Data publikacji:

Klasy opon. Co musisz wiedzieć o oponach klasy premium, średniej i ekonomicznej?

Na rynku opon wyróżniamy trzy główne klasy opon. Jest to ogumienie segmentu premium, klasy średniej oraz ekonomicznej, zwanej również budżetową. W dobie setek marek opon wyróżnić można jeszcze grupę ogumienia nieklasyfikowanego, czyli należącego do tak zwanej grupy „Inne” lub „Pozostałe”. Zobacz, czym charakteryzują się poszczególne klasy opon.
Klasy opon

Jak dzielimy opony samochodowe?

Opon samochodowych nie dzielimy jedynie ze względu na przeznaczenie, rozmiar i sezon użytkowania. Bardzo ważną kwestią przy wyborze idealnego ogumienia jest też klasa opon. W praktyce wyróżniamy trzy rodzaje: ogumienie ekonomiczne, średnie oraz premium. Każdy z nich przeznaczony będzie dla innych odbiorców, jak również cechuje się odmienną listą wad i zalet. Dlatego też warto wiedzieć, kiedy inwestować w bieżniki premium, a kiedy wystarczą nam niedrogie opony budżetowe.
Na trzy kategorie zazwyczaj dzieli się zwykle ogumienie czołowych producentów – bieżniki niższej jakości często wymieniane są osobno i tworzą niejako osobną klasę. Ich największą zaletą jest wyjątkowo niska cena, ale okupiona raczej niską jakością. Dlatego też należy wspomnieć również o nich i odpowiedzieć na pytanie, czy chińskie opony mogą być odpowiednią alternatywą oraz czy warto po nie sięgać.

Opony klasy premium

Nazwa „premium” zarezerwowano dla produktów najwyższej jakości. W przypadku opon mówimy tutaj o modelach cechujących się najwyższymi parametrami bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz wysoką trwałością. Do nich także zalicza się ogumienie dopasowane do jazdy sportowej.
Najbardziej cenione opony klasy premium tworzą tacy giganci rynku oponiarskiego jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein i Yokohama.
Wymienione marki dysponują ogromnym doświadczeniem oraz technologiami pozwalającymi tworzyć produkty dopasowane do potrzeb najbardziej wymagających klientów. Koncerny prowadzą często własne laboratoria badawczo-rozwojowe, wprowadzające nowe standardy. Nieustannie przeprowadza się badania nad bardziej zaawansowanymi technologiami, specjalnie zaprojektowaną architekturą czy dopracowywaniem składu mieszanek używanych do produkcji opon.
Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych pozwala osiągnąć najlepszą możliwą jakość i wytrzymałość. W przypadku opon klasy premium coraz rzadziej wspomina się o kompromisach pod względem osiągów czy trwałości. Niekwestionowanym priorytetem jest najwyższy poziom pod każdym względem. Z tego powodu opony klasy premium są najdroższym rozwiązaniem.
Coraz nowsze mieszanki tworzyw, innowacyjnie zaprojektowane bieżniki i nieustannie udoskonalane projekty pozwalają osiągać lepsze panowanie nad pojazdem, krótszą drogę hamowania i wydłużoną żywotność ogumienia. Wszystko to ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podczas poruszania się po drodze oraz podniesienie komfortu prowadzenia pojazdu.
Niektóre modele ogumienia klasy premium to nieco zmodyfikowane opony sportowe, które zaprojektowano z myślą o rajdach oraz wyścigach. Takie bieżniki udowadniają swoją przydatność w szczególnie trudnych warunkach i dlatego nierzadko przystosowywane są do codziennego użytku na drogach.
Wśród zalet opon klasy premium wyróżnić można:
  • bardzo dobre parametry jezdne,
  • wysokie bezpieczeństwo,
  • wysoką trwałość.
  • Największą wadą ogumienia premium jest jego wysoka cena. W praktyce to zatem propozycja zarezerwowana głównie dla posiadaczy droższych aut, limuzyn czy samochodów sportowych. Opony premium będą również ciekawą alternatywą dla osób pokonujących w ciągu roku bardzo długie trasy, które pragną zachować wysoki poziom bezpieczeństwa przy zróżnicowanych warunkach drogowych oraz pogodowych.
    Biorąc pod uwagę trwałość opon premium, ich zakup bywa czasami uzasadniony także z powodów ekonomicznych. Wbrew pozorom ogumienie najwyższej jakości może być dużo tańsze niż chińskie zamienniki, gdyż przetrwa znacznie dłużej i pozwoli bezpiecznie przejeździć kilka sezonów.

    Popularne modele opon Premium

    Continental PremiumContact 6. Model PremiumContact 6 oferuje doskonałe prowadzenie, jest niezwykle komfortowy oraz przyjazny dla środowiska.
    Goodyear Efficientgrip Performance 2. EfficientGrip Performance 2 (Goodyear) posiada asymetryczną rzeźbę bieżnika. Opony asymetryczne uznawane są za najbardziej zaawansowane technologicznie na rynku. 
    Michelin Primacy 4. Do produkcji zostały wykorzystane najbardziej zaawansowane materiały, co pozwoliło uzyskać wysokie osiągi i jakość wykonania. Ponadto przed wypuszczeniem na rynek model Primacy 4 przeszedł drobiazgową kontrolę jakości i został wszechstronnie przetestowany w warunkach drogowych. 

    Opony klasy średniej

    Opony klasy średniej (nazywanej też czasem „medium”) to modele będące czymś pomiędzy ogumieniem ekonomicznym i premium. Stosuje się w nich dobre jakościowo materiały, dba o wysokie standardy bezpieczeństwa oraz stawia na stosunkowo długą trwałość.
    Wśród najbardziej cenionych modeli klasy średniej wymienia się produkty takich koncernów jak BFGoodrich, Cooper, Falken, Firestone, Fulda, Kleber, Nexen, Semperit, Toyo, Uniroyal i Kumho. Przeznaczone są one głównie dla kierowców poszukujących opon zapewniających zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo, ale nie kosztujących zbyt wiele. W Polsce opony klasy średniej kupowane są coraz częściej, gdyż świadomość kierowców na temat ogumienia znacząco rośnie – dlatego też liczba osób stawiających na wyższą jakość lawinowo się zwiększa.
    Opony klasy średniej zwykle cechują się również średnimi parametrami pod względem ekonomii jazdy i hałasu. W ich przypadku główny nacisk kładzie się na bezpieczeństwo jazdy oraz możliwie krótką drogę hamowania. Stosuje się w nich nowoczesne (ale nie innowacyjne) mieszanki materiałowe, jak również dobrze przetestowane bieżniki. Wiele z nich konstruuje się w oparciu o technologie zapożyczone ze starszych opon premium.
    Opony klasy średniej sprawdzają się w większości pojazdów. Zarówno niewielkie auta miejskie, jak i samochody ze średniej półki czy tych wyższych mogą być wyposażone w ten typ ogumienia. Choć średniej klasy opony cechują się niższą jakością i wytrzymałością niż te premium, dadzą sobie radę w różnych warunkach atmosferycznych i na różnego rodzaju drogach. Warto jednak pamiętać, że w każdym przypadku należy zachować rozsądek i zrezygnować z nader agresywnego stylu jazdy.
    Do produkcji opon klasy średniej nierzadko wykorzystuje się technologie stosowane kilka sezonów wcześniej w klasie premium. Zastosowanie technik oraz materiałów, które niedługo wcześniej były całkowicie innowacyjne, pozwala osiągnąć dobrą wytrzymałość, zadowalającą przyczepność i żywotność na przyzwoitym poziomie.
    Do największych zalet produktów z tej kategorii należą:
  • wysoki poziom bezpieczeństwa,
  • dobry stosunek jakości do ceny.
  • Tego typu ogumienie może mieć różne wady, zależnie od punktu widzenia odbiorcy. Dla osób poszukujących najwyższej jakości będą zbyt przeciętne, a dla kierowców stawiających na niskie ceny – zbyt drogie.
    To bardzo dobra propozycja dla posiadaczy tańszych samochodów i aut klasy średniej, którzy jeżdżą stylem umiarkowanym, cenią sobie bezpieczeństwo, poruszają się zarówno w warunkach miejskich, jak i wyjeżdżają w dłuższe trasy.

    Popularne modele w klasie średniej

    Falken Azenis FK510. Prezentowany model w kwestii technologicznej ma bardzo wiele do zaoferowania. Producent wymienia aż 8 technologii, które znalazły zastosowanie w oponach Falken Azenis FK510.
    KLEBER Dynaxer HP4. Dynaxer HP4 (Kleber) posiada asymetryczną rzeźbę bieżnika. Bieżnik asymetryczny najlepiej sprawdza się w samochodach o większej mocy. Oprócz bezpieczeństwa oferuje też odporność na nierównomierne zużycie i dobre tłumienie hałasu.
    Fulda Multicontrol. Za utrzymanie odpowiedniej stabilności w trudnych warunkach odpowiada także polimerowa mieszanka, która adaptuje się do panujących temperatur i zachowuje swoje właściwości w ich szerokim zakresie. W efekcie nagła zmiana pogody nie stanowi dla opon Multicontrol żadnego zaskoczenia. 

    Opony klasy ekonomicznej

    Aktualnie to wciąż najchętniej wybierany rodzaj ogumienia w Polsce. Większość użytkowników dróg wciąż poszukuje głównie opon najtańszych. Trend ten powoli zaczyna się zmieniać, ale cena bezsprzecznie jest głównym kryterium wyboru.
    Opony ekonomiczne – jak sama nazwa wskazuje – projektowane są z myślą o możliwie najniższej cenie przy zachowaniu odpowiednich parametrów. Chodzi o to, aby konstrukcja zapewniała odpowiednią przyczepność na drodze, ale z zastosowaniem jak najbardziej budżetowych materiałów i technologii.
    Czy to oznacza, że opony ekonomiczne są do niczego? Zdecydowanie nie. Klasa budżetowa przeznaczona jest dla osób preferujących spokojny styl jazdy w warunkach miejskich. Tego typu ogumienie dobrze sprawdzi się na stosunkowo równych i odśnieżanych zimą drogach. Używając auta jako środka transportu do pracy czy sklepu, spokojnie można zdecydować się na tego typu bieżniki.
    Opony klasy budżetowej nierzadko w testach dorównują oponom klasy premium, jednak tylko pod względem pojedynczych osiągów, które nie są najważniejszymi parametrami. Coraz lepsza jakość produkowanych ekonomicznych opon wynika z nieustannego unowocześniania klasy premium oraz średniej i z czasem przenoszenia pewnych rozwiązań do niższych klas.
    W przypadku klasy ekonomicznej najczęściej stosowane są więc rozwiązania klasyczne, uniwersalne i dobrze przetestowane. Na próżno szukać w tej kategorii patentów nowoczesnych i innowacyjnych, tak pod względem zastosowanych materiałów, jak i wykorzystanego projektu. Niską cenę opon klasy budżetowej uzyskuje się dzięki wielu technologicznym kompromisom.
    Do największych producentów dobrych opon klasy ekonomicznej należą: Barum, Dayton, Dębica, Goodride, Kormoran, Matador, Riken, Sava, Sunny i Apollo.
    Zalety klasy ekonomicznej to:
  • atrakcyjna cena zakupu,
  • zachowanie standardów bezpieczeństwa przy umiarkowanym stylu jazdy.
  • Jeśli chodzi o wady, są to:
  • znacznie niższe parametry techniczne,
  • większe opory toczenia,
  • wyższy poziom hałasu zewnętrznego,
  • mniejsza trwałość materiału.
  • Warto pamiętać, że cena produkcji opon budżetowych nie jest jednak obniżana kosztem bezpieczeństwa.
    Popularność ogumienia ekonomicznego sprawia, że producenci starają się tworzyć możliwie najlepsze w tej klasie cenowej produkty. Niektóre z nich nie ustępują mocno niektórym modelom klasy średniej. Warto zatem uważnie sprawdzać parametry przy wyborze.

    Popularne modele w klasie budżetowej

    Dębica Presto HP2. Presto HP2 (Dębica) posiada asymetryczną rzeźbę bieżnika. Opony asymetryczne oferują wysoką odporność na zużycie i dobre tłumienie hałasów. 
    Dayton Touring 2. Kluczowe technologie: innowacyjny kształt karkasu, nowoczesna geometria wzoru bieżnika oraz wysokiej jakości mieszanka gumowa i materiały.
    Kormoran Road Performance. Opona letnia Kormoran Road Performance to właśnie przykład zastosowania pewnych innowacji, które pozwoliły osiągnąć doskonały stosunek jakości do ceny. W modelu Kormoran Road Performance zastosowaną nowa mieszankę gumową na bazie krzemionki. Tworzywo to cechuje się niższą wagą i większą odpornością na ścieranie niż starsze generacje.
    Choć mogłoby się wydawać, że opony z najwyższej półki i w najwyższych cenach będą w testach wypadać najlepiej, nie zawsze tak jest. Klasa premium oznacza najnowocześniejsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, architektoniczne oraz materiałowe.
    Z tego względu bardzo często ogumienie tej klasy zajmuje czołowe miejsca, jednak nie dotyczy to każdego modelu. Pomiędzy poszczególnymi produktami nawet topowych producentów są różnice jakościowe, trwałościowe czy też związane z innymi parametrami.
    Opony klas średniej i ekonomicznej pod niektórymi względami nierzadko dościgają te z klasy premium. Warto pamiętać, że dzieje się to zazwyczaj w przypadku parametrów, które nie mają największego znaczenia dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Nie zmienia to jednak faktu, że wykorzystanie rozwiązań, które do niedawna należały wyłącznie do klasy premium w klasach niższych, pozwala osiągać bardzo zadowalające wyniki.

    Pozostałe marki

    Accelera, Avon, Ceat, General, Gislaved, Kelly, Kingstar, Nankang, Taurus, Viking, Zeetex, Federal, Tigar, Minerva, Infinity, Sportiva, Lassa, Achilles, Petlas, Fortuna, Wanli, Hifly, Sailun, Imperial, Aeolus, Torque, PowerTrac, Sunwide, Voyager, Mirage, Tristar, Nordexx, Platin, Superia, Rovelo czy SunFull – takie marki również można spotkać, przeszukując oferty sklepów oponiarskich i portali aukcyjnych.
    Większość tych firm pochodzi z Chin i nie wyróżnia się szczególnie wysoką jakością. Czy jednak tzw. chińczyk za niewiele ponad sto złotych to zawsze kiepska jakość? Niekoniecznie. Z pewnością nie powiemy w takiej sytuacji o wyjątkowych produktach, wygórowanych parametrach, ale w wielu przypadkach może być to dobra alternatywa.
    Jeżeli zatem nie posiadamy w danej chwili funduszy na zakup droższych opon, warto sprawdzić, co oferują mniej znane marki. Przy dobieraniu odpowiedniego modelu najlepiej kierować się opiniami kierowców, którzy już korzystali z wybranych modeli. Wśród „chińczyków” trafimy zarówno prawdziwe perełki, jak i zwykłe buble.
    Tanie ogumienie przeznacza się głównie do jazdy po mieście umiarkowanym stylem. Do drogiego auta z potężnym silnikiem zakup takich bieżników to raczej niezbyt dobra decyzja, ale do auta miejskiego lub kompaktowego… czemu nie? Oczywiście cena jest związana z jakością i nie spodziewajmy się po nich wysokiej trwałości oraz niskich oporów toczenia. Czasami lepiej dopłacić kilka złotych i kupić coś, co przetrwa dłuższy czasu.
    Większość opon wymienionych marek posiada jedynie dwuletnią gwarancję producenta. Płacąc tylko odrobinę więcej, można nabyć naprawdę niezłe opony ekonomiczne z gwarancją na całe pięć lat.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!