Test opon letnich 2017 w popularnych rozmiarach

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 7, Średnia: 4,14 na 5)
Loading...

opony-letnie-test-3-rozmiarow-lead

Skończyły się czasy, gdy jedynym źródłem informacji o oponach była „opinia sąsiada”. Dziś kierowcy dużo poważniej podchodzą do kwestii zakupu ogumienia. Posiadacze aut chcą wiedzieć, jaka jest droga hamowania na różnych rodzajach nawierzchni, jak opona radzi sobie z aquaplaningiem, jaka jest jej ścieralność i jak wpływa na ilość spalanego paliwa.

To tylko kilka pytań z tych, które stawiają sobie współcześni, świadomi kierowcy przed zakupem ogumienia. Gdzie szukają odpowiedzi? Przede wszystkim w testach takich organizacji jak ADAC, Auto Bild czy ACE. Dzięki nim każdy może dokonać szczegółowego porównania możliwości różnych modeli i wybrać ten, który najlepiej odpowiada jego oczekiwaniom. A kiedy brakuje testu konkretnego rozmiaru, internauci często sami biorą się do pracy i wymieniają się swoimi doświadczeniami. Ich opinie są natomiast równie dobrym (a dla niektórych nawet lepszym!) źródłem danych niż testy. Wiele z opon, które znalazły się w prezentowanym przez nas niżej zestawieniu, w ubiegłych latach było testowanych przez niezależne organizacje motoryzacyjne. Niektóre zajęły nawet czołowe pozycje i otrzymały wysokie oceny.

W niniejszym tekście prezentujemy zestawienia najlepszych opon letnich w popularnych rozmiarach: 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17. Tworząc je, braliśmy pod uwagę zarówno wyniki testów, rankingów sprzedaży oraz dane z etykiet unijnych, jak i komentarze oraz oceny Internautów. Na koniec spośród wszystkich tych modeli wytypowaliśmy 5, które naszym zdaniem zasługują na szczególną uwagę. Zachęcamy do lektury i komentowania!

 

Spis treści

  1. Ranking opon letnich 195/65 R15
  2. Ranking opon letnich 205/55 R16
  3. Ranking opon letnich 225/45 R17

 

1. Opony letnie 195/65 R15

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jakie opony wybrać, przypomnijmy sobie, co oznaczają poszczególne wielkości na przykładzie rozmiaru 195/65 R15. Otóż, pierwsze trzy cyfry to wartość wyrażona w milimetrach. Mówi ona o odległości między równoległymi bokami opony, a więc po prostu jej szerokości. Kolejne dwie cyfry to procentowy stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Z ich pomocą można zatem łatwo obliczyć, że wysokość ta wynosi 65% z 195 milimetrów, czyli 126,75 mm. R15, chociaż na ogół pisane jest łącznie, w rzeczywistości mówi o dwóch rzeczach. Litera „R” to informacja, że mamy do czynienia z ogumieniem radialnym (obecnie praktycznie wszystkie opony samochodowe produkowane są w tej technologii). 15 (cali) to natomiast długość średnicy felgi, na którą najlepiej założyć oponę w tym rozmiarze.

 

Ranking opon letnich 15 cali (195/65 R15)

Prezentujemy wyniki testu opon na sezon letni 2017 dla rozmiaru 195/65 R15 oraz jemu podobnych. Dzięki poniższemu zestawieniu odpowiesz sobie na pytanie jakie opony letnie kupić na 15 calową felgę.

Podane ceny są poglądowe (luty 2017). Sprawdź aktualną cenę oraz zobacz gdzie kupić najtaniej wybraną oponę. Pamiętaj żeby przed zakupem na stronie sklepu sprawdzić koszt dostawy, inne dodatkowe opłaty oraz formy płatności.

Model Cena poglądowa Cena aktualna
1 miejsce
Dunlop Sport Bluresponse
ok. 210 zł Sprawdź »
2 miejsce
Uniroyal RainExpert 3
ok. 165 zł Sprawdź »
3 miejsce
Hankook Ventus Prime 3 K125
ok. 175 zł Sprawdź »
4 miejsce
Dębica Presto HP
ok. 167 zł Sprawdź »
5 miejsce
Kumho Ecowing ES01 KH27
ok. 183 zł Sprawdź »
6 miejsce
Goodyear Efficientgrip Performance
ok. 210 zł Sprawdź »
7 miejsce
Michelin Energy Saver+
ok. 238 zł Sprawdź »
8 miejsce
Continental ContiPremiumContact 5
ok. 205 zł Sprawdź »
9 miejsce
Kleber Dynaxer HP3
ok. 172 zł Sprawdź »
10 miejsce
Kormoran Gamma B2
ok. 147 zł Sprawdź »

Chronologicznie pierwszymi były dwa testy hamowania opon letnich w rozmiarze 195/65 R15 z 2013 roku, za którymi stoi niemiecki magazyn Auto Bild. W jednym i drugim zwycięzcą okazał się model Dunlop Sport Blueresponse, który to samo miejsce zajął na naszej liście TOP 10.

Wśród badanych znalazł się również Hankook Kinergy eco K425 (7/54, 11/15 – godny polecenia), Michelin Energy Saver+ (8/54, 2/15 – wzorowy), Goodyear Efficientgrip Performance (3/54, 11/15 – godny polecenia), Continental ContiPremiumContact 5 (6/54, 12/15 – godny polecenia), Dębica Presto (22/54, -/15), Kleber Dynaxer HP3 (36/53, -/15) oraz Kormoran Gamma B2 (20/54, -/15).

Kolejnym był test ADAC z 2014 roku, w którym znalazło się aż 6 bieżników z naszej listy. Na podium bez zaskoczenia: z ocenami dobrymi Goodyear, Dunlop, Hankook. Nieco dalej Kumho Ecowing ES01 KH27 (9/17), Michelin (11/17) oraz Continental (13/17). Żaden z 17 testowanych modeli nie uzyskał oceny negatywnej.

W 2016 dziesięciu modelom letnich opon 195/65 R15 przyjrzał się natomiast niemiecki automobilklub ACE. Analiza dotyczyła trzech parametrów: jazdy na suchej i mokrej nawierzchni, a także szkodliwości dla środowiska. Wśród przebadanych znalazły się bieżniki Hankooka oraz Dębicy, odpowiednio na 2 oraz 4 miejscu.

 

2. Opony letnie 205/55 R16

Jednym z popularniejszych rozmiarów opon na lato jest 205/55 R16. Dowodem tego jest liczba testów, którym zostały poddane (aż 6 w latach 2014-2016). Czy ich wyniki pokrywają się z tym, co przedstawia poniższe zestawienie? W dużej mierze tak, chociaż należy pamiętać, że ostateczna decyzja o wyborze modelu bieżnika rzadko zapada wyłącznie po analizie rezultatów badań. Dla kierowców znaczenie ma również cena oraz to, do czego opony są im w ogóle potrzebne. Jeśli więc ich prowadzenie samochodu ogranicza się wyłącznie do krótkich przejazdów z pracy do domu, oczywiście, wybiorą oni tańsze opony o słabszych właściwościach.

 

Test opon letnich 16 cali (205/55 R16)

Czas na felgę 16 calową. Zobacz ranking opon letnich dla rozmiaru 205/55 R16. Wyniki testu powinny pomóc Ci w wyborze właściwych opon letnich do Twojego auta. Prezentowane zestawienie dotyczy również zbliżonych rozmiarów opon takich jak 205/60 R16 oraz podobnych (w tym 16 calowych zamienników).

Sprawdź aktualną cenę oraz zobacz gdzie kupić najtaniej wybraną oponę. Pamiętaj żeby przed zakupem na stronie sklepu sprawdzić koszt dostawy, inne dodatkowe opłaty oraz formy płatności.

Model Etykieta Najniższa cena
1 miejsce
Dunlop Sport Bluresponse
B A 68dB Sprawdź cenę »
2 miejsce
Goodyear Efficientgrip Performance
B A 68dB Sprawdź cenę »
3 miejsce
Michelin Primacy 3
C A 69dB Sprawdź cenę »
4 miejsce
Continental ContiPremiumContact 5
C A 71dB Sprawdź cenę »
5 miejsce
Michelin Energy Saver+
B A 70dB Sprawdź cenę »
6 miejsce
Nokian Line
C A 71dB 224 zł
7 miejsce
Hankook Ventus Prime 3 K125
C A 71dB Sprawdź cenę »
8 miejsce
Uniroyal RainSport 3
C A 71dB Sprawdź cenę »
9 miejsce
Dębica Presto HP
C B 67dB Sprawdź cenę »
10 miejsce
Falken Ziex ZE914
C B 70dB Sprawdź cenę »

 

W badaniu Testworld z 2014, mierzącym hamowanie na różnych nawierzchniach, opór toczenia, komfort jazdy oraz hałas, znalazły się 4 pierwsze modele z naszej listy TOP 10. Najwyższe, pierwsze miejsce zajął model Continentala, Michelin uplasował się na pozycji piątej, Dunlop – szóstej, a Goodyear – siódmej. W tym samym roku miało miejsce badanie Auto Motor Sport. Tutaj również zwycięzcą okazał się bieżnik ContiPremiumContact 5. Tuż za nim znalazł się RainSport 3 od Uniroyala, na czwartym Sport BluResponse i Michelin Energy Saver + na siódmym.

W 2015 za badanie opon letnich w tym rozmiarze wzięły się organizacje ADAC oraz ACE. W obu znowu czołowe pozycje zajęły opony Goodyeara, Continentala oraz Michelina. Nowością był model Nokian Line, który ADAC określił mianem „dobrych”, a ACE „polecanych”.

Rok później w teście Auto Bildu triumfował Hankook Ventus Prime 3 K125, wyprzedzając bieżniki Continentala, Goodyeara oraz Dunlopa, które również otrzymały najwyższą ocenę. Wśród „polecanych” znalazł się Primacy 3 od Michelina, a zestawienie z oceną wystarczającą zamknęły opony Nokiana. Niemiecki magazyn w oddzielnym badaniu wziął natomiast pod lupę drogę hamowania ogumienia letniego w tym rozmiarze.

Tutaj znów świetnie wypadły opony Hankooka: 2 miejsce i 34,6 metry na suchej oraz 27,9 metry na mokrej nawierzchni. Zaskoczeniem może być natomiast rezultat Uniroyal RainSport 3, które uplasowały się na 4 miejscu, wyprzedzając gumy wcześniej wymienianych marek. W pierwszej połowie listy znalazły się też, z niezłymi wynikami, modele Nokian Line (14/50) oraz Dębica Presto (16/50).

 

3. Opony letnie 225/45 R17

225/45 R17 to opony klasyfikowane jako szerokie, a więc, jak twierdzą niektórzy, najodpowiedniejsze do jazdy latem. Czy tak jest w rzeczywistości? W przypadku bieżnika ContiSportContact 5, który od lat osiąga znakomite rezultaty i plasuje się na najwyższych pozycjach w rankingach, nie ma to większego znaczenia. Mimo tego warto wspomnieć, że Continentale o wymiarach 225/45 R17 zajęły pierwsze miejsce w teście opon letnich z 2013 roku, a następnie w badaniu ACE z 2014, Auto Express z 2015, oraz Autoklub ČR, GTÜ i ADAC z 2016 roku. Innymi słowy, w każdym z sześciu, jakie były przeprowadzone w ciągu lat 2013-2016 dla tego rozmiaru. Jak wypadły pozostałe modele z poniższego zestawienia?

 

TOP 10 opon letnich 225/45 R17

Na koniec prezentujemy listę 10 rekomendowanych modeli opon letnich, które zwyciężyły w naszym teście opon dla rozmiaru 225/45 R17 oraz podobnych rozmiarach na felgę 17-calową. W śród laureatów mamy tegoroczną nowość czyli bieżnik Intensa UHP 2.

Model Etykieta Najniższa cena
1 miejsce
Continental ContiSportContact 5
E B 71dB Sprawdź »
2 miejsce
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
E A 68dB Sprawdź »
3 miejsce
Hankook Ventus V12 Evo 2 K120
C A 70dB Sprawdź »
4 miejsce
Dunlop Sport Maxx RT 2
C B 67dB Sprawdź »
5 miejsce
Pirelli P7 Cinturato Blue
B A 71dB Sprawdź »
6 miejsce
Sava Intensa UHP 2
C A 66dB Sprawdź »
7 miejsce
Nokian zLine
E A 72dB Sprawdź »
8 miejsce
Yokohama Advan Sport V105
F A 72dB Sprawdź »
9 miejsce
Uniroyal Rainsport 3
C A 71dB Sprawdź »
10 miejsce
Michelin Primacy 3
E A 71dB Sprawdź »

 

Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 został przebadany czterokrotnie i dwukrotnie znalazł się na drugim miejscu (ADAC 2013, GTÜ 2016). Opony Dunlop SP Sport MAXX RT nie przepuściły natomiast żadnej okazji, by wtoczyć się na podium: raz było to drugie miejsce (ACE 2014) i dwa razy trzecie (ADAC 2013, GTÜ 2016). Pirelli Cinturato P7 zostały w 2013 roku określone mianem „zadowalających” przez testerów z niemieckiego automobilklubu ADAC.

Szczególnie dobry rezultat (0.6, najlepszy wśród badanych modeli) osiągnęły natomiast w kategorii: żywotność (ścieralność). Sava Intensa UHP 2 również dostały tylko jedną okazję wykazania się. Na szczęście, to wystarczyło, by dać popis swoich możliwości. Razem z Nokian z zLine znalazły się wśród 11 modeli, które uzyskały wynik „zadowalający” oraz uplasowały się odpowiednio na 6 i 7 miejscu. Słoweńskie ogumienie, podobnie jak Pirelli, zdeklasowało rywali pod względem żywotności. O jedno oczko, a więc na szóste miejsce, podskoczyły tymczasem gumy Nokiana w teście GTÜ z 2016.

Co z oponami Yokohama Advan Sport V105, Uniroyal Rainsport 3, Michelin Pilot Sport 3, które zamykają listę dziesięciu najlepszych opon zdaniem kierowców? Dokładnie w tej samej kolejności uplasowały się w rankingu ADAC w 2016 roku, zdobywając kolejno 8, 9 i 10 miejsce oraz oceny „zadowalające”. O ile dwa pierwsze w pozostałych testach wypadały podobnie, dla Michelina był to najwyraźniej wypadek przy pracy. Rok wcześniej w badaniu Auto Express jego bieżnik zajął bowiem 3. pozycję, a w 2013 zakończył test ADAC z najwyższym stopniem oraz 4. miejscem.

 

Najlepsze modele (naszym zdaniem)

Z powyższych testów jasno wynika, że najlepszymi oponami na lato 2017 będą najczęściej występujące, na najwyższych miejscach modele z zaprezentowanych wyżej subiektywnych rankingów. Postanowiliśmy napisać kilka zdań na temat każdej z nich, by przybliżyć Wam trochę dany bieżnik.

  • Dunlop Sport Bluresponse
  • Continental ContiPremiumContact 5
  • Michelin Energy Saver+
  • Dunlop Sport Maxx RT 2
  • Uniroyal Rainsport 3

 

Dunlop Sport Bluresponse

dunlop-sport-bluresponse-100

Asymetryczny wzór bieżnika może nie jest czymś szczególnym wśród opon letnich, ale gdy przyjrzeć się bliżej temu, który posiadają opony Sport Bluresponse, nie można nie dostrzec jego wyjątkowości. Wzór uderza prostotą i minimalizmem, jednak kryje w sobie wielkie możliwości. Zacznijmy od rowków wzdłużnych i poprzecznych, które w dużej mierze odpowiadają za tak dobre rezultaty w kategorii przyczepności. Z kolei zamknięte rowki w barkach opony skutecznie redukują hałas, podnosząc komfort jazdy.

Odpowiednia mieszanka gumowa, której nadano aerodynamiczny kształt, pozwala natomiast zredukować ilość paliwa spalanego na kilometr. Sprawia to, że Dunlop Sport Bluresponse nie tylko są bardziej przyjazne dla środowiska, ale też wyraźnie redukują wydatki. Bardziej ekonomicznymi czyni je też specjalna bezszwowa opaska z nylonu. Eliminując odkształcenia, sprawia bowiem, że bieżnik ściera się wolniej i dużo bardziej równomiernie. Dla niektórych atutem może być również fakt, że opony Dunlopa produkowane są na terenie Polski.

 

Continental ContiPremiumContact 5

continental-contipremiumcontact-5

Bieżnik ContiPremiumContact 5 to chyba rekordzista pod względem zwycięskich testów ogumienia letniego. Trudno się dziwić, bo inżynierowie Continentala tym razem naprawdę postarali się, by ich dziełu nie dało się niczego zarzucić. Nawet cena, jak na opony z klasy premium, jest wprost niewiarygodnie niska. Ale po kolei. Za krótką drogę hamowania odpowiadają przede wszystkim krawędzie 3D oraz zoptymalizowana mieszanka surowcowa.

Udało się także bezstratnie połączyć niektóre technologie z modeli ContiSportContact 5 oraz ContiEcoContact 5, dzięki którym bieżnik pozwala zarówno na sportowe doznania, jak i jazdę z poszanowaniem dla środowiska. Opony są dodatkowo wyposażone w system SSR, będący opracowaną przez Continental wersją technologii Run Flat. Dzięki niej możliwe jest prowadzenie samochodu nawet w przypadku przebicia opony.

 

Michelin Energy Saver+

michelin-energy-saver-plus-100

Tę oponę wybraliśmy z myślą przede wszystkim o kierowcach, którzy poruszają się po miejskiej dżungli. Rozgrzany asfalt i letnia pogoda to klimat, w którym ten bieżnik czuje się jak ryba w wodzie. Wszystko dzięki technologii Eco N Grip, czyli wzmocnionych wiązaniach molekularnych, które redukują temperaturę opony. Działanie wspierane jest przez połączenie odpowiedniej elastyczności z dużą powierzchnią styku.

Dodatkowym efektem jest lepsze trzymanie się nawierzchni bez względu na dynamikę jazdy. Jak wskazuje nazwa bieżnika – Energy Saver+ nacisk położono też na większą efektywność paliwową. Testy, opinie oraz etykiety unijne pokazują natomiast wyraźnie, że zadanie to powiodło się w przypadku każdego rozmiaru (a jest ich ponad 30). Wszystko to zasługa warstwy polimerów pod bieżnikiem, która zmniejsza opór toczenia.

 

Dunlop Sport Maxx RT 2

dunlop-sport-maxx-rt-2-100

Jeszcze jedna sportowa opona Dunlopa? Dlaczego nie, skoro Sport Maxx RT 2 korzysta z zupełnie innych rozwiązań, niż Sport Bluresponse. I nie są to różnice czysto kosmetyczne, bo ostatecznie każda z opon nadaje się do różnego typu jazdy. O ile poprzednia najlepiej radzi sobie w mieście, wzmocniona guma Sport Maxx RT 2 da sobie radę nawet w trudniejszych warunkach. Gwarancją jej wzmocnionej wytrzymałości jest z jednej strony nowoczesna mieszanka z dodatkiem żywicy, z drugiej: ochraniacz felgi (MFS), który jest nisko umiejscowiony i idzie po całym obwodzie.

Przy takiej jeździe ważna jest również stabilność i duża precyzja kierowania. W tym przypadku ich odpowiedni poziom zapewnia spłaszczony profil bieżnika. Tak krótka droga hamowania jest z kolei możliwa dzięki klockom wspomagającym. Z nimi zatrzymanie auta nie jest problemem nawet przy dużych prędkościach.

 

Uniroyal Rainsport 3

uniroyal-rainsport-3

Wybór piątej opony nie był prosty, bo poważną konkurencję stanowiły modele Yokohamy i Dębicy. Dlaczego zdecydowaliśmy się na Uniroyal Rainsport 3? Powody były czysto subiektywne: belgijskie opony zapewniały lepszą trakcję na mokrej nawierzchni i wyższy komfort jazdy. Pierwsze było z całą pewnością zasługą technologii Shark Skin Technology, czyli rozwiązania inspirowanego budową skóry rekina.

Wysoki komfort dotyczy natomiast zarówno fenomenalnego tłumienia nierówności bez względu na rodzaj nawierzchni, jak i niedużego hałasu zewnętrznego. Bieżnik Rainsport 3 wybraliśmy z jeszcze jednego powodu: ceny. Na tle pozostałych modeli, ten prezentuje się bowiem znakomicie, mimo że dostarcza nie gorszych wrażeń niż niejedna opona z najwyższej półki cenowej.

 

Podsumowanie

Jaki zatem rozmiar opon wybrać na lato? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, zwłaszcza że ostatecznie najważniejszym czynnikiem jest odpowiedni wzór bieżnika. Z wyników testu opon letnich ADAC można jednak wyciągnąć następujące wnioski:

  • im opony szersze, tym krótsza droga hamowania (na suchej i mokrej nawierzchni) oraz większa przyczepność na zakrętach,
  • im opony węższe, tym szybsze odprowadzanie wody, skuteczniejsza ochrona przed aquaplaningiem, większa efektywność paliwowa, a także wyższy komfort akustyczny i jazdy w ogóle.
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.
2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *