Test opon zimowych 2016/2017 w rozmiarze 185/65 R15

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 17, Średnia: 4,85 na 5)
Loading...

Test opon zimowych 185/65 R15

Za nami najnowsze wyniki testu opon zimowych ADAC na sezon 2016/2017 w rozmiarze 185/65 R15. Automobilklub wziął pod lupę 15 modeli opon zimowych wszystkich klas jakościowych. Zwycięzcą testu została opona Goodyear UltraGrip 9. Na podium znalazły się również Michelin Alpin A4 oraz Nokian WR D4.

Odpowiemy sobie dzisiaj na pytanie, czym kierować się przy wyborze opon samochodowych? Jedni korzystają z rad znajomych kierowców, drudzy lubią sami przetestować nowe produkty, a jeszcze inni śledzą wyniki testów opon. Oczywiście nie ma to jak zamontować gumy we własnym samochodzie i osobiście wypróbować ich możliwości, jednak mało kto może sobie na to pozwolić.

Na szczęście niektóre organizacje dbające o dobro konsumentów, czasopisma motoryzacyjne i stowarzyszenia kierowców (takie jak ADAC) robią to za nas. W 2016 największy w Niemczech i drugi na świecie automobilklub wziął pod lupę piętnaście modeli opon zimowych w rozmiarze 185/65 R15. Które modele wypadły w teście najlepiej, a które najsłabiej?

 

Kryteria wagowe

W zależności od przeznaczenia opon, ADAC ustala kryteria wagowe wobec każdego z mierzonych parametrów, by w ten sposób dokonać standaryzowanej oceny każdego modelu. Jako że testerzy mieli tu do czynienia z oponami zimowymi, największą wagę, bo aż 30%, przyznali  wynikom jazdy po mokrej jezdni. Dlaczego? Ponieważ to ten parametr mówi nam najwięcej o zachowaniu opon na drogach pokrytych błotem pośniegowym. Jest on składową poszczególnych wyników, uzyskanych w kategoriach: hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (lub: łatwość prowadzenia pojazdu), jazdę po okręgu oraz prowadzenie boczne.

Nieco mniejszą wagę – 20% – testerzy z ADAC przypisali właściwościom na śniegu, analizowanych m.in. w testach ruszania z miejsca czy hamowania. Dopiero na trzecim miejscu z wagą 15% znalazły się wyniki za zachowanie suchej nawierzchni (a więc: reakcje układu kierowniczego, stabilność jazdy, hamowanie na asfaltowej nawierzchni). Wynik osiągów na lodzie (prowadzenie boczne, hamowanie, zużycie paliwa i zużycie bieżnika) stanowiły 10% ogólnej oceny (po tyle samo przyznano kategoriom: zużycie opony oraz zużycie paliwa), a najmniej – 5% – poziom hałasu (mierzony w kabinie i na zewnątrz samochodu).

 

Test opon zimowych 185/65 R15 (wyniki)

Miejsce Model opony Ocena
1 Goodyear UltraGrip 9 Zwycięzca
2 Michelin Alpin A4 Bardzo dobra
3 Nokian WR D4 Bardzo dobra
4 Vredestein Snowtrac 5 Bardzo dobra
5 Esa-Tecar Super Grip 9 Dobra
6 Hankook Winter i*cept RS 2 W452 Dobra
7 Bridgestone Blizzak LM001 Dobra
8 Pirelli Cinturato Winter Polecana
9 Dunlop SP Winter Response 2 Polecana
10 Nexen Winguard Snow’G WH2 Polecana
11 Uniroyal MS plus 77 Polecana
12 Barum Polaris 3 Polecana
13 Viking Snow Tech II Zadowalająca
14 Firestone Winterhawk 3 Zadowalająca
15 Kleber Krisalp HP2 Zadowalająca

 

Test ADAC

Logo ADAC

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to jeden z największych automobilklubów na świecie (po tym względem wyprzedza go amerykański AAA). Założona w 1903 organizacja zajmuje się m.in. promocją motoryzacji, monitorowaniem rynku motoryzacyjnego i ochroną jego klientów, a także edukacją w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ekologii. Poza oponami, niemiecki automobilklub testuje też nowe samochody i motocykle, choć w swojej historii badał również bezpieczeństwo tuneli czy zanieczyszczenie kąpielisk nad morzem Bałtyckim.

 

Opony 185/65 R15

Rozmiar opony umieszczany jest na jej boku w postaci ciągu cyfr oraz liter. Co znaczą i jak je czytać? Dla przykładu oznaczenie 185/65 R15 mówi nam aż o czterech parametrach. Pierwsza, trzycyfrowa liczba to wartość wyrażona w milimetrach, która odnosi się do szerokości opony (teoretycznie najmniejsza wynosi 5 mm, a każda kolejna musi być szersza o 10 mm, czyli centymetr).

Dwucyfrowa liczba (tutaj 65) po drugiej stronie ukośnika mówi nam o profilu opony. Profil natomiast to nic innego jak procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (w zaokrągleniu do najbliższej wielokrotności 5 mm). A zatem, mimo że żadna z liczb w zapisie nie odnosi się bezpośrednio do wysokości, znając dwie pierwsze, możemy je z łatwością obliczyć. Wystarczy podstawić wartości do wzoru:

Wysokość = Szerokość * (Profil / 100)

Parametr zawarty na samym końcu oznaczenia wyrażany jest w calach. Jest to średnica felgi, na jaką zakłada się oponę, czyli wewnętrzna średnica opony. I wreszcie tajemnicza literka „R”, która znajduje się pomiędzy profilem a średnicą. Informuje nas ona, że mamy do czynienia z oponą radialną, czyli taką, w której osnowa jest ułożona promieniście (jedna obok drugiej), a nie krzyżowo jak w oponach diagonalnych. Dziś z symbolem „R” znajdziemy się ponad 99% wszystkich opon samochodowych.

 

Do jakich aut pasuje rozmiar 185/65 R15?

  • Alfa Romeo 147
  • Alfa Romeo MiTo
  • Citroen C3
  • Citroen Nemo
  • Citroen Xsara Picasso
  • Dacia Dokker
  • Dacia Lodgy
  • Dacia Logan
  • Dacia Sandero
  • Fiat Doblo
  • Fiat Grande Punto
  • Fiat Linea
  • Fiat Multipla
  • Fiat Punto
  • Hyundai i30
  • Kia Ceed
  • Kia Rio
  • Mercedes-Benz A
  • Nissan Note
  • Opel Astra GTC

 

Jakie opony zimowe 185/65 R15 wybrać?

Niezależnie od wyboru każda opona zimowa, będzie lepsza niż najlepsza letnia (to oczywiste). Można więc, przy mniejszym zasobie portfela, pokusić się o ogumienie używane. Nie jest to, przynajmniej w mojej opinii, najlepsze rozwiązanie. Nigdy nie wiadomo jak ktoś użytkował auto czy dbał o właściwe ciśnienie oraz sprawdzał zbieżność opon. Nierównomiernie zdarte zużyte opony, mogą spowodować więcej strat, niż korzyści.

Jakie będą zatem najlepsze opony zimowe klasy średniej w rozmiarze 185/65 R15? Według mnie, bardzo dobrym wyborem będą: Nexen Winguard Snow’G WH2, Barum Polaris (obecnie mój wybór) oraz Uniroyal MS plus 77. Opony te mają dobry wskaźnik ceny do jakości, a do tego nieźle poszło im w teście opon zimowych ADAC 185/65 R15 w 2016 roku.

Jeżeli natomiast chodzi o klasę premium to mój wybór praktycznie pokrywa się z tabelą prezentującą wyniki testu ADAC-a dla rozmiaru 185/65 R15 na sezon zimowy 2016/2017. Poniżej kilka zdań na temat modeli, należałoby bardziej się przyjrzeć w kontekście wyboru opon zimowych.

 

Goodyear UltraGrip 9Goodyear UltraGrip 9

Zimówki Goodyear UltraGrip 9 to kolejny świetny produkt z niezwykle popularnej serii. Dzięki zastosowaniu technologii 3D-BIS  producent bardziej poprawił zachowanie opon na śniegu, zaś udoskonalone rozmieszczenie rowków pozwala jeszcze lepiej radzić sobie z nadmiarem wody. W Goodyear UltraGrip 9 wydłużony został także okres możliwej eksploatacji, dzięki nowej, plastycznej mieszance gumowej i bardziej równomiernemu ścieraniu.

 

Nokian WR D4Nokian WR D4

Opony zimowe Nokian WR D4 w każdym teście zimówek plasują się w ścisłej czołówce. Powód jest oczywisty: zoptymalizowany wzór bieżnika z precyzyjnymi nacięciami na blokach i agresywnym żebrem centralnym, a przy tym jeszcze większa odporność na ścieranie oraz mniejsze zużycie paliwa. WR D4 to po prostu kolejny udany produkt Nokian, skandynawskiego producenta specjalizującego się w ogumieniu przeznaczonym do jazdy w trudnych, zimowych warunkach.

 

Michelin Alpin A4 Michelin Alpin A4

Zimowych opon Michelin z bieżnikiem Alpin A4 nie trzeba przedstawiać tym kierowcom, którzy na bieżąco śledzą wyniki testów jakościowych zimówek – produkt Michelina za każdym razem zajmuje w nich najwyższe pozycje. Doskonałe osiągi na suchych, mokrych i ośnieżonych nawierzchniach uzyskano dzięki innowacyjnej technologii Full Active Tread oraz jeszcze lepiej dobranej mieszance surowców. Nie tylko znana marka, ale też setki pozytywnych ocen i rekomendacje wulkanizatorów są gwarancją ich najwyższej jakości.

 

Barum Polaris 3 Barum Polaris 3

Dobre i tanie – tak w skrócie można podsumować opony zimowe Barum Polaris 3, bo chociaż należą do ogumienia klasy ekonomicznej, osiągają dobre pozycje w rankingach i są polecane przez posiadaczy aut z całego świata. Nasi kierowcy szczególnie docenili technologię „śnieżnych łapaczy”, które utrudniają masom śnieżnym dostanie się do bieżnika, co przekłada się tak na lepsze osiągi, jak i większe bezpieczeństwo pasażerów.

 

 

Podsumowanie

185/65 R15 jest jednym z popularniejszych rozmiarów wśród opon zimowych. Przyczyna ich dużego uznania jest prosta: są to opony wąskie, a przy tym stosunkowo wysokoprofilowe, dzięki czemu zachowują się posłusznie na śniegu i z łatwością wydostają się z zasp. Po drugie, koła wyposażone w 15-calowe felgi montowane są w bardzo wielu autach osobowych z niższych segmentów.

Z racji ich dużej popularności cieszące się największym uznaniem kierowców magazyny, organizacje i automobilkluby testują każdego roku nowe modele ogumienia, które są produkowane w tym rozmiarze. W teście ADAC z 2016 roku aż około ¾ spośród analizowanych modeli uzyskało ocenę zadowalającą, natomiast po dwa otrzymały notę dobrą oraz niedostateczną.

 


7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *