Data modyfikacji:

Indeks prędkości opon

Podczas sezonowej wymiany opon niewielu kierowców zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Zazwyczaj skupiamy się głównie na rozmiarze, nie analizując zbyt szczegółowo pozostałych oznaczeń umieszczonych na ścianie bocznej opony. Dlaczego odpowiedni dobór indeksu prędkości jest równie ważny? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.

indeks prędkości opon

Najpopularniejsze indeksy prędkości

Oznaczenie Przykład Max. prędkość
Indeks prędkości T 75T, 79T, 82T, 84T, 88T, 91T 190 km/h
Indeks prędkości H 88H, 91H, 92H, 94H, 99H 210 km/h
Indeks prędkości V 91V, 94V, 95V, 98V, 100V 240 km/h
Indeks prędkości W 91W, 94W, 95W, 98W 270 km/h
Indeks prędkości Y 91Y, 94Y, 97Y, 100Y 300 km/h

Indeks prędkości opon – co to?

Umiejętność odczytywania oznaczeń opon jest niezbędna. Jedną z istotnych informacji na temat danego modelu opon jest indeks prędkości. Znajduje się on na boku opony, zaraz za oznaczeniem danych parametrycznych opony takich jak szerokość, jej profil czy średnica.

Indeks prędkości określa maksymalną dopuszczalną prędkość, jaką może rozwinąć samochód przy jego maksymalnym obciążeniu, poruszając się na tych oponach. Informacja ta umieszczana jest w postaci litery, obok której stoi liczba definiująca indeks nośności. Nie jest to przypadek, gdyż obie te wartości są ściśle powiązane i informują nas o maksymalnych możliwościach wytrzymałościowych opony w danych warunkach.

Indeksy te są bardzo często bagatelizowane przez użytkowników, jednak mając do czynienia z samochodami typu SUV czy crossover albo z coraz to szybszymi modelami, warto zdać sobie sprawę, że oznaczenia te odpowiadają za nasze bezpieczeństwo, a ich przekroczenie może spowodować w konsekwencji poważne skutki.

Wszystkie oznaczenia opon można znaleźć na ich bocznej ścianie. Indeks prędkości oraz towarzyszący mu indeks nośności zlokalizowane są zaraz za oznaczeniem szerokości, profilu i średnicy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zakazuje się stosowania na jednej osi opon o różnych indeksach prędkości. 

Warto zwracać uwagę na parametry opon, jakie stosujemy, zwłaszcza kiedy nie kupujemy całego kompletu, a wymieniamy opony parami lub nawet pojedynczo. Jeżeli masz wątpliwości, jaki indeks prędkości jest odpowiedni do twojego pojazdu, zaczerpnij porady prosto u źródła. Informacja na temat zalecanych przez producenta parametrów opon znajduje się w instrukcji pojazdu. Można znaleźć ją również na słupku bocznym kierowcy oraz na naklejce, która mieści się na wewnętrznej części klapy wlewu paliwa.

Indeks prędkości jest parametrem poddawanym homologacji, co jest niezwykle istotne, ponieważ nie dotyczy on tylko prędkości, z jaką maksymalnie możemy się poruszać, ale analizowany jest na podstawie innych ważnych czynników, takich jak moc i masa samego pojazdu.

Jak czytać oznaczenia indeksu prędkości?

Znamy już podstawowe informacje na temat indeksu prędkości, czas więc przejść do nieco bardziej zaawansowanych spraw. Indeksy prędkości zestawione są w tabeli.

Zaczynają się od oznaczenia literą B, która odpowiada maksymalnej dopuszczalnej prędkości równej 50 km/h i wzrasta o 10 km/h wraz z każdą następną literą, aż do oznaczenia H, które informuje nas o prędkości maksymalnej do 210 km/h. Powyżej znajdują się kolejne oznaczenia, takie jak V, W oraz Y. Jednak na te trzy symbole spojrzeć trzeba nieco inaczej niż na pozostałe.

Indeksy prędkości równe lub niższe indeksowi H – do 210 km/h – opisują prędkość maksymalną, możliwą do osiągnięcia na danych oponach, gdy całkowita masa pojazdu jest równa maksymalnej dopuszczalnej masie. Informacje na ten temat zawarte są w dowodzie rejestracyjnym każdego z pojazdów w polu oznaczonym jako „F1”. Stosowanie opon z indeksem prędkości do wspomnianego przed chwilą H pozwala w prosty sposób określić maksymalne obciążenie, jakie może działać na dany komplet opon.

Co z pozostałymi oznaczeniami? Ogumienie z wyższymi indeksami prędkości, czyli V – do 240 km/h, W – do 270 km/h oraz Y – do 300 km/h, do oszacowania obciążenia wymagają pewnej rezerwy.

  • Dla indeksu prędkości V – do 240 km/h wymaga się obniżenia masy pojazdu o 3% jego maksymalnej dopuszczalnej wartości, na każde dodatkowe 10 km/h w przedziale prędkości 210–240 km/h.
  • Dla indeksu prędkości W – do 270 km/h wymaga się obniżenia masy pojazdu o 5% jego maksymalnej dopuszczalnej wartości, na każde dodatkowe 10 km/h w przedziale prędkości 240–270 km/h.
  • Dla indeksu prędkości Y – do 300 km/h wymaga się obniżenia masy pojazdu o 5% jego maksymalnej dopuszczalnej wartości, na każde dodatkowe 10 km/h w przedziale prędkości 270–300 km/h.

Dlaczego indeks prędkości opon jest tak ważny?

Niezależnie od tego, czy nasze opony mają indeks B, H czy V, niedostosowanie ich do możliwości pojazdu może nieść ze sobą bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest wystrzał opony, gdyż przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo podróżujących. Opona poddana zbyt dużemu obciążeniu może się rozerwać, przez co gwałtownie ucieknie z niej powietrze, a sam kierujący straci panowanie nad pojazdem, zwłaszcza przy dużej prędkości. 

Mniej niebezpieczne, jednak w dalszym stopniu niepożądane zjawiska to utrudnione prowadzenie, gorsza przyczepność czy mniejsza reaktywność opon na ruchy kierownicą. Ponadto warto mieć na uwadze, że w sytuacji kiedy cokolwiek wydarzy się z pojazdem, a zastosowane w nim opony posiadały nieprawidłowy indeks prędkości, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty jakichkolwiek środków z tytułu odszkodowania ze względu na zaniedbanie i zły dobór opon przez właściciela. 

Podobnie do tematu podchodzą serwisy gwarancyjne, które mogą odmówić naprawy usterki w ramach gwarancji, ze względu na nieprawidłowe użytkowanie pojazdu przez kierowcę, a w skrajnych przypadkach nawet całkowicie zerwać umowę gwarancyjną.

Indeks prędkości inny niż przewidziany – czy to dozwolone?

Warto wiedzieć, że indeksy prędkości będą inne w oponach zimowych oraz letnich. Wynika to przede wszystkim z różnic konstrukcyjnych, jakie wynikają z obu rodzajów opon. Opony letnie wulkanizowane są z dużo twardszej gumy, zimowe natomiast są bardziej miękkie i wzbogacone w dodatki uszlachetniające, które poprawiają kondycję opon. Rozbieżność w indeksach prędkości wynika również z samej konstrukcji bieżnika opon zimowych i letnich.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, indeks prędkości w oponach letnich nie może być niższy niż zalecany przez producenta pojazdu. Opony zimowe natomiast mogą mieć niższy niż zalecany indeks prędkości. Regulują to konkretne przepisy, dlatego nie ma obaw o nieprzyjemności związane z prawem. Są jednak zasady, które należy mieć na uwadze, decydując się na obniżenie indeksu prędkości. Nie może on być niższy niż Q – do 160 km/h. 

Zaleca się, aby obniżanie indeksu prędkości nie przekraczało jednego stopnia, jednak maksymalnie dopuszcza się dwa stopnie niżej. Obniżanie indeksu prędkości w oponach zimowych niesie ze sobą korzyści, które mogą przełożyć się na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Opona zimowa o niższym indeksie prędkości jest z reguły lżejsza i może wykazywać lepsze parametry jazdy na ośnieżonych drogach. Obniżanie indeksu prędkości jest dozwolone przede wszystkim ze względu na fakt, że zimą poruszamy się znacznie wolniej, co też wyklucza stosowanie opon o wyższych indeksach.

W oponach letnich warto stosować wyższe indeksy prędkości. Przekłada się to na pewniejsze trzymanie się drogi i poprawia stabilność prowadzenia. Podczas sportowej jazdy wyższy indeks prędkości powoduje lepsze klejenie się w zakrętach oraz bezpieczniejszą i pewniejszą jazdę w wietrznych warunkach. Stosowanie wyższych indeksów w oponach letnich jest korzystne, jednak należy liczyć się z większymi kosztami za komplet opon oraz mniejszym komfortem samej jazdy.

Indeks prędkości H czy T?

W pewnych sytuacjach warto zdecydować się na zakup opon z większym indeksem prędkości niż zalecany. Do zalet takiego rozwiązania należy lepsze panowanie nad samochodem podczas pokonywania zakrętów i przy jeździe pod wiatr. Auto na oponach z wyższym indeksem prędkości lepiej się prowadzi, bardziej precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Samochód sprawia wrażenie bardziej stabilnego, co pozwala na dynamiczną, a czasami wręcz sportową jazdę.

Z drugiej strony opony z wyższym indeksem (przekroczenie homologowanej prędkości) są mniej komfortowe (przez swoją sztywność), mają większe opory toczenia (większa masa opony przekłada się na wzrost poziomu spalania paliwa). Trzeba pamiętać, że zmiana indeksu prędkości oznacza również zmianę właściwości jezdnych pojazdu. Takie opony są także droższe - wynika to z faktu, że sztywniejszą konstrukcję uzyskuje się poprzez użycie do produkcji opony większej ilości materiałów.

Indeks prędkości H czy V?

Opony z niższym indeksem niż zalecany będą zachowywać się w sposób trudny do przewidzenia, wydłuży się droga hamowania i wzrośnie podatność na zużycie. Takie opony mogą też wybuchnąć podczas jazdy. Jazda na takich oponach jest po prostu niebezpieczna, a co za tym idzie niedopuszczalna. Zalety? Przede wszystkim ekonomiczne: takie opony są tańsze i mają mniejsze opory toczenia. Ale czy na życiu i zdrowiu warto oszczędzać? Wspomniane wytyczne dotyczą oczywiście opon letnich, bo jak wspomniałem wcześniej, w przypadku opon zimowych zmiana indeksu V na H jest dopuszczalna, zgodna z prawem a czasami nawet zalecana.

Tabela indeksów prędkości

a) Indeksy opon rolniczych
Oznaczenie na oponie Dopuszczalna prędkość
A1 5 km/h
A2 10 km/h
A3 15 km/h
A4 20 km/h
A5 25 km/h
A6 30 km/h
A7 35 km/h
A8 40 km/h

b) Indeksy opon motocyklowych / ciężarowych

Oznaczenie na oponie Dopuszczalna prędkość
B 50 km/h
C 60 km/h
D 65 km/h
E 70 km/h
F 80 km/h
G 90 km/h
J 100 km/h
K 110 km/h
L 120 km/h
M 130 km/h
N 140 km/h

c) Indeksy opon osobowych / terenowych  / dostawczych

Oznaczenie na oponie Dopuszczalna prędkość
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V (VB) 240 km/h
ZR powyżej 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

Co oznacza VR i ZR na oponie?

Czasami możemy spotkać oznaczenie rozmiaru, które wygląda następująco: 235/45 ZR17 97W. Litera "Z" lub czasem "V" przed rozmiarem felgi to także oznaczenie dopuszczalnej prędkości. Indeksy "ZR" i "VR" informują o maksymalnej wartości dozwolonej przy pełnym obciążeniu. W pierwszym przypadku jest to 210 km/h, a w drugim 240 km/h.
Oznaczenie Dopuszczalna prędkość przy pełnym obciążeniu
ZR 210 km/h
VR 240 km/h

Umieszczony na końcu rozmiaru, za indeksem nośności, indeks "W" w przedstawionym przykładzie oznacza, że prędkość maksymalna dla danej opony wynosi 270 km/h i czytamy go normalnie jak kazdy inny indeks prędkości.

Dla rozmiaru 225/45 VR17 94Y prędkość maksymalna wynosi Y = 300 km/h (standardowo) oraz VR = 240 km/h (przy pełnym obciążeniu).
Mamy więc informację jaką maksymalną prędkość możemy się poruszać przy pełnym obciążeniu, ale jak to jest, gdy auto nie jest maksymalnie dociążone? Sprawdźmy to! W tabeli kolejno: indeks, dopuszczalna prędkość, procent maksymalnego obciążenia dla indeksów "V", "W" oraz "Y".

V - 210 km/h  - 100% W - 240 km/h  - 100% Y - 270 km/h  - 100%
V - 220 km/h - 97% W - 250 km/h - 95% Y - 280 km/h  - 95%
V - 230 km/h - 94% W - 260 km/h - 90% Y - 290 km/h  - 90%
V - 240 km/h - 91% W - 270 km/h - 85% Y - 300 km/h  - 85%
Mam nadzieje, że wiecie już teraz o co chodzi.

Podsumowanie

Wielu kierowców lekceważy indeks prędkości swoich opon. Nawet jeśli wiedzą co on oznacza, to nie zawsze stosują się do zaleceń producentów. Najczęściej tłumaczą to następująco: "po co mi indeks 210km/h jak ja jeżdżę max 120 km/h". Jest to bardzo ryzykowne podejście, które grozi konsekwencjami, o których wspomniałem na początku artykułu. Pamiętajmy, że zalecany indeks prędkości nie jest wymysłem producenta, a wynikiem dokładnych pomiarów. Przy określaniu indeksu brana jest pod uwagę moc samochodu, jego masa i inne parametry mające wpływ na jego prowadzenie, a w efekcie bezpieczeństwo. Dlatego zawsze należy stosować się do zaleceń i montować opony z zalecanym indeksem prędkości. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanym z indeksem prędkości warto skontaktować się ze sprzedawcą opon/serwisem wulkanizacyjnym.

Zobacz również:

Indeks prędkości opon - najczęściej zadawane pytania

Jak sprawdzić indeks prędkości opony?
Aby sprawdzić indeks prędkości opony, należy znaleźć informacje na boku opony. Indeks prędkości jest oznaczony literą, która znajduje się po liczbach określających wymiar opony, np. 205/55 R16 91V. Litera "V" w tym przypadku oznacza indeks prędkości.

Jakie są najpopularniejsze indeksy nośności opon?
Najpopularniejsze indeksy nośności opon to: 82 (odpowiada nośności 475 kg), 84 (odpowiada nośności 500 kg), 86 (odpowiada nośności 530 kg), 88 (odpowiada nośności 560 kg), 90 (odpowiada nośności 600 kg), 92 (odpowiada nośności 630 kg), 94 (odpowiada nośności 670 kg), 96 (odpowiada nośności 710 kg), 98 (odpowiada nośności 750 kg), 100 (odpowiada nośności 800 kg).

Jak dobrać indeks prędkości opony?
Dobre dobranie indeksu prędkości opony zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy oraz rodzaju pojazdu, którym się porusza. Należy wybrać indeks prędkości, który jest wystarczający do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto pamiętać, że indeks prędkości opony powinien być wyższy niż maksymalna prędkość, jaką planujemy osiągać podczas jazdy.
16 komentarzy
  1. Mateusz | 04.08.2019 23:25
    Potrzebuje szybkiej odpowiedzi ! PROSZĘ! Chce kupić opony caloroczne w rozmiarze 205/50 r17 93X. Producent ma tylko z indeksem predkosci V lub Y. W instrukcji auta jest napisane, że indeks W latem a maksymalnie V zima. I teraz właściwe pytanie - czy nic się nie stanie jeśli kupię opony z indeksem Y do autka jakim jest Volvo C30 ? Czy opony całoroczne zima z indeksem Y będą dobrze się zachowywały niż z W ?
    1. Łukasz Wulkanista | 05.08.2019 08:10
      Nic się nie stanie. Gorzej byłoby w drugą stronę czyli w przypadku wybrania indeksu niższego tj. T czy H.
  2. Arur | 23.05.2019 23:16
    Mamy więc informację jaką maksymalną prędkość możemy się poruszać przy pełnym obciążeniu. A czy ta sama zasada działa w drugą stronę? Czyli załóżmy że posiadam przyczepkę i na niej opony które mogą jechać max 190km/h przy nośności 430 kg. Czy jak jadę max 80km/h to mogę oponę mocniej dociążyć (czyli załadować na nią powiedzmy o te 200-300kg więcej?
    1. Łukasz Wulkanista | 24.05.2019 09:10
      Maksymalna nośność podana jest bez względu na prędkość, czyli jeżeli nośność opony pozwala na bezpieczny udźwig 430 kg to nie zaleca się przekraczania tej wielkości i nie ważne czy pojedziemy 100 km/h, 50 km/h czy też stoimy.
  3. Łukasz (inny niż ten z 30.03) | 09.05.2018 11:02
    Dzień dobry! Pozwolę sobie wtrącić swoje trzy grosze i wejść w polemikę odnośnie niezalecanej w artykule zmiany indeksu prędkości na niższy. Otóż jest to, niestety, błąd. Uczą o tym w szkołach bezpiecznej jazdy. Na czym ów błąd polega? Spieszę z wyjaśnieniem. Każda opona ma swoją optymalną temperaturę pracy przy której najlepiej klei się do jezdni. Co do tego chyba nie ma wątpliwości. Opona z niższym indeksem prędkości (np. T=190km/h) będzie osiągała tą temperaturę w warunkach zbliżonych do normalnego ruchu drogowego czego nie można powiedzieć o oponie z indeksem np. V=240 km/h, gdzie musiałbyś jechać z prędkościami jakich się na polskich drogach raczej nie spotyka. Co prowadzi to stwierdzenia, że kupując szybką furę musisz mieć (bo tak chce ubezpieczyciel i producent) opony do niej niedostosowane. Taki paradoks.
  4. Kgb | 28.03.2018 20:21
    Opona z większym indeksem będzie miała więcej wzmocnień np druty może na niej przez spaść jakiś paret (nie musi) zwróć uwagę że przy takiej samej oponie z innym indeksem często spada klasa głośności czy hamowania na mokrym. Nie wiem w jakiej sytuacji mają być niby lepsze... Może jak się z mostu spada...
    1. Łukasz | 30.03.2018 10:25
      Parametry spadają często tak jak mówisz. Lepsze są pewnie z tego względu że skoro mają wytrzymać większe prędkości to powinny być też wykonane z bardziej wytrzymałych mieszanek. Więc pewnie trudniej o zużycie takiej opony, trudniej żeby się przebiła itp. Pisałem w wiadomości wyżej że powinienem mieć opony z indeksem V a mam z Y bo jest większy wybór moim zdaniem i to jest powód dla którego mam założone opony z większym indeksem. Pozdrawiam, Łukasz
  5. Czaro | 28.03.2018 19:32
    Witam, kilka lat temu przeglądając internet dotarłem do info, że index prędkości pozwala na jazdę z daną prędkością tylko przez 10 minut. Jak uważacie czy to prawda. Pozdrowienia
  6. Łukasz | 18.03.2018 21:21
    Witam. Mam pytanie ponieważ nie do końca rozumiem jak to w końcu jest z indeksem prędkości opon letnich. Pozwolę sobie zacytować Twoje słowa. W jednym zdaniu piszesz: "W przypadku opon letnich absolutnie niedopuszczalne jest montowanie opon z innym indeksem prędkości niż zalecany." zaś w zdaniu troszkę niżej napisałeś: "W pewnych sytuacjach warto zdecydować się na zakup opon z większym indeksem prędkości niż zalecany." Mógłbyś mi to bardziej szczegółowo wytłumaczyć? W przypadku mojego samochodu (Honda Accord VIII 2.2 i-DTEC 150km) przy rozmiarze 225/50R17 zalecane (z instrukcji) indeksy nośności i prędkości to 98V ja posiadam opony Pirelli P7 Cinturato Blue 225/50R17 98Y XL więc indeks prędkości jest wyższy niż zalecany. Czy w takim przypadku mógłbym mieć problemu z ubezpieczalnią w razie szkody z OC lub Assistance? W rozmiarze 17 cali sensownymi oponami do mojego samochodu wydaje mi się że są właśnie 225/50 lub 215/50 (ale w takim przypadku szerokość i wysokość opony już się nie zgadzają z zaleceniami z instrukcji) Przy indeksie nośności który muszę stosować (98) zdecydowanie większy wybór opon jest z indeksem Y niż V a dodatkowo często te pierwsze są też tańsze. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam, Łukasz
  7. Voida | 16.03.2018 21:32
    Warto spojrzeć do książki pojazdu lub sprawdzić w katalogach w internecie. Wbrew pozorom można wyszukać bardzo dobre informacje.
  8. Tobiasz | 15.02.2018 13:52
    Zupełna racja. Zazwyczaj pyta się wulkanizatora co on zaproponuje do naszego auta na nasze felgi i wybieramy zazwyczaj słuchając cen i opinii. Sam tak kiedyś robiłem. Etykiety na oponach dają jednak dużo do myślenia a nie każdy potrafi odczytać. Artykuł bardzo pomocny. Aktualnie sam przygotowuje się do sezonu letniego i odświeżam wiedzę na ten temat. ;)
  9. Przemek | 07.02.2018 13:50
    Czyli indeks nie może/nie powinien być niższy. W związku z powyższym mam pytania: 1. Czy indeks może być wyższy w zimówkach? Jak to wpłynie na właściwości opony? 2. Co ubezpieczyciele na indeks wyższy niż wymagany? Nie powinni się czepiać. 3. Jakie zasady stosować do opon całorocznych? Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że niektóre z nich opierają się na rozwiązaniach z opon zimowych a np. Michelin mówi że to opona letnia + coś na zimę.
  10. Michau Białek | 06.02.2018 00:03
    "Następnie odpowiemy sobie na pytanie czy dopuszczalna prędkość opony wpływa na ewentualną wypłatę ubezpieczenie w razie kolizji" - nie znalazłem tej informacji w tekście. Ciekaw jestem jak to w praktyce wygląda. Proszę o rozwinięcie (a właściwie poruszenie) tematu :)
    1. Łukasz Wulkanista | 06.02.2018 09:06
      Proszę teraz zerknąć w akapit pod tytułem: "Indeks prędkości a ubezpieczenie". Dodałem ten fragment po konsultacji z przedstawicielem firmy obsługującej ubezpieczenia komunikacyjne. Mam nadzieje że temat został wyczerpany.
  11. Zbyszek_Kudriawcew | 05.02.2018 13:22
    Jako ciekawostka: Przekroczenie indeksu prędkości zazwyczaj objawia się sporym hałasem wewnątrz auta. Co jest dobrym ostrzeżeniem, gdyż dłuższa jazda powyżej indeksu prędkości opony, może prowadzić do jej uszkodzenia.
    1. Tobik | 05.02.2018 14:33
      Mam samochód który posiadał od kupna koła 15stki, 195 z indeksem na 190km/h Jadąc nieświadomie (nie wiedziałem o tym, ze miałem taki indeks) na autostradzie rozpędziłem się żeby sprawdzić ile wyciąga auto, jechałem z prędkością 230km/h, żadnych szumów nie było, nie wydawały żadnych niepokojajacych dźwięków. Jedynie co się działo to wrażenie jakbym miał 0.5bara powietrza, auto zaczęło się bujać oraz tańczyć na drodze. Myślałem, że się nie zmieszczę na jednym pasie. Po tym sprawdziłem opony i się okazało, że mam zły indeks. Stwierdziłem, że 15stki zostaną na zimę i tam indeks na 190km/h starczy. Na lato wyposażyłem się w 17sto calowe felgi z oponami z indeksem na 270km/h Byłem na autostradzie, sprawdziłem teraz przy 230km/h (kaganiec mam także więcej nie pojade) auto nie do poznania, prowadził się świetnie bez problemu zmieniałem pasy. Druga sprawa. Auto powinno mieć MINIMALNIE (jakby miał 2l silnik) koła 15/205 Poprzedni właściciel miał 15/195 (A silnik powyżej 3l) Niby nie wielka różnica ale zalecane koła powinny mieć 245 szerokości na 17stkach, nie zawsze warto patrzeć na spalanie, lepiej niech pali 2l więcej ale o wiele lepiej się trzyma drogi :) (na zakrętach jest pewniejszy, szybciej hamuje, a spalanie to sprawa drugorzędna, zdrowie najważniejsze)