Pirelli Scorpion Winter

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

pirelli-scorpion-winter-lead

Na rynku opon co roku pojawia się dużo nowości, ale są też modele, które od wielu lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem kierowców. Jednym z nich jest Pirelli Scorpion Winter zaprojektowany z myślą o samochodach typu SUV/crossover. Zobaczmy z czego wynika tak wielka popularność tych zimówek.

W ramach wstępu warto wspomnieć, że opony Pirelli są zaliczane do klasy premium. Ta włoska marka jest jedną z najbardziej znanych i cenionych na świecie posiadając ponad 100-letnią tradycję i niezwykle bogate doświadczenia w produkcji opon. Pierwsze samochody startujące w rajdach na początku XX wieku były wyposażone właśnie w modele marki.

Obecnie opony Pirelli możemy spotkać między innymi na wyposażeniu bolidów Formuły 1. Doświadczenia zebrane w tej wymagającej dyscyplinie umożliwiają rozwój mieszanek gumowych i innych technologii stosowanych w oponach przeznaczonych na drogi publiczne. Zobaczmy jakie znalazły się w omawianym przeze mnie modelu Scorpion Winter.

 

Pirelli Scorpion Winter
Pirelli Scorpion Winter

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Zastosowane rozwiązania

Model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika o symetrycznej i modularnej geometrii bloków i rowków. Przekłada się to na lepsze właściwości jezdne na zaśnieżonej nawierzchni i bardziej efektywną pracę opony na suchej drodze.

W efekcie mamy większą kontrolę nad samochodem w trudnych zimowych warunkach, a droga hamowania ulega znacznemu skróceniu. Auto lepiej trzyma się drogi, sprawniej pokonuje zakręty oraz nie wpada w poślizg podczas pokonywania wzniesień.

Dodatkowo opony Scorpion Winter zostały wyposażone w dwie wersje rowków obwodowych: dwu- i czterokanałową. Szybko odprowadzają one wodę spod opony, co chroni przed niebezpiecznym zjawiskiem aquaplaningu. Podczas projektowania modelu został zastosowany nowy profil formy bieżnika – powoduje to zwiększenie powierzchni docisku, a co za tym idzie lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni.

Dopełnieniem całości są innowacyjne materiały wykorzystane do produkcji (np. nowoczesna mieszanka gumowa), które optymalizują zużycie paliwa poprzez obniżenie oporów toczenia opony.

 

 

Oferta / Lista produktów

Zestawienie dostępnych rozmiarów opisywanego modelu opon zimowych Pirelli Scorpion Winter wraz z etykietami oraz oznaczeniami na oponach tj. wzmocnieniami, homologacjami, indeksami prędkości, nośności itd.

Rozmiar Etykieta
215/60 R17 100V XL C C 71dB
215/65 R16 102H XL C C 71dB
215/65 R16 102H XL C C 72dB
215/65 R16 98H E C 72dB
215/65 R17 99H Seal Inside C E 72dB
215/65 R17 99H C E 72dB
215/70 R16 104H XL C C 71dB
225/55 R19 99H C C 72dB
225/55 R19 99H C C 72dB
225/60 R17 103V XL C C 72dB
225/65 R17 106H XL C C 72dB
225/65 R17 102T C C 72dB
225/70 R16 103H C C 71dB
235/50 R18 101V XL MO C C 72dB
235/50 R19 103H XL Seal Inside C C 72dB
235/55 R18 104H XL C C 72dB
235/55 R19 101H Run Flat MOE E B 72dB
235/55 R19 105H XL B C 72dB
235/55 R19 101V N0 C C 72dB
235/60 R17 106H XL C C 72dB
235/60 R18 103H MO C C 72dB
235/60 R18 103H Run Flat E C 71dB
235/60 R18 107H XL B C 72dB
235/60 R18 103V N0 C C 72dB
235/65 R17 104H C C 72dB
235/65 R17 104H AO E B 71dB
235/65 R17 104H MO C C 72dB
235/65 R17 108H XL C C 72dB
235/65 R17 108H XL N1 C C 72dB
235/70 R16 106H XL C C 71dB
255/40 R19 100H XL C B 72dB
255/50 R19 103V N0 C C 72dB
255/50 R19 107V XL N1 C C 72dB
255/50 R19 107V XL Run Flat C B 73dB
255/50 R19 107V XL C C 72dB
255/55 R18 109H XL C C 72dB
255/55 R18 109H XL Run Flat C B 73dB
255/55 R18 105V N0 C C 72dB
255/55 R18 109V XL C C 72dB
275/40 R20 106V XL C C 72dB
275/40 R20 106V XL N1 C C 72dB
275/40 R20 106V XL E C 73dB
295/35 R21 107V XL MO C C 73dB
295/35 R21 107V XL MO C C 73dB
315/35 R20 110V XL Run Flat

 

Test Pirelli Scorpion Winter

Opony Pirelli Scorpion Winter są dostępne w sprzedaży od kilku lat i wzięły udział w wielu testach organizowanych przez specjalistów z branży. Pierwsze testy zostały przeprowadzone już w 2012 roku przez magazyn „Auto Bild” (rozmiar 235/55 R17). Model zajął wówczas 2. miejsce – podkreślano wówczas jego doskonałe zachowanie na śniegu i małe opory toczenia.

W kolejnych latach testy również zostały zorganizowane przez „Auto Bild”. W 2013 roku (rozmiar 215/65 R16) Scorpion Winter zajął 5. miejsce, w 2014 był na 6. pozycji (rozmiar 235/65 R17). Lata 2015-2016 to 4. miejsca w rozmiarach 215/65 R16 i 255/55 R18.

W tym roku model został z kolei przetestowany przez organizację ADAC. W rozmiarze 215/65 R16 Pirelli Scorpion Winter zajął 8. miejsce na 16 możliwych. Za największe zalety produktu uznano doskonałe wręcz osiągi na mokrej nawierzchni i dobre prowadzenie na suchej jezdni.

Za nieco słabsze w porównaniu do konkurencji zostało uznane zachowanie na śniegu. Negatywnie oceniono wysokie opory toczenia – co ciekawe w 2012 były one uznawane za zalety tego modelu (widać, że pod tym względem technologia mocno poszła do przodu).

 

Miejsce Organizator Rozmiar testowanych opon Rok
2 miejsce Auto Bild Ranking opon zimowych 235/55 R17 2012
4 miejsce Auto Bild Najlepsze opony zimowe 255/55 R18 2016
4 miejsce Auto Bild Ranking opon 4×4 / SUV 215/65 R16 2015
5 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 215/65 R16 2013
6 miejsce Auto Bild Test opon terenowych 235/65 R17 2014
8 miejsce ADAC Test opon SUV 215/65 R16 2017

 

Zalety i wady bieżnika kierunkowego

Większość opon zimowych posiada właśnie bieżnik kierunkowy (w niektórych przypadkach możemy spotkać jeszcze modele asymetryczne). Układ rowków i bloków takiego bieżnika przypomina literę „V” lub charakterystyczną jodełkę.

Do największych zalet takiej rzeźby należą, wspomniane już zresztą wcześniej, doskonałe odprowadzanie wody i błota pośniegowego (nawet 20% lepsze niż w oponach asymetrycznych). Opony kierunkowe bardzo dobrze utrzymują też tor jazdy na suchej nawierzchni (wyższa przyczepność wzdłużna) oraz posiadają atrakcyjny wygląd.

Nie ma jednak opon idealnych, dlatego warto mieć świadomość pewnych wad bieżników kierunkowych. W przypadku posiadania koła zapasowego mamy 50% szans, że po potencjalnej wymianie będzie ono pracować w złą stronę (jest to związane ze ściśle określonym kierunkiem toczenia tego typu opon). Opony kierunkowe bardzo często są głośniejsze od opon asymetrycznych oraz bardziej podatne na zjawisko ząbkowania.

 

Etykieta omawianych opon

etykieta-cc72-2Warto pamiętać, że klasy na etykietach tego samego modelu mogą się różnić (ale też nie muszą) w zależności od jego rozmiaru. Na potrzeby artykułu postanowiłem się przyjrzeć etykiecie Pirelli Scorpion Winter w rozmiarze 215/65 R16 (takim samym jak w teście ADAC).

W kategorii hamowania na mokrej nawierzchni opony otrzymały klasę „C”. W przypadku opon zimowych wynik taki należy traktować jako bardzo dobry.

Pod względem oporów toczenia nie jest tak źle, jak wykazał test ADAC. Klasa „C” to zadowalający rezultat. Hałas zewnętrzny został oceniony na dwie fale i 72dB – jest to średni wynik, podobny do konkurencyjnych opon zimowych.

 

Gwarancja na opony Pirelli

W przypadku produktów włoskiej marki otrzymujemy 5-letni okres gwarancyjny, który liczony jest (tu uwaga!) nie od daty zakupu, a od daty produkcji opon. Gwarancja obejmuje standardowo wszelkie wady związane z jakością wykonania opon, konstrukcją czy materiałami użytymi do produkcji.

Po uznaniu reklamacji opony są naprawiane, wymieniane na nowe lub zwracane są środki finansowe (całość lub część w zależności od stopnia zużycia wadliwych opon).

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie kierowców o modelu Scorpion Winter

Przeanalizowaliśmy już technologię omawianych opon, jej testy i etykiety. Zobaczmy teraz co na jej temat sądzą inni kierowcy. Poniżej przytaczam ich przykładowe opinie.

„To co mówią o zachowaniu tej opony na mokrym, to sama prawda. Wystarczy, że trochę popada i Scorpiony pokazują swoje możliwości. Przy nieco energicznej jeździe nie doświadczyłem buksowania kół czy innych problemów z utrzymaniem toru jazdy, a auto ma dość wysoko zawieszony środek ciężkości i do słabych też nie należy. Dobre, sprawdzone opony. Mogę je polecić każdemu” – napisał kierowca podpisany jako Arczi.

„Na pewno nie są to opony terenowe, ale SUV też nie jest samochodem off-roadowym. W lekkim piachu czy na wiejskich drogach dają bez problemu radę, ale pełnię swoich możliwości pokazują dopiero w mieście i na autostradach. Całkiem komfortowe jak na zimówki, dobrze trzymają się drogi, nie traci się poczucia kontroli przy wyższych prędkościach. Jazda po śniegu również bezpieczna, bez jakichś większych przygód. Poruszanie się na tych oponach to całkiem przyjemne doświadczenie” – skomentował Mariusz.

 

Ocena parametrów

Małe podsumowanie najważniejszych cech (parametrów) bieżnika Scorpion Winter od Pirelli. Wśród nich: ocena zachowania opony na mokrej nawierzchni, komfort z użytkowania czy chęć ponownego zakupu.

 

Podsumowanie

Jeśli dany model opon utrzymuje się na rynku od ponad 5 lat (a tak jest w przypadku Pirelli Scorpion Winter), to coś musi być na rzeczy. Technologia modelu nie jest już może tak zaawansowana, jak w przypadku nowszych modeli konkurencji, ale nadal zapewnia doskonałe osiągi w zimowych warunkach typowych dla naszego klimatu (na mokrych i suchych nawierzchniach w chłodne dni).

To bardzo dobre opony, które zasłużenie cieszą się ogromną popularnością. Jeśli dodamy do tego fakt, że są one często dostępne w atrakcyjnych (jak na model premium) cenach, to powinien się nimi zainteresować każdy posiadacz samochodu typu SUV.

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Pirelli
  • Koncern – Pirelli
  • Kraj produkcji – Unia Europejska, Azja
  • Bieżnik – Scorpion Winter
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy, symetryczny
  • Przeznaczenie – samochody terenowe, 4×4, SUV
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 16 do 22 cali
  • Ilość wariantów – 126
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2012 roku
  • Cena – od 406 zł za sztukę (rozmiar 215/65 R16)
  • Pełna nazwa – Pirelli Scorpion Winter

 

Inne nazwy:

  • Pirelli ScorpionWinter (łączna pisownia nazwy modeli)
  • Pirelli Skorpion Winter (wymowa słowa „Scorpion” po polsku)
  • Pirelli Scorpion zimowe (pominięcie słowa „Winter” na końcu nazwy)

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *