Klasy opon

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

Na rynku opon wyróżniamy 3 główne klasy opon. Jest to ogumienie segmentu premium, klasy średniej oraz ekonomicznej zwanej również budżetową. W dobie setek marek opon wyróżnić można jeszcze grupę ogumienia nieklasyfikowanego czyli należącego do tak zwanej grupy „inne” lub „pozostałe”.

Opon samochodowych nie dzielimy jedynie ze względu na przeznaczenie, rozmiar i sezon użytkowania. Bardzo ważną kwestią przy wyborze idealnego ogumienia jest też klasa opon. W praktyce wyróżniamy trzy rodzaje: ogumienie ekonomiczne, średnie oraz premium. Każdy z nich przeznaczony będzie dla innych odbiorców, jak również cechuje się odmienną listą wad i zalet. Dlatego też warto wiedzieć, kiedy  inwestować w bieżniki premium, a kiedy wystarczą nam niedrogie opony budżetowe.

Na trzy kategorie zazwyczaj dzieli się zwykle ogumienie czołowych producentów – bieżniki niższej jakości często wymieniane są osobno i tworzą niejako osobną klasę. Ich największą zaletą jest wyjątkowo niska cena, ale okupiona raczej niską jakością. Dlatego też należy wspomnieć również o nich i odpowiedzieć na pytanie, czy chińskie opony mogą być odpowiednią alternatywą oraz, czy warto po nie sięgać.

 

Opony klasy premium

Nazwa „premium” zarezerwowano dla produktów najwyższej jakości. W przypadku opon mówimy tutaj o modelach cechujących się najwyższymi parametrami bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz wysoką trwałością. Do nich także zalicza się ogumienie dopasowane do jazdy sportowej.

Najbardziej cenione opony klasy premium tworzą tacy giganci rynku oponiarskiego jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein i Yokohama. Wymienione marki dysponują ogromnym doświadczeniem oraz technologiami pozwalającymi tworzyć produkty dopasowane do potrzeb najbardziej wymagających klientów. Koncerny prowadzą często własne laboratoria badawczo-rozwojowe, wprowadzające nowe standardy. Nieustannie przeprowadza się badania nad bardziej zaawansowanymi technologiami, specjalnie zaprojektowaną architekturą czy dopracowywaniem składu mieszanek używanych do produkcji opon.

Niektóre modele ogumienia klasy premium to nieco zmodyfikowane opony sportowe, które zaprojektowano z myślą o rajdach oraz wyścigach. Takie bieżniki udowadniają swoją przydatność w szczególnie trudnych warunkach i dlatego nierzadko przystosowywane są do codziennego użytku na drogach.

Wśród zalet opon klasy premium wyróżnić można:

  • Bardzo dobre parametry jezdne,
  • Wysokie bezpieczeństwo,
  • Wysoką trwałość.

Największą wadą ogumienia premium jest jego wysoka cena. W praktyce to zatem propozycja zarezerwowana głównie dla posiadaczy droższych aut, limuzyn czy samochodów sportowych. Opony premium będą również ciekawa alternatywa dla osób pokonujących w ciągu roku bardzo długie trasy, pragną zachować wysoki poziom bezpieczeństwa przy zróżnicowanych warunkach drogowych oraz pogodowych. Biorąc pod uwagę trwałość opon premium, ich zakup bywa czasami uzasadniony także z powodów ekonomicznych. Wbrew pozorom ogumienie najwyższej jakości może być dużo tańsze niż chińskie zamienniki, gdyż przetrwa znacznie dłużej i pozwoli bezpiecznie przejeździć kilka sezonów.

 

Opony klasy średniej

Opony klasy średniej (nazywanej też czasem „medium”) to modele będące czymś pomiędzy ogumieniem ekonomicznym i premium. Stosuje się w nich dobre jakościowo materiały, dba o wysokie standardy bezpieczeństwa oraz stawia na stosunkowo długą trwałość.

Wśród najbardziej cenionych modeli klasy średniej wymienia się produkty takich koncernów jak BFGoodrich, Cooper, Falken, Firestone, Fulda, Kleber, Nexen, Semperit, Toyo, Uniroyal i Kumho. Przeznaczone są one głównie dla kierowców poszukujących opon zapewniających zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo, ale nie kosztujących zbyt wiele. W Polsce opony klasy średniej kupowane są coraz częściej, gdyż świadomość kierowców na temat ogumienia znacząco rośnie – dlatego też liczba osób stawiających na wyższą jakość lawinowo się zwiększa.

Opony klasy średniej zwykle cechują się równie średnimi parametrami pod względem ekonomiki jazdy i hałasu. W ich przypadku główny nacisk kładzie się na bezpieczeństwo jazdy oraz możliwie krótką drogę hamowania. Stosuje się w nich nowoczesne (ale nie innowacyjne) mieszanki materiałowe, jak również dobrze przetestowane bieżniki. Wiele z nich konstruuje się w oparciu o technologie zapożyczone ze starszych opon premium.

Do największych zalet produktów z tej kategorii należą:

  • wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • dobry stosunek jakości do ceny.

Tego typu ogumienie może mieć różne wady, zależnie od punktu widzenia odbiorcy. Dla osób poszukujących najwyższej jakości będą zbyt przeciętne, a dla kierowców stawiających na niskie ceny – zbyt drogie.

To bardzo dobra propozycja dla posiadaczy tańszych samochodów i aut klasy średniej, którzy jeżdżą stylem umiarkowanym, cenią sobie bezpieczeństwo, poruszają się zarówno w warunkach miejskich, jak i wyjeżdżają w dłuższe trasy.

 

Opony klasy ekonomicznej

Aktualnie to wciąż najchętniej wybierany rodzaj ogumienia w Polsce. Większość użytkowników dróg wciąż poszukuje głównie opon najtańszych. Trend ten powoli zaczyna się zmieniać, ale cena bezsprzecznie jest  głównym kryterium wyboru.

Opony ekonomiczne – jak sama nazwa wskazuje – projektowane są z myślą o możliwie najniższej cenie przy zachowaniu odpowiednich parametrów. Chodzi o to, aby konstrukcja zapewniała odpowiednią przyczepność na drodze, ale z zastosowaniem jak najbardziej budżetowych materiałów i technologii. Czy to oznacza, ze opony ekonomiczne są do niczego? Zdecydowanie nie. Klasa budżetowa przeznacza się dla osób preferujących spokojny styl jazdy w warunkach miejskich. Tego typu ogumienie dobrze sprawdzi się na stosunkowo równych i odśnieżanych zimą drogach. Używając auta jako środka transportu do pracy czy sklepu, spokojnie można zdecydować się na tego typu bieżniki.

Do największych producentów dobrych opon klasy ekonomicznej należą: Barum, Dayton, Dębica, Goodride, Kormoran, Matador, Riken, Sava, Sunny i Apollo.

Zaletami klasy ekonomicznej są:

  • atrakcyjna cena zakupu,
  • zachowanie standardów bezpieczeństwa przy umiarkowanym stylu jazdy.

Jeśli chodzi o wady, to:

  • znacznie niższe parametry techniczne,
  • większe opory toczenia,
  • wyższy poziom hałasu zewnętrznego,
  • mniejsza trwałość materiału.

 

Warto pamiętać, że cena produkcji opon budżetowych nie jest jednak obniżana kosztem bezpieczeństwa.

Popularność ogumienia ekonomicznego sprawia, że producenci starają się tworzyć możliwie najlepsze w tej klasie cenowej produkty. Niektóre z nich nie ustępują mocno niektórym modelom klasy średniej. Warto zatem uważnie sprawdzać parametry przy wyborze.

 

Pozostałe marki

Accelera, Avon, Ceat, General, Gislaved, Kelly, Kingstar, Nankang, Taurus, Viking, Zeetex, Federal, Tigar, Minerva, Infinity, Sportiva, Lassa, Achilles, Petlas, Fortuna, Wanli, Hifly, Sailun, Imperial, Aeolus, Torque, PowerTrac, Sunwide, Voyager, Mirage, Tristar, Nordexx, Platin, Superia, Rovelo czy SunFull – takie marki również spotkać można przeszukując oferty sklepów oponiarskich i portali aukcyjnych.

Większość tych firm pochodzi z Chin i nie wyróżnia się szczególnie wysoką jakością. Czy jednak tzw. „chińczyk” za niewiele ponad sto złotych to zawsze kiepska jakość? Niekoniecznie. Z pewnością nie powiemy w takiej sytuacji o wyjątkowych produktach, wygórowanych parametrach, ale w wielu przypadkach może być to dobra alternatywa.

Jeżeli zatem nie posiadamy w danej chwili funduszy na zakup droższych opon, warto sprawdzić, co oferują mniej znane marki. Przy dobieraniu odpowiedniego modelu najlepiej kierować się opiniami kierowców, którzy już korzystali  z wybranych modeli. Wśród „chińczyków” trafimy zarówno prawdziwe perełki, jak i zwykłe buble.

Tanie ogumienie przeznacza się głównie do jazdy po mieście umiarkowanym stylem. Do drogiego auta z potężnym silnikiem zakup takich bieżników to raczej niezbyt dobra decyzja, ale do auta miejskiego lub kompaktowego… czemu nie? Oczywiście cena jest związana z jakością i nie spodziewajmy się po nich wysokiej trwałości oraz niskich oporów toczenia. Czasami lepiej dopłacić kilka złotych. Kupić coś, co przetrwa dłuższy czasu.

Większość opon wymienionych marek posiada jedynie dwuletnią gwarancję producenta. Płacąc tylko odrobinę więcej można nabyć naprawdę niezłe opony ekonomiczne z gwarancją na całe pięć lat.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *