Hankook Winter i*cept RS2 W452 – czwarta generacja koreańskich opon

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,67 na 5)
Loading...

hankook-winter-icept-rs2-w452-lead

Hankook Winter i*cept RS2 W452 to nowa, usprawniona pod wieloma względami odsłona popularnego bieżnika, którego historia zaczęła się w 1997 roku. Najpierw był model W400, następnie po sześciu latach zastąpił go W440, a później RS W442. Wreszcie w 2015 miała miejsce premiera generacji RS2 W452, która zaliczyła i wciąż zalicza wysoką sprzedaż.

Skąd jej popularność? Hankook nie jest już na Starym Kontynencie nowicjuszem – minęło sporo czasu, odkąd producent wszedł na ten rynek i zdążył już dobrze poznać potrzeby europejskich kierowców. Obserwując, z jaką gorliwością i zaangażowaniem wprowadzają kolejne ulepszenia, można nawet przewidywać, że wkrótce koncern może zbliżyć się do pozycji okupowanych przez takich europejskich gigantów jak Continental czy Michelin. Pod względem sprzedaży opon Hankook zajmuje już zresztą wysokie siódme miejsce.

Co jednak można powiedzieć o modelu Winter i*cept RS2 W452? Jest to ogumienie zimowe klasy premium o dość klasycznym wzorze bieżnika, jednak skrywającym wiele innowacyjnych technologii. Jego głównym targetem są posiadacze małych samochodów miejskich oraz aut kompaktowych. Widać więc, że producent dostrzega zmiany przyzwyczajeń kierowców, poruszających się po drogach europejskich miast. A tutaj coraz bardziej cenione są auta o mniejszych rozmiarach i niedużym zużyciu paliwa. Wcześniejszy model – Hankook Winter i*cept RS W442 to bieżnik na którym w dużej mierze wzorowali się projektanci Hankooka, tworząc produkt jeszcze lepszy od swojego poprzednika.

 

Hankook Winter i*cept RS2 W452
Hankook Winter i*cept RS2 W452

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. RS W452 czy RS W442
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

 

Technologie

Wzmocnione opasanie warstwy pokrywającej zwielokrotniło wytrzymałość opony na całej powierzchni. Dwie warstwy szerokiego, stalowego opasania to także sztywniejszy bieżnik, a ostatecznie większe posłuszeństwo opon.

Stopka z kolei zyskała twarde wypełnienie, które jeszcze bardziej wzmocniło ten efekt, sprawiając, że poziom sterowności jest dużo wyższy. Odczuwa się to nawet przy prostych manewrach, które towarzyszą codziennej jeździe. Imponująca trwałość stopki to przede wszystkim zasługa wytrzymałej drutówki, czyli zwojów, które umożliwiają utrzymanie opony na obręczy.

Bieżnik układa się w literę „V”, a jego wzór jest symetryczny. Dostrzec można niewielkie rowki chwytne – nacięcia, które mają za zadanie „chwytać się” śnieżnej nawierzchni, poprawiając hamowanie. Pomagają im w tym zadaniu tzw. „pazury”, czyli trójwymiarowe krawędzie.

Poza nimi bieżnik wyposażony jest również w rowki, których zadaniem jest szybkie odprowadzanie wody oraz błota – konstrukcja wypycha je na boki, zapobiegając aquaplaningowi. Guma, z której został wyprodukowany model, została wzbogacona o komponent krzemionkowy, który poprawia trakcję i wytrzymałość na ściernie.

 

Winter i*cept RS2 W452 – Oferta

Poniżej lista rozmiarów opon modelu Winter i*cept RS2 W452 od Hankook-a. Jak widać w tabeli producent przygotował dość sporą rozmiarówkę. Skrót XL – oznacza oponą wzmocnioną, FR – posiadającą rant ochronny felgi.

Rozmiar Etykieta
145/65 R15 72T E C 72dB
155/60 R15 74T E C 71dB
155/65 R14 75T E C 71dB
155/65 R15 77T F C 71dB
165/60 R14 79T E C 71dB
165/65 R14 79T E C 71dB
165/65 R15 81T E C 71dB
165/70 R14 81T F C 71dB
165/70 R14 85T E C 71dB
175/55 R15 77T E C 71dB
175/60 R15 81H E C 71dB
175/65 R14 82T F C 71dB
175/65 R14 86T E C 71dB
175/65 R15 84T E C 71dB
175/70 R14 84T E C 71dB
175/70 R14 88T E C 71dB
175/80 R14 88T E C 71dB
185/50 R16 81H E C 71dB
185/55 R14 80T E C 71dB
185/55 R15 86H E C 71dB
185/55 R15 82T E C 71dB
185/55 R16 87T E C 71dB
185/60 R14 82T F C 71dB
185/60 R15 84T E C 71dB
185/60 R15 88T E C 71dB
185/65 R14 86T E C 71dB
185/65 R15 88T E C 71dB
185/65 R15 92T XL E C 71dB
185/70 R14 88T C C 71dB
195/45 R16 84H E C 72dB
195/50 R15 82H E C 72dB
195/50 R15 82T E C 72dB
195/55 R15 85H FR E C 72dB
195/55 R16 87T FR E C 72dB
195/60 R15 88H E C 72dB
195/60 R15 88T E C 72dB
195/60 R16 89H C C 72dB
195/65 R15 91H E C 72dB
195/65 R15 91T E C 72dB
195/65 R15 91T E C 72dB
195/70 R16 94H C C 72dB
205/45 R16 87H E C 72dB
205/50 R16 87H FR E C 72dB
205/55 R16 91H FR E B 72dB
205/55 R16 94H XL, FR E B 72dB
205/55 R16 91T FR E B 72dB
205/55 R16 91T E B 72dB
205/60 R15 91H C C 72dB
205/60 R15 91T C C 72dB
205/65 R15 94H C C 72dB
205/65 R15 94T C C 72dB
215/65 R15 96H C C 72dB
215/65 R16 98H C C 72dB
225/45 R17 91H FR E B 72dB

Wyniki testów

Hankook Winter i*cept RS2 W452 jak dotąd został udział w kilu testach ogumienia zimowego, stając do konkurencji z gumami takich marek jak Pirelli, Bridgestone, Goodyear czy Dunlop. W każdym z nich prezentuje się jako opona solidna, będąca gwarancją bezpiecznej i komfortowej jazdy. I to też było priorytetem inżynierów odpowiedzialnych za ich produkcję.

Dlatego też W452 otrzymuje zazwyczaj opinię dobrej (Auto Bild 2016, rozmiar 205/55 R16), a nawet bardzo polecanej (GTÜ 2016, również rozmiar 205/55 R16). Niestety, jak dotąd niemal wszystkie testy, w których badane były parametry tych zimówek Hankooka, dotyczyły wspomnianego rozmiaru. Nie dziwi więc też równy poziom wyników.

Wyjątkiem jest test ADAC z roku 2016, gdzie po lupę zostało wzięte węższe ogumienie o wymiarach 185/65 R15. W badaniu, w którym wystartowało 15 opon, W452 zajęła 6 miejsce i otrzymała oceną zadowalającą. Za nią znalazły się tak uznane modele jak m.in. Bridgestone Blizzak LM-001, Pirelli Cinturato Winter czy Dunlop SP Winter Response 2.

Co więcej, pod względem hamowania na suchej nawierzchni opona Hankooka uzyskała najlepszy rezultat spośród wszystkich testowanych zimówek (1,9). By jednak móc powiedzieć coś na temat innych rozmiarów, będzie trzeba poczekać na kolejne zestawienia.

 

Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
6 miejsce ADAC Test opon zimowych 185/65 R15 2016
7 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 185/60 R15 2015
8 miejsce Auto Express Test opon zimowych 205/55 R16 2016
8 miejsce Auto Bild Test drogi hamowania 205/55 R16 2016
8 miejsce Auto Zeitung Ranking opon zimowych 205/55 R16 2016
10 miejsce ACE / GTU Najlepsze opony zimowe 185/60 R14 2015
14 miejsce ACE / GTU Test opon zimowych 205/55 R16 2016

 

Wady i zalety modelu „RS2 W452”

Największą zaletą opon Winter i*cept RS2 W452 jest ich bardzo dobre przystosowanie do trudnych, zimowych warunków. Testy oraz etykiety unijne potwierdzają dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Producent chwali się też nowoczesnym wzorem bieżnika, wykorzystującym rozwiązania, które zwiększają przyczepność na śniegu.

Z wielu opinii, jakie kierowcy zostawiają na internetowych serwisach i forach o tematyce oponiarsko-motoryzacyjnej, wynika, że W452 nie mają też kłopotów z ruszaniem nawet ze stosunkowo wysokich zasp śnieżnych. Ponadto często powtarza się, że są to opony o długiej żywotności, przyzwoicie radzące sobie z nadmiarem wody, a do tego całkiem ciche.

Słabszą stroną modelu są natomiast opory toczenia, a do tego dość wąski wachlarz rozmiarów. Z drugim zarzutem trudno dyskutować, bo istotnie można montować je na felgach o średnicy od 14 do 17 cali, a wszystkich rozmiarów jest łącznie tylko 19.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 195/65R15)

etykieta-e-c-72-2

Opory toczenia / efektywność paliwowa – Jak można było przeczytać wyżej, opory toczenia to zdecydowanie najsłabsza strona opisywanych tutaj opon. Jak zawsze przy tej okazji trzeba jednak przypomnieć, że każdy wynik powyżej „G” oznacza, że ogumienie spełnia standardy unijne w danej kategorii. Trzeba też wziąć pod uwagę, że opona Hankook Winter i*cept RS2 W452 jest montowana w małych i średnich autach, gdzie spalanie i tak jest już stosunkowo niewielkie.

Hamowanie na mokrej nawierzchni – „C” w tej kategorii oznacza, że opona bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą lub błotem pośniegowym. Ten parametr doceni każdy kierowca, bez względu na posiadane auta, styl czy częstotliwość jazdy.

Hałas – Skala hałasu na etykiecie unijnej to trzy fale dźwiękowe po lewej stronie na dole. Dwie czarne kreski to poziom średni, wyznaczający unijny standard. Wartość wyższa oznaczałaby, że opona wytwarza hałas większy od przeciętnego poziomu, a niższa, że mniejszy. 72 decybele, jakie zanotowano podczas jazdy tą oponą, to wartość mieszcząca się w środkowych widełkach.

 

Gwarancja

Posiadacze opon Hankook mogą cieszyć się dożywotnią gwarancją. Ale co w rzeczywistości oznacza termin „dożywotnia gwarancja”? W rzeczywistości prawo do reklamowania produktu można utracić bardzo szybko, jeśli nie spełni się ustanowionych przez producenta kryteriów. Najszybszą drogą do tego, by stracić gwarancję, jest dokonywanie na oponie napraw. I nie ma tu znaczenia ich zakres czy to, kto podejmuje się tego zadania.

Utracić gwarancję można też na skutek wypadku czy nieprawidłowej eksploatacji (np. jazdy z nieodpowiednim poziomem ciśnienia w gumie, niewłaściwego wyważenia itp.). Dożywotnia gwarancja obowiązuje też tak długo, jak wysokość bieżnika nie zmniejszy się poniżej 1,6 milimetra.

Jeśli jednak posiadacz opon zimowych Hankook Winter i*cept RS2 W452 nie dopuści do tych oraz innych, opisanych w specyfikacji producenta sytuacji, może liczyć na wymianę wadliwego ogumienia na nowe lub zwrot całości bądź części kosztów (w zależności od poziomu zużycia).

gwarancja-10-lat-od-daty-produkcji

 

Bieżnik Winter i*cept RS2 W452 vs RS W442

Jak pisaliśmy już na początku tego artykułu, W452 to nie pierwsze podejście koreańskich inżynierów. Zaczęło się 20 lat temu od modelu W400, a potem był jeszcze W440 i RS W442. Pierwsze dwa potratować można wzmiankowo, gdyż od najnowszej generacji oddziela je technologiczna przepaść (tak, na rynku oponiarskim dwie dekady wystarczą, by zyskać sobie miano obiektu muzealnego).

Między RS W442 i RS2 W452 jest jednak zaledwie 5 lat różnicy. Co udało się przez ten czas udoskonalić? Praktycznie wszystko. Popracowano np. nad zwiększeniem przyczepności i skróceniem drogi hamowania na każdym typie nawierzchni. Udało się tego dokonać m.in. poprzez zwiększenie aż o 5% powierzchni styku z asfaltem.

Model wyposażono dodatkowo w większą liczbę nacięć i lameli 3D, które sprawią, że auto szybciej wydostanie się z wysokiej warstwy śniegu. Takie zmiany przynoszą jednak często negatywne skutki dla komfortu pasażerów. Więcej krawędzi i rowków to w końcu bardziej chropowata struktura, a to oznacza bardziej dokuczliwy hałas. Na szczęście w przypadku zimówek poziom ten waha się pomiędzy 71 a 72 dB (w zależności od rozmiaru), więc nie jest on ponadprzeciętny.

 

Opinie

Opony dobre, nawet bardzo, ale żeby naprawdę docenić ich możliwości, trzeba poczekać do prawdziwych mrozów. Na przełomie sezonów nie odczuje się, że są to dobre zimowe opony, może nawet sprawdzają się nieco gorzej od niektórych letnich. Ale na śniegu czy kiedy jedzie się po błocie pośniegowym wychodzi ich klasa. Hamowanie na plus, tak samo ostre manewry i ruszanie. Nie są rzeczywiście może za ciche, ale bardziej to przeszkadza kierowcy niż pasażerom (pewnie dlatego, że jestem bardziej wyczulony na takie rzeczy). Ogólnie polecam.

Daję 4+ na 5. Mały minusik za prowadzenie na pierwszych śniegach. Nie to że jest źle, ale koła nieco się ślizgały – naprawdę, nie w stopniu, który zagrałaby bezpieczeństwu, po prostu czuło się, że opony stawiają lekki opór. Później jest już inaczej. Można powiedzieć, że im trudniej, im większe pogoda stawia wyzwanie, tym lepiej sobie te opony radzą. Powiedziałabym że jest to produkt adekwatny do swojej ceny i postawiłaby na niego ponownie.

opony z korei południowej produkwoane….. na węgrzech!.. ciekawe połączenie jak się okazało mimo zze na początku byłem na NIE to jednak dałem się przekonać i nie powiem że żałuje… porównałbym te opony do „winterkontaktTS860” firmy continental albo czegoś w tym stylu, nawet podobnie wyglądają na pierwszy rzut oka.nie dostrzegam wad chyba że cena. oceniam że są to opony godne polecenia

 

Parametry opony

Porównujemy najważniejse parametry opony Winter i*cepy RS2 W452 – takie jak zachowanie na śniegu, hamowanie na suchej oraz mokrej nawierzchni, atrakcyjność cenową czy komfort użytkowania. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

 

Podsumowanie

Hankook Winter i*cept RS2 W452 to udana kontynuatorka serii zimówek, które dały się poznać kierowcom w 1997 roku. Producent konsekwentnie ulepsza ten projekt, wprowadzając nowe technologie, które rozwija w swoich nowoczesnych centrach badawczych.

Chociaż model znajduje się na rynku już od blisko trzech lat, ich popularność nie słabnie. W Polsce ten model przetarł szlaki koreańskim oponom, które do tej pory były traktowane u nas jak swego rodzaju „egzotyka”. Mamy nadzieję, że po tej lekturze przybędzie im polskich miłośników.

 

Model Winter i*cept RS2 W452 - widok z boku
Model Winter i*cept RS2 W452 – widok z boku

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Hankook
  • Koncern – Hankook
  • Bieżnik – Winter i*cept RS2 W452
  • Poprzednia wersja – Winter i*cept RS W442
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy, symetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – do osiągnięcia przez bieżnik głębokości 1,6 mm
  • Średnica felgi – od 14 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 59
  • Sezon – opony zimowe
  • Kraj produkcji – Korea
  • W sprzedaży od 2015 roku
  • Cena – od 150 zł za sztukę (rozmiar 165/70 R14)

 

Inne nazwy modelu Winter i*cept RS2 W452

  • Hankook W452 (pominięcie słowa „i*cept”)
  • Hankook icept RS2 W452 (bez określenia sezonu czyli „Winter”)
  • Hankook Winter icept RS2 (łączna pisownia „i*cept” oraz pominięcie „W452”)
  • Winter i*cept 452 (bez serii „RS2” oraz litery „W”)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *