Data modyfikacji:

Jakiej firmy opony całoroczne wybrać na sezon 2023/2024??

Autor: Łukasz Wulkanista
Nadejście sezonu wymiany opon może niektórych kierowców przyprawić o ból głowy. Jeśli nasze opony nadają się już do wyrzucenia, to zakup nowych z pewnością nie będzie łatwy. Tym bardziej, że nie tylko zdecydowanie się na konkretny model może być kłopotliwe, ale też wybór pomiędzy sezonowymi a całorocznymi. Dla kogo jest ten drugi typ opon? Jakie modele warto mieć na uwadze podczas poszukiwań? Sprawdźmy. Opony całoroczne nazywa się także wielosezonowymi. Nie cieszą się one taką popularnością, jak opony sezonowe ze względu na bardzo kompromisowe podejście do kwestii osiągów. Nie da się stworzyć opony, która jednakowo dobrze będzie sprawować się na przykład na śniegu przy bardzo niskich temperaturach i na suchej drodze w ponad 30-stopniowym upale. Opona całoroczna, pod względem swoich możliwości, zawsze będzie plasowała się gdzieś pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Są jednak pewne grupy kierowców, dla których takie osiągi są w zupełności wystarczające.

Spis treści:

  1. Czy warto kupić opony wielosezonowe?
  2. Opony całoroczne klasy premium
  3. Opony wielosezonowe ze średniej półki
  4. Opony uniwersalne klasy ekonomicznej
  5. Podsumowanie



Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Zakup opon całorocznych poleca się kierowcom, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie drogi bardzo rzadko pokryte są grubą warstwą śniegu. Opona całoroczna ma mniej lameli od opony zimowej, dlatego poradzi sobie jedynie na dość dobrze utrzymanej nawierzchni. Opony całoroczne dobrze sprawdzą się w umiarkowanym klimacie. Elastyczność ich mieszanki jest większa od opon letnich, ale mniejsza od zimowych, dlatego takie ogumienie najlepiej sprawdza się w średnich temperaturach od kilku do kilkunastu stopni Celsjusza. Na mrozie lub w upale traci już wiele ze swoich możliwości. Należy też pamiętać, że opony całoroczne nie nadają się do samochodów o sportowym charakterze (bardzo dużej mocy).


Opony całoroczne klasy premium

Warto wiedzieć, że opony dzielą się na trzy klasy: premium, średnią i ekonomiczną, które różnią się między sobą chociażby stopniem zaawansowania technologicznego czy ceną. Opony klasy premium produkowane są z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych i najlepszych jakościowo składników. Opony całoroczne klasy premium to z reguły najlepsze produkty na rynku, dlatego najczęściej są wyróżniane w testach opon. Najbardziej cenieni producenci z klasy premium to między innymi Goodyear, Michelin, Continental, Nokian, Pirelli, Hankook czy Dunlop. Tego typu opony polecane są kierowcom, którzy oczekują czegoś więcej niż tylko przeciętnych osiągów, a z samochodu w mieście korzystają nawet kilka razy dziennie (przebiegi powyżej 15 tys. km rocznie, mogą to być na przykład taksówkarze czy przedstawiciele handlowi). Opony klasy premium sprawdzą się podczas bardzo intensywnego użytkowania (przy wyższych prędkościach i dużych rocznych przebiegach). Modele tej klasy docenią także osoby o dynamicznym stylu jazdy, ponieważ opony klasy wyższej oferują najwyższy poziom przyczepności nawet przy agresywnym manewrowaniu. Poza tym zapewniają one odpowiednio wysoki poziom komfortu i są stosunkowo najbardziej odporne na zużycie. Wśród modeli opon całorocznych klasy premium najbardziej polecane są Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Michelin CrossClimate+ i Continental AllSeasonContact. Pierwszy z nich to flagowy model z tego segmentu. W ostatnim czasie doczekał się zmodernizowanej wersji (stąd "Gen-2" w nazwie) i zdobył szereg wyróżnień w testach przeprowadzonych na całym świecie. Z kolei Michelin CrossClimate+ to unikalny model, który jest określany mianem "opony letniej z homologacją zimową". Konstrukcja opony rzeczywiście przypomina letnią, ale dodatkowo charakteryzuje się doskonałą trakcją i hamowaniem na śniegu. Z kolei Continental AllSeasonContact to dopracowane połączenie bezpieczeństwa na zaśnieżonej i mokrej nawierzchni oraz małych oporów toczenia.


Opony wielosezonowe ze średniej półki

Średnia klasa opon to produkty o najlepszym stosunku ceny do oferowanych osiągów. Jak sama nazwa wskazuje, jakościowo stoją one pomiędzy segmentami premium a ekonomicznym. Korzystają z nowoczesnych technologii, ale nie oferują takich możliwości, jak klasa wyższa. Często zajmują wysokie miejsca w testach, ale wygrywają je znacznie rzadziej niż opony premium. Najbardziej znane marki w tej klasie to między innymi Kleber, Uniroyal, Fulda, Vredestein, BFGoodrich, Kumho, Falken czy Toyo (ta ostatnia jest czasami zaliczana do segmentu premium). Opony klasy średniej oferują dobry poziom komfortu i odporności na zużycie, dlatego będą dobrym wyborem do samochodu użytkowanego codziennie na przeciętnych dystansach, np. do kilkukilometrowych dojazdów do pracy. Polecane są przede wszystkim kierowcom o normalnym lub umiarkowanym stylu jazdy. Jak należy rozumieć taki styl prowadzenia samochodu? To sprawne ruszanie i pokonywanie zakrętów, ale bez sportowej agresji oraz okresowe mocniejsze wciśnięcie pedału gazu (np. przy wyprzedzaniu). Jest to jazda bardziej umiarkowana od dynamicznej, ale też nieco bardziej agresywna od spokojnej. Popularne opony całoroczne klasy średniej to między innymi Kleber Quadraxer 2, Fulda MultiControl czy Vredestein Quatrac 5. Pierwszy z polecanych modeli to dobre prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni oraz poprawiona stabilność na zaśnieżonych drogach. Pod względem hamowania na mokrej nawierzchni model może pochwalić się klasą "B" na etykiecie i bardzo cichą pracą we wszystkich rozmiarach. Z kolei opona oferowana przez Fuldę charakteryzuje się wysoką przyczepnością na mokrej nawierzchni, stabilnością w zróżnicowanych zimowych warunkach i wysoką odpornością na zużycie. Vredestein Quatrac 5 to kolejna odsłona serii obecnej na rynku od 1993 roku. Tym razem opona otrzymała innowacyjny asymetryczny bieżnik i krzemionkową mieszankę gumową, aby zapewnić dobre osiągi zarówno w typowo letnich, jak i bardziej niekorzystnych warunkach drogowych.


Opony całoroczne klasy ekonomicznej

Wiele modeli opon całorocznych możemy spotkać także w klasie ekonomicznej. Tego typu produkty kupują najczęściej kierowcy poszukujący największych oszczędności. Charakteryzują się one wykorzystaniem starszych technologii niż opony wyższych klas. Z tego względu modele ekonomiczne nie zapewniają tak wysokiego poziomu osiągów (przyczepności, komfortu czy odporności na zużycie) jak drożsi konkurenci, ale nie należy się ich obawiać. To w pełni sprawne i odpowiednio przetestowane opony, które odpowiednio użytkowane oferują pożądany poziom bezpieczeństwa. Z klasy ekonomicznej warte zainteresowania opony całoroczne oferują Dębica, Nexen, Apollo, Maxxis, Matador, Sava, Hifly i Nankang. Zakup opon całorocznych klasy ekonomicznej jest warty rozważenia, gdy jeździmy bardzo mało i z reguły spokojnie. Jeśli pokonywane przebiegi nie przekraczają 5 tysięcy kilometrów rocznie, a gwałtowne ruszanie i ostre manewrowanie jest nam obce, to zakup takich opon z pewnością będzie dobrym wyborem. Opony wielosezonowe klasy ekonomicznej są także często montowane w samochodach o małej mocy i gabarytach. Auto miejskie czy kompaktowe nigdy nie wykorzysta pełni możliwości opon klasy premium (a czasami nawet średniej), więc nie ma sensu przepłacać i montować takich właśnie opon. Szczególnie warte polecenia opony całoroczne klasy ekonomicznej to na przykład Dębica Navigator 2, Nexen N'Blue 4 Season oraz Apollo Alnac 4G All Season. Pierwszy model jest oferowany przez polską markę należącą obecnie do koncernu Goodyear. Charakteryzuje się on bardzo dobrym połączeniem trakcji, komfortu i odporności na zużycie. Warto wiedzieć, że model jest obecny na rynku od 2005 roku i cały czas jest w stanie zaoferować osiągi na dobrym poziomie, mimo pojawienia się w sprzedaży wielu nowszych opon konkurencyjnych marek. Druga z wymienionych opon to dzieło koreańskiej firmy, która przebojem zdobywa europejski rynek. Nexen N'Blue 4 Season dobrze radzi sobie na suchej i mokrej nawierzchni oraz jest bardzo odporny na ścieranie. Komfort jazdy na oponach Nexen również nie odbiega od poziomu oferowanego przez konkurencję. Apollo Alnac 4G All Season to z kolei opony pochodzące z Indii (do tego samego koncernu należy także Vredestein). Do jej najmocniejszych stron należą dobre zachowanie podczas opadów deszczu oraz odporność na różnego rodzaju uszkodzenia.


Jakiej firmy opony wielosezonowe kupić?

No właśnie, na jakiego producenta się zdecydować? Jeśli już mamy pewność, że opony całoroczne są właśnie dla nas i określiliśmy półkę cenową, z której wybierzemy dany produkt, to czas zdecydować się na konkretnego producenta i określony model. Ostateczną decyzję warto podjąć po porównaniu wyników poszczególnych modeli w testach, lekturze opinii użytkowników czy analizie etykiet. Taki przegląd pozwoli wyrobić sobie odpowiednie zdanie na temat wybranego modelu. Nie ukrywam, że duże znaczenie ma też cena. Jeśli do wyboru są dwa porównywalne jakościowo modele i nie mamy konkretnych upodobań co do firmy, to warto zdecydować się na tańszy. Czasami w ten sposób da się zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych. Przed dokonaniem ostatecznego zakupu, warto jeszcze pamiętać, że opona całoroczna w europejskim rozumieniu tego pojęcia powinna mieć na ścianie bocznej zarówno symbol "M+S", jak i oznaczenie „3PMSF” (3 szczyty z płatkiem śniegu), które świadczy o zimowych właściwościach produktu. Sam symbol "M+S" jest często umieszczany na oponach terenowych lub osobowych na rynek amerykański. Co prawda, jest to skrót od "mud and snow" (błoto i śnieg), ale takie opony nie mają mieszanki odpowiedniej do zimowych warunków (niższych temperatur itp.). Typowe opony całoroczne w swojej nazwie mają często zwrot kojarzący się z czterema porami roku, np. Quatrac, Quadraxer 2 (przedrostek quad-), 4Seasons, All Season itd. Uzbrojeni w taką wiedzę z pewnością wybierzemy właściwie.

7 komentarzy
  1. Dominik | 01.02.2020 16:32
    Od 2 zim mam wielosezonowe nokiany i śniegu jeszcze nie widziały a bieznik jak nowy cały czas. Na mokrej nawierzchni bajka a taką głównie mamy jesienią i zimą (przynajmniej w Poznaniu) Przebieg to około 8000km rocznie. Niech każdy robi jak uważa- ja nie żałuje przejścia na opony wielosezonowe.
  2. Andrzej | 13.07.2018 11:30
    Bardzo rzeczowo i prosto napisane. To jest prawdziwy poradnik. Z przekazaną wiedzą mogę teraz spokojnie poszukać właściwych opon. Pozdrawiam, Andrzej
  3. Kgb | 28.03.2018 20:07
    Ja całorocznych raczej nigdy nie kupię bo dla mnie -20% do bezpieczeństwa jest nie do zaakceptowania ale nikogo przekonywać do swoich racji nie będę. Z tego co wiem to yokohama stworzyła calkiem udana konstrukcje i uczciwie sie wypowiedzieli w tamacie. AVID ENvigor się model nazywa jest taki zagraniczny serwis co się tire rack i tam głównie wielosezonowe testują (sami a nie jak wszyscy klepią kupione testy ADAC) wygla to naprawdę rzetelnie. Szkoda że u nas tak ciężko znaleźć jakiś test yokochamy że względu na niską popularność oraz politykę testów prowadzonych w EU... Ja się bije z myślami co do zimowej jeszcze czy ich w drive czy Dunlop wp 5
  4. Voida | 21.03.2018 02:29
    Coraz lżejsze zimy sprzyjają używaniu opon całorocznych. Miesiące również zaczęły się "przesuwać" jeśli chodzi o opady i coraz trudniej wybrać moment na zmianę lato / zima... na całorocznych nie ma tego problemu, a jak mocno napada śnieg to zawsze można po prostu wolniej jechać do celu, albo wybrać inny środek transportu ;)
  5. Adam | 16.03.2018 18:33
    Osobiście jestem zwolennikiem opon całorocznych. Mam takie zamnotowane w samochodzie osobowym i dostawczym. Nie narzekam. Od pięciu lat nie miałem w żadną zimę problemów.
  6. Czasjo | 26.02.2018 20:18
    Ja w zeszłym roku założyłem Geolandary z Yokohamy. Kiedyś pamiętałem, że ojciec miał takie opony w Jeepi i był z nich bardzo zadowolony. Przed zakupem porównywałem różne tabelki i ceny, ale zaufałem doświadczeniu mojego staruszka. Decyzji nie żałuje.
    1. Jack | 30.09.2018 10:40
      Witaj, a jaki model kupiłeś Geolandar kupiłeś? Ja zastanawiam się nad G015. Ile już przejechałeś km?
opony run flat czy zwykłe

Opony Run Flat czy zwykłe?

2024-04-11
Dalsza jazda po przebiciu opony jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się niemożliwa. W dzisiejszych czasach, przy obecnym rozwoju technologicznym powstają opony, które pozwalają na dalszą jazdę po przebiciu opony lub przy ubywającym z nich powietrzu. Nazywane są one oponami Run Flat. Czym różnią się od zwykłych modeli opon?
odma olejowa

Czym grozi zatkana odma olejowa? Objawy i przyczyny usterki

2024-04-09
Odma olejowa to jeden z podstawowych elementów budowy każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. Jest dość prostym podzespołem, mimo to wielu kierowców nie pamięta o niej, dopóki nie ulegnie uszkodzeniu. Objawy jej awarii bardzo często są mylone, co wynika z faktu, że niewiele osób wie czym tak naprawdę jest odma olejowa. Czym grozi zatkanie odmy olejowej?
powłoka ceramiczna wady i zalety

Powłoka ceramiczna – wady i zalety. Czy warto zdecydować się na powłokę ceramiczną?

2024-04-05
Na skutek zmian w regulacjach prawnych dotyczących lakierów samochodowych z ich składu zostały wyeliminowane jakiś czas temu dodatki w postaci ołowiu lub toluenu. Choć zmiana ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, równocześnie nowe lakiery odznaczają się jednak mniejszą trwałością i twardością. Z tego też powodu rosnącym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się powłoki ceramiczne, stanowiące dodatkowe zabezpieczenie dla karoserii samochodowych. Co warto o nich wiedzieć i czy opłaca się w nie inwestować? 
czym odtłuścić lakier samochodowy

Czym odtłuścić lakier samochodowy?

2024-04-02
Odtłuszczanie lakieru samochodowego jest jednym z istotnych elementów procesu jego pielęgnacji. Czynność ta nie wymaga użycia żadnych specjalistycznych narzędzi ani zaawansowanej wiedzy. Można ją przeprowadzić samodzielnie albo za opłatą w warsztacie samochodowym. Do czyszczenia używa się jednak dedykowanych środków, przy których użyciu należy zachować odpowiednią ostrożność. Tłumaczymy, jakie to produkty, a także jak z nich poprawnie korzystać.
glinka do lakieru

Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?

2024-03-29
Dokładne czyszczenie lakieru samochodowego bardzo często wymaga czegoś więcej niż tylko dobrego szamponu do pojazdów i wody. Wiele zabrudzeń jest niewidocznych i negatywnie wpływa na strukturę lakieru. Trudno je usunąć bez specjalnych środków i narzędzi. Jednym z prostszych sposobów jest stosowanie glinki do lakieru. Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?
co ile wymiana oleju

Co ile wymiana oleju silnikowego?

2024-03-27
Olej silnikowy zapewnia odpowiednie smarowanie w jednostce napędowej pojazdu. Bez odpowiedniej jego ilości i właściwości silnik może się zatrzeć. Grozi to wysokimi kosztami związanymi z naprawą, które często sięgają kwot kilku tysięcy złotych. Co zrobić, aby tego uniknąć? Wystarczy kontrolować poziom oleju i regularnie dokonywać jego wymian. Co ile należy wymieniać olej silnikowy?