Hankook Winter i*cept evo2 W320 – rewolucja czy ewolucja?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

hankook-winter-icept-evo-2-w320-lead

Obecnie firma Hankook ma w swojej ofercie kilka serii opon zimowych dla posiadaczy samochodów osobowych. Jedną z nich jest Winter i*cept Evo, której najnowsza, druga generacja czyli Hankook Winter i*cept evo2 W320, może pochwalić się dużą popularnością na drogach Europy Środkowej.

Nic dziwnego, południowokoreańska firma świetnie zna potrzeby tutejszych kierowców. Już w latach 90. w Hanowerze powstało centrum badawcze Hankook, a kilka lat później Europejskiego Centrum Dystrybucji w Rotterdamie.

To nie koniec, bo wkrótce producent otworzył filie we Francji, Holandii, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Na Węgrzech powstał z kolei zakład produkcyjny za ponad pół miliona euro. To właśnie stamtąd wytaczane są opony Hankook Winter i*cept evo 2 W320, które są nową jakością w klasie ogumienia budżetowego.

Nic dziwnego, w końcu powstały one z połączenia południowokoreańskiej innowacyjności i europejskich standardów jakości. Bo jakie inne opony ekonomiczne mogłyby konkurować z takimi markami jak Nokian czy Uniroyal – a w tej niełatwej konkurencji czasem nawet wygrywać?

 

Hankook Winter i*cept evo2 W320
Hankook Winter i*cept evo2 W320

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Porównanie do modelu evo W310
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

 

Technologie / Cechy

Pod względem technologicznym Hankook Winter i*cept evo2 W320 stanowi ulepszenie rozwiązań zastosowanych już w poprzedniej generacji. Odnosząc się zatem do postawionego w tytule pytania, nie mamy tu do czynienia z rewolucją, która zmieni kierunek rynku ogumienia samochodowego, ale raczej dobrze przemyślaną i satysfakcjonującą ewolucją.

Niektóre zmiany są dostrzegalne już na pierwszy rzut oka (wzór bieżnika jest ostrzejszy, czemu odpowiada lepsze zachowanie na ośnieżonych drogach), inne natomiast ujawniają się dopiero podczas jazdy. Oto, na jakie technologie zdecydowali się inżynierowie Hankooka.

  • Wzmocniona stopka
    Ulepszona stopka wykazuje dużo większą odporność. Jest to też pośrednio zasługa mocnych drutówek. Dzięki nim opona jest solidnie trzyma się na feldze, a stopka wykazuje się większą wytrzymałością. W efekcie stopka daje kierowcy poczucie większej władzy nad autem.
  • Zoptymalizowane, stalowe opasanie
    Szerokie, stalowe opasanie to przede wszystkim dużo wyższa sztywność bieżnika. Dzięki temu cechuje go wyraźnie zwiększona trwałość i równomierne ścieranie.
  • Zoptymalizowana mieszanka
    Guma, z jakiej wykonana jest opona, została wzbogacona domieszką krzemionki oraz innych dodatków, które poprawiają przyczepność oraz kierowalność.
  • Rowki trakcyjne typu Zig-Zag
    Nacięcia, które przecinają się pod różnymi kątami, w efekcie czego opona wykazuje się lepszą trakcją.
  • Dwa rowki obwodowe
    Rowki, które obiegają bieżnik na całej długości są proste. Precyzja, z jaką tego dokonano, pomogła uodpornić opony na zjawisko aquaplaningu i ogólnie poprawić zachowanie podczas deszczowej aury czy jazdy po błocie pośniegowym.
  • Kwadratowe klocki
    Żebra barkowe zostały wyposażone w kwadratowe klocki, których zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej stabilności. Rozwiązanie było i jest wykorzystywane w wielu modelach opon, co świadczy o jego wysokiej skuteczności.

 

Oferta

Poniżej lista dostępnych rozmiarów opisywanego modelu opon zimowych marki Hankook. Legenda: XL – opony wzmacniane, FR – rant ochronny felgi. Warto zauważyć, iż prawie wszystkie warianty ogumienia uzyskały ocenę „C” na etykiecie unijnej w kategorii zachowania opon na mokrej nawierzchni.

Rozmiar Etykieta
205/45 R17 88V XL, FR E C 72dB
205/50 R17 93V XL, FR E C 72dB
205/55 R16 91H FR E C 72dB
205/55 R16 94V XL, FR E C 72dB
205/55 R17 95V E B 72dB
205/60 R16 92H E C 72dB
205/60 R16 96H XL E C 72dB
215/40 R17 87V E B 72dB
215/45 R16 90H XL, FR E C 72dB
215/45 R17 91V XL, FR E C 72dB
215/45 R18 93V E C 72dB
215/50 R17 95V XL, FR E B 72dB
215/55 R16 93H FR C C 72dB
215/55 R16 93H FR E C 72dB
215/55 R16 97H XL, FR E C 72dB
215/55 R16 97V E C 72dB
215/55 R17 98V XL, FR C C 72dB
215/55 R18 99V C C 72dB
215/60 R16 99H XL C C 72dB
215/60 R17 96H E C 72dB
225/40 R18 92V XL, FR E C 72dB
225/45 R17 94H XL, FR E C 72dB
225/45 R17 94V XL, FR E C 72dB
225/45 R18 95V XL, FR E C 72dB
225/50 R16 96V C C 72dB
225/50 R17 94H FR E C 72dB
225/50 R17 98H XL, FR E C 72dB
225/50 R17 98V XL, FR E C 72dB
225/55 R16 95H FR E C 72dB
225/55 R16 99H XL, FR E C 72dB
225/55 R16 99V XL, FR E C 72dB
225/55 R17 94H FR E C 72dB
225/55 R17 101V XL, FR E C 72dB
225/60 R16 98H E C 72dB
225/60 R16 102V XL E C 72dB
225/60 R17 99H C C 72dB
225/60 R18 104V XL C C 72dB
235/35 R19 91W XL, FR E C 72dB
235/40 R18 95V XL, FR E C 72dB
235/40 R19 96V XL, FR E C 72dB
235/45 R17 97H XL, FR E C 72dB
235/45 R17 97V XL, FR E C 72dB
235/45 R18 98V XL, FR E C 72dB
235/45 R19 99V XL, FR C C 72dB
235/50 R18 101V XL, FR C C 72dB
235/55 R17 103V XL, FR C C 72dB
235/60 R16 100H C C 72dB
245/35 R19 93W XL, FR E C 72dB
245/35 R20 95W E C 72dB
245/40 R17 95V E C 72dB
245/40 R18 97V XL, FR E C 72dB
245/40 R19 98V XL, FR E C 72dB
245/45 R17 99V XL, FR E C 72dB
245/45 R18 100V XL, FR E C 72dB
245/50 R18 104V XL, FR C C 72dB
255/35 R18 94V XL, FR E C 73dB
255/35 R19 96V XL, FR E C 73dB
255/40 R18 99V XL, FR E C 73dB
255/40 R19 100V XL, FR E C 73dB
255/45 R18 103V XL, FR C C 73dB
255/45 R19 104W C C 73dB
265/35 R20 99W E C 73dB
275/30 R20 97W E C 73dB
275/35 R19 100V XL, FR E C 73dB
275/40 R19 105V C C 73dB
285/35 R20 104W E C 75dB
295/30 R20 101W C C 75dB

 

Wyniki testów

Zimówki Hankook Winter i*cept Evo2 W320 były dotąd testowane m.in. przez takie uznane w świecie oponiarskim organizacje jak ADAC czy AutoBild Sportcars (dwukrotnie). Ich wyniki zaskoczyły niejednego kierowcę.

 

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18

W tym teście badane było zachowanie na trzech różnych typach nawierzchni: mokrej, suchej i ośnieżonej. Ich podsumowanie pozwoliło bieżnikowi Hankooka uzyskać ocenę zadowalającą i uplasować się na wysokim, piątym miejscu. Za nim znalazł się niezwykle popularny model skandynawskiej marki Nokian i inne (w tym klasy premium).

 

Test opon zimowych w rozmiarze 245/40 R18

Kolejne badanie znanej na całym świecie organizacji. Zamontowane w sportowym aucie opony i*cept evo2 W320 ponownie zdobyły ocenę zadowalającą, podobnie jak wysokiej klasy Michelin Pilot Alpin PA4. Warto pamiętać, że omawiana tutaj zimówka zaliczana jest do segmentu budżetowego!

 

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 Przejdź do testu

Piąte miejsce na trzynaście to dobry wynik, zwłaszcza gdy ma się za sobą takich konkurentów jak Nokian, Uniroyal czy Bridgestone. Trudno też powiedzieć, aby przegrana z produktami Dunlopa, Pirelli, Firestone’a i Goodyeara była porażką. Warto za to dodać, że w niektórych kategoriach W320 okazał się nawet lepszy.

Na przykład pod względem hamowania na suchym asfalcie zanotował wyższą notę od zwycięskiego bieżnika, zaś na śniegu i lodzie wykazał się lepszą przyczepnością niż zdobywca miejsca drugiego. Ogólna ocena zadowalająca i piąta pozycja to wyróżnienie, które pozwala stawiać ten bieżnik na równi z najlepszymi.

 

Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
5 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/40 R18 2015
5 miejsce ADAC Test opon zimowych 225/45 R17 2016
6 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 245/40 R18 2016

 

IF Design Award to międzynarodowy konkurs o ponad 60-letniej historii. Jego celem jest honorowanie produktów, które odznaczają się doskonałym designem. Jurorzy biorą pod uwagę innowacyjność, komfort użytkowania i wiele innych cech, które wyróżniają je na tle tego, co każdego roku zalewa światowy rynek.

Wśród wyróżnionych w kategorii „Produkt” znalazły się również opony Hankook Winter i*cept Evo 2 W320. To jednak nie pierwszy raz, gdy południowokoreańska firma Hankook zaskarbiła sobie serca jurorów iF.

 

Wady i zalety bieżnika W320

Bieżnik ten, chociaż bardzo pozytywnie wyróżnia się na tle innych z klasy budżetowej, dzieli z nimi jedną, poważną wadę. Chodzi tu o duże różnice pomiędzy parametrami opon o odmiennych wymiarach.

Pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni i*cept evo2 W320 w każdej odsłonie sprawdza się bardzo dobrze (oceny „B” i „C” na etykietach unijnych), tak już w kategorii efektywności paliwowej dysproporcje są dużo większe.

Część rozmiarów może pochwalić się klasą energetyczną „C”, inne zaś tylko „E”. Na szczęście to rozrzucenie parametrów jest tak duże wyłącznie tym razem.

Pod względem hamowania, komfortu akustycznego czy wytrzymałości wszystkie prezentują już stosunkowo równy, wysoki poziom. Dużym atutem na pewno jest też niewygórowana cena i jej stosunek do jakości i technologicznego zaawansowania produktu.

 

Bieżnik evo2 W320, widok z boku
Bieżnik evo2 W320, widok z boku

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru UHP 215/55 R17 )

etykieta-cc72-2

Opory toczenia / klasa paliwowa. W zależności od rozmiaru opony, natknąć się można na etykietę z oceną „C” lub „E” w tej kategorii. Jak pisaliśmy, taka rozbieżność nie jest niczym zaskakującym.

Z kolei wynik „E” nie jest czymś, co powinno ten bieżnik dyskwalifikować. W rzeczywistości każdy rezultat (z wyjątkiem „G”) oznacza, że opona spełnia wyśrubowane standardy Unii Europejskiej i nadaje się do bezpiecznego użytkowania.

Należy jednak pamiętać, że im większe opory toczenia, tym wyższy poziom spalania. Średnio to 0,12 litra na 100km dla każdej kolejnej oceny w dół.

Hamowanie na mokrej nawierzchni. Pod tym względem bieżnik sprawdza się znakomicie bez względu na wymiary. W większości wypadków, tak jak w omawianym tu przykładzie, otrzymał on klasę „C”.

Wyjątkiem jest rozmiar UHP 215/50 R17, który wypadł jeszcze lepiej i otrzymał kategorię „B”. Oba wyniki świadczą o bardzo dobrej odporności na deszczowe warunki, co przekłada się na wysokie bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Hałas. 72 dB to przyzwoity rezultat, który gwarantuje całkiem wysoki komfort akustyczny. Chociaż ten parametr nie odgrywa on na drodze najważniejszej roli, sprawia, że W320 jeszcze lepiej wypada na tle konkurencyjnych modeli.

 

Porównanie do Winter i*cept Evo W310

W320 to kolejne podejście inżynierów Hankooka. Pierwsza generacja serii zyskała sobie duże uznanie, jednak nie była wolna od wad. Na szczęście osoby odpowiedzialne za przyszłość bieżnika nie były głuche na krytykę.

Dlatego w W320 udało się rozwiązać wiele problemów „jedynki”, jednocześnie pozostawiając wszystko to, co sprawdziło się poprzednim razem. I tak na warsztat został wzór bieżnika, który stał się nieco ostrzejszy.

Zmiany poskutkowały szybszym odprowadzaniem wody i większą przyczepnością. Wielu użytkowników chwali je również za odporność na ścieranie i równomierne rozłożenie nacisków. Niezaprzeczalnym atutem obu generacji jest natomiast niska cena.

 

Gwarancja na Winter i*cept Evo 2

Kupują te opony, można liczyć na dożywotnią gwarancję. Nie znaczy to jednak, że firma nie ustanowiła żadnych kryteriów rozpatrywania reklamacji. Przede wszystkim wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

Klient traci też gwarancję, jeżeli opony były naprawiane (bez względu na to, kto jej dokonywał i jaki był jej zakres). Podobnie w sytuacji wypadku, eksploatacji z nieprawidłowym poziomem ciśnienia, przeciążeniem, nieodpowiedniej geometrii kół i innych przypadkach niewłaściwego użytkowania.

Można ubiegać się o wymianę na nowe opony o tym samym lub innym wzorze bieżnika albo zwrot kosztów, których wysokość jest uzależniona od pozostałej głębokości bieżnika.

 

gwarancja-10-lat-od-daty-produkcji

 

Hankook Winter i*cept Evo2 W320 – Opinie

Szukałem, szukałem i oto namiastka najciekawszych moim zdaniem opinii znalezionych na forach dyskusyjnych oraz portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Google+). Poniższe opinie, bardzo często powielały się więc wydaje mi się że bardzo obrazowo przedstawiają wrażenia kierowców z użytkowania opon zimowych od Hankook-a.

Opony dały radę nawet w takich sytuacjach, w których inni musieli zakładać na koła łańcuchy. Ja całą zimę przejeździłem bez nich chociaż śnieg wysoki był nieraz. Generalnie na śniegu zachowywały się ponad przeciętnie. Czy to podczas ruszania czy gdzieś na drodze. Podczas odwilży też nie mogłem narzekać, bo trzymał się drogi jak przyklejone. Do tego udało mi się kupić na mega duże promoszce, więc nie mogę nie być zadowolony. Polecam – nawet jeśli nie ma akurat promocji!

Mam samochód typu SUV i komplet tych opon. Miałem obawy, czy je kupić, bo etykieta pokazywała, że mogą przyczynić się do sporego zużycia. Po roku stwierdzam, że różnicy nie widzę, a jeździłem tyle co zawsze, może nawet nieco więcej. Jeśli jakiś wpływ jest, to nieodczuwalny. Polecam z czystym sumieniem do SUVów.

Moje pierwsze opony i pierwszy samochód. Ten drugi pewnie za jakiś czas zmienię, ale na Hankooka na pewno jeszcze nie raz postawię, bo to mix niskiej ceny i wysokiej jakości. A wszystko przyprawione ciekawie prezentującym się wyglądem zewnętrznym. Naprawdę warto!

1. Ciche, 2. przyczepne, 3. wytrzymałe, 4. niedrogie. Czego więcej trzeba? 4 RAZY TAK!

Markę znam dobrze, sam bieżnik też, bo wcześniej kupiłem EVO W310 a teraz ten. Różnica jest spora, na plus i dotyczy praktycznie każdego aspektu jazdy. Jeżeli producent zdecyduje się na trzecią oponę z tej serii to na pewno ją kupię. Bardzo fajne oponki w równie fajnej cenie.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony Hankook Winter i*cept evo 2. W śród nich: przyczepność na lodzie, cena produktu, trwałość bieżnika czy komfort jazdy. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

 

Podsumowanie

Hankook Winter i*cept evo2 W320 to opony, po których nie powinno się spodziewać wiele – w końcu to opony budżetowe, nie kupowane dla wysokich osiągów, tylko bezawaryjnej, spokojnej jazdy. A jednak południowokoreańskie ogumienie, mimo klasowej przynależności, zaskakują bardzo dobrymi wynikami w testach i świetnymi opiniami samych kierowców. Może zatem nie warto wrzucać wszystkich „azjatyckich opon” do jednego worka?

 

Hankook W320 z profilu
W320 z profilu , fot. Hankook Tyre

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Hankook (czyt. hankuk, henkuk)
  • Koncern – Hankook
  • Bieżnik – Winter i*cept evo2 W320
  • Poprzednia wersja – Winter i*cept evo W310
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – do osiągnięcia przez bieżnik głębokości 1,6 mm
  • Średnica felgi – od 16 do 20 cali
  • Ilość wariantów – 76
  • Sezon – opony zimowe
  • Cena – od 296 zł za sztukę (rozmiar 205/60 R16)

 

Inne nazwy modelu Winter i*cept evo2 W320

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w sieci. Osobiście uważam że zarówno wersje bieżników pisane jako „evo2” jak i „evo 2” ze spacją są poprawne, stosowałem je zamiennie w powyższym artykule. Na oponie oraz stronie producenta „2” jest kwadratem co oznacza „evo” do potęgi drugiej. Oznaczenie te widnieje pisane tam łącznie.

  • Hankook Winter i*cept evo 2 W320 (słowo „evo2” ze spacją)
  • Hankook evo2 (bez „Winter i*cept” oraz „W320”)
  • Hankook w320 (bez „Winter i*cept” oraz „evo2”)
  • Hankook Winter i’cept evo2 w320 (słowo „i*cept” pisane z apostrofem)
  • Hankook Winter icept evo2 w320 (słowo „i*cept” pisane bez gwiazdki)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *