Data publikacji:

Pirelli Cinturato Winter. Opona zimowa od włoskiego producenta

Ogumienie Pirelli Cinturato Winter już od momentu, w którym pojawiło się na rynku, stało się ogromnym hitem w kategorii opon zimowych. Już w roku, w którym rozpoczęto jej dystrybucję, wzięła udział w przynajmniej sześciu testach opon i została w nich wyróżniona jako polecana lub szczególnie polecana. W dzisiejszym artykule omówimy wszystkie aspekty związane z użytkowaniem tego modelu opon, a także dostępnymi rozmiarami, bieżnikiem czy zastosowanymi technologiami. Przytoczymy też najważniejsze wnioski z opinii użytkowników i przybliżymy profil tej włoskiej marki.

pirelli cinturato winter

O marce Pirelli

Firma Pirelli została założona w 1872 roku. Jest znana przede wszystkim z doskonałych opon sportowych, jednak dzisiaj omówimy model typowo turystyczny do jazdy po mieście i poza miastem w okresie zimowym. Opony tej marki są na wyposażeniu bolidów F1. Praktycznie od początku istnienia firmy są wykorzystywane do uprawiania sportów motorowych. Obecnie Pirelli sprzedaje swoje wyroby w ponad 160 krajach i jest kojarzone z bardzo nowoczesnym podejściem do produkcji opon. Wspiera proekologiczne działania i współpracuje z wieloma producentami samochodów, którym dostarcza swoje wyroby do wykorzystania jako wyposażenie podstawowe.

Opony Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cinturato Winter to opony klasy premium, które premierę miały już 6 lat temu, jednak wciąż są uznawane za wysokiej jakości ogumienie zimowe. Na Pirelli Cinturato Winter otrzymujemy standardowe 5 lat gwarancji, jednak w niektórych przypadkach możliwe jest wydłużenie tego okresu nawet do 7 lat.

W wyniku uznania reklamacji producent może zaproponować nowe opony lub w przypadku gdy nie są już produkowane - zwrócić kwotę adekwatną do stopnia zużycia bieżnika. Tak więc Pirelli Cinturato Winter reklamować możemy przez 60 miesięcy od tygodnia, w którym opona opuściła fabrykę. Dokonując zakupu tego modelu zwróćmy uwagę na to czy sprzedawca nie chce sprzedać nam opon 2-3 letnich. Mimo, iż ogumienie takie jest według polskiego prawa, traktowane jako nowe, jednocześnie oznaczać może skrócony okres gwarancji do 2 lat od daty zakupu.

Oczywiście opona posiada oznaczenie 3PMSF, które świadczy o bezpieczeństwie jej stosowania w zimie. Zarówno producent, jak i użytkownicy klasyfikują je w kategorii opon turystycznych.

Pirelli Cinturato Winter to pierwsza opona, która jak chwali się sam producent, „mówi do Ciebie”. Chodzi o nowatorskie rozwiązanie polegające na specjalnie skonstruowanym bieżniku, zawierającym napis „now snow” informujący o tym, że opona posiada pełne właściwości gwarantujące bezpieczną jazdę w warunkach zimowych. Kiedy jednak z powierzchni gumy zniknie litera „w” - otrzymamy napis „no snow”. Wówczas, jeżeli chcemy utrzymać wysokie osiągi na ośnieżonej drodze, Pirelli zaleca wymianę ogumienia na nowe. Można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z alternatywną formą wskaźnika zużycia bieżnika TWI (tyre wear indicator).

Jak wiemy dla opon letnich wielkość ta wynosi 1.6 mm głębokości, dla opon zimowych producenci uznali wartość 4 mm jako bezpieczną i gwarantującą dostateczną kontrolę w każdych warunkach zimowych. Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że napis "now snow" umieszczony jest na powierzchni opony w 4 miejscach (2 razy po każdej ze stron co kąt 90 stopni). Nowy bieżnik jest stricte oponą zimową o czym świadczy oznaczenie M+S oraz przede wszystkim piktogram 3PMSF czyli płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (fotografia pod koniec artykułu).

Guma zastosowana w oponach Pirelli to specjalnie opracowana mieszanka, która nie twardnieje w najniższych temperaturach i zapewnia świetną przyczepność. Bez problemów możemy jeździć z nią do zwyczajowych 7 stopni Celsjusza w ciągu doby. W zależności od rozmiaru opony możemy liczyć na indeks prędkości od H do T oraz nośności od 75 do 98. Wyposażone zostały w usztywnienie w bocznych częściach opony.

Bieżnik w oponach Pirelli Cinturato Winter

Ogumienie posiada kierunkowy bieżnik, który ma zapewnić odpowiednią przyczepność w trudnych warunkach zimowych. Został uformowany w kształt litery V. Ma szerokie rowki, które skutecznie radzą sobie z odprowadzaniem śniegu i błota spod kół. Doskonale chronią przed zjawiskiem aquaplaningu.

Opona wyposażona została w lamele 4D o kształcie prostokątnych klocków, a także haczykowate kanaliki. Ciśnienie w niej rozkłada się równomiernie, a ta doskonale sprawdza się zarówno na śniegu, jak i błocie pośniegowym – nawet wówczas zachowuje dobrą trakcję. Sztywne bloki bieżnika pozwalają na większą skuteczność i krótszą drogę hamowania w razie konieczności wykonania gwałtownego manewru.

Technologia

Opona Pirelli Cinturato Winter "uzbrojona" została w szereg licznych rozwiązań. Skupimy się tutaj na czterech z nich, mających kluczowe znaczenie w prowadzeniu auta w warunkach zimowych.

  1. Kierunkowy bieżnik w kształcie grotów, zapewniający znakomitą przyczepność na śniegu bez względu na rodzaj użytkowanej nawierzchni. Na dołączonym zdjęciu, element ten oznaczony został kolorem czerwonym.
  2. Głębokie kanały w kształcie lejków (bądź haczyków) odprowadzające wodę, roztopiony śnieg oraz błoto pośniegowe. Dzięki temu w znaczącym stopniu zmniejszamy ryzyko wystąpienia aquaplaningu - tak niebezpiecznego, lecz często lekceważonego przez kierowców zjawiska. Wąskie kanały w centralnej części opony, zwiększają swoją powierzchnię wraz z zbliżaniem się do zewnętrznej części bieżnika.
  3. Sztywne bloki opony (oznaczone na zdjęciu kolorem białym) zapewniają znacznie krótszą drogę hamowania bez względu na pokrycie nawierzchni (sucha czy morka). Wszystko dzięki aktywnym lamelom 4D, pokrywającym bieżnik. Efektem jest znacznie większa elastyczność mieszanki gumowej co bezpośrednio przekłada się na lepsze "chwytanie" śniegu. Jak wiemy żyjemy w świecie trójwymiarowym i wszelkie kolejne wymiary mają raczej charakter marketingowy. Nie mniej nowe lamele w bieżniku Cinturato Winter są dłuższe o  około 50% w porównaniu do wcześniejszych wariantów opon zimowych Pirelli oraz zimówek konkurencyjnych.
  4.  Pirelli przy produkcji opon zimowych, duży nacisk kładzie na zastosowane materiały. Cinturato Winter otrzymał nowy profil, dzięki któremu, kwadratowy odcisk bieżnika - oznaczony na zielono, pozwala na równomierne rozłożenie ciśnienia, znacznie poprawia prowadzenie pojazdu oraz drogę hamowania na suchej nawierzchni.

Bardzo dobrze współpracuje z samochodami elektrycznymi, dlatego została oznaczona symbolem ELECT. Zastosowano w niej również autorski system Pirelli PNCS, zwiększający komfort akustyczny podczas jazdy. W drugiej wersji opon Pirelli Cinturato Winter wzbogacono je o technologię Seal Inside – jest to opona samowulkanizująca. Znaczy to tyle, że w razie jej przebicia samodzielnie się zasklepi, a jej użytkownik będzie mógł przejechać jeszcze 80 km z prędkością do 80 km/h zanim uda się do wulkanizatora.

Prezentacja bieżnika

Zdjęcie oddaje więcej niż tysiąc słów, film tym bardziej zobrazuje cechy, którymi poszczycić się może najnowszy owoc koncernu Pirelli. Poniżej film video prezentujący możliwości i wygląd modelu Cinturato Winter. Dla niecierpliwych opis i możliwości bieżnika oraz zachowanie na śniegu od 1:20 sekundy filmu. Poniżej film przygotowany przez producenta modelu Cinturato Winter oraz naszą redakcję.

Nasze amatorskie nagranie bieżnika prezentujące jego budowę, głębokość, znaczek "now snow". Trzeba oddać Pirelli, że stworzyli na prawdę ładny bieżnik. Po zmierzeniu jego wysokości elektronicznym urządzeniem, naszym oczom ukazał się wynik: 8,85mm. Dokonaliśmy w sumie około 10 pomiarów, szukając "największego zagłębienia", ale średni pomiar wskazywał, praktycznie w każdym miejscu ponad 8,50mm.

Wyniki Pirelli Cinturato Winter w testach opon

W 2016 roku od razu w momencie, w którym Pirelli Cinturato Winter pojawiły się na rynku, zaczęły być intensywnie testowane, ze względu na postrzeganie modelu jako atrakcyjnego i innowacyjnego. Tylko w 2016 roku wzięła udział w następujących testach – Auto Bild, Auto Zeitung, ADAC, GTU, TCS, Auto Express. Najniższa nota, jaką uzyskała, to zadowalająca (ADAC), natomiast najwyższa – szczególnie polecana, dwukrotnie w testach Auto Zeitung oraz GTU oraz polecana w TCS.

W 2018 roku była sprawdzana w następujących testach – ADAC, Auto, Motor und Sport, Auto Express, ACE/ARBO, OAMTC, TCC oraz klasycznie Auto Bild. W rankingu Auto Express ponownie zajęła 3 miejsce spośród wszystkich modeli ogumienia biorących udział w testach.

W 2019 roku Pirelli Cinturato Winter brały udział wyłącznie w trzech testach – ADAC, TCS oraz OAMTC, żeby trzykrotnie otrzymać w nich 3. miejsce. Rok później testowana w tych samych testach opon niestety nie została wytypowana na podium, jednak sprawdzana była wówczas w zupełnie innym rozmiarze niż rok wcześniej. W 2021 roku wzięła udział w Auto, Motor und Sport i otrzymała notę dobrą.

Opony Pirelli Cinturato Winter – opinie użytkowników

Większość użytkowników, która testowała opony Pirelli Cinturato Winter, formułuje o nich następujące opinie:

  • mają bardzo dobrą przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni;
  • prezentują się elegancko, ale ich wygląd nie wyróżnia się znacząco spośród innych modeli dostępnych opon;
  • są bardzo ciche i komfortowo się w nich prowadzi, samochód jest stabilny, a jazda pewna;
  • oznaki zużycia pojawiają się powoli, a opony długo prezentują się jak nowe.

W zależności od źródła opony poleca pomiędzy 96 a 99% użytkowników, zatem jest to doskonały wynik. Najwyższe noty otrzymują one w kategoriach związanych z przebiegami oraz komfortem jazdy, natomiast najniższe w zakresie jazdy sportowej, jednak warto pamiętać, że nie są to opony przeznaczone do tego celu. Oprócz tego godne pochwały jest ich zachowanie na śniegu, suchej i mokrej nawierzchni. Jest to zatem bardzo wszechstronne ogumienie w wysokim standardzie.

Dostępne rozmiary Pirelli Cinturato Winter

Opony Pirelli Cinturato Winter dostępne są w najróżniejszych rozmiarach dla samochodów osobowych oraz SUV-ów, a wśród nich między innymi:

  • 155/65 R14; 165/65 R15; 165/50 R14;
  • 175/65 R14; 175/65 R15; 175/70 R14;
  • 185/50 R16; 185/55 R15; 185/60 R16; 185/65 R15;
  • 195/45 R16; 195/50 R15; 195/55 R16; 195/60 R16; 195/65 R15;
  • 205/50 R17; 205/55 R16; 205/55 R17;
  • 215/50 R17; 215/55 R17, 215/60 R17.

Lista została uporządkowana rosnąco na podstawie szerokości, profilu i średnicy. W zależności od rozmiaru opony model może posiadać wzmocnienia lub nie. Jeśli na powyższej liście nie znajduje się rozmiar opon, którego potrzebujesz, sprawdź ich dostępność w wybranym sklepie. Mogą występować o szerokości od 155 do 215, profilu od 45 do 70 oraz obręczy od 14 do 17 cali.

12 komentarzy
  1. Adamek | 06.12.2017 12:26
    Ja również jeżdzę Skodą octawia 2012 1,4 TSI. Kupiłem ją w zeszłym roku i na osiach zamontowane były 2 nowe Pirelli Cinturato Winter 195/15/65. Jako że fajnie mi się na nich jeździło i żeby nie robić bigosu z różnym typem opon w tym roku dokupiłem 2 nowe Pirelli Cinturato Winter i po przejechaniu 150 km na autostradzie przy prędkości 140 km po lekkim hamowaniu poczułem bicie w kole (lewe przód). Zjechałem na pobocze i okazało się że jedna z moich nowych opon ma bomble na obwodzie. Po zdjęciu z felgi okazało się że od wewnątrz protektor odkleił się od oplotu jak a starej nalewce... Obecnie opona jest na reklamacji u producenta czekam na odpowiedz. Jestem bardzo niemile zaskoczony tą sytuacją ....
  2. Łukasz | 20.02.2017 11:31
    Witam, a więc zakupiłem 4 nowe sztuki w rozmiarze 195/65/15 w autoryzowanym punkcie. Skoda Octavia 1,6 tdi combi 2012, jeżdżę dużo, więc postanowiłem zainwestować. Dla mnie przy długich trasach ważny jest komfort, więc skusiłem się niebywałą jak na zimówki głośnością (66dB) i dobrą ceną "posezonową" (kupiłem w styczniu zrzucając 4 letnie opony Goodrich, które były bardzo dobre, ale straciły właściwości - ok. 60 tys. przebiegu). Już na samym początku wielka porażka - jedna opona z wadą fabryczną biła niemiłosiernie. Serwis próbował ratować sytuację wyważaniem, ale nie obyło się bez reklamacji. I tu pojawia się problem - reklamujesz, musisz na ten czas kupić sobie kolejną nową sztukę, bo przecież jeździć trzeba... Ale pomijając formalności, Pirelli szybko reklamację uwzględniło i zwrot kasy za sztukę, Niesmak jednak pozostał. Co do jazdy. Trafiłem od razu na trudne warunki (wysokie mrozy, lód, śnieg itd.) i tutaj opony dobrze się sprawdziły. Bardzo dobra przyczepność na śniegu, trudno było wprowadzić auto w poślizg. Na lodzie trochę gorzej, ale umówmy się, żadna opona nie daje rady na 100%. Zima trochę odpuściła i przyszło rozczarowanie tą niby cichością... Na suchym "gładkim" asfalcie jest OK, ale kiedy pojawia się nawierzchnia "chropowata" (a takiej w PL dużo) bądź droga nowego typu z tzw. płyt łączonych (np. S8 Piotrków/Warszawa) to opony wręcz niebywale hałasują! Ma się wrażenie jakby bieżnik wręcz "drapał" o powierzchnię. Nie odczuwałem takiego efektu na starych klasę niższych zimówkach. Cóż, jestem rozczarowany marką Pirelli i chyba nie polecę. No, ale ktoś nowe produkty musi testować. Pytanie czy producent weźmie pod uwagę opinie kierowców. Póki co do końca sezonu jeżdżę i nie mogę się doczekać na moje letnie Continentale :)
  3. Koni. | 07.02.2017 00:28
    Nie polecam strasznie śliskie, nieduże wzniesienie i problem z podjechaniem pod górkę, chamowanie jak na łyżwach strach jeździć z wiesza prędkością, trochę więcej gazu i auto jedzie gdzie mu pasuje.odradzam zakup jedna wielka kicha.
  4. Tomasz Biskupski | 24.10.2016 11:16
    No to zobaczymy, co to za cacka :) Kupiłem, czekam na śnieg i może podzielę się z wami wrażeniami. Już raz zainwestowałem w zimowe Pirelli i pozytywne doświadczenie skłoniło mnie, żeby zrobić to jeszcze raz. Nie chciałbym "zamknąć się" w jednej firmie, ale z drugiej strony, tu chodzi o bezpieczeństwo, a nie o wygląd itd., więc raczej już przy nich zostanę. Oczywiście, o ile dobrze wypadną na drodze :)
  5. MARCIN | 16.10.2016 13:28
    Bieżnik wygląda bardzo... "klasycznie", aż dziwne, że jest to taka nowoczesna opona. Ale nie o tym miałem. Wszedłem, bo w styczniu kupuję używanego punciaka. Niby z kompletem prawie nowych całorocznych, ale jakoś tym całorocznym nie ufam. Niby dobre, Nokiany, ale różne rzeczy słyszy się o tego rodzaju oponach. Jak coś do wszystkiego to jest do niczego. W każdym razie, jak nie tamte, to polecacie do punciaka te Pirelli?
  6. Sławomir Badach | 09.10.2016 13:44
    Nie jeździłem i pewnie szybko nie pojeżdżę, bo mam jeszcze komplet zeszłorocznych michelinów, ale znam serię letnią cinturato (teraz mam P7, a wcześnie P4). Obie dobre, chociaż trochę starsze miały trochę traciły przyczepność na mokrej drodze. Później to już poprawili i było wszystko ok, więc pewnie i w tych jakoś to zostało rozwiązane. Oczywiście letnie a zimowe to dwie różne opony, nie bardzo można porównywać, ale pewnie gdyby nie to, że mam już te "Michaliny" to bym wybrał Pirelli właśnie ze względu na pozytywne doświadczenia w przeszłości.
  7. Leszek | 02.10.2016 13:44
    Opony już kupione i w tym sezonie będę testować po raz pierwszy na moim Nissanie Almera. samochód nowy to i wypróbuje nowe gumy :D dotąd prawie zawsze jeździłem na polskich oponach i nie narzekałem ale różnica pewnie będzie duża. już po zdjęciach bieżnika widać że to jest zupełnie inna klasa
  8. Mariuuusz | 24.09.2016 20:42
    Zamówinone! Trochę podobne do Michelin Alpin 5, na których się trochę zawiodlem... Ale wierzę, że cena odpowiada jakości i dlatego warto zapłacić trochę więcej, poza tym Pirelli to jednak Pirelli. W dostawczym miałem kiedyś Winter Carrier, a w osobówce SnowControl. Jeden zarzut, jaki częśto słyszę to prawda- są troche glośne, ale to też nie każdemu przeszkadza. Dla mnie przede wszystkim ważne są: zachowanie na śniegu i na mokrej drodze, hamowanie itd. Wożę dzieciaki do szkoły, więc bezpieczeństwo na 1 miejscu – jak komuś za glośno, to niech sobie podrkęci radio :D Nie no, oczywiście dobrze by było, jakby w Cinturato Winter było pod tym względem lepiej.
  9. Daniel B. | 22.09.2016 20:43
    No no, wygląda to dobrze. Moim zdaniem największym problemem Pirelli była zawsze powierzchnai styku z nawierzchnia. Za kazdym razem miałem wrażenie, że opony mi po prostu "latają". A w efekcie oczywiście rosną koszty (większe zużycie paliwa i nierównomiernie ścieranie, więc koniec końców nawet jak kupiłeś w promocji, to potem ci się odbiło, bo zaraz były do wymiany). Widać, że tym razem Pirelli się postaralo (kwadratowy odcisk bieżnika?). Ale w tekście zawsze wszystko dobrze wygląda, a jak jest w rzeczywistości, to trzeba sprwdzić samemu!
  10. michal_80 | 11.09.2016 20:43
    Najpierw kupiłem do jednego auta. Sprawdziłem, zrobiłem prawie 800 km i stwierdziłem, że są super, więc kupiłem też żonie, do jej autka. I w jednym i w drugim przypadku nie mogę narzekać. Żona też jest zadowolona. Tak jak zimą zawsze się bała jeździć, tak teraz już nie. Polecam!
    1. Łukasz Wulkanista | 19.12.2016 00:05
      Panie Michale, dostałem niedawno wiadomość od użytkownika "leszekmw". Podważa on wiarygodność Pana komentarza, sugerując, iż mało prawdopodobne jest żeby już we wrześniu jeździł Pan już na oponach zimowych. Ja oczywiście zakładam, iż albo mieszka Pan w rejonach podgórskich, albo pracuje gdzieś za granicą np. w Norwegii, stąd możliwość wcześniejszego wypowiedzenia się na temat opon Pirelli Cinturato Winter - wczesną jesienią. Proszę o wyjaśnienie.
  11. Adam Wojtasik | 06.09.2016 11:24
    Brawo. Nic dodać, nic ująć. Artykuł w całości wyczerpuje tematykę nowego bieżnika Pirelli.
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!