Data modyfikacji:

Michelin Alpin 5 - szczytowa forma francuskiego producenta

Autor: Łukasz Wulkanista

Poniższa prezentacja dotyczy modelu Alpin 5, który to miał swoją premierę w 2014 roku. Zobacz nowszy model opony zimowej Michelin Alpin 6.

Jeśli ktoś nie słyszał dotąd o oponach Michelin Alpin 5, musiał przez kilka ostatnich sezonów zapadać w zimowy sen. Dlaczego? Zdaniem licznych komentatorów piąta generacja słynnej serii zimówek była jeszcze lepsza od swojego poprzednika - Alpin A4. Magazyny motoryzacyjne rozpisywały się na ich temat, a wulkanizatorzy polecali je każdemu, kto szukał pewnego, niezawodnego rozwiązania. Chociaż od tego czasu mija już trzeci rok, nadal znajdują się w elitarnym gronie najczęściej rekomendowanego ogumienia zimowego. Największy europejski producent stał się też bliski polskim kierowcom. Powodem tego było przejęcie przez niego sterów olsztyńskich zakładów gumowych Stomil. Czy jest to powód, dla którego Michelin Alpin 5 cieszą się na polskich drogach taką popularnością? Nawet jeśli jest w tym ziarno prawdy, wyjaśnienie musi odwoływać się do bardziej uniwersalnych przyczyn. Opony tej marki suną przecież po drogach całego świata. Jest jednak grupa kierowców, która otwarcie ich nienawidzi - to grupa tych kierowców, którzy prowadzą konkurencyjne przedsiębiorstwa. Nic dziwnego, prezentując światu piątą generację serii Alpin, europejski producent dowiódł, że pomimo wygodnej pozycji na rynku nie składa broni. Przeciwnie, Michelin Alpin 5 była demonstracją siły i pogrożeniem palcem w stronę tych, którzy nie wierzyli w ponowny sukces serii. Miarą ich powodzenia nie są tylko najwyższe pozycje w testach, ale przede wszystkim stale wysoka sprzedaż.

Wyniki testów

Opony Michelin Alpin 5, podobnie jak ich poprzedniczki, nie raz znaleźli się gronie najlepszego ogumienia zimowego. Pod tym względem najwięcej osiągnięć przyniósł rok 2016 - w ciągu 12 miesięcy „piątki” aż trzykrotnie znalazły się na podium. Wspomnieć trzeba przede wszystkim o dwóch testach magazynu Autobild. W pierwszym, w którym badane było zachowanie zimówek na różnych typach nawierzchni, Alpin 5 pozwoliło nieznacznie wyprzedzić się oponom Continental WinterContact TS 860, zdobywając ostatecznie drugie miejsce i miano „przykładnych”. Z kolei w badaniu drogi hamowania o tym, iż produkt Michelina znalazł się na trzecim miejscu, zdecydowały centymetry. Jeśli chodzi o hamowanie na, to różnica między nimi a zwycięskimi oponami Continentala wyniósł zaledwie 0,2 m. Warto też dodać, że na mokrej drodze Micheliny zatrzymały się aż o pół metra wcześniej niż zdobywczynie drugiego miejsca, opony Goodyeara. Okazją do rewanżu był jednak test opon zimówek zorganizowany przez Autoklub ČR, w którym opony francuskiego producenta zajęły drugie miejsce, zaś Goodyear wypadł z podium i uplasował się dopiero na miejscu piątym. Badanie to pokazało, że inżynierowie Michelina zadbali o to, by piąta generacja serii Alpin doskonale sprawdzała się w każdych warunkach. Dowodem tego jest 100 punktów, które uzyskały zarówno na ośnieżonej, jak i suchej oraz mokrej nawierzchni.

Kiedy kupić oponę Michelin Alpin 5?

Michelin stworzyło opony dostosowane do iście „alpejskich” warunków. Świetna przyczepność, właściwa trakcja i poczucie pełnej kontroli nad pojazdem – tego wymaga od zimówek każdy kierowca, dla którego podstawą jest bezpieczeństwo. Tych, którzy wcześniej mieli okazję jeździć na równie uznanych „czwórkach” oraz starszych modelach, nie trzeba było do tego zakupu przekonywać. W końcu nie trudno przyzwyczaić się do bezpieczeństwa oraz komfortu. Gumiarze często rekomendują także Alpin 5 kierowcom, którzy jeżdżą w dalekie i trudne trasy. Mieszanka gum Helio Compound 4G z krzemionką oraz olejem słonecznikowym charakteryzuje się ogromną wytrzymałością na ścieranie. Dzięki temu nawet robiąc tysiące kilometrów możemy spokojnie używać opon Michelin nawet przez kilka sezonów ekstremalnych zim.

Michelin Alpin 5 czy Michelin Alpin A4

Zmiany zaproponowane w piątej generacji serii zostały opracowane po długoletnim i kosztownym badaniu wypadków samochodowych. Prace inżynierów trwały 4 lata, w których efekcie poprawie uległy właściwie wszystkie parametry. Wyjątkiem jest zachowanie opon na suchej nawierzchni, które pozostało na niezmienionym, ale wysokim poziomie. Największy postęp dotyczy natomiast przyczepności na śniegu, odporności na zjawisko aquaplaningu oraz panowania nad autem na oblodzonej nawierzchni. Skala poprawy znacząco wykracza poza kosmetyczne zabiegi i pozwala wręcz mówić o skoku w zupełnie nową jakość. Od razu rzuca się w oczy większa liczba, gęściej rozmieszczonych samoblokujących lameli tworzy tzw. „efekt pazura”. Nie sposób też nie zwrócić uwagi na nowe, głębokie klocki bieżnika. Więcej mogą powiedzieć liczby: +12% krawędzi, +16% nacięć i o 17% wyższy stosunek objętościowy gumy do rowków i kanałów.

Zastosowane technologie oraz rozwiązania

  • Helio Compound – czwarta generacja technologii wykorzystującej olej słonecznikowy oraz krzemionkę w celu utrzymania elastyczności gumy nawet w czasie ekstremalnej zimy.
  • Stabili Grip to technologia samoblokujących się lameli, czego efektem jest większa powierzchnia styku oraz lepsza kierowalność. Dodatkowo odpowiada ona za odkształcanie się bieżnika do pierwotnej postaci.
  • Michelin Total Performance. Zasada jej działania polega na tym, że wyższą przyczepność opon osiąga się bez podwyższania oporów toczenia. A czasem nawet przy ich wyraźnym obniżeniu.

Wady oraz zalety Alpin 5-tki

Dane mówią tutaj same za siebie. W porównaniu do Michelin Alpin 4, Alpin 5 dokonało znaczącej poprawy niemal pod każdym względem. Jako główne zalety wulkanizatorzy oraz kierowcy podają przede wszystkim znakomitą przyczepność. Przekłada się na krótką drogę hamowania, a także pozwala na bezproblemowe wchodzenie w zakręty nawet przy większych prędkościach. Nie bez znaczenia jest także wysoki komfort akustyczny, który jest pośrednim efektem równomiernego rozłożenia nacisków. Opiniujący czasem podają jednak jako wadę dość niski poziom efektywności paliwowej, co przekłada się na wyższe koszty tankownia. Trudno odmówić im racji, jest to jednak cena za optymalizację wzoru bieżnika pod kątem większego bezpieczeństwa w trudnych zimowych warunkach. Z tego powodu zakup opon zimowych Michelin Alpin 5 sugerowany jest raczej tym kierowcom, którzy oczekują od opon komfortu i stabilności.

Etykieta Unijna (195/65R15 91T)

Opór toczenia Opór toczenia to parametr, który jest jednym z podstawowych mierników efektywności paliwowej. Osiągnięcie wyniku na skali A-G kwalifikuje oponę do tego, by być używaną na europejskich drogach. Im wskaźnik znajduje się wyżej, tym mniejsze opory toczenia i większa efektywność paliwowa, co oznacza mniej pieniędzy wydanych na tankowanie. Najwyższe wyniki to w przypadku opon zimowych rzadkość, ponieważ priorytetem jest maksymalizacja przyczepności i krótsza droga hamowania. Hamowanie na mokrej nawierzchni Ocena „B” oznacza bardzo krótką drogę hamownia. Osiągnięcie takiego rezultatu przez opony Michelin Alpin 5 było możliwe m.in. dzięki optymalizacji stosunku gumy do lameli i rowków. Hałas Redukując poziom hałasu do 68 decybeli Michelin udało się osiągnąć najwyższy poziom komfortu akustycznego. Informuje o tym liczba czarnych fal dźwiękowych. Jedna oznacza najmniejszy hałas, 3 – największy.

Opinie o Michelin Alpin 5

Michelin Alpin 5 to pierwsze opony, na których jeżdżę więcej niż dwa sezony. Dużo podróżuję, stąd zapotrzebowanie na zimówki o dużej wytrzymałości na zużycie. Jeśli komuś też na tym zależy, to będzie to dobry wybór.
Dotąd jeździłem tylko po mieście, więc moje wymagania nie były zbyt wygórowane. Ostatnio wybrałem się w trasę po Europie i nie zawiodłem się na tych oponach. Za kilka miesięcy czeka mnie kolejna podróż i chociaż opony mają dwa lata, nie zamierzam ich wymieniać.
Wahałem się między nimi a Continentalami, ale padło na Michelina. Powód – promocja. Zazwyczaj patrzę na takie obniżki z podejrzliwością, ale zwracam honor. Bardzo dobre oponki, ale trochę wąska paleta rozmiarów. Na przykład w samochodzie żony już nie zamontuję.
Jeździłem na poprzedniej wersji i trochę rzucało na zakrętach, ale w Michelin Alpin 5 już tego problemu nie odczuwam. Polecam, bo zima przychodzi coraz później, a nie opony dają radę też na suchej drodze.
Z całego serca polecam. Nie wiem, jak to możliwe, że opony Continentala były w stanie je wyprzedzić w testach. Osobiście mam inne doświadczenia. No ale różnice były niewielkie, więc pomyłka jest możliwa. W każdym razie warto wybierajcie między tymi dwiema markami, bo obecnie to one produkują najlepsze opony w tej klasie cenowej.

Gwarancja na opony Michelin Alpin 5

Michelin proponuje jedne z bardziej korzystnych zasad reklamacji. Opony tej marki są objęte aż 10-letnią gwarancją, licząc od momentu produkcji (chyba że wcześniej zdążyły osiągnąć poziom zupełnego zużycia). Charakter rekompensaty zależy m.in. od okresu posiadania. Jeśli wada ujawniła się w przeciągu 2 lat od zakupu, kierowca może liczyć na wymianę. W przeciwnym razie będzie to zwrot całości lub części ceny.

Podsumowanie

Od czasu ukazania się bieżnika Alpin A4 do premiery „piątki” minęły cztery lata. Przez ten czas konkurencyjne przedsiębiorstwa oponiarskie mocno podwyższyły Michelinowi poprzeczkę. Jednak piąta generacji serii nie sprostała rosnącym oczekiwaniom posiadaczy aut z nawiązką. Chociaż w międzyczasie pojawiło się kilka porównywalnych modeli opon, wciąż jest to wybór niezwykle polecany. Szczególną uwagę powinni na nie zwrócić ci kierowcy, którzy preferują dynamiczną jazdę bez straty na bezpieczeństwie.

Michelin Alpin 5:

  • Klasa – PREMIUM
  • Producent – Michelin
  • Bieżnik – Alpin 5
  • Poprzednia wersja – Alpin A4
  • Następna wersja - Alpin 6
  • Gwarancja – 10 lat
  • Średnica felgi – od 15 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 27
  • Sezon – Opony zimowe
  • Ceny – od 215 zł za sztukę

Ciekawostki

  1. Do produkcji opon Michelin Alpin 5 wykorzystywana jest mieszanka z domieszką oleju słonecznikowego.
  2. W stosunku do poprzedniej generacji opon z tej serii dokonano znaczącej poprawy rezultatów w niemal każdej sytuacji. Wyjątkiem jest zachowanie na suchej nawierzchni, gdzie efekty nie uległy zmianie.
  3. Nazwa Alpin pojawiła się już w poprzedniej wersji (Alpin A4). Wcześniejszy model był sygnowany nazwą Primacy 3.
Zobacz także:
6 komentarzy
  1. Grzegorz | 08.02.2018 13:33
    Powiem ,że jestem zawiedziony alpinami 5 wg mnie i mojego stylu jazdy są z tyłu za ultragripami 8 . Zrobili z niej balonik który pękł. I w połowie sezonu zmiana na gripy 8. Jak się okazuje nie zawsze michelin to jest jakość
  2. Mateusz | 06.08.2017 10:31
    Cześć wszystkim, zastanawiam się nad nowym kompletem do mojego focusa mk3. Wydaje mi się, że drogą eliminacji zostały mi trzy modele do wyboru. Właśnie Alpin 5, Dunlop winter sport 5 czy może Nokian WR D4?? Jeżdżę głównie po mieście i raz w sezonie w góry na narty. Szukam opony, która nie będzie zawodziła w zmiennych warunkach i nie będę się stresował wyjazdem na narty. Oszczędności na paliwie są najmniej ważne. Fajnie żeby były wytrzymałe na ścieranie oraz ciche. Pomożecie?
  3. Marcin Opara | 29.03.2017 15:46
    Cześć! Pytanie do wszystkich, którzy mieli do czynienia z tym modelem. Czy zgadzacie się, że lepiej jest mieć wyższe ciśnienie na tyłach? Kierujecie się tym zaleceniami producenta czy macie własne zdanie?
  4. Krzysiek H. | 23.03.2017 11:54
    Ciche jak małe myszki, lekkie, samochód praktycznie sam się na nich prowadzi. Niech ktoś jeszcze mi powie, że nie ma sensu wydawać pieniążków na opony i że „najważniejsze jest wyważenie”. Długo wierzyłem w takie bzdury i sam je powtarzałem. Dzisiaj mam inne podejście i polecam innym je zmienić. Pozdrowienia od zadowolonego posiadacza kompletu Michelin Alpin 5
  5. Sławek | 21.02.2017 14:15
    Pojeżdżę do końca tej zimy, ale na następny rok wymieniam, bo poprzednie to były zmarnowane pieniądze. Szwagier mi sprzedał „Sailun Ice Blazer WSL-2” i... po prostu dramat. Myślę, że tym razem kupię coś porządnego, bo jak to mówią: kto kupuje tanio, kupuje dwa razy. No i się potwierdza. Pytanie tylko: „Michelin Alpin 5” czy „Goodyear Ultra Grip 9”? A może jeszcze coś innego? Jakieś propozycje? Z góry dzięki.
  6. wadziu | 07.02.2017 12:00
    Kupiłem sobie te Michalinki, bo pracowałem jakiś czas w polskiej fabryce i sobie chwalę. Jako że trochę się znam, mogę powiedzieć, że to nie są opony dla osób, które jeżdżą starymi kaszlakami. To strata pieniędzy. Michelin posiada kilka marek, dedykowanych różnym typom samochodów. Jeśli ktoś trzyma w garażu rzęcha, to niech nawet na ten model nie patrzy, bo większości „smaczków” nawet nie poczuje. Kupcie sobie komplet Kormorana i będzie w sam raz.
Opony zimowe 15 cali

Opony zimowe 15 cali. Jakie 15-calowe zimówki wybrać?

2023-08-12
Jak powszechnie wiadomo, zima to czas, który jest szczególnie wymagający dla kierowców. Ta pora roku wymaga nie tylko wyjątkowej ostrożności podczas kierowania pojazdem, ale także – o czym nie wolno zapominać – konieczności dostosowania samochodu do mniej sprzyjających warunków. Jednym z elementów, o które należy w szczególności zadbać, są opony. Jakie zimowe opony 15 cali warto wybrać?
marki opon ranking

Najlepsze marki opon. Ranking Wulkanisty

2023-02-01
Co roku największe serwisy motoryzacyjne testują setki modeli opon, aby wybrać ich zdaniem najlepszy egzemplarz. Spośród wszystkich rodzajów ogumienia wyróżniamy trzy główne rodzaje, które charakteryzują przystosowanie opon. Są to opony letnie, zimowe i całoroczne. Przeglądając rankingi najlepszych modeli zauważyć można, że czołówka jest bardzo ciasna, lecz w każdym z podanych przed chwilą rodzajów opon powtarzają się ci sami producenci. Świadczy to o ich jakości i popularności. Dziś przedstawimy naszym zdaniem najlepsze marki opon w oparciu i analizowane rankingi i doświadczenie, dzieląc producentów zgodnie z przeznaczeniem i rodzajem ogumienia.
Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

2022-12-28
Dębica Frigo 2 to jedna z najchętniej wybieranych opon zimowych w Polsce. Zobacz opinie kierowców na temat modelu Frigo 2, zapoznaj się z wynikami testów oraz sprawdź gdzie kupisz najtaniej Dębicę Frigo 2 z darmową dostawą.
michelin alpin a3

Michelin Alpin A3

2022-12-17
Zakup opon zimowych jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy podczas chłodnych miesięcy. Na rynku dostępnych jest wiele modeli ogumienia zimowego, które skonstruowano z zastosowaniem najnowocześniejszych i sprawdzonych technologii. Jednak w każdym przypadku opony powinny być dopasowane zarówno do danego modelu auta, jak i stylu jazdy i wymagań danego kierowcy. Jedną z wysoko ocenianych propozycji opon zimowych jest model Michelin Alpin A3. To nie tylko gwarancja niezawodności i obecność w najważniejszych testach branżowych na bardzo wysokich pozycjach, ale również doskonały wybór dla osób dbających o detale i praktyczne rozwiązania.
Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cinturato Winter. Opona zimowa od włoskiego producenta

2022-12-02
Ogumienie Pirelli Cinturato Winter już od momentu, w którym pojawiło się na rynku, stało się ogromnym hitem w kategorii opon zimowych. Już w roku, w którym rozpoczęto jej dystrybucję, wzięła udział w przynajmniej sześciu testach opon i została w nich wyróżniona jako polecana lub szczególnie polecana. W dzisiejszym artykule omówimy wszystkie aspekty związane z użytkowaniem tego modelu opon, a także dostępnymi rozmiarami, bieżnikiem czy zastosowanymi technologiami. Przytoczymy też najważniejsze wnioski z opinii użytkowników i przybliżymy profil tej włoskiej marki.
goodride z507

Opona zimowa Goodride Z507

2022-12-01
Ogumienie do auta zaliczyć można do najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują opony zimowe, ponieważ ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy w niekorzystnych i mało przyjaznych warunkach. To nie tylko niskie temperatury, ale też mokra, zaśnieżona i oblodzona nawierzchnia wraz z dużo większym ryzykiem utraty panowania nad autem. Dlatego wybierając opony zimowe, warto postawić na modele polecane i sprawdzone. Doskonałym przykładem jest tu ogumienie zimowe Goodride Z507. Co wyróżnia te opony i dlaczego to dobry wybór?