Kiedy zmienić opony na zimowe?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 9, Średnia: 4,89 na 5)
Loading...

zima-na-ulicy-miasta

Zmiana opon na zimowe – kiedy, na jakie i po co?

Chociaż w Polsce nadal – w przeciwieństwie do większości krajów europejskich – nie obowiązuje odgórny nakaz sezonowej zmiany opon, to, gdy temperatury spadają, nasi kierowcy jak jeden mąż decydują się na montaż zimowego ogumienia. W kraju o takiej rozbieżności temperatur jak Polska jest to konieczne, o ile nasze auta nie są wyposażone w opony całoroczne. Jeśli nie, trzeba uważnie przyglądać się słupkom termometru i pogodzie za oknem, by w odpowiednim momencie zdecydować się na zmianę ogumienia.

 

Kiedy zakładać opony zimowe?

snieg-na-lusterku

Przyjęło się mówić, że optymalnym momentem do zmiany ogumienia na zimowe jest ten, w którym zaczynamy rejestrować temperatury niższe niż 7 stopni Celsjusza. Przy takiej pogodzie mieszanki surowcowe wykorzystywane w oponach letnich rzeczywiście przestają spełniać swoją rolę, jednak nie należy kierować się wyłącznie tym wskaźnikiem. Jeśli chcemy być przygotowani na nagłe opady śniegu, lepiej pomyśleć o wszystkim wcześniej.

Nieznacznie odchylenie temperatury w górę nie zrobi większej różnicy, a na pewno unikniemy wyższych cen i długiego, bo nawet tygodniowego oczekiwania na wizytę u wulkanizatora w sezonie. Dobrze też zawczasu pomyśleć o kupnie odpowiednich zimówek, bo zakłady wulkanizacyjne prawie nigdy nie dysponują rozmiarami, które pasują do każdego auta.

 

Różnica między oponami zimowymi i letnimi?

ulica-w-zimowy-poranek

Dla nowicjuszy różnice mogą być niedostrzegalne, ale doświadczonemu kierowcy wystarczy jedno spojrzenie na oponę, by wiedzieć, czy ma do czynienia z oponą zimową czy letnią. Rzeźba bieżnika w zimówce jest gęsto pokryta lamelami, których zadaniem jest wgryźć się w dywan śniegu na drodze. Inaczej niż w letniej, gdzie minimalizuje się liczbę lameli po to, by uzyskać jak największą powierzchnię styku z nawierzchnią, a w efekcie wyższe osiągi.

Jednak wzór bieżnika to nie wszystko. Tym, co spędza sen z powiek inżynierów ogumienia, jest odpowiednia mieszanka gumy, która zapewni optymalną elastyczność podczas jazdy w niskich temperaturach. W takich warunkach opony letnie stają się zbyt twarde, a jazda na nich mało przyjemna i niebezpieczna.

 

Kiedy najkorzystniej kupić opony zimowe?

wymiana-opony-w-warsztacie

Kierowcy lubią czekać na ostatnią chwilę z zakupem opon zimowych, o czym bardzo dobrze wiedzą sprzedawcy ogumienia, korzystający na ich roztargnieniu. Oczywiście, gdyby nagle zaczęli podwyższać ceny tysiąckrotnie, posiadacze aut udali by się do sklepu obok, jednak nie ma wątpliwości co do tego, że za zimówki najwięcej zapłacimy właśnie w sezonie. Dodatkowo, jeśli nie zdecydujemy się na zakup odpowiednio wcześniej, możemy narazić się na długie oczekiwanie w kolejce do wulkanizatora.

 

Czy warto kupować używane zimówki?

samochod-w-zaspie-snieznej

Chociaż nie ma obowiązku montowania wyłącznie opon fabrycznie nowych, kierowcy, chcąc trochę zaoszczędzić, często decydują się na zakup używanego ogumienia, sporo przy tym ryzykując. Naturalnie, w większości przypadków taka decyzja nie kończy się wcale źle, jednak zanim zdecydujemy się na to rozwiązanie, lepiej zastanówmy się dwa razy, czy nasze bezpieczeństwo jest tego warte.

Nawet najlepiej prezentujące się zimowe używki mogą w rzeczywistości posiadać bardzo poważne wady wewnętrzne. To duże niebezpieczeństwo, zwłaszcza wtedy, gdy kupujemy przez Internet i nie jesteśmy w stanie dokonać chociażby powierzchownej oceny opon.

 

Masz już opony i chcesz je wymienić? Na co należy zwrócić uwagę i o czym pamiętać?

Samodzielna wymiana opon to zadanie proste jedynie z pozoru. Gdyby było inaczej, kolejki do zakładów wulkanizacyjnych nie byłyby tak długie. O czym musisz koniecznie pamiętać, jeśli bierzesz się za wymianę na własną rękę?

  1. Właściwe ciśnienie
    Skorzystanie z kompresora na stacji benzynowej to absolutne minimum, jakie należy wykonać po zmianie ogumienia na zimowe. Producent zamieszcza na boku opony informację o tym, ile powinno ono wynosić, by jazda była najbezpieczniejsza, najbardziej komfortowa i dająca najlepsze osiągi.
  2. Wyważenie
    Niewyważenie opon będzie skutkować nierównomiernym ścieraniem opony i znacząco obniży przyjemność z prowadzenia samochodu. Przeprowadzenie takiej operacji jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Przede wszystkim musimy zaopatrzyć się w wyważarkę (koszt najtańszej to około 200 zł), a także zestaw ciężarków. Jeśli nie wyważaliśmy nigdy wcześniej opon, poprośmy o pomoc kogoś bardziej doświadczonego.
  3. Głębokość bieżnika
    Głębokość bieżnika informuje nas o stopniu jego zużycia. Miernik głębokości to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, który warto mieć w swoim garażu nawet jeśli nie bierzemy się za samodzielną wymianę ogumienia.
  4. Zbieżność kół
    Mierzenie zbieżności kół w garażowych warunkach nie jest proste. Zadanie polega na ustawieniu przeciwległych kół względem siebie pod takim kątem, by uzyskać optymalny stosunek między poziomem ścieralności opon i zużywania paliwa. Kompromisowym rozwiązaniem jest ustawienie równoległe. Przy zbieżnym ułożeniu zaobserwujemy natomiast lepszą stabilność kosztem prowadzenia, zaś z układem rozbieżnym spotkamy się najczęściej w przypadku aut o przeznaczeniu sportowym, gdyż poprawia on dynamikę i pozwala na większe osiągi.
  5. Data produkcji
    Nie ma regulacji dotyczącej wieku stosowanych opon, jednak zaleca się ich wymianę najpóźniej po okresie 5 lat. O przybliżonej dacie produkcji opony informuje trzy- lub czterocyfrowa liczba umieszczona na boku (np. 119 oznacza 11 tydzień 1999 roku, a 1209 to 12 tydzień roku 2009).

 

Dlaczego warto wymieniać opony na właściwy sezon?

samochod-na-blocie-posniegowym

Opony przeznaczone do jazdy zimą posiadają zupełnie inną konstrukcję bieżnika, niż ogumienie letnie. Różnica dotyczy także składu surowcowego, z którego zostały wykonane. Dlatego pomimo że stosowanie modeli odpowiednich do sezonu nie jest u nas wymogiem prawnym, należy robić to dla bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników ruchu drogowego. Ale to nie jedyny argument, który za tym przemawia: zimówki optymalizowane są też pod kątem komfortu jazdy (amortyzacji, niskiego poziomu hałasu) oraz osiągów na śniegu i pośniegowym błocie.

 

A może ogumienie całoroczne?

droga-podczas-opadow-sniegu

Jednym ze sposobów zaoszczędzenia na wymianie opon jest wybór ogumienia całorocznego. Chociaż w takim wypadku bieżnik zetrze się znacznie szybciej, niż gdybyśmy używali dwóch różnych kompletów zamiennie (letnich oraz zimowych), zaoszczędzimy sporo na wizycie u wulkanizatora. Zakładając, że koszt jednorazowej wymiany z wulkanizacją to średnio 70-100 zł, w przypadku jazdy na jednym komplecie opon całorocznych przez dwa lata zaoszczędzimy nawet 210-300 zł.

Należy jednak pamiętać, że na oponach całorocznych szczególnie nie powinno się oszczędzać. Stworzenie mieszanki surowcowej i zaprojektowanie bieżnika w taki sposób, by opony dobrze zachowywały się zarówno latem, jak i zimą, to nie łatwe, a więc i nie tanie zadanie. Jednak niezależnie od ostatecznych kosztów, na pewno zaoszczędzimy czas spędzany na wulkanizacji.

 

W których krajach i kiedy wymagana jest jazda na oponach zimowych?

podroz-po-europie

Polska znajduje się obecnie w kurczącej się grupie krajów nieobjętych nakazem jazdy na zimowych oponach. Oznacza to, że jeśli wybieramy się w zagraniczną podróż, możemy być niemile zaskoczeni mandatem za ich nieposiadanie. Kraje europejskie, w których jesteśmy zobligowani do wymiany ogumienia na zimowe, to:

  • Austria (od 1 listopada do 15 kwietnia),
  • Chorwacja (w zimowych warunkach),
  • Czechy (od 1 listopada do 31 marca),
  • Estonia (od 1 grudnia do 1 marca),
  • Finlandia (od 1 grudnia do końca lutego),
  • Francja (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy),
  • Hiszpania (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy lub po zarządzeniu władz),
  • Luksemburg (w zimowych warunkach),
  • Łotwa (od 1 grudnia do 1 marca),
  • Niemcy (w zimowych warunkach),
  • Norwegia (w zimowych warunkach),
  • Rumunia (od 1 listopada do 31 marca),
  • Słowacja (w zimowych warunkach),
  • Słowenia (od 15 listopada do 15 marca),
  • Szwecja (od 1 grudnia do 31 marca),
  • Włochy (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy).

 

Podsumowanie

Wymiana opon na zimowe, gdy wymagają tego warunki drogowe, to rozsądne rozwiązanie, na które należy się decydować niezależnie od tego, czy kraj, po którego drogach się poruszamy, jest objęty nakazem używania określonego ogumienia. Należy też pamiętać, że nawet najściślejsze regulacje nie są w stanie przewidzieć warunków na drogach. W Polsce, gdzie takich reguł jasno nie określono, można spotkać się z różnymi zaleceniami. Kierując się nimi, nie wolno zapominać o różnicach, jakie występują w różnych rejonach kraju. Dotyczy to tak temperatur, poziomu zaśnieżenia, a także rodzaju i jakości dróg. Na przykład nadbałtyccy kierowcy nierzadko decydują się na montaż opon zimowych dużo później niż mieszkańcy środkowej czy południowej części Polski.

Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.
7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *