Michelin Alpin 5 – szczytowa forma francuskiego producenta

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 2, Średnia: 4,00 na 5)
Loading...

michelin-alpin-5-620-200

Jeśli ktoś nie słyszał dotąd o oponach Michelin Alpin 5, musiał przez dwa ostatnie sezony zapadać w zimowy sen. Dlaczego? Zdaniem licznych komentatorów piąta generacja słynnej serii zimówek była absolutnym hitem 2014 roku. Magazyny motoryzacyjne rozpisywały się na ich temat, a wulkanizatorzy polecali je każdemu, kto szukał pewnego, niezawodnego rozwiązania. Chociaż od tego czasu mija już trzeci rok, nadal znajdują się w elitarnym gronie najczęściej rekomendowanego ogumienia zimowego.

Największy europejski producent stał się też bliski polskim kierowcom. Powodem tego było przejęcie przez niego sterów olsztyńskich zakładów gumowych Stomil. Czy jest to powód, dla którego Michelin Alpin 5 cieszą się na polskich drogach taką popularnością? Nawet jeśli jest w tym ziarno prawdy, wyjaśnienie musi odwoływać się do bardziej uniwersalnych przyczyn. Opony tej marki suną przecież po drogach całego świata.

Jest jednak grupa kierowców, która otwarcie ich nienawidzi – to grupa tych kierowców, którzy prowadzą konkurencyjne przedsiębiorstwa. Nic dziwnego, prezentując światu piątą generację serii Alpin, europejski producent dowiódł, że pomimo wygodnej pozycji na rynku nie składa broni. Przeciwnie, Michelin Alpin 5 była demonstracją siły i pogrożeniem palcem w stronę tych, którzy nie wierzyli w ponowny sukces serii. Miarą ich powodzenia nie są tylko najwyższe pozycje w testach, ale przede wszystkim stale wysoka sprzedaż.

 

Wyniki testów

Opony Michelin Alpin 5, podobnie jak ich poprzedniczki, nie raz znaleźli się gronie najlepszego ogumienia zimowego. Pod tym względem najwięcej osiągnięć przyniósł rok 2016 – w ciągu 12 miesięcy „piątki” aż trzykrotnie znalazły się na podium. Wspomnieć trzeba przede wszystkim o dwóch testach magazynu Autobild. W pierwszym, w którym badane było zachowanie zimówek na różnych typach nawierzchni, Alpin 5 pozwoliło nieznacznie wyprzedzić się oponom Continental WinterContact TS 860, zdobywając ostatecznie drugie miejsce i miano „przykładnych”.

Z kolei w badaniu drogi hamowania o tym, iż produkt Michelina znalazł się na trzecim miejscu, zdecydowały centymetry. Jeśli chodzi o hamowanie na, to różnica między nimi a zwycięskimi oponami Continentala wyniósł zaledwie 0,2 m. Warto też dodać, że na mokrej drodze Micheliny zatrzymały się aż o pół metra wcześniej niż zdobywczynie drugiego miejsca, opony Goodyeara.

Okazją do rewanżu był jednak test opon zimówek zorganizowany przez Autoklub ČR, w którym opony francuskiego producenta zajęły drugie miejsce, zaś Goodyear wypadł z podium i uplasował się dopiero na miejscu piątym. Badanie to pokazało, że inżynierowie Michelina zadbali o to, by piąta generacja serii Alpin doskonale sprawdzała się w każdych warunkach. Dowodem tego jest 100 punktów, które uzyskały zarówno na ośnieżonej, jak i suchej oraz mokrej nawierzchni.

 

Kiedy kupić oponę Michelin Alpin 5?

Michelin stworzyło opony dostosowane do iście „alpejskich” warunków. Świetna przyczepność, właściwa trakcja i poczucie pełnej kontroli nad pojazdem – tego wymaga od zimówek każdy kierowca, dla którego podstawą jest bezpieczeństwo. Tych, którzy wcześniej mieli okazję jeździć na równie uznanych „czwórkach” oraz starszych modelach, nie trzeba było do tego zakupu przekonywać. W końcu nie trudno przyzwyczaić się do bezpieczeństwa oraz komfortu.

Gumiarze często rekomendują także Alpin 5 kierowcom, którzy jeżdżą w dalekie i trudne trasy. Mieszanka gum Helio Compound 4G z krzemionką oraz olejem słonecznikowym charakteryzuje się ogromną wytrzymałością na ścieranie. Dzięki temu nawet robiąc tysiące kilometrów możemy spokojnie używać opon Michelin nawet przez kilka sezonów ekstremalnych zim.

 

Michelin Alpin 5 czy Michelin Alpin A4

Zmiany zaproponowane w piątej generacji serii zostały opracowane po długoletnim i kosztownym badaniu wypadków samochodowych. Prace inżynierów trwały 4 lata, w których efekcie poprawie uległy właściwie wszystkie parametry. Wyjątkiem jest zachowanie opon na suchej nawierzchni, które pozostało na niezmienionym, ale wysokim poziomie.

Największy postęp dotyczy natomiast przyczepności na śniegu, odporności na zjawisko aquaplaningu oraz panowania nad autem na oblodzonej nawierzchni. Skala poprawy znacząco wykracza poza kosmetyczne zabiegi i pozwala wręcz mówić o skoku w zupełnie nową jakość.

Od razu rzuca się w oczy większa liczba, gęściej rozmieszczonych samoblokujących lameli tworzy tzw. „efekt pazura”. Nie sposób też nie zwrócić uwagi na nowe, głębokie klocki bieżnika. Więcej mogą powiedzieć liczby: +12% krawędzi, +16% nacięć i o 17% wyższy stosunek objętościowy gumy do rowków i kanałów.

 

Tabela rozmiarów

195/65 R15 91 T/H
195/65 R15 95 T/H
195/60 R16 89 T/H
205/55 R16 91T/H
205/55 R16 94 H/V
205/55 R16 91H ZP
205/60 R16 92T
205/60 R16 96H
215/55 R16 97H/V
215/60 R16 99T/H
215/65 R16 98H
225/50 R16 96H
225/55 R16 99H/V
225/55 R16 99V ZP
225/60 R16 102H/V
205/50 R17 93H/V
205/50 R17 89V ZP
205/55 R17 95H/V
215/55 R17 94H
215/55 R17 98V
225/45 R17 91H
225/45 R17 94H/V
225/45 R17 91V ZP
225/50 R17 94H
225/50 R17 98H/V
225/55 R17 97H
225/55 R17 101V

 

Zastosowane technologie oraz rozwiązania

  • Helio Compound – czwarta generacja technologii wykorzystującej olej słonecznikowy oraz krzemionkę w celu utrzymania elastyczności gumy nawet w czasie ekstremalnej zimy.
  • Stabili Grip to technologia samoblokujących się lameli, czego efektem jest większa powierzchnia styku oraz lepsza kierowalność. Dodatkowo odpowiada ona za odkształcanie się bieżnika do pierwotnej postaci.
  • Michelin Total Performance. Zasada jej działania polega na tym, że wyższą przyczepność opon osiąga się bez podwyższania oporów toczenia. A czasem nawet przy ich wyraźnym obniżeniu.

michelin-alpin-5-3

 

Wady oraz zalety Alpin 5-tki

Dane mówią tutaj same za siebie. W porównaniu do Michelin Alpin 4, Alpin 5 dokonało znaczącej poprawy niemal pod każdym względem. Jako główne zalety wulkanizatorzy oraz kierowcy podają przede wszystkim znakomitą przyczepność. Przekłada się na krótką drogę hamowania, a także pozwala na bezproblemowe wchodzenie w zakręty nawet przy większych prędkościach.

Nie bez znaczenia jest także wysoki komfort akustyczny, który jest pośrednim efektem równomiernego rozłożenia nacisków. Opiniujący czasem podają jednak jako wadę dość niski poziom efektywności paliwowej, co przekłada się na wyższe koszty tankownia. Trudno odmówić im racji, jest to jednak cena za optymalizację wzoru bieżnika pod kątem większego bezpieczeństwa w trudnych zimowych warunkach. Z tego powodu zakup opon zimowych Michelin Alpin 5 sugerowany jest raczej tym kierowcom, którzy oczekują od opon komfortu i stabilności.

 

Etykieta Unijna (195/65R15 91T)

michelin-alpin-5-etykietaOpór toczenia
Opór toczenia to parametr, który jest jednym z podstawowych mierników efektywności paliwowej. Osiągnięcie wyniku na skali A-G kwalifikuje oponę do tego, by być używaną na europejskich drogach. Im wskaźnik znajduje się wyżej, tym mniejsze opory toczenia i większa efektywność paliwowa, co oznacza mniej pieniędzy wydanych na tankowanie. Najwyższe wyniki to w przypadku opon zimowych rzadkość, ponieważ priorytetem jest maksymalizacja przyczepności i krótsza droga hamowania.

Hamowanie na mokrej nawierzchni
Ocena „B” oznacza bardzo krótką drogę hamownia. Osiągnięcie takiego rezultatu przez opony Michelin Alpin 5 było możliwe m.in. dzięki optymalizacji stosunku gumy do lameli i rowków.

Hałas
Redukując poziom hałasu do 68 decybeli Michelin udało się osiągnąć najwyższy poziom komfortu akustycznego. Informuje o tym liczba czarnych fal dźwiękowych. Jedna oznacza najmniejszy hałas, 3 – największy.

 

Opinie o Michelin Alpin 5

Michelin Alpin 5 to pierwsze opony, na których jeżdżę więcej niż dwa sezony. Dużo podróżuję, stąd zapotrzebowanie na zimówki o dużej wytrzymałości na zużycie. Jeśli komuś też na tym zależy, to będzie to dobry wybór.

Dotąd jeździłem tylko po mieście, więc moje wymagania nie były zbyt wygórowane. Ostatnio wybrałem się w trasę po Europie i nie zawiodłem się na tych oponach. Za kilka miesięcy czeka mnie kolejna podróż i chociaż opony mają dwa lata, nie zamierzam ich wymieniać.

Wahałem się między nimi a Continentalami, ale padło na Michelina. Powód – promocja. Zazwyczaj patrzę na takie obniżki z podejrzliwością, ale zwracam honor. Bardzo dobre oponki, ale trochę wąska paleta rozmiarów. Na przykład w samochodzie żony już nie zamontuję.

Jeździłem na poprzedniej wersji i trochę rzucało na zakrętach, ale w Michelin Alpin 5 już tego problemu nie odczuwam. Polecam, bo zima przychodzi coraz później, a nie opony dają radę też na suchej drodze.

Z całego serca polecam. Nie wiem, jak to możliwe, że opony Continentala były w stanie je wyprzedzić w testach. Osobiście mam inne doświadczenia. No ale różnice były niewielkie, więc pomyłka jest możliwa. W każdym razie warto wybierajcie między tymi dwiema markami, bo obecnie to one produkują najlepsze opony w tej klasie cenowej.

 

Gwarancja na opony Michelin Alpin 5

Michelin proponuje jedne z bardziej korzystnych zasad reklamacji. Opony tej marki są objęte aż 10-letnią gwarancją, licząc od momentu produkcji (chyba że wcześniej zdążyły osiągnąć poziom zupełnego zużycia). Charakter rekompensaty zależy m.in. od okresu posiadania. Jeśli wada ujawniła się w przeciągu 2 lat od zakupu, kierowca może liczyć na wymianę. W przeciwnym razie będzie to zwrot całości lub części ceny.

 

michelin-alpin-5-2

 

Podsumowanie

Od czasu ukazania się bieżnika Alpin A4 do premiery „piątki” minęły cztery lata. Przez ten czas konkurencyjne przedsiębiorstwa oponiarskie mocno podwyższyły Michelinowi poprzeczkę. Jednak piąta generacji serii nie sprostała rosnącym oczekiwaniom posiadaczy aut z nawiązką. Chociaż w międzyczasie pojawiło się kilka porównywalnych modeli opon, wciąż jest to wybór niezwykle polecany. Szczególną uwagę powinni na nie zwrócić ci kierowcy, którzy preferują dynamiczną jazdę bez straty na bezpieczeństwie.

 

Michelin Alpin 5:

Klasa – PREMIUM
Producent – Michelin
Bieżnik – Alpin 5
Poprzednia wersja – Alpin A4
Gwarancja – 10 lat
Średnica felgi – od 15 do 17 cali
Ilość wariantów – 27
Sezon – Opony zimowe
Ceny – od 215 zł za sztukę

 

Ciekawostki

  1. Do produkcji opon Michelin Alpin 5 wykorzystywana jest mieszanka z domieszką oleju słonecznikowego.
  2. W stosunku do poprzedniej generacji opon z tej serii dokonano znaczącej poprawy rezultatów w niemal każdej sytuacji. Wyjątkiem jest zachowanie na suchej nawierzchni, gdzie efekty nie uległy zmianie.
  3. Nazwa Alpin pojawiła się już w poprzedniej wersji (Alpin A4). Wcześniejszy model był sygnowany nazwą Primacy 3.

 

 

Zobacz także:

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.
4 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *