Test opon zimowych w rozmiarze 195/60 R15

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 4, Średnia: 4,50 na 5)
Loading...

test-opon-zimowych-195-60-r15-lead

Testy opon zimowych to jedne z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców publikacji każdej jesieni. Między innymi to właśnie dzięki nim wiemy na jaki model się zdecydować, aby podróżować bezpiecznie, komfortowo, a w niektórych przypadkach także oszczędnie. Tym razem zapraszam do lektury opracowanego przez siebie rankingu opon w rozmiarze 195/60 R15.

Zdecydowałem się właśnie na taki rozmiar, ponieważ żadna profesjonalna organizacja dawno nie opublikowała w nim żadnego testu (mam tu na myśli automobilkluby typu ADAC i największe światowe czasopisma motoryzacyjne).

Ranking zbudowałem w oparciu o opinie kierowców, analizę wyników wcześniejszych testów z poprzednich lat, popularność danej opony, cenę zakupu, oceny parametrów na etykiecie unijnej, długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning i tym podobne parametry. Po tym krótkim wstępie przejdźmy do dalszej części artykułu.

 

Jak odczytywać rozmiar opon 195/60 R15?

Opony w rozmiarze 195/60 R15 nie są może najbardziej popularne na rynku (z tego powodu rzadko ukazują się testy w ich rozmiarze), ale mimo wszystko jeździ na nich stosunkowo duża liczba aut (listę najbardziej popularnych modeli zamieściłem pod koniec artykułu).

Przy okazji warto przypomnieć jak powinno się odczytywać rozmiar opony. Omawiana 195/60 R15 to najbardziej popularna forma zapisu, ale warto wiedzieć, że istnieją też inne (stosowane np. w maszynach przemysłowych). W „naszym” rozmiarze 195 to szerokość opony mierzona w milimetrach.

Liczba 60 oznacza wysokość profilu opony – jest to procent z szerokości, a więc w tym przypadku 60% ze 195. Litera „R” oznacza, że opona posiada konstrukcję radialną (na rynku są też opony diagonalne). Liczba 15 to z kolei wielkość felgi podawana w calach – oponę montuje się na feldze 15-calowej.

 

Ranking opon zimowych 195/60 R15

Miejsce / Model opony Etykieta Cena Ocena
1 miejsce
Dunlop SP Winter Response 2 88T
C B 68 278 7.43
2 miejsce
Nokian WR D4 92H
B B 69 306 7.26
3 miejsce
Goodyear UltraGrip 9 88T
C C 68 278 7.13
4 miejsce
Nokian WR D3 88T
C B 72 245 6.90
5 miejsce
Pirelli Cinturato Winter 88T
E B 66 267 6.78
6 miejsce
Kleber Krisalp HP3 88T
E B 69 221 6.32
7 miejsce
BFGoodrich G-Force Winter 2 88T
E B 69 258 6.25
8 miejsce
Pirelli SnowControl 3 88T
E B 72 299 6.21
9 miejsce
Hankook Winter i*cept RS W442 88T
C C 72 216 6.20
10 miejsce
Continental WinterContact TS 860 88T
E B 72 292 6.17
11 miejsce
Sava Eskimo S3+ 88T
C C 69 208 6.15
12 miejsce
Dębica Frigo 2 88T
E C 69 188 6.04
13 miejsce
Firestone Winterhawk 3 88T
E C 71 200 6.01
14 miejsce
Yokohama BluEarth Winter V905 88T
E C 72 231 5.81
15 miejsce
Uniroyal MS Plus 77 88T
F C 71 215 5.76
16 miejsce
Michelin Alpin A4 88T
E C 70 306 5.62
17 miejsce
Fulda Kristall Montero 3 88T
C E 67 203 5.62
18 miejsce
Hankook Winter i*cept RS 2 W452 88T
E C 72 221 5.56
19 miejsce
Barum Polaris 3 88T
F C 71 201 5.54
20 miejsce
Nexen Winguard Sport 88H
E C 73 186 5.40
21 miejsce
Matador MP92 Sibir Snow 88T
F C 71 187 5.38
22 miejsce
Falken HS449 Eurowinter 88T
F C 72 228 5.27
23 miejsce
Dayton DW510 Evo 88T
F C 72 199 5.25
24 miejsce
Kormoran Snowpro 88T
F E 69 174 5.04
25 miejsce
Vredestein Snowtrac 5 88T
E E 69 251 4.58

 

Wyniki testu opon zimowych 195/60 R15

Pierwsze miejsce w rankingu zajął Dunlop SP Winter Response 2. Bez wątpienia jest to jedna z najlepszych opon zimowych na rynku o czym świadczą bardzo liczne wyróżnienia w testach i bardzo wysokie klasy na etykietach. Modele z kolejnych miejsc również można śmiało zaliczyć do górnej półki zimówek. Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Nokian WR D3 czy Pirelli Cinturato Winter ustępują zwycięzcy w niewielkim stopniu.

Pod względem relacji ceny do jakości zdecydowanym faworytem jest model klasy średniej z 6. miejsca, czyli Kleber Krisalp HP3 – jest niewiele gorszy w kwestii osiągów od zwycięzców, ale za to sporo tańszy i z pewnością będzie dobrym wyborem dla osób o umiarkowanym stylu jazdy czy posiadaczy słabszych aut. Kierowcom poszukującym większych oszczędności powinna z kolei przypaść do gustu budżetowa Sava Eskimo S3+ z 11. miejsca.

Dużym zaskoczeniem na minus jest słaba pozycja opon Vredestein Snowtrac 5. Są one w końcu zaliczane do klasy premium i cieszą się dużą popularnością, ale na słabszej ocenie w tym przypadku zaważyła etykieta. W rozmiarze 195/60 R15 model otrzymał klasy „E” zarówno pod względem spalania paliwa i hamowania na mokrej nawierzchni, co jest wynikiem poniżej oczekiwań.

 

Najlepsze opony zimowe 195/60 R15

Spośród opon ujętych w zestawieniu chciałbym bliżej omówić 5 modeli szczególnie wartych uwagi (kolejność przypadkowa).

 

Dunlop SP Winter Response 2

Opony marki Dunlop nie bez powodu kojarzone są ze sportami motorowymi. Doświadczenia zebrane w wyścigach producent stara się w jak największym stopniu przenosić do opon cywilnych i można śmiało powiedzieć, że mu się to udaje. Tutaj mamy do czynienia z oponą zimową, która w testowanym rozmiarze 195/60 R15 otrzymała na etykiecie klasę „C” pod względem oporów toczenia i „B” w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni.

Dochodzą do tego wielokrotne wyróżnienia w testach ADAC i innych sprawdzianach organizowanych między innymi przez „Auto Zeitung” czy „Auto Bild”. Co oferuje Dunlop SP Winter Response 2 w zakresie technologii? Lamele w części barkowej są ustawione po kątem 45 stopni, co poprawia trakcję podczas wchodzenia w zaśnieżone zakręty. Odwrócone bloki bieżnika w centralnej części opony ułatwiają ruszanie i skracają drogę hamowania, a odporna na odkształcenia konstrukcja wpływa na zmniejszenie oporów toczenia.

 

Goodyear UltraGrip 9

goodyear-ultra-grip-9-620-200

Jedna z najbardziej popularnych i najlepszych opon zimowych klasy premium. Nie sposób zliczyć w ilu testach wygrał lub został wyróżniony ten model (i jego poprzednicy oznaczeni niższymi numerami). Goodyear UltraGrip 9 doskonale pokazuje postęp technologiczny, jaki dokonuje się na rynku opon. W testowanym przeze mnie rozmiarze 195/60 R15 może pochwalić się klasami „C” pod względem zachowania na mokrej nawierzchni i oporów toczenia oraz niezwykle cichą pracą (68 dB). To idealny wybór na przykład do samochodów rodzinnych, ponieważ amerykańskiemu producentowi udało się tu połączyć bezpieczeństwo z komfortem i oszczędnością paliwa.

Na oponach Goodyear UltraGrip 9 bez problemu przejedziemy zaśnieżone zakręty, wygodnie pokonamy dłuższą trasę, a w skali roku zaoszczędzimy sporo paliwa. Warto wspomnieć, że dla uzyskania maksymalnych osiągów model UG9 jest produkowany w dwóch wersjach bieżnika (obie są kierunkowe, ale mają inny układ rowków). W rozmiarze 195/60 R15 dostępna jest wersja z rowkiem obwodowym w centralnej części opony.

 

Continental WinterContact TS 860

continental-wintercontact-ts860-620-200

Ta solidna niemiecka konstrukcja w powyższym zestawieniu zajęła nieco dalszą pozycję, ale to w dalszym ciągu produkt z najwyższej półki. Jeśli oczekujemy perfekcyjnej jakości wykonania i bardzo wysokich osiągów, to będzie on doskonałym wyborem do każdego auta. Ten flagowy model zimowy koncernu Continental wygrał między innymi testy „Auto Bild”, „Auto Zeitung” i „Auto Express” z 2016 roku. W ramach systemu etykiet doskonale wypada pod kątem przyczepności na mokrej nawierzchni (wysoka klasa „B”).

Nieco gorzej jest w kwestii oporów toczenia – tutaj mamy tylko klasę „E”. Hałas zewnętrzny to w tym przypadku 72 dB, co również jest dość przeciętnym wynikiem. W modelu TS860 zdecydowanie postawiono na bezpieczeństwo – jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie bieżników w połączeniu z autorską mieszanką gumową Continental (za jej skład odpowiadają doświadczeni biotechnolodzy) umożliwia pokonanie nawet większych zasp i mocno oblodzonych podjazdów.

 

Sava Eskimo S3+

Model klasy ekonomicznej w ofercie marki należącej do koncernu Goodyear to dobrej jakości propozycja dla oszczędnych kierowców. Jak już wspomniałem, produkt zajął w zestawieniu 11. miejsce wyprzedzając produkty teoretycznie wyżej pozycjonowanych (i relatywnie droższych) marek. Nie ulega wątpliwości, że Sava Eskimo S3+ to bardzo udane opony, które w rozmiarze 195/60 R15 mogą pochwalić się klasami „C” pod kątem oporów toczenia i hamowania na mokrej nawierzchni oraz całkiem cichą pracą.

W testach model najbardziej jest ceniony za dobre zachowanie na śniegu, co potwierdzają zresztą jego użytkownicy. Jest to zasługa przemyślanej konstrukcji, która łączy kierunkową rzeźbę bieżnika, gęstą sieć lameli i krzemionkową mieszankę gumową. Dodatkowym atutem opon Sava Eskimo S3+ (poza niską ceną) jest wysoka odporność na zużycie. Oszczędność na tych oponach jest więc podwójna – podczas zakupu i w czasie użytkowania, gdy później pojawia się konieczność wymiany opon na nowe.

 

Hankook Winter i*cept RS2 W452

hankook-winter-icept-rs2-w452-lead

Do grona opon polecanych w tym teście postanowiłem także zaliczyć produkt południowokoreańskiego Hankooka z 18. miejsca. Model jest nieco słabszy pod względem osiągów od najlepszych modeli w teście, ale klasy „C” na etykiecie z pewnością nie są słabe (zarówno pod kątem oporów toczenia, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni). Jedynym minusem może być nieco głośniejsza praca tej opony w porównaniu do konkurencji. Za zakupem, poza dobrymi parametrami na etykietach, przemawia tutaj fakt aspiracji marki Hankook do klasy premium i bardzo atrakcyjna cena w porównaniu z innymi modelami z najwyższej półki.

W zamian otrzymujemy dopracowany i nowoczesny produkt o kierunkowej rzeźbie bieżnika, który umożliwi bezpieczną i oszczędną jazdę w najtrudniejszych warunkach. Opony Hankook w ostatnich latach stały się bardzo popularne w Polsce ze względu na fakt, iż kierowcy coraz bardziej zwracają uwagę na jakość opon, ale z drugiej strony w dalszym ciągu chcą kupować jak najtaniej. Ten produkt stanowi idealną odpowiedź na ich oczekiwania.

 

Do jakich aut pasują opony 195/60 R15?

Wspomniałem już, że rozmiar 195/60 R15 nie jest jednym z najbardziej popularnych. Warto jednak wiedzieć, że z takich opon korzystają między innymi:

  • Opel Astra (jeden z najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju),
  • Toyota Avensis,
  • Toyota Corolla,
  • Fiat Grande Punto,
  • Honda Accord,
  • Mazda 626,
  • Volvo V70.

Oczywiście nie każdy Opel Astra czy inne z wymienionych aut jeżdżą na takich oponach (wszystko zależy od generacji, pojemności silnika, wersji wyposażenia itd.), ale nie zmienia to faktu, że jest to właśnie homologowany rozmiar do takich samochodów.

 

Podsumowanie

Wyżej wymienione modele aut pokazują, że opony zimowe w rozmiarze 195/60 R15 toczą się po naszych drogach całkiem często. Ich kierowcy decydują się na zakup modeli pozycjonowanych w różnych klasach – od premium po budżetową.

Co ma na to wpływ? Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę moc samochodu, miejsce użytkowania, pokonywane przebiegi roczne i styl jazdy. Im mocniejsze auto, więcej jazdy w trasie i bardziej dynamiczny styl jazdy, tym bardziej należy kierować się w stronę opon premium, a konkretny model wybrać właśnie w oparciu o wyniki testu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *