Data modyfikacji:

Jak prawidłowo odczytać rok produkcji opony? Data produkcji opon - DOT

Autor: Łukasz Wulkanista

Każda opona - osobowa, motocyklowa a nawet dostawcza, niezależnie od tego gdzie została wyprodukowana (we Francji, Australii czy Republice Południowej Afryki) zawiera informację o dacie oraz lokalizacji rozpoczęcia swojego żywota. Miejsce podawane jest, jako nazwa kraju w języku angielskim poprzedzona słowem "made in" na przykład "made in Poland", czyli wyprodukowana w Polsce. Wiek opony natomiast oznaczany jest, jako 4 cyfry występujące zazwyczaj w lekko wklęśniętym owalu bocznej części ogumienia. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, dwie kolejne natomiast rok, w którym wyprodukowane zostały opony. W przykładzie ze zdjęcia, cyfry "1116" określają rok produkcji opony jako 11 tydzień 2016 roku.

Z jakich elementów składa się DOT?

Po lekturze naszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób sprawdzić rok produkcji opon? Czy wiek ogumienia ma wpływ na zachowanie pierwotnych parametrów jezdnych? Czy warto kupować kilkuletnie opony? Poznasz określenie DOT oraz przekonasz się, co poza datą wyprodukowania opony można jeszcze z niej odczytać.
Elementy składowe numeru DOT
Podejdź do auta i znajdź na boku opony ciąg znaków, rozpoczynający się od wyrażenia "DOT". Na zdjęciu powyżej zaprezentowaliśmy części składowe popularnego numeru DOT:
  • 1. Słowo "DOT"
  • 2. Kod fabryki (dwa znaki)
  • 3. Kod rozmiaru (dwa znaki)
  • 4. Wartość opcjonalna dla potrzeb producenta
  • 5. Tydzień (miesiąc) oraz rok produkcji opony

Rok produkcji sprawdź przed zakupem

Kiedy najlepiej sprawdzić rok produkcji opony? Najlepiej przed jej zakupem! Można to zrobić na stronie produktu w sklepie internetowym, dodając oponę do koszyka lub kontaktując się telefonicznie z działem handlowym. Sprzedawcy często podają informację o dacie produkcji w sklepie, oznaczając ją symbolem "DOT". Zgodnie z polskim prawem, zakupione opony nie powinny być starsze niż 36 miesięcy. Tak więc jeżeli na stronie sklepu nie ma informacji o dacie produkcji, najprawdopodobniej oznacza to, że otrzymamy produkt nie starszy niż 3 lata.

Jak jeszcze może wyglądać zapis daty produkcji na oponie?
Zapis daty produkcji na oponach firmy Falken (11 tydzień 2017 roku)

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Jako ciekawostkę dodam, iż do 2000 roku producenci podawali rok produkcji opony, jako 3 cyfry np. 118 czy 079. Dwie pierwsze oznaczały, podobnie jak obecnie tydzień w roku, trzecia natomiast ostatnią cyfrę danej dekady. Rodziło to jednak wiele problemów, gdyż ogumienie z 1988 i 1998 roku mogły mieć ten sam DOT, mimo że dzieliło je 10 lat różnicy. Od 2001 roku postanowiono prezentować datę produkcji opon, jako ciąg czterech cyfr, co pozostało niezmienne do dnia dzisiejszego.
W nomenklaturze fachowej data produkcji opony określany jest potocznie, jako DOT. Prawda jest jednak taka, iż oznaczenie to skrót amerykańskiego departamentu transportu (the Department of Transportation). Przyjęło się jednak inaczej, więc przy tym zostaniemy. W okolicy daty produkcji opony znajduje się oznaczenie magazynu (kombinacja dwóch cyfr lub liter), w którym wyprodukowana została opona. Przykładowo oznaczenie "NC" oznacza francuską fabrykę Goodyear-a, natomiast "CM" niemiecką fabrykę Continental-a w Hanowerze. W tabeli poniżej zebrałem kilka przykładowych fabryk ogumienia, wraz z ich kodem oraz lokalizacją.
Kod Producent Lokalizacja
3Y Firestone Poznań, Polska
AM Uniroyal Los Angeles, Stany Zjednoczone
JY Bridgestone Stargard Szczeciński, Polska
ED Michelin Tokio, Japonia
NB Goodyear Wolverhampton, Wielka Brytania
EC Pirelli Breuberg, Niemcy
T3 Dębica Dębica, Polska
LF Continental Hannover, Niemcy

Ile lat ma opona? Kalkulator.

Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy narzędzie ułatwiające dekodowanie roku produkcji opony na podstawie wprowadzonych danych - spisanych wcześniej z bocznej części ogumienia. W formularzu poniżej wpisać można zarówno ostatnie 4 cyfry DOT-u (1116) jak i cały fragment znajdujący na profilu (0412B DOT J3HX 1116). Kolejną ciekawostką jest fakt, iż każda opona posiada zakodowaną datę produkcji tylko z jednej strony i tylko jeden raz. Co prawda na drugiej stronie, również znajdziemy oznaczenie amerykańskiego departamentu transportu, ale nie zawiera on już cennej dla nas informacji. Nie wiem czy to przypadek czy prawidłowość (jeżeli wiecie piszcie w komentarzach), ale z moich obserwacji wynika, że rok produkcji zawsze widoczny jest od zewnętrznej strony koła, czyli tak byśmy zawsze mogli go odczytać z zamontowanej na aucie opony.

Jakie czynniki powodują starzenie się gumy?

Produkowane w obecnych czasach opony, z założenia przygotowywane są do pracy w najtrudniejszych warunkach pogodowych poczynając od afrykańskich upałów, kończąc na syberyjskich mrozach. Do tego dochodzi jeszcze deszcz, różnorakie powierzchnie dróg, spaliny, smary, oleje oraz wielomiesięczny kontakt z wodnym roztworem soli przemysłowej. Wydawać by się mogło, że taka "mieszanka wybuchowa" jest w stanie rozprawić się z oponami, te jednak nic sobie z tego nie robią, no może prawie nic. Jak się okazuje, największym wrogiem ogumienia samochodowego jest promieniowanie ultrafioletowe UV. To ono powoduje szybsze starzenie się mieszanki gumowej oraz utratę właściwości jednych bieżnika. Dlatego też producenci przechowując opony w suchych, ciemnych, klimatyzowanych magazynach o stałej wilgotności, praktycznie całkowicie wstrzymują jakikolwiek proces starzenia się gumy.
Stare opony
Jeżeli natomiast mówimy o założonych na aucie oponach, to dla nich najniebezpieczniejsze są wysoka temperatura, tarcie oraz element, który pośrednio wpływa na dwa wcześniejsze, czyli wysokie ciśnienie w kole. Jako ciekawostkę dodam, że na własne oczy widziałem jak opony od zewnętrznej strony samochodu były bardziej sparciałe niż te od wewnętrznej auta, które wyglądały zupełnie jak nowe. Dlatego, najlepiej jest, co sezon przekładać opony oraz parkować auto raz przodem, raz tyłem, w taki sposób żeby obie strony równomiernie narażone były na szkodliwe dla nich promieniowanie. Zapytaliśmy więc, jednego z właścicieli serwisu wymiany opon z okolic Bydgoszczy o to czy jego klienci zwracają uwagę na rok i tydzień produkcji oraz kraj pochodzenia opony.
Klienci są coraz bardziej świadomi tego, że jest coś takiego jak rok produkcji i mimo, iż nie do końca wiedzą jaki ma on wpływ na użytkowanie i zachowanie auta - proszą o jak najświeższe opony. Najlepiej jakby były jeszcze ciepłe. Zdarzają się kierowcy, którzy mówią wprost, że opony mają mieć DOT nie starszy niż miesiąc. Staram się im wówczas wytłumaczyć, że kupując opony bezpośrednio od producenta, nigdy nie mamy gwarancji tego, że zamówione ogumienie będzie tak "świeże". Opony to nie produkty spożywcze jak jogurt czy mleko i roczna czy dwuletnia opona ma takie same właściwości jak ta, co dopiero opuściła fabrykę.
Reasumując - wiek opony ma znaczenie, ale gdy mówimy o oponach kilkuletnich, to znaczenie to jest bardziej psychologiczne niżeli rzeczywiście przekładające się na zauważalną zmianę zachowania auta na drodze. Jedyne, na czym możemy stracić to krótszy okres gwarancji w przypadku zakupu ogumienia producentów, u których zegar zaczyna tykać w momencie wyprodukowania produktu. Poniżej opisujemy jeszcze jeden z czynników stanowiących przysłowiową "różnicę". Mowa oczywiście o sposobie, w jakim przechowywane są opony.

Prawidłowe przechowywanie kluczem do sukcesu

Wiemy już jak kluczowym elementem decydującym o zachowaniu pełnych właściwości opon jest prawidłowe ich przechowywanie. O ile na etapie produkcji, mamy gwarancję należytego ich ułożenia (potwierdzają to rygorystyczne przepisy i częsta weryfikacja), to po opuszczeniu fabryki producenci tracą pełną kontrolę nad miejscem i sposobem ich składowania. Jak zatem magazynować opony w garażu, piwnicy czy warsztacie by zapobiegać procesom starzenia się gumy? Krótko mówiąc ogumienie należy przechowywać w swobodnych warunkach, zapewniających eliminację naprężeń oraz sił ściskających powierzchnie opony, które mogłyby na przykład spowodować trwałe odkształcenia lub uszkodzenie stopki. Kluczowe elementy składowania możemy podzielić na cztery równie istotne grupy.
  • Światło - Najlepsze jest słabe sztuczne światło, unikajmy silnego oświetlenia żarówkami oraz bezpośredniego kontaktu z promieniowaniem słonecznym.
  • Temperatura - Najlepsza jest temperatura pokojowa, unikajmy przegrzewania oraz niskich temperatur. Starajmy się utrzymać w pomieszczeniu stałą temperaturę.
  • Ułożenie - Najlepiej w pozycji pionowej, obok siebie, bez zbędnych naprężeń. Dobrze jest zaopatrzyć się w specjalne stojaki. Unikajmy układania wysokich słupów, ściskających gumę albo powodujących trwałą jej deformację. Niezalecane jest również wieszanie opon na linkach czy hakach.
  • Otoczenie - Najlepsze jest suche i przewiewne lub klimatyzowane pomieszczenie. Unikajmy mokrego i wilgotnego środowiska, oraz przechowywania opon w pobliżu paliw, smarów oraz innych warsztatowych chemikaliów.
Wiele osób bije się w głowę, zastanawiając się, co robić z niechcianymi, zleżałymi czy uszkodzonymi oponami?. Już przychodzę z pomocą, bo możliwości mamy sporo. Po pierwsze możemy takie opony spróbować oddać do najbliższego czy zaprzyjaźnionego wulkanizatora. Pamiętajmy jednak, że nie ma on prawnego obowiązku przyjmowania od nas zużytego ogumienia, ale będąc jego stałym klientem z pewnością przyjmie od nas niepotrzebne "leżaki". Druga metoda to zgłoszenie się do firmy zajmującej się utylizacją produktów ropopochodnych. Odbiór jest zazwyczaj darmowy, ale warunkiem bywa często posiadanie co najmniej kilkudziesięciu sztuk do zdania. Stare opony można również wykorzystać w ogrodzie, chroniąc korzenie drzew przed zwierzętami czy robiąc z nich oczko wodne. Co jakiś czas w miastach i wsiach odbywają się zbiórki tak zwanych "dużych śmieci", mebli, starego sprzętu, opon oraz akumulatorów. Z tymi drugimi jednak lepiej udać się na skup złomu:)

Czy warto kupować 2-3 letnie opony?

Ogólnie przyjęta i ustalona w Polsce norma PNC 94300.7 dotycząca przechowywania, transportu oraz pakowania ogumienia, jasno mówi, iż opony do 36 miesięcy od daty ich produkcji, bez żadnych przeszkód mogą być sprzedawane i dystrybuowane na naszym rynku, z zapewnieniem, iż zachowują wszystkie swoje parametry zakresie eksploatacji, bezpieczeństwa oraz użytkowania. W branży motoryzacyjnej i wulkanizacyjnej przyjęło się, troszkę bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące roku produkcji opon. Zgodnie z panującą zasadą nie podaje się DOT-u dla opon nie starszych niż 2 lata (24 miesiące). Myślę, iż jest to uczciwe podejście do tematu zarówno dla kierowców jak i handlujących towarem sklepów. Pamiętajmy, że w rzeczywistości nie ma większego znaczenia czy w momencie zakupu opona ma kilka dni, tygodni czy nawet lat. PZPO (Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego) przypomina, że kilkuletnie, jeszcze niemontowane i prawidłowo przechowywane opony są tak samo dobre jak nowe. Używana opona (użytkowana) starzeje się około 50 razy szybciej niż taka przechowywana w magazynie. Wynika z tego ciekawostka, że kupując 2 letnią nową oponę, otrzymujemy produkt tak jakbyśmy byli właścicielami 2-tygodniowej używanej opony. Umieszczone poniżej zestawienie pomaga zrozumieć technikę zapisywania i odczytywania roku produkcji opony na podstawie końcowego fragmentu numeru DOT. Zasłońcie dłonią lub kartką papieru, prawą część tabeli i sprawdźcie czy dobrze uda się wam "rozszyfrować" tydzień i rok produkcji na podstawie 3 lub 4 cyfr.
DOT Tydzień Rok Data produkcji
509 50 9 grudzień 1999
150 lub 1500 15 0 lub 00 kwiecień 2000
0103 01 03 styczeń 2003
1110 11 10 marzec 2010
2016 20 16 maj 2016

Podsumowanie

Reasumując wszystkie powyższe informacji, trzeba pamiętać o tym, że w rzeczywistości rok produkcji opony nie ma większego znaczenia pod warunkiem prawidłowego jej przechowywania. Dla bezpieczeństwa przyjmuje się jednak, że w przypadku opon 8-letnich i starszych, należałoby powoli rozglądać się za nowym ogumieniem. Sprawdzajmy ciśnienie opon, stan bieżnika oraz jego profilu, wskaźnik TWI (zużycia) oraz ewentualne uszkodzenia, mikropęknięcia czy wybrzuszenia, które w przypadku występowania w bocznej części koła, od razu eliminują oponę z dalszego użytkowania. Przypomnę również, iż datę produkcji opony określają 4 samotne cyfry (bez dodatkowych symboli czy liter) znajdujące się w okolicy słowa DOT bocznej części gumy. Tutaj również małe sprostowanie, na wcześniejszym filmie oznajmiliśmy, że rok produkcji zawsze znajduje się po słowie DOT. W rzeczywistości na przykład na oponach Goodyear data wyprodukowania może znaleźć się bez sąsiedztwa oznaczenia departamentu transportu. Kupując opony w sklepie, śmiało zadajmy sprzedawcy pytania "ile lat ma opona?" lub "jaki jest rok produkcji opony?". Wymagajmy by opona była nie starsza niż 3 lata, najlepiej jakby była tegoroczna. Mamy wówczas pewność przysługiwania nam pełnej gwarancji na zakupiony produkt, gdyż coraz częściej producenci określają prawo do reklamowania asortymentu, jako okres załóżmy pięciu lat od daty wyprodukowania (a nie zakupu). Starsze opony są zazwyczaj również tańsze, więc jeżeli planujemy zakup ogumienia dla auta nieprzeznaczonego do sprzedaży, czasami warto wynegocjować lepszą cenę, wybierając nową oponę ze starszym rokiem produkcji. O ile polskie prawo wymaga montowania tych samych opon na jednej osi samochodu, o tyle rok produkcji nie ma tutaj większego znaczenia.  Można zatem założyć na jednej osi jedną oponę z 2014, a drugą z 2016 roku pod warunkiem, iż cały czas mowa o tym samym produkcie, modelu oraz indeksach. Piszcie w komentarzach, o czym zapomnieliśmy dodać oraz czy chcielibyście wyszukiwarkę dekodującą fabrykę na podstawie kodu znalezionego w numerze DOT. Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Jest jedna rzecz, która w bardzo prosty sposób pomoże wam zidentyfikować opony mające różne daty produkcji. Mieliśmy dzisiaj właśnie taki przypadek, dlatego postanowiłem o nim wspomnieć. Hurtownie oznaczają ogumienie z tej samej partii (czytaj roku produkcji) w ten sam sposób malując na wierzchu bieżnika kolorowe znaczki lub paski różnej grubości (fotografia wyżej). Teraz jeżeli zamówicie opony i po ich otrzymaniu stwierdzicie, że jedna z nich ma niebieskie paski a druga nie ma ich wcale albo ma inny ich wzór to "wiedz że coś się dzieje" - bo może to oznaczać (i pewnie będzie oznaczać), że opony pochodzą z różnych fabryk bądź hurtowni i najprawdopodobniej mają różną datę produkcji. Warto w takiej sytuacji skontaktować się ze sprzedawcą i wyjaśnić sprawę, wymienić opony lub poprosić o rekompensatę. Czasami okazuje się, że lepiej jest kupić 2-3 letnie opony z pewnego, sprawdzonego źródła, niż jeszcze ciepłe "no name-y" z firmy "krzak", która magazynuje opony na trawie pod folią. Dziękuję za uwagę i nie obrażę się, jeżeli zostawisz po sobie jakiś kreatywny komentarz:)
23 komentarze
  1. KM | 02.10.2019 09:48
    Na zamontowanych oponach Michelin Alpin A4 widzę datę produkcji tylko na obu oponach z jednej strony samochodu, a z drugiej strony samochodu na oponach jej nie ma. Opony są kierunkowe i w dobrą stronę rotacji zamontowane. Najwyraźniej chyba data produkcji jest tylko na jednej stronie opon i dlatego nie może być z zewnątrz z jednej strony samochodu odczytana. Nawiązuję tu do stwierdzenia z artykułu na ten temat i prośby o komentarze w tej sprawie.
    1. Łukasz Wulkanista | 02.10.2019 10:41
      Zgadza się. Rok produkcji opon jest widoczny tylko na jednej stronie. A4 jest modelem asymetrycznym, tak więc DOT widoczny będzie tylko na oponach od strony pasażera lub kierowcy.
  2. Robert | 16.04.2019 12:59
    No właśnie na oponach Lassa nie ma 4 cyfrowego kodu tylko jest ten długi ciąg znaków "drugiej strony widnieje nr podobny tylko nieco dłuższy 29601818", firma Lassa jest Turecką firmą ,czy dlatego że nie są w Uni nie mają obowiązku nabijania 4 cyfrowego kodu?, opony kupiłem w tamtym tygodniu nazywają się lassa greenways, kupiłem je w punkcie sprzedaży firmy Bridgestone, sprzedawca mówił że Lassa to rodzina Bridgestone, ale Bridgestone miały 4 cyfrowy kod a Lassa już nie,jak to jest z ta datą produkcji jak jej nie ma w 4 cyfrach?
    1. Łukasz Wulkanista | 16.04.2019 18:19
      Wygląda na 18 tydzień 2018 roku (maj). Proszę o zdjęcie, to będę mógł dokładnie to określić.
  3. Arttu | 10.03.2019 16:05
    Witam nigdzie nie mogłem znaleźć odpowiedzi. Kupiłem opony pirelli i to jest numer DOT: DOT XJ UU 486C rozszyfruje mi to ktoś?
    1. riks | 08.12.2019 18:28
      48 tydzień 2006 roku
    2. Łukasz Wulkanista | 16.04.2019 18:20
      Proszę sprawdzić kod z drugiej strony opony, tam będzie informacja o dacie jej produkcji.
  4. Romano | 25.01.2019 20:53
    Witam....zakupiłem używane opony firmy Lassa...z niesamowitym biernikiem tj ok 8 mam...Odnosząc się do tematu daty opon na moich jest wytłoczony nr.2960 z drugiej strony widnieje nr podobny tylko nieco dłuższy 29601818.i tu moje pytanie jak rozczytać datę?thx za pomoc
    1. Łukasz Wulkanista | 26.01.2019 08:00
      Data produkcji tych opon to maj 2018 o czym informuje nas zapis 1818 na końcu wspomnianego ciągu znaków. 18 tydzień, 2018 roku
  5. Maurycy | 27.10.2018 23:11
    ja mam opony z 1992r , załozone jako nowe, przejechalem juz 10 tys km i zero problemow, jakosciowo bija na glowe nowe unijne opony z ekogumy ktore sa 3 razy ciensze i gorzej wykonane niz te nieunijne wg nomenklatury wulkanizatorów "STARE", bylem juz 2 razy we francji na tych oponach i co? da sie? da sie.
  6. Anika | 27.10.2016 13:21
    Jakoś ciężko mi uwierzyć w to, proszę państwa, że opona poza magazynem, czyli w użyciu, zużywa się 50 razy szybciej TYLKO DLATEGO, że ma kontakt ze światłem. No ja przepraszam bardzo, ale to po prostu nie ma sensu. Piszą tak tylko ci, którzy mają w tym interes, wiec nie chcą, żeby ludzie kupowali używane opony, a bez przerwy tylko nowe, a najlepiej Z ICH SKLEPÓW. Obudźcie się, ludzie.
    1. Jan Kuśmierski | 06.04.2018 21:37
      Nie chodzi tu o szybkość zużycia opony, tylko o procesy starzenia się gumy. Nie wiem skąd wzięło się w artykule "50 razy", podejrzewam, że z ATM 08 (Aktualności techniczne Michelina), w którym są prezentowane wyniki badań zamieszczone w czasopiśmie Tire Science and Technology w 2009r. na temat wpływu temperatury na proces starzenia się opon. Wg badań podczas jazdy przez 1 tydzień na zaniżonym ciśnieniu opona starzeje się porównywalnie do przechowywanie jej przez 1 rok. Polecam przeczytać ATM 08 dostępny na stronie firmy novax w zakładce proces starzenia się opon.
  7. gibondo | 25.10.2016 09:22
    No to świetnie... Na artykuł wszedłem przypadkiem, nie kupuję teraz opon, bo kupiłem pół roku temu. Z ciekawości poszedłem zobaczyć, kiedy zostały wyprodukowane opony, które kupiłem używane od jednego kolesia. No i co widzę. Opony mają 6lat. SZEŚĆ, a miały być "po jednym sezonie". Brałem je bez paragonu, bez niczego, na słowo, więc nawet nie mam jak teraz udowodnić, że mnie oszukał. Dobrze, że dużo nie zapłaciłem, ale ciekawe jeszcze czy nie były kradzione! Wiem, że moja wina, bo powinienem sprawdzić, ale nawet mi nie przyszło do głowy, że ktoś mógłby zrobić coś takiego. Mieliście kiedyś takie sytuacje? Ja pierwszy raz w życiu.
  8. Eugeniusz Z. | 13.10.2016 17:30
    Wiadomo że "największym wrogiem ogumienia samochodowego jest promieniowanie ultrafioletowe UV" Nie, największym wrogiem ogumienia samochodowego są... polskie drogi :D Nie no, żartuję. Oczywiście, przechowywanie to jest jedna najważniejszych rzeczy. Przy pierwszym aucie nie zdawałem sobie z tego faktu sprawy, bo nikt mnie tego nie uczył. Dzisiaj jest inaczje, jest internet, wszystko można przeczytać, dowiedzieć się. Nie to co kiedyś. Ja to już wszystko wiem, ale i tak: dziękuję za ten artykuł ;)
  9. Marcin Rygielski | 10.10.2016 13:42
    To o niszczeniu się opon od światła to niestety prawda, bo sam widzę różnicę, odkąd zacząłem garażować auto. Najgorsze jest to, ze w zasadzie niewiele da się na to poradzić, no bo np przekładanie opon, o którym piszecie sprawi tylko tyle, będą „sparciałe” z każdej strony równomiernie, a nie że nie będą w ogóle. W każdym razie warto dodać, że z promieniowaniem UV jest jeszcze gorzej zimą, bo śnieg obija prawie całe to promieniowanie. Może gdyby mieć taki pokrowiec, który by zakrywał też opony, to by coś pomogło? Ja używam tylko pokrowców na opony, ale oczywiście tylko do opon, które magazynuję (używam od kilku lat i chyba pomaga, chociaż z drugiej strony to może dlatego, że wcześniej trzymałem je w dość wilgotnej piwnicy, a w garażu mam suchutko).
  10. Seb_76 | 08.10.2016 13:42
    No właśnie, porównuje się opony, robi się testy na hamowanie, przyczepność, wytrzymałość itd. itp., a koniec końców nie ma to znaczenia, bo jeśli są źle składowane to i tak się zaraz zajadą. A z używkami jest tak, że zależy na jakiego kierowcę się trafi. Jak dbał, to jeszcze nas powożą, a jak trzymał na dworze czy gdzieś to potem będziemy narzekać.
  11. Maroo | 07.10.2016 13:41
    Nie wiem czy ktoś pamięta, ale po ‘89 obok daty stawiali jeszcze z boku taki mały trójkącik, żeby odróżnić od starszych. Teraz tego nie ma, ale nawet nie wiem, kiedy znikło.
    1. Jan Kuśmierski | 06.04.2018 21:25
      Trójkącik był stawiany tylko po to, żeby odróżnić opony z lat 90-99 od starszych (kod trzy cyfrowy). Od roku 2000 mamy już czterocyfrowy kod daty i trójkącik nie jest potrzebny.
  12. Witek | 28.09.2016 08:23
    Cenne informacje. Dzisiaj idę pooglądać swoje. Na artykuł trafiłem przypadkiem. Pewnie gdzieś na stronie znajdę informację ile czasu używać opony, kiedy zmieniać. Tutaj mi tego zabrakło, ale w sumie tytuł traktuje o czymś innym. Dzięki.
  13. Wojtek Kulesza | 19.09.2016 20:28
    Zastanawiam się jak to zrobic,zeby opony dluzej wytrzymaly. W sensie myslalem zawsze ze najwazniejsze to jest zeby bylo sucho bo w wilgotnym guma moze zbutwiec. Ale swiatlo? W garazu to nie problem, bo jest ciemno, ale przez 1/2 dnia samochod stio na parkingu, wiec caly czas dostaje promieniowaniem. Nie widzialem zeby pokrowiec zakrywal opony przewaznie tylko okna. Macie jakies inne SPRAWDZONE pomysly???
  14. Miłosz Skoblewski | 16.09.2016 23:25
    Dzisiaj właśnie dotarły do mnie zakupione na zimę oponki. Z ciekawości sprawdziłem rok produkcji bo szczerze mówiąc nie wiedziałem że coś takiego w ogóle zapisuje się na oponie, no ale mniejsza z tym, no i moje opony mają DOT 2116 więc jak dobrze liczę są z maja tego roku? Proszę o feedback. Sprzedawca w sklepie internetowym z Ceneo mówił mi początkowo że rok produkcji opony nie starszy niż 2 lata. Powiedziałem że mnie interesują tylko 2016 i jak przyśle starsze to nie odbiorę ich od kuriera:) Wulkanizator powiedział też że Micheliny (Alpin 5) mają gwarancje tak długo, dopóki mają bieżnik ponad 1.6mm, więc lepszym dealem byłby zakup opon 2014 za dużo niższą cenę. No ale już za późno. Przynajmniej mam spokojną głowę, bo nawet w najgorszym przypadku (najbardziej pesymistyczny wariant) opony przechowywane byłyby na trawie pod chmurką 3-4 miesiące :) Czołem.
  15. K. Lewy | 10.09.2016 20:30
    Fajny artykuł, a najlepszy kalkulator, bo tak to wszystko wiadomo, jak się jeździ..... no już będzie 30 lat. Mam tylko jedno pytanie do autora. Czy sprzedawcy muszą spełniać jakieś formalne wymogi dotyczące przechowywania opon? Tzn czy naprzykład mogę pójść i poprosić o pokazanie dowodu, że opony, które chcę kupić były magazynowane zgodnie z przepisami takimi i takimi? Gdyby sklepy mogły zdobywać takie certyfikaty to na pewno łatwiej byłoby odróżnić złego sprzedawcę od dobrego. Pozdrawiam!
    1. Jan Kuśmierski | 06.04.2018 21:19
      Sprzedawcy nie muszą spełniać żadnych norm dotyczących przechowywania opon. Trzeba zaufać swojemu wulkanizatorowi :)
najlepsza piana aktywna

Jaka jest najlepsza piana aktywna?

2024-04-19
Aktywna piana jest jednym z najskuteczniejszych środków używanych do czyszczenia samochodów. Zabieg z jej udziałem można przeprowadzić za opłatą w myjni lub samodzielnie na podjeździe w domu. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego preparatu, podpowiadając, jak z niego korzystać i czego się wystrzegać w trakcie mycia.
opony run flat czy zwykłe

Opony Run Flat czy zwykłe?

2024-04-11
Dalsza jazda po przebiciu opony jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się niemożliwa. W dzisiejszych czasach, przy obecnym rozwoju technologicznym powstają opony, które pozwalają na dalszą jazdę po przebiciu opony lub przy ubywającym z nich powietrzu. Nazywane są one oponami Run Flat. Czym różnią się od zwykłych modeli opon?
odma olejowa

Czym grozi zatkana odma olejowa? Objawy i przyczyny usterki

2024-04-09
Odma olejowa to jeden z podstawowych elementów budowy każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. Jest dość prostym podzespołem, mimo to wielu kierowców nie pamięta o niej, dopóki nie ulegnie uszkodzeniu. Objawy jej awarii bardzo często są mylone, co wynika z faktu, że niewiele osób wie czym tak naprawdę jest odma olejowa. Czym grozi zatkanie odmy olejowej?
powłoka ceramiczna wady i zalety

Powłoka ceramiczna – wady i zalety. Czy warto zdecydować się na powłokę ceramiczną?

2024-04-05
Na skutek zmian w regulacjach prawnych dotyczących lakierów samochodowych z ich składu zostały wyeliminowane jakiś czas temu dodatki w postaci ołowiu lub toluenu. Choć zmiana ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, równocześnie nowe lakiery odznaczają się jednak mniejszą trwałością i twardością. Z tego też powodu rosnącym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się powłoki ceramiczne, stanowiące dodatkowe zabezpieczenie dla karoserii samochodowych. Co warto o nich wiedzieć i czy opłaca się w nie inwestować? 
czym odtłuścić lakier samochodowy

Czym odtłuścić lakier samochodowy?

2024-04-02
Odtłuszczanie lakieru samochodowego jest jednym z istotnych elementów procesu jego pielęgnacji. Czynność ta nie wymaga użycia żadnych specjalistycznych narzędzi ani zaawansowanej wiedzy. Można ją przeprowadzić samodzielnie albo za opłatą w warsztacie samochodowym. Do czyszczenia używa się jednak dedykowanych środków, przy których użyciu należy zachować odpowiednią ostrożność. Tłumaczymy, jakie to produkty, a także jak z nich poprawnie korzystać.
glinka do lakieru

Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?

2024-03-29
Dokładne czyszczenie lakieru samochodowego bardzo często wymaga czegoś więcej niż tylko dobrego szamponu do pojazdów i wody. Wiele zabrudzeń jest niewidocznych i negatywnie wpływa na strukturę lakieru. Trudno je usunąć bez specjalnych środków i narzędzi. Jednym z prostszych sposobów jest stosowanie glinki do lakieru. Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?