Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 5, Średnia: 4,80 na 5)
Loading...

test-opon-zimowych-195-65-r15-620-200

Wybór opon nie powinien być nigdy pochopny. Szczególnie wybór opon na zimę, ponieważ to wtedy warunki na drogach potrafią zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych kierowców. Zanim więc wybierzesz się do wulkanizatora, by dokonać sezonowej wymiany ogumienia, dokładnie zapoznaj się z dostępną ofertą opon zimowych. Pewnie myślisz sobie: łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Rzeczywiście, ciężko dotrzeć dziś do informacji o każdym z dziesiątek modeli, jakie pojawiają się w sklepach każdego roku.

Na szczęście ktoś pomyślał o tym i część pracy wykonał za Ciebie. Tym razem podziękowania należą się niemieckiemu automobilklubowi Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, znanego jako ADAC. Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15, który przeprowadził zespół tych zapalonych miłośników samochodów,  na pewno pomoże dokonać wyboru. Ja też postaram się dołożyć do tego cegiełkę, podsumowując badanie ADAC i dzieląc się z Tobą wiedzą oraz doświadczeniem.

Czy to wystarczy? To na pewno dobry początek. Jeśli jednak po lekturze tego tekstu dalej będziesz mieć wątpliwości, zawsze możesz zasięgnąć czyjejś porady. Sąsiad na pewno słyszał to i owo na temat rozmiaru 195/65/15, chociaż opinia wulkanizatora może być nieco wiarygodniejsza. Zachęcam też, byś podzielił się swoimi wątpliwościami w komentarzu pod artykułem. Chętnie odpowiem na każde pytanie!

 

Opony 195/65 R15

Opony o wymiarach 195/65 R15 to jedne z częściej montowanych w samochodach kompaktowych. Powód? Jest to po prostu jeden z bardziej uśrednionych rozmiarów ogumienia. Oznacza to też, że doskonale sprawdza się w przypadku typowej, miejskiej jazdy. Chociaż, jak zaraz zobaczysz, niektóre modele dostępne w tym rozmiarze potrafią więcej od zapewnienia ci standardowych wrażeń. Przeciwnie, najlepsze z nich pozwolą doznać prawdziwych, sportowych wrażeń, a przy tym będą filarami bezpieczeństwa i komfortu w aucie.

Co jednak właściwie znaczy ten zapis? 195 (milimetrów) to szerokość między ścianami bocznymi. 65 mówi, że wysokość bocznych ścianek to 65% szerokości, czyli 126,75 mm. Litera „R” to dziś zwykła formalność. Oznacza ona, że masz do czynienia z oponą radialną, ale obecnie 99/100 wszystkich opon posiada właśnie taką konstrukcję. Wreszcie 15 – to średnica felgi, na którą ta opona będzie pasować najlepiej. Zdarza się, że niektóre gumy da się jednak naciągnąć do jednego rozmiaru w górę.

Najpopularniejsze modele aut, do których możesz zamontować opony w rozmiarze 195/65/15 to Kia Cee’d, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane i Volkswagen Passat. Kompletną listę samochodów przystosowanych do tego rozmiaru publikujemy na samym końcu.

 

Wyniki testu opon zimowych 195/65 R15 ADAC

Miejsce Model opony Ocena
1 Continental WinterContact TS 850 Zwycięzca
2 Bridgestone Blizzak LM001 Bardzo dobra
3 Dunlop SP Winter Sport 4D Bardzo dobra
4 Semperit Speed-Grip 2 Bardzo dobra
5 Uniroyal MS plus 77 Dobra
6 Yokohama W.drive V905 Dobra
7 Michelin Alpin 5 Dobra
8 Hankook Winter i*cept RS W442 Polecana
9 Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 Polecana
10 Kumho WinterCraft WP51 Polecana
11 Kleber Krisalp HP2 Polecana
12 Matador MP92 Sibir Snow Zadowalająca
13 Infinity Winter Hero INF 049 Zadowalająca
14 Achilles Winter 101 Zadowalająca

 

Podsumowanie testu

Kryterium ostatecznej oceny opon zimowych, które przebadało ADAC, były ich wyniki w ośmiu różnych kategoriach. Organizacja przyznała każdej z nich inną wagę. I tak: punkty za zachowanie na suchej nawierzchni byłe mnożone przez 15%, na mokrej – 30%, śniegu – 15%, lodzie – 10%. Nieco mniejszą wagę nadano poziomowi hałasu – 5%, a także zużyciu paliwa i zużycie bieżnika – po 10%. W każdej kategorii testowana opona zimowa mogła otrzymać ocenę z przedziału 1.5 (bardzo dobra) – 5.5 (niedostateczna).

Najwyższa ocena nie została nadana żadnemu z bieżników. Cztery pierwsze zostały określone jako dobre, kolejnych sześć – zadowalające, zaś oponom Matador MP92 Sibir Snow udało się wyjść z „wystarczającym” rezultatem. Niestety, Infinity Winter Hero INF 049 oraz Achilles Winter 101 to zdaniem ADAC opony niedostateczne. Czy to zasłużony werdykt?

Najbliżej uzyskania opinii “bardzo dobrej” był bieżnik Continental WinterContact TS 850, któremu udało się otrzymać ocenę z przedziału 1.5-2.5 w niemal każdej kategorii. Wyjątkiem był jedynie poziom hałasu, który zdaniem testerów był jedynie „zadowalający”. Należy to jednak uznać za cenę dobrych wyników w pozostałych kategoriach. Wspólnie z oponą Kleber Krisalp HP2 jest jednak jedyną, której udało się otrzymać najwyższą notę (1.5). Obie otrzymały ją za zużycie bieżnika, co znaczy, że są wyjątkowo wytrzymałe na ścieranie. Inżynierom Continentala udało się też bardzo silnie ograniczyć zużycie paliwa, czego najlepszym dowodem jest ocena 1.6.

W badaniu zachowania na różnych typach nawierzchni cztery „dobre” opony otrzymały zbliżone wyniki (od 2 do 2.5). Minimalna przewaga dała Continentalowi zwycięstwo na lodzie, śniegu i suchej nawierzchni, co musiało złożyć się na najlepszy wynik końcowy. Na mokrym asfalcie najlepiej w rankingu wypadł natomiast Bridgestone Blizzak LM001. Mimo najwyższej wagi tego badania, nie pozwoliło ono zatriumfować zimówkom największego producenta opon na świecie.

Opony z oceną „zadowalającą” wyraźnie gorzej radziły sobie ze śniegiem oraz wilgotną nawierzchnią. Jednak największym rozczarowaniem jest rezultat zimówek Infinity Winter Hero INF 049. Chociaż dały popis na śniegu i lodzie, gdzie uzyskały noty porównywalne bądź lepsze od czołowych bieżników, zawiodły na mokrym asfalcie. 5.5 to wynik, który po prostu nie może przytrafić się oponom tej klasy. Zwłaszcza, że jest to najwyżej ceniona kategoria spośród wszystkich siedmiu.

 

Najlepsze bieżniki 195/65 R15

Jako że ostateczny wynik opon marek Dunlop i Semperit był identyczny (2.4), na podium znalazły się opony aż czterech producentów. Chociaż wszystkie otrzymały oceną „dobrą”, opony Continentala znalazły się wyraźnie przed szeregiem. W czterech z siedmiu kategorii nie dały się wyprzedzić żadnej innej oponie. Mimo porównywalnych cen wszystkich pozycji to właśnie Continental WinterContact TS 850 są najbardziej oszczędnymi zimówkami. Odczujesz to jednak dopiero po jakimś czasie, płacąc mniejsze rachunki za paliwo i ciesząc się ich długą żywotnością. Różnice nie są jednak tak duże, by dyskwalifikować pozostałe pozycje. Bridgestone Blizzak LM001, Dunlop SP Winter Sport 4D i Semperit Speed-Grip 2 to opony tej samej, wysokiej klasy.

 

I. Continental WinterContact TS 850

Dość klasyczny, kierunkowy wzór tego bieżnika kryje w sobie wiele genialnych rozwiązań. Dobra przyczepność, której dowiódł test ADAC to zasługa dużej ilości bloków i lameli. W porównaniu do starszych generacji udało się też zwiększyć ich długość całkowitą, co pozwala na skuteczną walkę z nadmiarem wody. Stopka została dodatkowo wzmocniona, co wraz z zastosowaniem twardszego wypełniacza dało lepsze przenoszenie sił bocznych. Oszczędność paliwa i niska ścieralność to efekt zastosowania zoptymalizowanej mieszanki surowców.

 

II. Bridgestone Blizzak LM001

Bridgestone zastosował w swoim bieżniku szerokie rowki odpływowe zaprojektowane według technologii „horn lugs”. To dzięki nim bieżnik Blizzak LM001 był w stanie uzyskać najlepsze noty za jazdę po mokrym asfalcie. Zadowoleni kierowcy zwracają szczególną uwagę na dużą stabilność, nawet w przypadku bardzo trudnych, ostrych zakrętów. Dużym atutem jest również wysoka efektywność paliwowa. Wyniki wskazują, że jest z najpewniejszych opon w zestawieniu. Jej dobry rezultat nie był efektem kilku powodzeń, ale równych, wysokich wyników we wszystkich kategoriach.

 

III. Dunlop SP Winter Sport 4D

Trzecie miejsce opon Dunlop nie było zaskoczeniem. Innej rozmiary kilkakrotnie zdobywały pierwsze, drugie oraz trzecie miejsca w znaczących testach. Swoją nazwę zawdzięczają „4D sipe system”, innowacyjnemu systemowi lameli. W porównaniu do poprzedniego (3D) wzbogacony został o mikroblokadę poprawiającą rozłożenie nacisków. Ich duża popularność to też rezultat produkcji w szerokiej gamie rozmiarów (od 195/55R15 do 255/35R19).

 

IV. Semperit Speed-Grip 2

Ostateczny wynik wprawdzie wynosił tyle, ile wynik zimówek Dunlopa, jednak różni się w poszczególnych kategoriach. Wyższy rezultat na mokrym asfalcie to zasługa zoptymalizowanego systemu rowków z dwoma szerokimi kanałami obwodowymi. Ostre krawędzie klocków i bloków dały natomiast nieco lepszą przyczepność na śniegu, a proste lamele na lodzie. Wreszcie, wyższy komfort akustyczny (-0.2 w porównaniu do opon Dunlopa) to efekt specjalnych rowków, które skutecznie tłumią hałas.

 

Jakie opony w rozmiarze 195/65 R15 kupić?

Nie licząc opon Achillesa i Infinity, wszystkie pozostałe w mniejszym lub większym stopniu spełniać potrzeby kierowców. Mimo że zimówki Continentala znalazły się na szczycie listy, wszystkie cztery opony z oceną „dobrą” zasługują na polecenie. Różnice między nimi są, można powiedzieć, kosmetyczne, a ostateczny rezultat to przecież wynik składowy wyników w poszczególnych kategoriach. A do tych każdy może przywiązywać inną wagę. Jeśli jednak musiałbym dokonać tego wyboru, postawiłbym na WinterContact TS 850. Dlaczego? Zdecydowanie większa efektywność paliwowa i niższa ścieralność. Ostatecznie, gdy mam przed sobą modele podobnej klasy, te właściwości są dla mnie decydujące.


1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *