Nokian WR D4 – jedna z najlepszych opon zimowych w Polsce

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 26, Średnia: 4,50 na 5)
Loading...

Bieżnik wypełniony śniegiem pokazujący jego wzór

Sprawdzimy dzisiaj czy Nokian WR D4 faktycznie zasługuje na miano jednej z najlepszych opon zimowych na sezon 2016/17. Fiński producent opon z siedzibą w mieście Nokia nie raz zaskakiwał już kierowców z całego świata swoimi produktami. Przez ponad trzy ćwierćwiecza działalności na rynku ogumienia samochodowego firma nigdy nie zwolniła tempa. Sławę przyniosła jej już pierwsza w historii opona zimowa, jednak to nie wystarczyło.

Celem kolejnych właścicieli fińskich zakładów było tworzenie zimówek, które nie będą miały sobie równych. Wreszcie, po 80 latach wzmożonych wysiłków najznakomitszych inżynierów i kilku pokoleń robotników powstały opony zimowe Nokian (czyt. Nokien, Nokjen) WR D4 – niezawodne, supernowoczesne, pierwsze w historii zimówki z oceną „A” za jazdę na mokrej nawierzchni. Zdaniem wielu kierowców Nokian Tyres w produkcji opon osiągnęło już wszystko, co było do osiągnięcia. Jedno jest pewne: jeśli ktoś może jeszcze pobić skandynawską markę, to – jak już nie raz w historii – będzie to samo Nokian Tyres.

 

Spis treści

  1. Dla kogo Nokian WR D4?
  2. Najpopularniejsze rozmiary
  3. Wzmocnione, czy może Run Flat?
  4. Zastosowane technologie
  5. Testy oraz opinie kierowców
  6. Produkcja Fińska czy Rosyjska?
  7. Kiedy najlepiej kupić Nokiana WR D4?
  8. Etykieta Unijna
  9. Gwarancja na opony
  10. Model WR D4 czy WR D3?
  11. Wady oraz zalety
  12. Podsumowanie
  13. Ciekawostki
  14. Galeria

 

Dla kogo przeznaczony jest model WR D4?

Duży zakres rozmiarów, w których dostępny jest nowy model Nokiana (od 14 do 20 cali), jasno naświetla obraz potencjalnego klienta w/w bieżnika. Nokiany WR D4 to opony stworzone z myślą o autach kompaktowych oraz małych SUV-ach. Nie ma żadnego znaczenia czy pokonujemy długie autostradowe trasy czy jeździmy po mieście. Opony te świetnie sprawdzą się również na zaśnieżonych górskich terenach pełnych zakrętów, zjazdów oraz wzniesień. Finowie nieprzypadkowo są mistrzami produkcji zimowych opon. Trudny, mroźny klimat, z jakim przyszło im się zmagać, zmusił ich do poszukiwania rozwiązań, które pozwoliłyby na bezpieczne, komfortowe, a przy tym dynamiczne prowadzenie samochodów.

Nokian Tyres, które w obecnym kształcie istnieje wprawdzie dopiero od 1988 roku, posiada jednak więcej niż 80 lat doświadczenia w wytwarzaniu ogumienia na lokalny rynek. Pozwoliło to gruntownie poznać potrzeby najbardziej wymagających kierowców. Wiedza, doświadczenie i niemal pedanteryjna dokładność, dały życie temu wyjątkowemu pod każdym względem modelowi. Oto jakie rozwiązania pozwoliły na technologiczny i sprzedażowy sukces WR D4.


 

Lista produktów (popularne rozmiary)

Poniższa tabela posortowana została wg rozmiaru od najmniejszego. Dla sprawniejszej identyfikacji podałem również kod producenta czyli numer SAP (międzynarodowy numer identyfikacyjny produktu). Ostatnia kolumna to etykieta unijna. Trzeba przyznać że akurat Nokian WR D4 ma się czym w tej kwestii pochwalić. Wkrótce zamieszczę również informacje, gdzie najtaniej można kupić dany rozmiar opony Nokian WR D4 oraz jakie są jej aktualne ceny rynkowe.

 

Kod Rozmiar Indeksy Inne cechy Etykieta
T429501 175/65 R14 82T C B 68dB
T429504 175/65 R15 84T C B 68dB
T429513 185/60 R15 88T XL C A 68dB
T429502 185/65 R14 86T C B 68dB
T429505 185/65 R15 88T C A 68dB
T429523 195/55 R15 89H XL C B 69dB
T429524 195/55 R16 91H XL C B 69dB
T429516 195/60 R16 89H C B 69dB
T429508 195/65 R15 91H C B 69dB
T429509 195/65 R15 95H XL B B 69dB
T429507 195/65 R15 91T C B 69dB
T429534 205/50 R17 93H XL C A 69dB
T429535 205/50 R17 93V XL C A 69dB
T429527 205/55 R16 91H C A 69dB
T429526 205/55 R16 91T C A 69dB
T429517 205/60 R16 92H C A 69dB
T429518 205/60 R16 96H XL B A 69dB
T429528 215/55 R16 97H XL C B 69dB
T429530 215/55 R17 98H XL C B 69dB
T429520 215/60 R16 99H XL C B 69dB
T429589 215/60 R17 96H C A 69dB
T429511 215/65 R16 102H XL B A 69dB
T429543 225/40 R18 92V XL C B 69dB
T429538 225/45 R17 94H XL C A 69dB
T429539 225/45 R17 94V XL C A 69dB
T429540 225/45 R18 95V XL C A 69dB
T429536 225/50 R17 98H XL C A 69dB
T429537 225/50 R17 98V XL C A 69dB
T429529 225/55 R16 99H XL C B 69dB
T429531 225/55 R17 97H C B 69dB
T429541 245/45 R18 100V XL B A 69dB

 

Rant ochronny, wzmocnienie XL oraz Run Flat

Samochód podczas przejazdu po śniegu na oponach nowego modelu opon Nokian

Opony Nokian WR D4 produkowane są w 61 rozmiarach oraz wariantach. Mówiąc o  tych drugich, mam na myśli różne indeksy prędkości i nośności, zastosowane technologie – ranty ochronne, run flat oraz wzmocnienia. Cztery spośród wszystkich rozmiarów, na dzień dzisiejszy mają ograniczoną dostępność. Nie wiem z czego może ona wynikać, ale zakładam, że mowa o mało popularnych rozmiarach. Zdecydowaliśmy się na zaprezentowanie 31 najpopularniejszych rozmiarów opon Nokian WR D4, po to by ułatwić wyszukanie właściwego wymiaru. Uznałem, iż łatwiej będzie odnaleźć go spośród 30 pozycji, niżeli spośród 60.

Ranty ochronne mają te rozmiary, których drugi parametr (profil) jest co najwyżej równy 50% szerokości opony. 19 rozmiarów to opony wzmacniane – oznaczone skrótem XL (Extra Load). Cztery rozmiarówki doczekały się technologii run flat:  195/55 R16 i 205/60 R16 i 205/50 R17 i 205/55 R16. Gdyby zastosować zasadę Pareta dla wpływu rozmiaru na ilość sprzedaży oraz zainteresowanie, zestawienia wskazywałaby jasno, że po 6 najpopularniejszych rozmiarów sięga, aż 80% wszystkich kierowców wybierających Nokiana WR D4. I tak faktycznie mogłoby być. Rozmiarami tymi były by, a w zasadzie są:

  • 195/65 R 15
  • 205/55 R 16
  • 205/60 R 16
  • 215/60 R 16
  • 215/55 R 17
  • 225/50 R 17

Nowe rozwiązania oraz technologie

W akapicie tym opiszę pokrótce parametry opony, zastosowane rozwiązania oraz wykorzystane technologie i nowatorskie systemy. Opona WR D4 została wyposażona w agresywny, kierunkowy wzór bieżnika, który kształtem przypomina strzałę. Nie powstał on jednak tylko po to, by wywołać oszałamiający efekt estetyczny. Każdy rowek, każdy blok i każda lamela, zanim znalazły się na oponie, zostały gruntownie przemyślane i przeanalizowane komputerowo. Technologię, na której opiera się ten projekt, fińscy naukowcy nazwali Nokian Block Optimized Siping (zoptymalizowane lamele bloku Nokian). Dzięki jej zastosowaniu wyraźnie zwiększono przyczepność, poprawiono prowadzenie i skrócono hamowanie na każdym rodzaju nawierzchni, co dało WR D4 zwycięstwo i wysokie pozycje w niejednym liczącym się teście.

Model nie uzyskałby jednak najwyższych ocen, gdyby nie umożliwiające precyzyjne prowadzenie żebro centralne (Steering Precision Rib). Dla jeszcze lepszego efektu na ośnieżonych drogach, po jego obu stronach  rozmieszczone są dwa rodzaje bloków: małe (Snow Performance Blocks) oraz sztywne z lamelami, których głębokość jest tym mniejsza, im dalej znajdują się od środka (Stiff Handling Blocks). Jeśli natomiast przyjrzymy się dobrze bokom bloków barku, dostrzeżemy tam ostre skosy, które zapewniają jeszcze lepszą przyczepność na śniegu i bezproblemowe wchodzenie w zakręty, a wszystko to dzięki technologii Deep Snow Booster.

 

Kolejne zdjęcie opony Nokian WR D4 wypełnionego białym puchem

 

Większe bezpieczeństwo na mokrych drogach to efekt kilku różnych rozwiązań, m.in. skosu z tyłu bloku (Slush Blower), który skutecznie usuwa spod kół wodę i błoto pośniegowe, a także polerowanych rowków, które wspomagają walkę z jej nadmiarem. Wreszcie wspomnieć trzeba o zoptymalizowanej mieszance surowcowej Nokian Twin Trac Silica, na bazie której powstał bieżnik WR D4. W jej skład wchodzą: kauczuk, krzemionka oraz olej rzepakowy, które w odpowiednich proporcjach gwarantują niskie opory toczenia, optymalną elastyczność, najwyższą przyczepność oraz ekstremalnie niskie zużycie paliwa i wysoką odporność na ścieranie bieżnika. Tym samym Nokian Tyres stworzyło doskonały produkt, który dodatkowo nie obciąża zbytnio budżetu, jeśli weźmiemy pod uwagę wydłużony okres eksploatacji.

 

Testy i opinie kierowców

Opona zimowa Nokian WR D4 zwyciężała lub zdobyła wysokie pozycje w wielu testach ogumienia samochodowego. Na koncie ma już 14 wyróżnień w testach opon zimowych i to już w pierwszym sezonie w którym trafiła do sprzedaży. Dodam tylko że, nie jest to, jak mogłoby się wydawać, takie łatwe w realizacji. Można by policzyć na palcach jednej ręki, opony którym udało się osiągnąć tak wiele, już w pierwszym swoim sezonie. Do swojego poprzednika WR D3 trochę jeszcze mu brakuje, ale wiele wskazuje na to ze WR D4 jeszcze lepiej zapisze się w kartach pamięci branży oponiarskiej.

Poniżej lista aktualnych na wrzesień 2016 roku wyników testów opon zimowych. Kiedy tylko pojawią się wyniki kolejnych rankingów, oczywiście poniższa tabela zostanie zaktualizowana. Jeżeli natomiast chodzi o opinie to część wniosków na temat tego czy warto kupować model WR D4, można już wyciągnąć po przeczytaniu tego wpisu do samego końca. Reszta opinii w komentarzach artykułu. Chcesz wypowiedzieć się na temat Nokiana WR D4? Zostaw swoją wypowiedź lub opisz spostrzeżenia z jazdy.

 

Nazwa testu Rok Miejsce / Ocena
ADAC 185/65 R15 2016 3 miejsce / Szczególnie polecana
ADAC 225/45 R17 2016 6 miejsce / Polecana
Auto Bild 205/55 R16 2016 7 miejsce / Polecana
Auto Express 205/55 R16 2016 2 miejsce / Perfekcyjna
Autoklub České Republiky 205/55 R16 2016 4 miejsce / Szczególnie polecana
AutoMotorSport 215/60 R17 2016 2 miejsce / Świetna
GTÜ 205/55 R16 2016 2 miejsce / Szczególnie polecana
Auto Bild Belarus 2015 1 miejsce / Szczególnie polecana
GTÜ Gesellschaft 2015 Wyróżnienie / Opona polecana
AUTO MOTOR UND SPORT 2015 6 miejsce / Opona dobra
Auto Centre 2015 1 miejsce / Bardzo polecana
Autozeitung 2015 2 miejsce / Bardzo polecana
ARBÖ Autoclub Österreich 2015 Wyróżnienie / Opona polecana
Sportscars 2015 5 miejsce / Opona bardzo dobra

 

Data i rok produkcji

Po lekturze tego akapitu dowiesz się gdzie produkowane są opony Nokian WR D4 oraz kiedy rozpoczęła się ich seryjna produkcja. Zatem, produkcja opon zimowych WR D4 rozpoczęła się w 2015 roku. Są to stosunkowo bardzo świeże opony, tym bardziej że jego poprzednik Nokian WR D3 swój żywot na rynku oponiarskim rozpoczął na zimę 2011 roku, i co trzeba cały czas jest w sprzedaży mimo powołania do życia jego następcy czyli modelu D4. Tak więc cały czas można zakupić opony WR D3 w 2016 roku, podobnie zresztą jak WR D4. Jeżeli natomiast chodzi o kraj produkcji to sprawa jest trochę skomplikowana.

Nokian od 2016 roku przeniósł 99% swojej produkcji osobowych opon zimowych skierowanych na rynek europejski, do jednej z najnowocześniejszych fabryk oponiarskich w Europie a mianowicie do Rosji. Spotkać można zatem jeszcze Nokiany WR D3, D4 czy A3, A4 wyprodukowane w Finlandii, ale jest już bardzo mało prawdopodobne. Nokian w Finlandii produkuje obecnie wyłącznie opony na rynek skandynawski (Finlandia, Szwecja, Norwegia oraz Dania).

Każda fabryka, w tym ta Rosyjska, w pełni nadzorowana jest oraz kontrolowana przez Nokian Tyres z siedzibą w Finlandii. Podobnie jeżeli chodzi o jakość surowców oraz zastosowane technologie. Nie ma więc żadnych przesłanek do tego, że rosyjski Nokian jest lepszy czy gorszy niż fiński. Jest on po prostu identyczny, nie różni go nic poza miejscem w którym został wyprodukowany. Poza tym prawie, już teraz prawie każdy model w/w opony pochodził będzie w rosyjskiej produkcji.

 

Zdjęcie poglądowe Nokiana WR D4

 

Fińska czy rosyjska produkcja?

Postaram się za chwile odpowiedzieć wam na pytanie – czy to prawda że opony Nokian z Rosji nie dają się wyważać lub jest tym problem podczas montażu opon u wulkanizatora? Wśród polskich kierowców od lat toczy się zażarty spór o opony marki Nokian, który dotyczy także modelu WR D4. Osią sporu jest rzekoma różnica między ogumieniem wytaczanym z fabryki w Finlandii, a tym, które pochodzi z zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w Rosji.

Część klientów twierdzi, że drugie znacząco odbiegają pod wieloma względami od produktów rodzimej produkcji, jednak jak dotąd nikt nie potwierdził tych obaw. Sądząc po tonie, w jakim o oponach „Made in Russia” wypowiada się znaczna część negatywnie nastawionych użytkowników, można wnioskować, że za krytyką stoją wyłącznie uprzedzenia oraz niechęć do wschodnich sąsiadów, tym bardziej, że proces  proces produkcji w każdym z zakładów Nokian Tyres przebiega według sztywnych procedur.

Po rozmowie z pracownikiem serwisu marki Hyundai, prowadzącego otwarty punkt wymiany ogumienia na letnie lub zimowe – doszedłem do jednego wniosku. Sami jednak przeczytajcie o czym opowiedział mi pracownik wulkanizacji, Pan Kazimierz Waliński:

Od 4 lat pracuję w serwisie wymiany opon. Mamy 4 stanowiska, przez które każdego dnia w sezonie przedziera się ok. 80 pojazdów zamieniających opony z zimowych na letnie i odwrotnie. Założyłem już setki opon Nokiana, zarówno tego produkcji rosyjskiej (70%) jak i tego produkcji fińskiej (30%). Nie zauważyłem żadnej różnicy. Nigdy nie było żadnych problemów z wyważaniem czy czymkolwiek przy wymianie opon Nokian, więc nie wiem skąd ludzie wymyślili sobie takie bzdury. Można tylko zakładać, że mógł w tym maczać palce ktoś z konkurencji, ale to tylko moje przypuszczenia:)

Nasza firma otwarta jest od 6 rana do 18:00 czasami do 20:00 wieczorem. Wymiana opon z felgami stalowymi to 70 zł, felgi aluminiowe 90 zł. Często klienci zadają pytanie: dlaczego wymiana opon z felgami aluminiowymi jest droższa? Odpowiedź jest prosta. Cena jest wyższa głównie z jednego powodu – ceny odważników do felg aluminiowych podczas ich wyważania jest większa niż zwykłych do felg stalowych. Do tego dochodzi jeszcze fakt, iż podczas wymiany opon na „alusach” trzeba troszkę bardziej uważać żeby nie uszkodzić przez przypadek powłoki lakieru.

 

Kiedy najlepiej kupić opony Nokian WR D4?

Wszystko oczywiście uzależnione jest od pogody oraz jak się zaraz okaże od odrobiny szczęścia. Opony zimowe Nokian WR D4 najlepiej kupić przed sezonem zimowym lub bezpośrednio po okresie wzmożonego popytu na zimowe ogumienie. W jednym jedynym przypadku opłaca się kupować opony zimowe w szczycie sezonu. Chodzi o sytuacje w której podaż jest wyższy niż popyt czyli kiedy wszystkie hurtownie oponiarskie, zaopatrzą się w spore zapasy jednej opony (modelu i rozmiaru) – w naszym przypadku będzie to bieżnik WR D4 firmy Nokian, zakładając że inne hurtownie nie zrobią podobnego kroku. Wówczas na rynku mamy więcej opon niż chętnych, co poskutkuje stałym obniżeniem ceny zakupu, po to żeby czasami na koniec sezonu nie zostać z magazynem zapełnionym po sam dach.

 

 Etykieta UE (dla rozmiaru 205/55 R16 91H)

Etykieta unijna Nokiana CA69cB

W skali A-G „C” oznacza dobre wyniki pod względem oporów toczenia, co przekłada się na wysokie osiągi i powolne ścieranie się bieżnika. Opona z tym wynikiem może pochwalić się też niedużymi kosztami eksploatacji. Od zawsze ocena „A” za hamownia na mokrej nawierzchni była zarezerwowana dla wysokiej klasy ogumienia letniego.

Nokian WR D4 to pierwsze opony zimowe, które uzyskały najlepsze wyniki w tej kategorii, tym samym bardzo wysoko zawieszając poprzeczkę dla konkurencji. 69 db oznacza „1” za hałas zewnętrzny, jednak nie jest to „szkolna jedynka”. Przeciwnie, to najlepsza ocena, jaką można uzyskać za poziom emitowanego hałasu. Tym samym opona gwarantuje bardzo wysoki komfort akustyczny.

 

Gwarancja

Opony Nokian WR D4 mają 5 lat gwarancji liczonej od daty ich wyprodukowania. Jeżeli nie wiesz, jak odczytać rok produkcji z opony zerknij tutaj. Nokian bierze odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju wady surowcowe oraz powstałe na etapie produkcji. Żeby producent uwzględnił reklamację, opona musi mieć, co najmniej 1.6mm głębokości bieżnika. Z gwarancji wyłączone jest ogumienie bardziej zużyte niż dopuszczalne w Polsce, nawet jeżeli nie upłynął okres 60 miesięcy od tygodnia i roku produkcji.

Odpowiedzialność nie ma również zastosowania w przypadku niewłaściwego użytkowania, zamontowania, użytkowania podczas wyścigów lub ekstremalnych warunkach. Użytkownik musi zgłosić fakt zaistniałej wady w ciągu 2 miesięcy od czasu wykrycia lub momentu kiedy wada powinna zostać wykryta. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji Nokian zwraca kwotę, równą obliczonej równowartości z dnia zgłoszenia reklamacji. Aktualna wartość opony jest obliczana na podstawie głębokości bieżnika. Nokian nie pokrywa kosztów związanych z montażem lub wyważaniem opon, które zostaną uznane za wadliwe. Kupuj więc nowe opony, z jak najświeższym DOT-em żeby mieć prawo do pełnej gwarancji.

Powyższa wersja informacji dotyczącej reklamacji dostępna jest na większości sklepów internetowych z oponami. Nie jest ona jednak do końca zgodna z rzeczywistością, gdyż po rozmowie z przedstawicielem certyfikowanego sprzedawcy Nokiana w Polsce, dowiedziałem się kilku ciekawych rzeczy, o których przeczytacie poniżej:

Klient zgłaszając reklamację musi dostarczyć oponę do punktu zakupu na swój koszt. W przypadku uznania reklamacji, sprzedawca powinien zwrócić poniesiony przez klienta koszt. Jak jednak pokazuje życie, są z tym spore problemy, bo jak zwrócić klientowi poniesiony koszt, gdy ten dostarcza oponę do punktu zakupu – taksówką? Zwrot dotyczy najtańszej formy transportu, nie uda się zatem w taki sposób naciągnąć sprzedawcy. Najlepiej jest dogadać się ze sklepem, by ten przysłał po opony do reklamacji – współpracującą ze sklepem firmę kurierską.

Jeżeli opona Nokian WR D4 ma minimum 4 mm głębokości bieżnika oraz nie opłynął okres 5 lat od daty jej wyprodukowania, klientowi reklamującemu produkt, należy się zwrot 100% należnej kwoty znajdującej się na dowodzie zakupu (paragonie lub fakturze). Może to mieć zatem miejsce po 4 latach i 11 miesiącach od zakupu. Klient może również zdecydować się na wymianę opony na zupełnie nową, lub gdy ta nie jest dostępna już w sprzedaży na inną, z tym że jeżeli będzie to droższa opona, klient musi liczyć się z dopłatą różnicy. To jednak do niego należy wybór czy chce zwrot gotówki czy nową oponę. Pamiętać należy że obowiązkowo musi mieć zachowany dokument potwierdzający zakup.

Opona nie mogła być naprawiana przed zgłoszeniem reklamacji. Nie zostanie ona poddana inspekcji, nawet gdyby waga opony została wykryta wcześniej lub miejsce naprawy leżało po drugiej stronie wadliwego ogumienia. W przypadku gdy reklamacja będzie nieuzasadniona, klient musi odebrać oponę od producenta na swój koszt w ciągu 30 dni od wydania negatywnej decyzji. Jeżeli w tym czasie nie zgłosi się po nią właściciel – zostanie zutylizowana.

 

Nokian WR D4 czy WR D3?

Nokiany WR D4 są bezpośrednimi następcami znanego i lubianego modelu WR D3, który wciąż jest bardzo wysoko ceniony przez kierowców. Czy jednak wprowadzone poprawki sprawiają, że nowe opony mają szansę zyskać równie ciepłe opinie? Okazuje się, że modyfikacje w modelu Nokian WR D4 są wyraźnie zauważalne – poprawiła się przyczepność na mokrej nawierzchni, a generowany hałas jest mniejszy niż w przypadku opon Nokian WR D3. Warto wspomnieć tutaj jeszcze o cenie – znacząca poprawa parametrów nie wpłynęła mocno na cenę i można spokojnie powiedzieć, że koszt opon z oznaczeniem D4 w stosunku do D3 zmienił się jedynie kosmetycznie. Za niewielką dopłata można mieć zatem model charakteryzujący się nie tylko wyższym komfortem jazdy, ale również zapewniający znacznie wyższe bezpieczeństwo na drodze.

 

Cecha WR D3 WR D4
Rok produkcji od 2011 od 2015
Ilość rozmiarów 56 61
Zachowanie na wodzie 9/10 (B) 10/10 (A)
Cena za sztukę od 145 zł od 172 zł
Komfort 8/10 (71dB) 10/10 (68dB)
Top 5 w testach opon 35 razy 12 razy
Zużycie paliwa 8/10 (C) 8/10 (C)
Ocena ogólna bardzo dobra wyśmienita

 

Wady i zalety, zalety…

Nie będę ukrywał że mógłbym pisać o Nokianie WR D4 w samych superlatywach. Nie mam się kurde nawet do czego doczepić. Niektórym nie spodoba się wzór bieżnika, inni powiedzą, że woleli by lepszą etykietę – najlepiej A A 68dB, a jeszcze inni powiedzą że przeraża ich wysoka cena, albo szkoda że bieżnik nie ma 10 mm grubości. Ja powiem, że mi  osobiście wszystko odpowiada, bo Nokian WR D4 to kompletna opona, zapewniająca pełne bezpieczeństwo kierowcy podczas jazdy w zimie. Mówiąc pełne mam namyśli, maksymalne jakie może dawać opona samochodowa. Producent oświadcza na swojej stronie że jego produkt został specjalnie zaprojektowany z myślą o zmiennych warunkach pogodowych w Europie środkowej. Ja to kupuje i gdybym nie kupił zeszłej zimy „Barumów” Polaris 3, z pewnością wybór padłby właśnie na omawiany w tym wpisie model Nokiana.

 

Podsumowanie

Jazda na oponach po świeżych opadach śniegu

Pozostaje zadać sobie jedynie pytanie: Czy Nokian WR D4 to dobre opony? Z pewnością tak – zastosowane w nich technologie i jakość wykonania z pewnością są atutami, których nie można zignorować. Dobre parametry przy zachowaniu stosunkowo niskiej ceny to również coś, co z pewnością docenią Polscy kierowcy. Każdy, kto miał okazję testować model Nokian WR D3 i był zadowolony, będzie na pewno mile zaskoczony modyfikacjami zaproponowanymi przez producenta. Dla kogo będzie to dobry wybór? Z pewnością dla kierowców ceniących sobie pełną kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach i osób poszukujących sposobu na poprawę bezpieczeństwa zimą. Doskonałe oceny wystawiane przez samych użytkowników mówią same za siebie – Nokian WR D4 to doskonała jakość w przystępnej cenie.

 

 Ciekawostki

  • Opony Nokian produkowane są bez użycia toksycznych i rakotwórczych substancji.
  • Głębokość bieżnika opony Nokian WR D4 wynosi aż 8,80 mm, to bardzo dużo, tym bardziej jak dodamy do tego fakt polerowanych rowków oraz lameli, otrzymujemy oponę o znakomitej żywotności jeżeli chodzi o opory toczenia jak i zużycie bieżnika.
  • Ciekawym rozwiązaniem znacznika zużycia bieżnika jest opracowany przez Nokiana TWI 468. Jest to oznaczenie znajdujące się na żebrze centralnym bieżnika zawierające logo płatka śniegu oraz cyfry 4, 6 oraz 8, które znikają wraz z ścierającym się bieżnikiem. Maksymalna z tych 3 cyfr oznacza aktualną grubość opony.
  • Nokian Tyres (wcześniej Fińskie Zakłady Gumowe, czyli Suomen Gummitehdas Oy) stworzyły pierwsze w historii opony zimowe.
  • Nokian WR D4 to pierwsze opony zimowe z oceną „A” za jazdę na mokrej nawierzchni.
  • Skandynawskie przedsiębiorstwo posiada zakłady produkcyjne w 8 krajach: Finlandii, Chinach, Indonezji, Kazachstanie, Rosji, Słowacji, Stanach Zjednoczonych oraz na Ukrainie.

Galeria zdjęć / Video

 

Zobacz także:

 

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.
23 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *