Test opon zimowych 2016/2017 w rozmiarze 225/45 R17 ADAC oraz Auto Express

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,67 na 5)
Loading...

zaspy-sniezne

Minęły czasy, gdy wybór opon na polskim rynku ograniczał się do kilku krajowych modeli, a na zagraniczne ogumienie mogli pozwolić sobie tylko nieliczni, płacąc za nie dewizami w sklepach Biura Obrotu Częściami Zamiennymi, lub nielegalnie przemycając.

Dziś wybór opon jest tak duży, że kierowcy mają problem z podjęciem decyzji. Bo gdy każdy producent zachwala swój produkt, skąd wiedzieć, ile jest prawdy w ich sloganach i który model jest rzeczywiście najlepszy? Odpowiedzią na ten boom oponiarski było powstanie stowarzyszeń konsumenckich, magazynów i innych organizacji, które podejmują się testowania ogumienia samochodowego, dając klientom rzetelne dane na temat możliwości opon.

Jednymi z najbardziej uznanych są obecnie ADAC (niemiecki automobilklub) oraz Auto Express (brytyjskie czasopismo motoryzacyjne). W 2016 przeprowadziły one niezależne testy opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17. Jakie dały wyniki? Czy są ze sobą zgodne? Sprawdźmy!

 

Opony 225/45 R17

Najpierw jednak zatrzymajmy się na rozmiarze 225/45 R17. Tym, którzy nie pamiętają, przypominamy, iż taki zapis oznacza, że są to opony radialne o szerokości 225 milimetrów, profilu 45 i pasujące do felg o średnicy 17 cali. Chociaż wysokość bieżnika nie jest nigdy podawana wprost, można ją niezwykle łatwo obliczyć, jako że profil (w tym wypadku 45) to procentowy stosunek wysokości do szerokości. A zatem wynosi ona 45% z 225 milimetrów, czyli 101,25 mm.

O tym, że mamy rzeczywiście do czynienia z ogumieniem o technologii radialnej, wiemy dzięki literce R, znajdującej się pomiędzy profilem a średnicą felgi. Równie dobrze moglibyśmy to jednak założyć z góry, ponieważ obecnie niemal 100% dostępnych na rynku opon to właśnie opony radialne.

Opony 225/45 R17 kwalifikują się do ogumienia szerokiego, które cechuje się znacznie lepszym prowadzeniem na zakrętach (wchodzi w nie praktycznie jak pojazd szynowy). 45 to mały profil, który jednak na ogół towarzyszy gumom o dużej odległości między ściankami bocznymi. Takie opony nie najlepiej znoszą jednak nierówności, koleiny itd. Mówi się też, że gorzej odprowadzają wodę i są podatne na aquaplaning. Czy tak jednak musi być? Zobaczymy, bo pokazały testy ADAC oraz Auto Express.

 

Test opon zimowych 225/45 R17  (ADAC)

 

Test opon zimowych 225/45 R17 (Auto Express)

  • Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 – I miejsce
  • Dunlop Winter Sport 5 – II miejsce
  • Continental ContiWinterContact TS850 – III miejsce
  • Michelin Alpin 5
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Vredestein Wintrac Xtreme S
  • Bridgestone Blizzak LM-32S

 

Jakie opony w rozmiarze 225/45 R17 wybrać?

Kierowca, nim dokona zakupu, musi sobie odpowiedzieć na pytanie, jakich opon potrzebuje, które będą najlepiej odpowiadać jego potrzebom, stylowi jazdy. Jeśli decyduje się na zimówki o rozmiarze 225/45 R17, mówi to już o nim wiele. Szerokie, niskoprofilowe opony z reguły świetnie trzymają się drogi i bezproblemowo wchodzą w zakręty, jednak bywają dosyć hałaśliwe.

Oczywiście zdarzają się wyjątki od tej reguły, co pokazały oba omawiane tutaj testy ADAC oraz Auto Express, dlatego warto zwrócić szczególnie uwagę na komfort akustyczny zimówek. Priorytetem powinno być jednak zachowanie samochodu na śniegu i mokrej drodze, bo to największe wyzwania, z jakim musi zmierzyć się każda zimowa opona. Wiedzą o tym testerzy, którzy większą wagę nadają właśnie tym wynikom. Przyjrzyjmy się zatem oponom, które zajęły czołowe pozycje w testach.

 

Dunlop Winter Sport 5 Dunlop Winter Sport 5

Opony te zajęły pierwsze miejsce w teście ADAC i drugie w zestawieniu magazynu Auto Express, co pozwala sądzić, że ich rezultaty nie były dziełem przypadku. Ale o ich niezawodności na każdym typie nawierzchni świadczy już ich konstrukcja: lekkie, o kierunkowym bieżniku i gęstej siatce lamelek. Jako że są to następczynie uznanych zimówek Dunlop Winter Sport 4D (montowanych w fabrycznie nowych Mercedesach Klasy C), posiadają wszystkie ich pozytywne cechy (szerokie rowki, doskonała mieszanka surowcowa itd.), a jednocześnie pozbawione zostały mankamentów (w zależności od rozmiaru, wykazują poprawę o 10-13%).

 

Pirelli Sottozero 3Pirelli SottoZero Serie 3

Drugie miejsce według ADAC i dopiero szóste w teście AE. Czy to możliwe, by aż tak się od siebie różniły? Zdaje się, że tak, ponieważ dwie pozycje, które znajdują się za nimi, nie zostały w pierwszym zestawieniu wzięte pod uwagę. Nieco słabsze wyniki na śniegu rekompensuje w ich przypadku wysoki komfort akustyczny, co może być zasługą równomiernie rozłożonych nacisków. Przekłada się to również na mniejsze zużycie bieżnika oraz większą efektywność paliwową, co pośrednio pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy.

 

Firestone Winterhawk 3Firestone Winterhawk 3

Opony zimowe Firestone Winterhawk 3 o kierunkowym bieżniku w kształcie litery “V”, które produkowane są w Polsce, zajęły trzecie miejsce w zestawieniu ADAC, zaś w drugim teście nie wzięły udziału. Najlepsze rezultaty osiągnęły w warunkach typowo zimowych: na śniegu oraz lodzie (lepsze od wyprzedzających je w ostatecznym wyniku Goodyear UG Performance G1). Mimo szerokiego odstępu między ściankami bocznymi nie powodują nadmiernego hałasu. Minusem jest jednak ich dość słaba efektowność paliwowa – pod tym względem zdecydowanie lepiej wypadły wspomniane zimówki amerykańskiego giganta.

 

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Pierwsze miejsce w teście brytyjskiego magazynu oraz pierwsze, ale za podium, w zestawieniu ADAC – jakimi oponami są zatem rzeczywiście Goodyear UG Performance G1? Na pewno są to zimówki o ponadprzeciętnych możliwościach, zaprojektowane ze szczególną dbałością o każdy parametr, czego dowodem są wyniki obu testów. Zastanawiające są jednak rezultaty jazdy po suchej drodze oraz śniegu: o ile ranking AE pokazuje znacznie lepsze wyniki od opon Dunlop, testerzy z ADAC wykazali coś przeciwnego. Bez wątpienia jednak są to opony godne polecenia kierowcom, którzy chcą cieszyć się komfortem jazdy, nie rezygnując z bezpieczeństwa, a przy tym nie wydając fortuny na paliwo.

 

Continental ContiWinterContact TS850Continental ContiWinterContact TS850

Opony te cieszą się ogromną popularnością wśród polskich kierowców, a to przede wszystkim w związku ze stosunkowo niską ceną jak na opony tej klasy. Wyposażone są w kierunkowy bieżnik, dodatkowe wzmocnienie stopki, a do ich produkcji wykorzystano zoptymalizowaną mieszankę surowcową. W efekcie powstały zimówki, które są nie tylko tanie, ale dzięki temu, że wolno się ścierają, dają radę przez kilka aktywnych sezonów. Test Auto Express dowodzi także ich dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni oraz znakomitej efektywności paliwowej. Biorąc to wszystko pod uwagę, miejsce na podium nie powinno nikogo dziwić.

 

Podsumowanie

Testy opon potrafią jednoznacznie wskazać modele, których należy unikać, jednak nie są w stanie w pełni wyręczyć nikogo z wyboru ogumienia. Są użyteczne, pomagają dokonać porównania, ale ostateczne decyzja spoczywa zawsze na kierowcy. Wysoka pozycja opon Dunlop Winter Sport 5 w obu zestawieniach to jednak z pewnością silny argument, który przemawia za zaopatrzeniem się właśnie w te zimówki.


4 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *