Opony homologowane

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

Szukając opon do samochodu spotkać można się z określeniem „opona homologowana”. Co oznacza w praktyce? Czy do swojego auta musimy wybierać ogumienie z homologacją producenta? Będzie to  najbardziej optymalny wybór?

 

W skrócie, opony homologowane to ogumienie, które najlepsze parametry osiąga w połączeniu z konkretnym modelem lub marką samochodu. Najczęściej spotykane homologacje to MO – czyli homologacja do Mercedesa, AO – do audi oraz * – do BMW.

 

Co to są opony homologowane?

Gwiazdka oraz MO oznaczają homologację do BMW oraz Mercedesa
Gwiazdka oraz MO oznaczają homologację do BMW oraz Mercedesa

Opony homologowane czasami określane są jako Original Equipment (oryginalne wyposażenie). Jest to związane z tym, że przed trafieniem do salonu każde auto wyposaża się w zestaw ogumienia. Producent nie wybiera go jednak losowo. Oponę homologowaną dopasowuje się lub projektuje do konkretnego pojazdu w oparciu o bardzo rygorystyczne normy i zasady.

To więc ogumienie, które przetestowano bardzo dokładnie w eksploatacji danego modelu auta i (przynajmniej w teorii) mają zapewnić możliwie najlepsze osiągi. Oponę homologowaną dobiera się też pod względem grupy docelowej sprzedaży – np. w przypadku aut wyższej klasy mocniejszy nacisk kładziony jest na komfort jazdy.

 

Czym różnią się opony homologowane od niehomologowanych?

Opony homologowane do auta mogą posiadać niepowtarzalną rzeźbę bieżnika, konstrukcję lub wyróżniać się nietypowym składem mieszanki, aby zapewnić optymalne parametry techniczne.

Najprościej mówiąc, opona homologowana to po prostu model przetestowany przez producenta w konkretnym modelu auta lub specjalnie do niego zamówiony. Co to oznacza w praktyce dla kierowców?

Opony homologowane w przeciwieństwie do opon z powszechnej sprzedaży narzucają w pewien sposób sugerowane przez producenta parametry jazdy. Z drugiej strony mamy pewność, że dany rodzaj został w pełni sprawdzony pod katem bezpieczeństwa i komfortu codziennego użytkowania.

 

Czy trzeba używać opon homologowanych przez producenta?

Co w sytuacji, gdy chcemy dostosować parametry opon do własnego stylu jazdy? Czy można zmienić opony homologowane na inne – lepiej przystosowane do naszych wymagań?

W instrukcji obsługi znajdziemy informacje o zalecanym rozmiarze i typie opon. Nie oznacza to jednak, że koniecznie musi być to jeden, konkretny model ogumienia, narzucony przez producenta. Jeżeli zatem życzeniem kierowcy będzie wymiana oryginalnych opon np na. cichsze lub lepiej przystosowane do trudnych warunków drogowych, nie ma żadnego problemu. Jedyne czego musimy przestrzegać to zachowanie parametrów ogumienia podanych w instrukcji: rozmiarów, indeksu prędkości i nośności.

 

Czy opony homologowane można założyć do innego auta?

Nieco inaczej może być jeżeli chcemy założyć homologowane do danego pojazdy opony do innego samochodu. Tutaj wyróżniamy trzy rodzaje homologacji opon:

  • Grupa obowiązkowa – opony z tej kategorii nie mogą być montowane w żadnej innej marce poza homologowaną.
  • Grupa techniczna – w tym wypadku ograniczenia są mniejsze. Montaż do innych pojazdów jest możliwy, ale pod warunkiem zachowania zasad określonych odgórnie przez producenta.
  • Grupa dowolna – homologacja dowolna oznacza, że daną oponę poleca się do konkretnego auta, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, aby montować ja także w samochodach innych marek.

Warto sprawdzić dokładnie do jakiej grupy należą posiadane przez nas opony homologowane. Użycie ich w innym pojeździe może być przyczyną pogorszenia właściwości jezdnych lub odmowy wypłacenia odszkodowania przez towarzystwo ubezpieczeniowe w razie wypadku.

 

Oznaczenia opon homologowanych

Opona dostarczana z samochodem może być homologowana lub nie. W przypadku ogumienia homologowanego posiada ono z boku dodatkowe oznaczenie. Przykładowe oznaczenia opon homologowanych kilku popularnych producentów wyglądają następująco:

  • A0 lub AO – Audi
  • C1 – opony Michelin Pilot Sport do Chryslera Viper GTS Coupe. Nie można montować je do aut innych marek.
  • B – opony do Audi S3, S4, TT i TT Roadster oraz Bentley. Można montować je w autach innych producentów.
  • M0 – opony do Mercedesów z homologacją dowolną.
  • K1 – opony zaprojektowane specjalnie do Ferrari. Należą do grupy obowiązkowej.
  • N0, N1, N2, N3 – opony Continental przeznaczone do samochodów marki Porsche.
  • J – opony Continental montowane fabrycznie w Jaguarach.
  • TO – opony homologowane do samochodów marki Toyota.
  • * (gwiazdka) – BMW

 

Czy opony homologowane są lepsze?

Wymieniając opony zastanowić trzeba się jeszcze nad tym, czy opona homologowana to najlepszy możliwy wybór dla posiadacza auta?

W przypadku osób, które pragną zachować maksymalny komfort i bezpieczeństwo oraz nie chcą zastanawiać się jakie opony kupować, jest to zdecydowanie bardzo dobra propozycja. Ogumienie OE jest sprawdzone oraz przystosowane do parametrów technicznych auta.

Pamiętać trzeba jednak, że poszczególni kierowcy są różni. Nie każdemu pasować mogą opony narzucone przez producenta. Ogumienie OE optymalizuje się głównie pod kątem przyczepności na suchej nawierzchni, zachowania wysokiego komfortu i ekonomiki jazdy. Są też często niezbyt trwałe – konstruktorzy wielokrotnie akceptują modele o minimalnej dopuszczalnej żywotności.

Oznacza to, że opona homologowana nie musi być wcale idealna. Jeżeli zatem zamontowane fabrycznie ogumienie nie pasuje nam pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni czy trwałości, to nie należy się bać wymiany na ogumienie bez homologacji do danego typu pojazdu – oczywiście zachowując odpowiednią nośność, indeks prędkości oraz rozmiar.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *