Test opon zimowych 205/60 R16 – TOP 10 najlepszych modeli 2017

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 4,00 na 5)
Loading...

Rynek oponiarski oferuje dziś tak wiele modeli ogumienia, że gdyby chciało się przetestować każdy z nich samodzielnie, nie starczyłoby na to życia. A wybór opon zimowych w sezonie 2016/2017 był szczególnie trudnym zadaniem. Wiem o tym bardzo dobrze, bo sam musiałem podjąć tę decyzję i nie należała ona do tych, które podejmuje się w kilka chwil.

Przeglądałem testy, porównywałem ich wyniki, a swoje spostrzeżenie konfrontowałem z doświadczeniem tych, którzy mieli okazję wypróbować dane modele. Co jednak mają zrobić kierowcy, którzy nie mogą posiłkować się rezultatami testów, bo takich zwyczajnie nie było?

Taki problem mają np. posiadacze aut, do których rekomendowanym rozmiarem opon jest 205/60 R16. By ułatwić im podjęcie rozsądnej decyzji, specjalnie dla nich omawiam ranking najlepszych opon zimowych w tym rozmiarze według użytkowników.

 

Opony 205/60 R16

Na początek krótkie przypomnienie z czytania rozmiarów. 205 na początku zapisu oznacza, że szerokość opony (pomiędzy bokami) wynosi 205 mm. Kolejna liczba, czyli 60, to procentowy stosunek wysokości do szerokości. Wysokość to zatem 60% z 205, czyli 123 mm.

Ostatnia liczba informuje o średnicy felgi, na którą najlepiej pasuje opona. W tym przypadku jest to 16 (cali). A co znaczy litera „R”? To symbol opon radialnych, tzn. takich, w których osnowę układa się promieniowo, a nie na przemian (pod kątem) jak w starych oponach diagonalnych.

 

TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 205/60 R16

  1. Nokian WR D4
  2. Goodyear UltraGrip 9
  3. Michelin Alpin 5
  4. Yokohama W.drive V905
  5. Nokian WR D3
  6. Dunlop Winter Sport 5
  7. Kleber Krisalp HP2
  8. Firestone Winterhawk 3
  9. Hankook Winter i*cept Evo 2 W320
  10. Kormoran Snowpro B2

 

Krótka prezentacja najlepszych modeli

Ze względu na to, że części z czytelników same nazwy bieżników opon niewiele mogą mówić, postanowiłem napisać kilka zdań na temat każdej pozycji z rankingu opon zimowych 205/60 R16, którego wyniki znajdziecie akapit wyżej. Opisywane opony znajdują się w takiej kolejności w jakiej umieszczone zostały na wspomnianej liście TOP 10 najlepszych zimówek na sezon 2017/2018.

 

Nokian WR D4

nokian-wr-d4
Nokian WR D4

To najnowsza generacja bieżnika WR, testowana w supertrudnych, skandynawskich warunkach. Już poprzednia wersja biła konkurencję na głowę, a fakt, że znajduje się w tym rankingu, dowodzi jej fantastycznych możliwości. Zmiany, jakich dokonali inżynierowie z Nokiana, są jednak ogromne. WR D4 to model dedykowany posiadaczom aut kompaktowych, miejskich i typu sedan.

Zoptymalizowany wzór klocków, które otrzymały dodatkowe połączenia oraz wcięcia, dał efekty w postaci dużo szybszego odprowadzania wody. Zmiana jest tak ogromna, że Nokian WR D4 są pierwszymi oponami zimowymi w historii, które otrzymały na etykiecie unijnej kategorię „A” za hamowanie na mokrej drodze.

Warto wspomnieć też o szerokim żebrze centralnym, które świetnie stabilizuje prowadzenie, oraz rewolucyjnej mieszance Nokian Twin Trac Silica z krzemionką i olejem rzepakowym. Opony w różnych rozmiarach znalazły się niejednokrotnie na najwyższych pozycjach w wynikach testów.

 

Goodyear UltraGrip 9

Goodyear UltraGrip 9
Goodyear UltraGrip 9

To kolejne opony, których obecność w tym rankingu nie może dziwić nikogo, kto ma jakiekolwiek pojęcie o oponiarskim światku. UltraGrip 9 to nie tylko następczynie świetnej, cenionej na całym świecie i zajmującej czołowe pozycje w testach* serii. Tym razem Goodyear przeszedł samego siebie, bo dzięki szeregowi udoskonaleń technologicznych, poprawiono osiągi w niemal wszystkich kategoriach.

Jednym z nich jest mieszaka surowcowa zawierająca żywicę oraz oleje roślinne, która jest gwarancją doskonałej przyczepności we wszystkich warunkach. Dużą modyfikacją są też nowe klocki barkowe, które odpowiadają między innymi za krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Efekt na śniegu dodatkowo poprawia natomiast sieć bardzo głębokich lameli. Niskie opory toczenia, które również są efektem odpowiedniej gumy, przekładają się na wyższy komfort jazdy oraz większą efektywność paliwową.

 

Wyniki modelu UltraGrip 9 w innych testach opon:

 

Michelin Alpin 5

Michelin to klasa sama w sobie. Kiedy francuski koncern ma w planach wypuszczenie kolejnego modelu, można mieć pewność, że w testach opon będzie zdobywał czołowe pozycje. Tak było też z Michelin Alpin 5, które otrzymały bardzo wysokie noty m.in. w testach ACE/GTÜ 2015 (225/50 R17), Auto Bild Allrad 2015 (215/65 R16) czy ADAC 2015 (205/55 R16). Przepustką do najwyższych pozycji było przede wszystkim zoptymalizowanie budowiy bieżnika z lamelami na całej głębokości klocków.

Co ważne, to i wiele innych ulepszeń udało się osiągnąć bez kosztów w postaci mniej równomiernego rozłożenia nacisków czy niższego komfortu akustycznego. Przeciwnie, zarówno pod jednym, jak i drugim względem, zimówki Michelin Alpin 5 prezentują się lepiej nie tylko od poprzedniej generacji, ale i obecnej konkurencji.

 

Yokohama W.drive V905

v905-gallery-2
Yokohama W.drive V905

Chociaż są to opony z klasy premium, zyskały sobie niemałe grono zwolenników wśród typowych, miejskich kierowców. Powód? Myślę, że część zasług za to można przypisać miejscom takim jak wulkanista.pl. Już nie raz na łamach naszego serwisu pisaliśmy, że wybór droższego ogumienia to w rzeczywistości inwestycja, która zwróci się za kilka sezonów. Ale dlaczego akurat W.drive V905? Dzięki fantastycznej przyczepności, którą producent uzyskał, stosując mieszankę z domieszką olejku pomarańczowego.

Duże znaczenie dla świadomych kierowców miało też zastosowanie technologii BluEarth, która pozwala na znaczną oszczędność paliwa. Uwagę przykuwają również ciekawie rozmieszczone rowki o różnej szerokości i różnych kątach, które skutecznie odprowadzają wodę spod kół.

 

Nokian WR D3

nokian-wr-d3-bieznik-z-boku
Nokian WR D3

Ten sezon zimowy najwyraźniej należy do fińskiego producenta z miasta Nokia. Nie dość, że zdaniem użytkowników na pierwsze miejsce zasłużyła najnowsza odsłona tej popularnej serii, to w pierwszej piątce znalazła się też jej poprzednia generacja. Nic dziwnego, WR D3 mimo upływu czasu wciąż zostawia sporą część konkurencji daleko w tyle.

Ta udana odsłona zimowek cechuje się m.in. fantastyczną elastycznością i dużą wytrzymałością na ścieranie. Jako że Nokian dużą wagę przywiązuje do ochrony środowiska, nie dziwią natomiast rozwiązania, które pozwoliły zredukować emisję dwutlenku węgla. Mniejsze zużycie paliwa to też oszczędność finansowa, którą docenić musi każdy kierowca. A mimo że w WR D4 poczyniono ogromny progres, osobiście w tym samym stopniu polecam obie generacje.

 

Dunlop Winter Sport 5

dunlop-winter-sport-5-2
Dunlop Winter Sport 5

Markę Dunlop znają dziś nie tylko miłośnicy sportów wyścigowych. Szóste miejsce w rankingu użytkowników to dowód, iż coraz więcej zwykłych kierowców przekonuje się do brytyjskiego ogumienia. Czym producent z Wysp zdobył sobie serca posiadaczy aut? Dużo mówiło się np. o zoptymalizowanym wzorze kierunkowego bieżnika.

Pokryty został gęstą pajęczyną lamelek, które są przystosowane do stabilizowania jazdy na różnych typach nawierzchni. Dzięki temu są to opony tak dobre na polską zimę, która potrafi zaskakiwać bardzo zróżnicowanym krajobrazem na drogach.

Ciekawym rozwiązaniem jest również bezszwowa opaska nylonowa (JLB), która zmniejsza zniekształcenia na obwodzie podczas jazdy z dużą prędkością. W efekcie Dunlop Winter Sport 5 gwarantują dynamiczną jazdę bez strat na bezpieczeństwie oraz komforcie. A jako że nie należą do tanich opon, sporo osób przekonuje fakt ich niskiej ścieralności oraz duża efektywność paliwowa.

 

Kleber Krisalp HP2

Marka Kleber jest kojarzona na świecie dzięki postaci buldoga, wykorzystywanej w kampaniach reklamowych jej produktów. Jednak spora część naszych kierowców upodobała sobie tę markę z innego powodu – produkcji w polskich zakładach Michelin. Ale nie chodzi wyłącznie o to. Kleber Krisalp HP2 to po prostu bardzo dobre opony. Mimo, iż obecne na rynku od dobrych kilku lat, technologie w nich zastosowane pozwalają im konkurować z nawet ze świeżynkami od konkurencji.

Wymienić trzeba przede wszystkim rewolucyjną w swoim czasie mieszankę surowcową, która zapewnia odpowiednią elastyczność oraz przyczepność. Za tak wysoką pozycją w zestawieniu bez wątpienia stoi też niewygórowana cena. Mam tu na myśli zarówno cenę początkową, jak i całościowe koszty eksploatacji. Te drugie udało się zmniejszyć, stosując rozwiązania zwiększające wytrzymałość na zużycie oraz podnoszące efektywność paliwową.

 

Firestone Winterhawk 3

To jeszcze jedne opony, które produkowane są Polsce. Chociaż zyskały sobie nieco mniejsze uznanie od zimowek Klebera, to w teście ADAC z roku 2015 dla rozmiaru 205/55 R16 osiągnęły wynik lepszy. Obie otrzymały tam wprawdzie ocenę „dobrą”, jednak Winterhawk nieco lepiej sprawdził się na suchej i mokrej nawierzchni. Ostatecznie są to jednak dość podobne opony, dobre na każdą pogodę i typowe miejskie drogi.

Nieco mniejsza popularność może wynikać z faktu dłużej obecności bieżnika Krisalp HP2 na rynku. Firestone Winterhawk 3 konsekwentnie walczą jednak o ich pozycję i renomę. Jeśli miałbym wskazać na mocne strony tego modelu, to byłaby to przede wszystkim przyczepność na mokrej drodze. Jest to zasługa m.in. nowoczesnej mieszanki NanoProtech oraz szerokich rowków, które skutecznie odprowadzają wodę i walczą z aquaplaningiem. Wysokie noty na etykietach unijnych mówią zresztą same za siebie.

 

Hankook Winter i*cept Evo 2 W320

Wśród najlepszych opon tego sezonu nie mogło zabraknąć ogumienia z Korei Południowej. Hankook Winter i*cept Evo 2 W320 to następczynie i*cept Evo W310. Tym razem producent zdecydował się na specjalne „śnieżne rowki” o zwiększonej powierzchni, a także rowki trakcyjne zig-zag. Dzięki nim nowe zimówki Hankook sprawdzają się tak samo dobrze zarówno na śniegu, błocie pośniegowym oraz suchych i mokrych nawierzchniach.

Specjalnie nacięcie na bieżniku pomaga natomiast zapanować nad autem, gdy to znajdzie się na drodze pokrytej lodem. Nie można pominąć też redukcji wagi opon i*cept Evo 2 W320. Dzięki temu południowokoreańscy inżynierowie mogą pochwalić się wyjątkowo niskimi oporami toczenia oraz – co za tym idzie – dużą wydajnością paliwową. Hankook Winter i*cept Evo 2 W320 to zatem dowód, że zła sława opon „ze wschodu” nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości.

 

Kormoran Snowpro B2

Co robią wśród najlepszych opon zimowych w rozmiarze 205/60 R16 zimówki Kormoran Snowpro B2? Oczywiście, większość kierowców bez trudu znalazła by przynajmniej dziesięć modeli, które bardziej zasługują na to miejsce. A jednak duże uznanie, jakim cieszą się Kormorany, wcale mnie nie dziwi. Jasne, nie mogą równać się z markowymi, drogimi oponami jak Nokian WR D4 czy Michelin Alpin 5. Ale przecież ich przeznaczenie jest zupełnie inne!

Kormoran Snowpro B2 to zimówki dedykowane dla tych kierowców, dla których auto to podstawowy środek transportu, a nie wyścigowa zabawka. I dla tych osób, które muszą przemieszczać się między domem a pracą, trudno o lepsze rozwiązanie. Przy normalnym użytkowaniu dają one zupełnie zadowalające rezultaty na śniegu oraz mokrej drodze.

 

Rankingi opon zimowych 205/60 R16

Dla mniej zdecydowanych, którzy mimo prezentowanego rankingu TOP 10, nadal nie wiedzą jeszcze, na które opony się zdecydować – redakcja portalu wulkanista.pl przygotowała subiektywne zestawienia najlepszych naszym zdaniem opon zimowych rozmiaru 205/60 R16 w różnych kategoriach.

Poniższe dane powinny ułatwić podjęcie ostatecznej decyzji chociażby dlatego, że grupy które przygotowaliśmy są bardzo zróżnicowane. Tak więc jeżeli szukacie najtańszych opon zimowych, najczęściej kupowanych przez innych kierowców, opon klasy premium albo ogumienia o najdłuższym okresie gwarancji – zerknijcie i przeanalizujcie tabelkę poniżej.

Grupa / Ranking Nasze propozycje
Najtańsze modele
  • Goodride SW608
  • Nexen Winguard Snow’G WH2
  • Goodride SW601
Najtańsze (nie chińskie)
  • Nexen Winguard Snow’G WH2
  • Riken Snowtime B2
  • Kormoran Snowpro B2
Tanie oraz dobre
  • Nexen Winguard Snow’G WH2
  • Dayton DW510 Evo
  • Matador MP92 Sibir Snow
Komfortowe i ciche
  • Riken Snowtime B2
  • Fulda Kristall Control HP
  • Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
Najlepsza droga hamowania
  • Pirelli SottoZero 2
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Nokian WR D4
Super sprzedaż  W przygotowaniu.
Oszczędne i ekonomiczne
  • Continental WinterContact TS850 P
  • Goodyear Ultra Grip Performance 2
  • Nokian WR D4
Opony segmentu premium
  • Nokian WR D4
  • Pirelli Cinturato Winter
  • Dunlop Winter Sport 5
Opony klasy średniej  W przygotowaniu.
Najlepsze w testach  W przygotowaniu.
Opony do 250 zł  W przygotowaniu.
Nowości rynkowe  W przygotowaniu.
Długa żywotność bieżnika  W przygotowaniu.
Najdłuższa gwarancja  W przygotowaniu.
Do jazdy głównie po mieście  W przygotowaniu.
Do jazdy 50% trasa / 50% miasto  W przygotowaniu.
Do jazdy po ośnieżonych drogach  W przygotowaniu.

 

Samochody, w których montowano opony 205/60 R16 (popularne modele)

  • Audi A4
  • Citroën Berlingo
  • Fiat Sedici
  • Ford C-Max
  • Honda Accord
  • Hyundai i40
  • Nissan Juke
  • Opel Insignia
  • Peugeot 406
  • Renault Scenic
  • Seat Alhambra
  • Suzuki SX4
  • Toyota Avensis
  • Volkswagen Sharan
  • Volvo S60
  • i wiele innych

 

Producenci

Poniżej kilku popularnych producentów opon zimowych, oferujących swoje produkty między innymi w rozmiarze 205/60 R16.

  • Yokohama
  • Nokian
  • Kleber
  • Michelin
  • Firestone
  • Hankook
  • Kormoran
  • i wielu innych

 

Podsumowanie

Niektórzy zastanawiają się, po co aż tak wiele modeli opon zimowych. Czy nie byłoby łatwiej, gdyby ich ilość ograniczyć do dwóch lub trzech? Nie, ponieważ ta mnogość odpowiada ogromnemu zróżnicowaniu wśród kierowców.

Każdy z nas ma w końcu odmienne przyzwyczajenia, upodobania, a także przywiązuje inną wagę do różnych parametrów opon. Dlatego tę listę najlepszych opon w rozmiarze 205/60 R16 nie traktowałbym jako rankingu. Każda pozycja znajdzie bowiem zarówno swoich gorących zwolenników, jak i zażartych przeciwników. Decyzja należy do ciebie!

Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *