Pirelli Cinturato P7

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

pirelli-cinturato-p7-lead

Jeżeli na forach motoryzacyjnych spytamy o dobre opony letnie do samochodów z mocniejszym silnikiem, użytkownicy polecą całe mnóstwo modeli. Wśród nich jednak bardzo często pojawia się jeden szczególny model – Pirelli Cinturato P7.

Nie jest to żadna nowość – koncern Pirelli stworzył tę oponę w 2012 roku, ale zastosowane w niej technologie nie zestarzały się ani trochę. Dlaczego jednak kierowcy uważają, że jest to idealny wybór do aut wyposażonych z potężne jednostki napędowe? O tym dowiemy się z poniższego testu.

 

Pirelli – ikona motoryzacji

Marki Pirelli chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, gdyż nie ma kierowcy, który nie słyszał o włoskim ogumieniu lub chociaż o słynnym kalendarzu. Mało kto jednak wie, że spółka Pirelli & C. powstała jeszcze w XIX wieku – w 1872 roku założył ją młody inżynier Giovanni Battista Pirelli, który wierzył, że guma jest materiałem przyszłości.

Z początku zakład skupiał się na izolowanych przewodach, pasach napędowych i dętkach do rowerów, ale w 1890 roku z taśmy zeszła pierwsza opona samochodowa typu „Milano”. Ogromna popularność ogumienia z logiem Pirelli zbudowana została nie tylko w oparciu o najwyższą jakość produktów, ale także doskonały marketing – marka od samego początku tworzyła opony przeznaczone dla miłośników sportów motorowych, sponsorowała rajdy i była blisko najlepszych kierowców świata.

Po ponad stu latach koncern zajmuje piąte miejsce na rynku opon i znany jest głównie z projektowania i produkcji opon klasy premium dla najbardziej wymagających odbiorców. Model Pirelli Cinturato P7 również należy do tej kategorii.

 

Opona letnia P7 Cinturato firmy Pirelli
Opona letnia P7 Cinturato firmy Pirelli

 

Pirelli Cinturato P7 – wysoka jakość i ekologia

Sporty motorowe nie kojarzą się zwykle z ochroną środowiska. Koncern Pirelli postanowił to jednak zmienić i w dobie rygorystycznych norm spalin i powszechnego stosowania katalizatorów postanowił tworzyć swoje produkty zgodnie z filozofią „Green Performance”. Model Pirelli Cinturato P7 jest jednym z tych, które powstają w technologiach ograniczających negatywny wpływ na środowisko zarówno na etapie produkcji, jak i użytkowania.

We wstępie wspomniałem, że jest to model dedykowany dla kierowców aut sportowych. Wypada zatem wyjaśnić, czemu model Pirelli Cinturato P7 zawdzięcza swój wyczynowy charakter.

Po pierwsze znacząco podniesiono trwałość mieszanki stosowanej do produkcji. Większość koncernów przechodzi na tworzywa z dodatkiem krzemionki oraz oleju pomarańczowego, ale Pirelli znane jest z innowacyjnych pomysłów. W oponie letniej Pirelli Cinturato P7 wykorzystano zaawansowany technologicznie materiał hybrydowy o bardzo wysokiej odporności na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że nawet w czasie dynamicznej jazdy z dużymi prędkościami bieżnik będzie ścierać się równomiernie i powoli.

Dla zachowania najlepszych parametrów jazdy opona wyposażona musi być w odpowiednio wyprofilowany bieżnik. W przypadku opon letnich Pirelli Cinturato P7 do czynienia mamy z rzeźbą asymetryczną z czterema głębokimi rowkami obwodowymi. Gwarantuje to zachowanie wysokiej przyczepności zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Sportowy charakter podkreślają też masywne barki i wzmocnione bloczki w centralnej części bieżnika. Zachowanie odpowiedniej sztywności konstrukcji dodatnio wpływa na stabilność toru jazdy i przewidywalne zachowania auta w czasie pokonywania łuków.

Pirelli Cinturato P7 to opony przystosowane do szybkiej jazdy – dostępne modele posiadają indeksy prędkości od H do Y, co oznacza, że maksymalne prędkości z jakimi jeździć można bezpiecznie na tych oponach to od 210 do aż 300 km/h.

 

Opony Pirelli w testach opon letnich

wyniki-testu-opon

Opony Pirelli dla wielu to ikona pop-kultury i symbol mody oraz wysokiej jakości. Kulturowe nawiązania i trendy należy jednak odłożyć na bok, gdy wykonywane są profesjonalne badania, mające wskazać atuty i niedociągnięcia ogumienia. Te jednak dla modelu Pirelli Cinturato P7 były łaskawe.

W 2014 roku magazyn Autozeitung przeprowadzał test opon letnich w rozmiarze 225/50 R17. Badano w nim przyczepność i zachowanie ogumienia na suchej i mokrej nawierzchni. Maksymalnie w każdej z kategorii zdobyć można było 150 punktów. Pirelli P7 Cinturato zdobyły och 121 za osiągi na suchej i 127 na mokrej drodze (łącznie 248 na 300 możliwych). Zajęły tym samym czwarte miejsce z notą „zalecane”.

Magazyn Automotorsport w tym samym roku sprawdzał rygorystycznie opony letnie w rozmiarze 205/55 R16, testując je pod katem przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, ekonomiki jazdy i emitowanego hałasu. Model Pirelli Cinturato P7 uzyskał średnią ocenę 8,8 na 10, zajmując trzecią pozycję. Do lidera zabrakło w tym wypadku zaledwie 0,2 punktu.

Absolutny triumf przyniosły jednak testy drogi hamowania opon letnich w rozmiarze 225/50 R17 prowadzone przez magazyn Autobild. Ogumienie Pirelli P7 Cinturato zdobyło tam pierwsze miejsce z wynikami 46,3 m (na mokrej nawierzchni) i 36 m (na suchej nawierzchni).

 

Etykieta unijna

etykieta-eb71-2

Opinię o oponach letnich Pirelli Cinturato P7 wyrabiać trzeba sobie w oparciu o różne źródła informacji. Jednym z najbardziej wiarygodnych i najłatwiej dostępnych jest etykieta unijna, czyli swoista wizytówka przyznawana każdej sprzedawanej na terenie UE oponie.

Na szczególną uwagę zasługuje tutaj ocena dotycząca przyczepności na mokrej nawierzchni. Nota „B” (a w przypadku innych rozmiarów nawet „A”) oznacza, że inżynierowie Pirelli wykonali bardzo dobrą robotę optymalizując konstrukcję bieżnika do trudnych warunków pogodowych.

Odbiło się to niestety nieco na oporach toczenia – dość skomplikowana rzeźba bieżnika sprawia, że w tej kategorii model Pirelli P7 Cinturato otrzymał średnią ocenę „E”.

Hałas zewnętrzny mierzony w czasie jazdy wynosił średnio 71 dB, co jest wynikiem mieszczącym się w normie i typowym dla opon letnich przeznaczonych dla wozów sportowych.

Największym atutem modelu jest więc bezapelacyjnie bardzo wysokie bezpieczeństwo jazdy. Biorąc pod uwagę bardzo duże indeksy prędkości, można spokojnie stwierdzić, że jest to opona naprawdę zoptymalizowana pod kątem dynamicznej jazdy.

 

Gwarancja na opony letnie Pirelli

Mogłoby się wydawać, że w przypadku opon, które przeznaczone są do agresywnej jazdy samochodem o dużej mocy silnika, producent będzie próbował zabezpieczyć się przed liczbą reklamacji skróconym okresem gwarancji. Nic bardziej mylnego – Pirelli dobrze zna wartość i trwałość swoich produktów. Na model Pirelli Cinturato P7 otrzymujemy więc pełną, pięcioletnią gwarancję od daty produkcji.

Reklamacje dotyczyć mogą ewentualnych wad konstrukcyjnych lub materiałowych oraz utraty odpowiednich parametrów jezdnych przed końcem umowy gwarancyjnej. W takim wypadku opona zostanie wymieniona na nowy egzemplarz lub użytkownik otrzyma zwrot kosztów zakupu, proporcjonalny do stopnia zużycia reklamowanej opony.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Model P7 Cinturato w opinii kierowców

Średnia ocena wystawiana modelowi Pirelli Cinturato P7 to piątka z plusem, z dużym naciskiem na zapewniany poziom bezpieczeństwa. Co zresztą jest bardzo często wspominane w komentarzach:

„Pirelli P7 mają dość specyficzną budowę bieżnika, ale świetnie odprowadzają wodę podczas jazdy w deszczu. Nie spotkały mnie z nimi nigdy żadne nieprzyjemne niespodzianki, w postaci poślizgu czy zerwania przyczepności. Na plus jest też bardzo dobre trzymanie w zakrętach – przy każdym manewrze czuję się pewnie bez względu na prędkość”.

Podkreślanym atutem jest też wysoka trwałość nowej mieszanki hybrydowej:

„Od chwili zakupu minęło już trochę czasu i zdążyłem przejechać na Cinturato dobre 30-35 tysięcy. Pirellki to zawsze klasa sama w sobie, ale w tej wersji na plus jest naprawdę dobra wytrzymałość. Jeżdżę niemało, a bieżnik ledwo co napoczęty. Przy okazji fajnie zbierają nierówności i przez to jazda jest przyjemniejsza”.

Zdecydowanie podkreślana jest też sportowa charakterystyka modelu i osiągi odpowiednie do jazdy z dużymi prędkościami:

„Mówcie, co chcecie, ale Pirelli P7 Cinturato to jest pierwsza opona, przy której czuję, że naprawdę mogę wcisnąć gaz do dechy. Miałem kilka opon premium i trochę bałem się manewrów z ponad setką na liczniku. Przy P7 czuję się bezpiecznie na autostradzie, nawet przy ciasnych zjazdach. Myślę, że na torze, w jakimś wyścigu też dałyby radę. Nareszcie w pełni wykorzystuje możliwości swojego auta. Polecam maniakom prędkości!”.

 

Dlaczego warto wybrać opony Cinturato P7 firmy Pirelli na sezon letni?

Czy opona Pirelli P7 Cinturato to faktycznie dobry wybór? Lista największych zalet zebranych na podstawie informacji od producenta i opinii kierowców pomoże nam podsumować możliwości tego modelu.

Do atutów opony letniej Pirelli Cinturato P7 należą:

  • trwała i odporna na uszkodzenia mieszanka hybrydowa
  • bardzo dobra przyczepność na mokrej nawierzchni
  • doskonała stabilność w zakrętach
  • wysoka precyzja kierowania pojazdem
  • dobra amortyzacja nierówności
  • odporność na aquaplaning
  • wysokie indeksy prędkości

 

Nie sposób także nie wspomnieć o wadach, do których zaliczyć można dość przeciętne jak na tę klasę opory toczenia, stosunkowo wysoką cenę oraz mały zakres rozmiarów – Pirelli P7 Cinturato można kupić na felgi o średnicach od 16 do 19 cali.

 

Bieżnik opony Pirelli P7 Cinturato
Bieżnik opony Pirelli P7 Cinturato

 

Podsumowanie

Posiadacze sportowych aut i samochodów osobowych z mocniejszymi silnikami mogą spokojnie wybrać ten model. Z pewnością jeden z modeli, który oprócz bardzo wysokiego bezpieczeństwa jazdy zapewnia też sporą frajdę z prowadzenia. Inwestycja w Pirelli P7 Cinturato zwraca się nie tylko miłośnikom rajdowej jazdy, ale także osobom, które pokonują często długie trasy po autostradach międzynarodowych.

Specjalna konstrukcja i wytrzymałość modelu Pirelli Cinturato P7 to atuty, które pozwolą wykorzystać w pełni potencjał silników o dużej pojemności. Dość wysoka cena może być dla niektórych wadą, ale warto pamiętać, że w przypadku produktów Pirelli stosunek do jakości jest zawsze bardzo wysoki, a model Pirelli P7 Cinturato wart jest każdej wydanej złotówki.


1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *