Korzystanie z opon sezonowych ma wiele zalet, ale utrudnia to nieco eksploatację auta. Posiadanie dwóch kompletów wymaga znalezienia miejsca na nieużywane aktualnie ogumienie, okresowa wymiana wymaga czasu lub wizyty w warsztacie, a dodatkowo wielu kierowców przypomina sobie o zmianie opon letnich na zimowe w ostatniej chwili.
Rozwiązaniem tych problemów może być zakup opon całorocznych, na których jeździć można przez wszystkie kolejne sezony. Uniwersalne ogumienie cieszy się coraz większym powodzeniem – dlatego też w tym teście przekonamy się jakie opony całoroczne w rozmiarze 205/55 R16 warto zakupić do swojego samochodu.
Opony całoroczne w rozmiarze 205/55 R16
Opony w rozmiarze 205/55 R16 są bardzo często poszukiwane, gdyż stosuje się je w wielu pojazdach. Ogumienie tej wielkości spotkać można w samochodach kompaktowych, miejskich oraz autach klasy średniej i eleganckich limuzynach. Warto przypomnieć sobie na początek, co dokładnie kryje się pod oznaczeniami i literami określającymi ten rozmiar.
Litera „R” to opona radialna, czyli taka, w której kordy ułożone są pod kątem prostym w stosunku do środka opony. Taka konstrukcja zapewnia wysoką elastyczność i lepszą ochronę bieżnika przed uszkodzeniem. Liczba 205 to szerokość opony podana w milimetrach. Liczba za ukośnikiem wyraża wysokość opony. Nie jest to jednak konkretny wymiar, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. Oznacza to, że w tym wypadku wysokość boku opony to 55% z 205 mm, czyli 112,75 mm.
Przy tworzeniu tej listy konieczne było wykonanie wielu porównań i analiz dotyczących parametrów, jakości i ogólnych ocen wystawianych przez użytkowników konkretnych modeli. W ostatnim czasie żadna z profesjonalnych organizacji motoryzacyjnych nie podejmowała się testowaniu opon w tym rozmiarze, zatem podstawą dla stworzenia rankingu były dane z poprzednich lat, uzupełnione najnowszymi komentarzami i danymi.
W teście brane były pod uwagę poszczególne cechy opon – długość drogi hamowania, komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Ważne dla tego badania były także wyniki sprzedaży, opinie używających ich kierowców, stosunek ceny do jakości oraz trwałość. Dzięki temu udało się obiektywnie wybrać aż 20 wartych uwagi modeli całorocznych.
Ranking opon całorocznych 205/55 R16
Lista najlepszych opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16.
Miejsce / Model opony | Etykieta | Cena | Ocena |
---|---|---|---|
1 miejsce Nokian Weatherproof 91H |
C A 69 | 303 zł | 8.23 |
2 miejsce Michelin CrossClimate+ 94V |
C B 69 | 357 zł | 8.20 |
3 miejsce Kleber Quadraxer 2 91H |
C B 68 | 259 zł | 7.56 |
4 miejsce Pirelli Cinturato All Season 91V |
C B 69 | 279 zł | 7.17 |
5 miejsce Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 91V |
C B 68 | 318 zł | 7.05 |
6 miejsce BFGoodrich G-Grip All Season 2 91H |
C B 68 | 260 zł | 7.04 |
7 miejsce Dębica Navigator 2 91H |
E B 69 | 210 zł | 7.02 |
8 miejsce Michelin CrossClimate 94V |
C A 68 | 392 zł | 7.40 |
9 miejsce Apollo Alnac 4G All Season 91V |
C C 68 | 243 zł | 6.74 |
10 miejsce Continental AllSeasonContact 94H |
B B 72 | 288 zł | 6.47 |
11 miejsce Goodyear Vector 4Seasons 94V |
C C 68 | 312 zł | 6.34 |
12 miejsce Vredestein Quatrac 5 91H |
C C 68 | 285 zł | 6.15 |
13 miejsce Goodyear Eagle LS-2 91H |
C C 67 | 371 zł | 6.04 |
14 miejsce Fulda Multicontrol 94V |
C C 69 | 287 zł | 5.79 |
15 miejsce Nexen N’Blue 4 Season 94V |
E C 69 | 241 zł | 5.62 |
16 miejsce Uniroyal AllSeasonExpert 91H |
F C 72 | 247 zł | 5.46 |
17 miejsce Falken Euroall Season AS200 91H |
F C 72 | 264 zł | 5.32 |
18 miejsce Hankook Kinergy 4S H740 91H |
E C 72 | 267 zł | 5.31 |
19 miejsce Kumho Solus HA31 94V |
E C 71 | 265 zł | 5.30 |
20 miejsce Matador MP61 Adhessa 91H |
F C 72 | 217 zł | 5.24 |
Wyniki testu opon całorocznych 205/55 R16
Pierwsze miejsce w rankingu najlepszych opon całorocznych 205/55 R16 bezsprzecznie należy do modelu Nokien Weatherproof, która należy do segmentu ogumienia premium. Model dowiódł swojej wartości w bardzo rygorystycznych testach przeprowadzonych na torach w pobliżu koła podbiegunowego oraz w ośrodkach badawczych w Niemczech i Hiszpanii. Ta opona zyskała także bardzo dużo pozytywnych opinii klientów, którzy zgodnie twierdzą, że jest niezawodna przy każdej pogodzie.
Drugie miejsce również należy do ogumienia klasy premium – wysokiej jakości opona Michelin Crossmate+ ma coraz większą liczbę fanów i pokazała na co ją stać w testach wykonywanych w bardzo niskich i bardzo wysokich temperaturach. Brązowy medal i zaszczytne trzecie miejsce zajmuje model Kleber Quadraxer 2 z kierunkowym bieżnikiem i zoptymalizowanymi kanalikami „Toboggan”.
Kolejne trzy miejsca należą ponownie do dwóch modeli klasy premium i jednego z segmentu średniego. Opony całoroczne Pirelli Cinturato All Season, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 i BFGoodrich G-Grip All Season 2 pochwalić się mogą bardzo dobrymi wynikami sprzedaży i „piątką z plusem” przyznaną przez użytkujących ich kierowców. Warto dodać, że model BFGoodrich G-Grip All Season 2 w tym wypadku oferuje bardzo dobry stosunek ceny do jakości.
Oczywiście nie mogło zabraknąć także propozycji dla osób z nieco mniej zasobnym portfelem. Ekonomiczna opona uniwersalna Dębica Navigator 2 uplasowała się na siódmym miejscu w rankingu. Jest to bardzo dobry wynik dla klasy budżetowej. Zastosowanie nowoczesnej mieszanki pozwoliło stworzyć ogumienie zachowujące optymalną elastyczność w szerokim zakresie temperatur i zagwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach.
Kierowcy poszukujący stosunkowo tanich rozwiązań będą też z pewnością zainteresowani modelem Apollo Alnac 4G All Season, który znalazł się na miejscu dziewiątym. Specjalna mieszanka i doskonale zaprojektowana rzeźba bieżnika pozwalają cieszyć się dynamiczną jazdą.
Wśród ciekawostek warto wymienić mało znane opony koreańskiej marki Kumho. Model Solus HA31 może nie jest szczególnie popularny w Polsce, ale warto przyjrzeć mu się bliżej. Całoroczne ogumienie tego typu ma bardzo dobre parametry i zapewnia naprawdę wysoki poziom bezpieczeństwa, za przyzwoitą cenę. Podobnie sprawa wygląda w przypadku opony uniwersalnej Vredestein Quatrac 5. Tego modelu nie widuje się często na felgach polskich aut, co może nieco dziwić, gdyż stosunek ceny do jakości jest w tym wypadku niezwykle korzystny.

Najlepsze opony całoroczne 205/55 R16
Wśród prezentowanych powyżej modeli kilka wartych jest szczególnej uwagi. W ich przypadku najwięcej było pochlebnych opinii kierowców używających ich na co dzień. To zaś jedno z najważniejszych kryteriów, które czyni dany model godnym polecenia. Najciekawsze opony całoroczne w rozmiarze 205/55 R16:
Nokian Weatherproof
Większość użytkowników ceni markę Nokian za doskonałej jakości opony zimowe. Jak widać, także w dziedzinie ogumienia całorocznego można jej zaufać. Model Nokian Weatherproos w rozmiarze 205/55 R16 zajmował bardzo wysokie pozycje (od 1 do 3 miejsca) w testach ACE, ADAC i Gute Fahrt. Kierunkowy bieżnik doskonale sprawdza się na suchej i mokrej nawierzchnia, a zoptymalizowana konstrukcja i doskonałej jakości mieszanka gumowa pozwalają zachować odpowiednią elastyczność w bardzo szerokim zakresie temperatur.
Kleber Quadraxer 2
W klasie średniej bardzo dużym powodzeniem u kierowców cieszy się model Kleber Quadraxer 2. Francuska marka aktualnie działa pod egidą koncernu Michelin i produkuje opony bardzo wysokiej jakości. Bieżnik z rowkami w kształcie litery „V” zapewnia bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni i może pochwalić się podwyższoną odpornością na występowanie zjawiska aquaplaningu. Opona w rozmiarze 205/55 R16 była testowana na torze Michelin w miejscowości Fontange – badania wykazały, że w porównaniu do poprzedniej wersji, ta opona skraca drogę hamowania nawet o 9%.
Pirelli Cinturato All Season
Opona klasy premium produkowana w szerokim asortymencie rozmiarów (od 14 do 19 cali). Ten model cieszy się dużym powodzeniem wśród posiadaczy aut z nieco większymi pojemnościami silnika. Doskonale zaprojektowany bieżnik kierunkowy zapewnia świetną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Masywne bloki bieżnika idealnie sprawdzają się także w śniegu i błocie pośniegowym. Ważnym atutem modelu Pirelli Cinturato All Season jest też bardzo wysoki komfort jazdy. W testach AutoBild, ADAC i Gute Faht opona zdobywała bardzo wysokie pozycje. Plusem jest też bardzo dobry stosunek ceny do jakości.
BFGoodrich G-Grip All Season 2
Opona całoroczna klasy średniej BFGoodrich G-Grip All Season 2 to wyjątkowo ciekawa propozycja dla osób ceniących na równi maksymalne bezpieczeństwo i wysoki komfort podróżowania. W porównaniu do poprzedniej generacji skrócono znacznie drogę hamowania i poprawiono odporność na zjawisko aquaplaningu. Agresywna rzeźba bieżnika zapewnia doskonałą przyczepność w śniegu i błocie. Jednym z największych atutów tego modelu jest jednak bardzo niska ścieralność, dzięki czemu produkt jest bardzo trwały. To idealne rozwiązanie dla osób szukających wytrzymałej, bezpiecznej i uniwersalnej opony na cały rok.
Vredestein Quatrac 5
Wyjątkowa jakość wykonania i trwałość w połączeniu z niezbyt wygórowaną ceną, jak za oponę premium – to największe zalety tej stosunkowo mało popularnej opony. Model został zoptymalizowany do użytku w bardzo zróżnicowanych warunkach pogodowych. Asymetryczny bieżnik równie dobrze radzi sobie na śniegu, w deszczu oraz na idealnie suchej nawierzchni. Równomierne rozłożenie nacisków zapewnia bardzo dużą żywotność opony i sprawia, że posłuży ona przez kilka długich sezonów. Ten model dostępny jest nie tylko w rozmiarze R16 – opony Vredestein Quatrac 5 dostępne są w wersjach na felgi od 13 do 20 cali.
Do jakich aut pasują opony 205/55 R16?
Opony całoroczne 205/55 R16 montowane są seryjnie lub mogą służyć jako zamienniki w wielu modelach aut kompaktowych, miejskich oraz limuzynach. Wśród modeli, w których spotkać ten rozmiar ogumienia najczęściej wymienia się następujące pojazdy:
- Audi A3
- Audi A4
- Audi A6
- BMW seria 3
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Mercedes C klasa
- Renault Laguna
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Renault Megane
- Toyota Avensis
- Skoda Superb
- VW Golf
- VW Passat
Podsumowanie
Ponieważ w ostatnim czasie żadna z liczących się instytucji nie przeprowadzała testu opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16, ten test okazać może się bardzo przydatnym źródłem inspiracji. Wypada bowiem pamiętać, że pomimo obiektywnego podejścia do badań, nie da się stworzyć listy, której kolejność będzie korelować z indywidualnymi potrzebami kierowców.
Nie warto więc poprzestawać na pierwszych trzech pozycjach i zapoznać się dokładnie ze wszystkimi prezentowanymi modelami. Ranking uwzględnia bowiem opony różnych klas, co pozwala znaleźć model dostosowany do własnych potrzeb zarówno pod względem parametrów, jak i kosztu zakupu.
Dziwne, że Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 jest poza podium. W wielu testach zajmuje 1 lub 2 miejsce (wśród opon wielosezonowych).
Wysoka cena, słabszy jej stosunek do jakości, krótsza gwarancja, trzymanie na zakrętach, zachowanie na śniegu, trwałość bieżnika spowodowały, że Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 zajął dopiero 5 lokatę w moim rankingu.
Witam.
Szukam informacji o oponach BF Goodrich Uran Terrain. Mam Suzuki Grand Vitare a wiec samochod szosowo terenowy. Wykorzystywany w lekkim terenie. Rozwazalem opony typu Atr yokohama geolandar i pirelli scorpion ale model urban terrain kusi znacznie lepszymi parametrami hamowania i trwalosci oraz ze pochodzi od producenta specjalizujacego sie w oponach terenowych. Nigdzie jednak nie moge znalezc ani opinii ani testow.
Panie Aleksandrze ciężko będzie znaleźć opinie na ten temat przez co najmniej kilka najbliższych miesięcy z tego względu że jest to Tegoroczna nowość. W chwili obecnej ze świecą szukać kierowcy który użytkowałby te opony w swoim aucie.
Opony ATR, to raczej opony 50/50 (do jazdy 50% po utwardzonych drogach, 50% w terenie), nie są to opony całoroczne.
Jeśli szuka Pan typowej opony całorocznej, która od czasu do czasu pozwoli na przejechanie się po zabłoconej drodze polnej to Urban Terrain będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Opona miała premierę w 2016r. i. jest to dokładnie ta sama opona co Kleber Citilander.
Dziekuje zaskoczony jestem szybkoscia odpowiedzi. A jaki jest Pana typ opon w rozmiarze 225/65/17. Generalnie maja sluzyc do jazdy po szosie plus lekki teren.
Chodzi mi o opony letnie, bo mam zimowki akurat urban terrain jest podawany jako caloroczna, z dobrym hamowaniem na mokrej nawierzchni i tak jak pisalem lekkim terenem.
Zastanawiam się nad wyborem Nokianów Weatherproof. Na lato mam komplet 225/45 R18, zaś zimą korzystam z /mniejszego/ kompletu – teraz musiałbym zainwestować w oba komplety – jeden i drugi ma końcówkę żywota. Jak uważasz, czy warto zainwestować w powyższe Nokiany przy rozmiarze R18? Zimy mamy jakie mamy, więc o to się nie martwię, bardziej interesuje mnie kwestia prowadzenia w lato – jestem raczej z tych /dynamicznych/, przez co mam lekkie obawy…
Panie Łukaszu jestem ciekaw Pana opinii na temat dwóch konkretnych modeli opon i zarazem sąsiadów w Pana rankingu. Jestem zdecydowany kupić komplet opon całorocznych i mój wybór padł na: Continental AllSeasonContact 205/55/16 oraz Apollo Alnac 4G All Season 205/55/16. Może Pan mi w jakiś sposób poradzić / pomóc? Dlaczego te 2 konkretne opony? Dlaczego, że moim pierwszym wyborem byly opony Apollo. Natomiast mam po prostu okazję kupić komplet opon Continental tak naprawdę w tej samej cenie. Co może mi Pan doradzić? Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie Maciej.