72dB
235/45 R17 94W C A 71dB
235/45 R17 97W XL, FR C A 72dB
235/45 R18 98W XL, FR C A 72dB
235/55 R17 103Y XL, FR C A 72dB
245/40 R18 97Y XL, FR C A 72dB
245/45 R18 100W XL, FR C A 72dB

 

Wyniki testów opon

Ventus Prime 3 K125 to opona klasy średniej, a zatem trudno było oczekiwać po niej, że będzie ona konkurować z modeli z najwyższej półki, w których wykorzystuje się najnowsze zdobycze techniki. A jednak… W kilku testach udało im się pokonać takie opony letnie jak Pirelli P7 Cinturato Blue, Continental ContiPremiumContact 5, Goodyear EfficientGrip Performance czy Michelin Primacy 3 (!).

Okazuje się zatem, że ogumienie samochodowe wcale nie musi kosztować krocie. Czy jednak w każdym przypadku jest tak świetnie? Niezupełnie. To właśnie odróżnia opony tej klasy od tych z segmentu premium. Tam od każdego modelu wymaga się, by prezentował najwyższe parametry niezależnie od warunków na drogach. W klasie średniej rozrzut między egzemplarzami o różnych wymiarach jest zazwyczaj większy.

Może dlatego nieco słabszy wynik Hankook Ventus Prime 3 K125 zanotowały więc w teście opon letnich ADAC z 2017 roku, wykonanym dla rozmiaru: 195/65 R15. Czternaste miejsce dało jednak ocenę dobrą. Zawiodło nieco hamowanie na mokrej nawierzchni (i tak przyzwoite), jednak w innych kategoriach opona z Południowej Korei zdołała prześcignąć nawet zwycięski model. Oto rezultaty w pozostałych testach (w aż trzech udało się uzyskać „miejsca medalowe”).

Organizator Rozmiar Rodzaj testu Rok Rezultat
Auto Bild 205/55 R16 Badanie drogi hamowania 2016 2 miejsce
Auto Bild 205/55 R16 Test opon letnich 2016 1 miejsce
Auto Zeitung 215/55 R17 Test opon letnich 2017 6 miejsce
Auto Bild 225/50 R17 Badanie drogi hamowania 2017 2 miejsce
Auto Bild 225/50 R17 Test opon lenich 2017 5 miejsce
ACE 215/60 R17 Test opon letnich 2017 4 miejsce

 

Wady i zalety bieżnika

Opony klasy średniej zazwyczaj wykorzystują rozwiązania, które były implementowane kilka sezonów wcześniej w ogumieniu z segmentu premium. Starsze nie znaczy jednak gorsze. Zwłaszcza, że technologie to jedno, a wzór bieżnika, precyzja wykonania i jakość produktów często bywają ważniejsze. I właśnie dlatego, że firma Hankook tak dużą wagę przywiązuje do jakości, otrzymaliśmy od nich oponę, która może konkurować z najlepszymi, mimo że została raczej stworzona dla posiadaczy typowych aut osobowych.

Dużym atutem jest bardzo dobre zachowanie podczas deszczu – bezbłędne radzenie sobie z aquaplaningiem i krótka droga hamowania. Na pochwałę zasługuje też wygląd opony. Jeśli chodzi o negatywne strony, to niektórzy kierowcy narzekają na spory hałas podczas jazdy w deszczowych warunkach, a także nie najwyższą efektywność paliwową.

Tego drugiego nie zaobserwowaliśmy, a test ADAC dotyczący rozmiaru 195/65 R15 pokazał, że opona zużywa niewiele paliwa. Jak to zatem już bywa z oponami tej klasy, dobrze wcześniej wywiedzieć się, jak radzi sobie egzemplarz o poszukiwanych wymiarach. Przeszkodą może być jednak dość skromny wachlarz dostępnych rozmiarów (opony pasują do kół o średnicy 15-18 cali).

 

hankook-ventus-prime-3-z-boku
Widok opony z boku, fot. Hankook Tire

 

Przeznaczenie

Celowo czy też nie, Hankook stworzył oponę, która wykracza poza ramy, w które została upchnięta. Chociaż dedykowana jest posiadaczom aut osobowych, którzy nie posiadają ponadstandardowych wymagań wobec ogumienia, w rzeczywistości może z powodzeniem zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających kierowców. Nawet tych, co przyzwyczaili się do opon z segmentu Premium (wystarczy spojrzeć na jej wysokie indeksy nośności i prędkości). Dużą zachętą może być też niewysoka cena.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 205/55 R16)

hankook-ventus-prime-3-k125-etykieta-unijnaSpalanie (opory toczenia)

Skala na etykiecie unijnej nie jest skalą pełną, bowiem najniższa ocena oznacza tutaj próg dopuszczalności do sprzedaży. A zatem niezależnie od tego, czy opona uzyska wynik „A” czy „F”, może być rozprowadzana na terenie państw członkowskich. Ocena „C” to więc nie wynik bliski średniej, ale naprawdę bardzo wysoki.

Hamowanie na mokrej nawierzchnią

Klasa „A” w kategorii hamownia na mokrej nawierzchni to coś, co powinno sprawić, że Ventus Prime 3 K125 będzie porównywana do najlepszych opon na rynku. Ten wynik ma ogromne znacznie, bowiem różnice między kolejnymi stopniami to aż 3 metry (!). W ekstremalnych sytuacjach opona z takim rezultatem może nawet uratować życie.

Hałas

71 dB to przeciętny wynik, mieszczący się w granicach normy. Mówi o tym symbol po lewej, na którym dwie z trzech fal pomalowane są na kolor czarny.

 

Gwarancja na opony Ventus Prime 3

To nie żart: opony Hankook Ventus Primie 3 K125 można reklamować tak długo, jak firma będzie istnieć. Dożywotnia gwarancja nie jest jednak pozbawiona żadnych dodatkowych warunków. Jeżeli zgłoszenie ma zostać pozytywnie rozpatrzone, odpowiedzialność za wadę musi ponosić producent. Może zatem dotyczyć ona np. materiału lub metody wytwarzania. Po drugie, gwarancja wygasa, jeżeli głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm. Stopień zużycia wpływa również na wysokość rekompensaty pieniężnej (opona może więc również zostać wymieniona nawet na kompletnie nowy egzemplarz).

gwarancja-10-lat-od-daty-produkcji

 

Ventus Prime3 K125 vs Ventus Prime2 K115

Jak mogliście już przeczytać, opisywany bieżnik to następca przyzwoitego Ventus Prime2 K115. Różnica między nimi nie polega jednak wyłącznie na „zaktualizowaniu” przestarzałych technologii – to prawdziwa różnica klas. Zmiany, które wprowadzono, sprawiły, że udało się stworzyć oponę klasy średniej, która pod wieloma względami dorównuje konkurencji z najwyższego segmentu.

Wystarczy zobaczyć, o ile wyższe są parametry Ventus Prime3 K125 dotyczące prowadzenia na różnych typach nawierzchni w stosunku do starszej generacji. Na suchej nawierzchni udało się poprawić rezultaty o 12%, zaś na mokrej o 13%.

 

Pierwsze wrażenie

Oceniając trzecią generację serii Ventus Prime trudno zachować obiektywizm. Wiele osób odnosi swoje doświadczenia do tych, które mają z poprzednim modelem. Jednak różnica między nimi jest tak ogromna, że nawet ktoś, kto pierwszy raz zasiadł za kółkiem, odczułby zmianę pod względem kierowalności, hamowania i zwykłego komfortu.

Jeśli jednak Hankook chce, aby od ich produktu wymagać więcej, niż od innych opon tej klasy, o zdanie powinien spytać stałych użytkowników opon Premium. Ci natomiast często wyrażają bardzo pozytywne zaskoczenie jazdą na oponach Hankook Ventus Prime 3 K125.

 

 

Komentarze kierowców / Opinie na forach

Zgadzam się, że to nie są opony klasy „średnia”. Po samym bieżniku widać, że to kawał dobrej gumy. Mam komplet w rozmiarze 205/50 R17 – nie był testowany, ale na etykiecie było chyba… C/B/72dB czy jakoś tak. W każdym razie nic lepszego w takiej cenie nie znalazłem. Trochę strach, bo z Azji a to jednak różnie się mówi. Do europejskich produktów jest większe zaufanie, bo jednak są te całe regulacje i nie wszystkie takie złe. Jak dotąd przejechałem na nich ponad około 1000 kilometrów. Nie zauważyłem zwiększonego spalania, a sam bieżnik jest praktycznie jak nowy co mnie zdziwiło, bo byłem zmuszony jeździć w naprawdę ch…..ch warunkach. Udany zakup, zdecydowanie na plus.

Opona jest miękka, ale nie za bardzo, w miarę cicha, na początku były małe trudności (coś mi tył uciekał na lewo), ale chyba po prostu pony musiały się „dotrzeć”. Teraz wszystko jest ok. Dodam tylko, że posiadam samochód Vectra C.

Nie znam się na tych wszystkich właściwościach i testach. Kupiłam opony Hankook K125, bo przekonała mnie dożywotnia gwarancja. Skoro firma decyduje się na takie warunki, to musi mieć pewność, że robi naprawdę dobre opony. Poza tym coś takiego jest w moim przekonaniu po prostu zwykłą uczciwością. Nieważne, kiedy się jakieś opony kupiło, czy jaki czas temu były wyprodukowane. Tak długo, jak powinny nadawać się do jeżdżenia, to powinny spełniać swoją funkcję. A jeśli coś jest nie tak, to jest to wina producenta i powinien za to ponieść konsekwencje. O samych oponach wiele powiedzieć nie mogę. Jeżdżę raczej powoli, nie szarżuję, cenię sobie bezpieczeństwo. Z tymi oponami dobrze mi się współpracuje, a kupiłam je ze zniżką. Jestem bardzo zadowolona.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak zachowanie na mokrej nawierzchni, chęć ponownego zakupu czy cena produktu. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Wiele osób pisze, że południowokoreański producent mile ich zaskoczył. Czy jednak rzeczywiście Hankook Ventus Prime 3 K125 jest zaskoczeniem? W końcu firma od lat pokazuje, że wsłuchuje się w głosy kierowców z całego świata i podnosi jakość swoich produktów. Po całkiem udanej poprzedniczce należało więc raczej spodziewać się, że kolejny model przyniesie znaczne ulepszenia. Gdyby tak się nie stało, w tym tekście pisałbym o wielkim rozczarowaniu, jakiego doznali posiadacze aut, którzy zaufali marce. Tymczasem jest inaczej.

Hankook po raz kolejny dowiódł, że nie ma czegoś takiego jak jedno „azjatyckie ogumienie” – określenie, które niektórzy stosują dla zdyskredytowania całego tamtejszego rynku ogumienia samochodowego. Podobnie jak w Europie czy Stanach Zjednoczonych, firmy oponiarskiego dzielą się na godne i niegodne uwagi wymagających kierowców. Hankook to marka, którą traktować muszą poważnie zarówno sami posiadacze aut, jak i zachodnia konkurencja. Ventus Prime 3 K123 podbija nasze drogi.

 

hankook-logo

 

Hankook Ventus Prime 3 K125 w pigułce:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Hankook
  • Koncern – Hankook
  • Bieżnik – Ventus Prime 3 K125
  • Poprzednia wersja – Hankook Ventus Prime2 K115
  • Następna wersja – Ventus Prime 4 K135 (przypuszczenie)
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – do osiągnięcia przez bieżnik głębokości 1,6 mm
  • Średnica felgi – od 15 do 18 cali
  • Ilość wariantów – 97
  • Sezon – opony letnie
  • Cena – od 183 zł za sztukę

 

Inne nazwy modelu Ventus Prime 3 K125

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w sieci. Niepoprawnie zapisywane fragmenty nazw to: Ventus jako Wentus, Prime3 jako Prime 3 oraz K125 jako K 125. Najczęściej spotykany jest jednak problem ze słowem „Prime3” czy „Prime 3” (trójka razem czy osobno). Uważam jednak, że w tym przypadku poprawny zapis będzie zarówno bez jak i ze spacją. Poniżej najpopularniejsze znaleziska:

  • Hankook Ventus Prime 3 (słowo „Prime 3” ze spacją)
  • Hankook K125 (bez „Ventus Prime3”)
  • Hankook Ventus K125 (pominięto wyraz „Prime3”)
  • Wentus Prime 3 K125 (polska pisownia słowa „Ventus”)
  • Hankook K125 Ventus Prime3 (zamieniona kolejność)

 

Zobacz również:


4 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *