Opony radialne (promieniowe). Co to znaczy, że opona jest radialna?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

litera-r-w-rozmiarze-opony

W pierwszych automobilach nie było takich opon, jakie znamy dzisiaj. Komfort i przyczepność zapewniał lity pas z gumy przynitowany bezpośrednio do obręczy koła. Z czasem przyszła jednak rewolucja. Producenci aut zaczęli stosować ogumienie pneumatyczne. Z początku były to modele diagonalne. Za to dzisiaj aż 95% wszystkich sprzedawanych na świecie opon posiada konstrukcję radialną. Co to oznacza oraz jakie zalety, jak i wady mają tego typu bieżniki?

 

Co to jest opona radialna?

Wewnątrz niemal każdej opony pneumatycznej znajduje się tzw. osnowa. Jest to specjalna konstrukcja wykonana z gumowanych stalowych nici, które wzmacniają ogumienie i nadają mu optymalną sztywność. Opona radialna (nazywana również promieniową) wykonana jest w taki sposób, że druty osnowy nie krzyżują się. Ułożone równolegle do siebie kordy tworzą kąt prosty w stosunku do płaszczyzny symetrii opony. Odpowiednią wytrzymałość oraz stabilność zapewniają dodatkowe warstwy opasania.

Opony radialne mają wiele ważnych zalet – to właśnie sprawia, że praktycznie wszyscy producenci ogumienia do aut osobowych projektują oraz sprzedają jedynie modele o budowie promieniowej. O tym, że opona wykonana została w technologi radialnej, świadczy litera „R” umieszczona w oznaczeniu rozmiaru – np. 225/45 R17.

 

Zalety opon radialnych

napis-radial-opona-radialna

Co dokładnie sprawiło, że opony radialne praktycznie całkowicie wyparły z rynku modele diagonalne? Promieniowe ułożenie kordów pozwoliło stworzyć ogumienie, które zapewnia wysoki komfort użytkowania, bezpieczeństwo oraz cechuje się większą trwałością. Do największych zalet modeli radialnych należą:

  • duża wytrzymałość bieżnika,
  • dobra sterowność,
  • wysoka odporność cieplna,
  • dobra odporność na zjawisko aquaplaningu,
  • niskie opory toczenia,
  • dobra stabilność przy wysokich prędkościach,
  • wysoka nośność.

 

Wady ogumienia radialnego

opona-radialna-oznaczenie-kleber

Nie ma konstrukcji bez wad. Również opony radialne mają kilka słabszych cech. Wyróżnić wśród nich można:

  • mniejsza sztywność opony,
  • słabe tłumienie drgań,
  • mała bezwładność,
  • problematyczne naprawy.

Co najważniejsze ilość wad jest znacznie mniejsza. To właśnie czyni z ogumienia radialnego niekwestionowanego lidera pod względem funkcjonalności użytkowania.

 

Opony radialne i diagonalne – czym się różnią?

opona-radialna-vs-diagonalna

W oponach diagonalnych (nazywanych też krzyżowymi) stosowano kordy stalowe lub nylonowe układane w minimum w dwóch warstwach. Nici osnowy krzyżowały się względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni. Taka metalowa plecionka znajdowała się zarówno na czole, jak i na bokach opony, zapewniając jej bardzo duża sztywność.

Krzyżujące się kordy dobrze tłumiły drgania, jednak w konsekwencji wiązało się to ze zwiększeniem oporów toczenia. Opony radialne dzięki swojej budowie lepiej zachowują się na zakrętach i są znacznie trwalsze. Dodatkowo gwarantują wyższe bezpieczeństwo jazdy, bardziej precyzyjne panowanie nad autem oraz mogą być używane w pojazdach rozwijających duże prędkości.

Pamiętajmy jednak o jednej ważnej rzeczy. Otóż ogumienie diagonalne przestaje spełniać swoje zadanie powyższej szybkości 100 km/h, co czyni je bezużytecznym w nowoczesnych autach osobowych. Nadal znajduje jednak zastosowanie w maszynach rolniczych, budowlanych, terenowych oraz niektórych jednośladach.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *