Test opon zimowych w rozmiarze 225/55 R17

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 3,33 na 5)
Loading...

test-opon-zimowych-225-55-r17-lead

Każdego roku przed rozpoczęciem sezonu zimowego ukazują się wyniki testów przeprowadzonych przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Nie są one jednak w stanie sprawdzić opon w każdym rozmiarze. Dlatego przygotowałem ranking opon zimowych w rozmiarze 225/55 R17 – od 2 lat nie testowanym przez żaden ze wspomnianych podmiotów. Zapraszam do lektury!

Zestawienie powstało po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.

 

Co mówi nam rozmiar opon 225/55 R17?

Wielu kierowców (szczególnie tych mniej doświadczonych) pyta o samo oznaczenie rozmiaru opony. Co tak naprawdę opisują te tajemnicze liczby? Rozmiar opony w omawianej formie 225/55 R17 jest najbardziej popularny i najczęściej w taki sposób są oznaczane modele do samochodów osobowych.

Pierwsza liczba w rozmiarze (w tym przypadku „225”) oznacza szerokość opony i jest wyrażona w milimetrach. Druga liczba to wysokość profilu opony, która w oznaczeniu rozmiaru przedstawiona jest jako procent z wysokości (tutaj 55% z 225). Litera „R” informuje nas, że mamy do czynienia z oponą o konstrukcji radialnej (występują też diagonalne), a ostatnia liczba (tutaj „17”) to średnica felgi, na jakiej należy zamontować daną oponę (wyrażona w calach).

Gdzie znajdziemy informacje na temat rozmiaru opony? Umieszczony jest on oczywiście na ścianie bocznej każdego modelu, w instrukcji obsługi pojazdu oraz na naklejce umieszczonej na słupku przy drzwiach kierowcy lub klapce wlewu paliwa. Przejdźmy teraz do sedna artykułu, czyli samego rankingu.

 

Najlepsze opony zimowe 225/55 R17

Miejsce / Model opony Etykieta Cena Ocena
1 miejsce
Michelin Alpin 5 97H
C B 68 622 7.89
2 miejsce
Kleber Krisalp HP3 101H
C B 69 430 7.52
3 miejsce
Nokian WR D4 97H
C B 69 501 7.37
4 miejsce
Dunlop Winter Sport 5 101V
C B 69 583 7.18
5 miejsce
Pirelli SottoZero 3 97H
C B 72 520 6.98
6 miejsce
Nokian WR A4 101V
C B 72 526 6.86
7 miejsce
Sava Eskimo HP2 101V
C B 71 375 6.72
8 miejsce
BFGoodrich G-Force Winter 2 101V
C B 69 567 6.72
9 miejsce
Fulda Kristall Control HP2 101V
C B 72 476 6.63
10 miejsce
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 101V
E B 69 736 6.48
11 miejsce
Nexen Winguard Sport 2 101V
E B 71 359 6.47
12 miejsce
Dunlop SP Winter Sport 4D 101H
C C 69 555 6.34
13 miejsce
Firestone Winterhawk 3 101V
E C 72 435 6.13
14 miejsce
Yokohama BluEarth Winter V905 101V
C C 72 492 5.96
15 miejsce
Hankook Winter i*cept evo2 W320 94H
E C 72 463 5.95
16 miejsce
Goodyear Ultra Grip Performance 2 97H
E C 68 585 5.87
17 miejsce
Bridgestone Blizzak LM-32 101V
E C 72 536 5.87
18 miejsce
Uniroyal MS Plus 77 97H
F C 71 449 5.82
19 miejsce
Falken Eurowinter HS449 Eurowinter 101V
E C 73 445 5.77
20 miejsce
Matador MP92 Sibir Snow 101V
F C 71 298 5.75
21 miejsce
Continental WinterContact TS850 P 97H
C C 72 604 5.75
22 miejsce
Barum Polaris 3 101V
F C 71 450 5.71
23 miejsce
Falken Eurowinter HS449 97H
F C 69 519 5.70
24 miejsce
Matador MP92 Sibir Snow SUV 101H
F C 71 449 5.65
25 miejsce
Kormoran Snowpro B2 101V
E E 72 261 5.56

 

Omówienie wyników testu opon zimowych 225/55 R17

Pierwsza pozycja w zestawieniu tym razem padła łupem modelu Michelin Alpin 5. To bez wątpienia jedna z najlepszych opon zimowych na rynku, która jest największą konkurentką flagowych modeli Continentala czy Goodyeara. Tuż za nią, co ciekawe, uplasowała się opona klasy średniej Kleber Krisalp HP3 (marka ta należy do Michelin) – oba modele mają klasy „C” na etykietach w kontekście spalania paliwa i „B” pod względem hamowania na mokrej nawierzchni. Kleber jest jedynie minimalnie głośniejszy.

Na dalszych miejscach mamy między innymi dwa modele Nokiana (WR D4 na 3. i WR A4 na 6.) czy bardzo popularną oponę Pirelli SottoZero 3. W zestawieniu wyraźnie widać, że w danym rozmiarze, model klasy teoretycznie niższej może konkurować z produktami z wyższych półek cenowych o czym świadczy m.in. wysokie miejsce Savy Eskimo HP2.

Warto jeszcze wspomnieć o oponie z końca rankingu. Bardzo popularny w Polsce Kormoran Snowpro B2 na etykietach ma przeciętne klasy „E” zarówno pod kątem oporów toczenia, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni. Jednak również i ten model ma swoje zalety – jest chociażby zdecydowanie najtańszy w zestawieniu i przy spokojnej jeździe powinien spełnić swoje zadanie jednocześnie przynosząc duże oszczędności.

 

Które modele z zestawienia warto kupić?

Wybierając model z powyższego zestawienia warto mieć świadomość, że nie tylko opony z pierwszych miejsc są warte zakupu. Poniżej postanowiłem opisać 5 ciekawych propozycji, na które także warto zwrócić uwagę.

 

Dunlop Winter Sport 5

Flagowy model marki, która należy do koncernu Goodyear i, podobnie jak produkty spółki-matki, jest zaliczana do klasy premium. Dunlop bardzo chce być kojarzony (i tak jest) jako marka związana ze sportami motorowymi. Model Winter Sport 5 to jedna z opon, w której doświadczenia z torów wyścigowych zostały przeniesione na drogi publiczne. Pojawiła się ona jako następca uznanych model Winter Sport 3D i 4D. W nowej wersji udało się poprawić zachowanie na lodzie i zredukować opory toczenia.

Uzyskane w ten sposób osiągi zapewniają doskonałe prowadzenie w nieprzewidywalnych zimowych warunkach, ochronę przed zjawiskiem aquaplaningu i zmniejszone spalanie paliwa. Na oponach Dunlop Winter Sport 5 bez problemu pokonamy zaśnieżone podjazdy, przejedziemy przez słabo utrzymane wiejskie drogi, a także osiągniemy wysoką prędkość na autostradzie. A to wszystko przy mniejszych wydatkach na paliwo. Potwierdzeniem tego są wysokie klasy na etykietach oraz fakt, że wielu czołowych producentów aut wybiera Dunlopa na pierwsze wyposażenie do swoich pojazdów.

 

Sava Eskimo HP2

sava-eskimo-hp2-lead

Seria Eskimo to jedne z najlepszych opon klasy ekonomicznej na rynku. Najbardziej popularnym modelem z tej linii jest niezwykle udany S3+, ale HP2 (przeznaczony do mocniejszych i większych aut) w niczym mu nie ustępuje. Omawiana opona charakteryzuje się kierunkowym bieżnikiem wykonanym w technologii wielokątowej. Oznacza to, że utrzymuje większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią, a naciski są rozłożone bardziej równomiernie.

Przekłada się to na wyższy poziom bezpieczeństwa i mniejsze zużycie opony. Nie zapomniano również o haczykowatych lamelach wgryzających się w śnieg i elastycznej mieszance gumowej. Sava Eskimo HP2 to bardzo dopracowany model, który udowadnia, że można połączyć dopracowany produkt z atrakcyjną ceną. Nie ma tu może sportowych technologii, ale do umiarkowanej jazdy ten jest on wystarczający. To idealne opony dla oszczędnych kierowców.

 

Firestone Winterhawk 3

firestone-winterhawk-3-lead

Model amerykańskiej marki, która jest częścią japońskiego koncernu Bridgestone. Firestone Winterhawk 3 cieszy się bardzo dużą popularnością wśród polskich kierowców dzięki optymalnemu stosunkowi ceny do jakości. Dobre wyniki w testach i zadowalające parametry na etykietach („C” dla przyczepności, „E” dla oporów toczenia i 72dB w omawianym rozmiarze) to efekt zastosowania nowoczesnej mieszanki gumowej zachowującej swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur oraz zaawansowanego technologicznie bieżnika kierunkowego.

Opona dodatkowo charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie, co także przysparza jej wielu zwolenników. Firestone Winterhawk 3 to takie opony, które umożliwiają codzienną bezproblemową jazdę. Wielu kierowców ma na to określenie, że się „je zakłada i zapomina”. Nie ma tu najwyższych osiągów, ale jest panowanie nad samochodem w każdych warunkach spotykanych zimą.

 

Yokohama BluEarth Winter V905

yokohama-w-drive-v905-lead

Japońska marka Yokohama kojarzy się przede wszystkim ze sportami motorowymi. Zimowy model BluEarth Winter V905 z kierunkową rzeźbą bieżnika został stworzony z myślą o kierowcach, którzy lubią dynamiczną jazdę. Na wysokiej przyczepności nie kończą się jednak zalety tej opony. Otrzymujemy tu także odpowiedni poziom komfortu i niskie opory toczenia, które umożliwiają zaoszczędzenie od kilku do kilkunastu litrów paliwa w skali roku.

Yokohamę BluEarth Winter V905 docenią nie tylko miłośnicy prędkości, ale też zwykli „miejscy” kierowcy, dla których samochód jest po prostu narzędziem. Opony te dają duże poczucie kontroli nad autem i pewność, że uda się nad nim zapanować w niebezpiecznej sytuacji na drodze. Warto również wspomnieć, że w porównaniu do innych opon premium w tym rozmiarze, Yokohama prezentuje się bardzo korzystnie pod względem ceny.

 

Hankook Winter i*cept evo2 W320

hankook-winter-icept-evo-2-w320-lead

Firma Hankook w ostatnich latach zainwestowała bardzo dużo pieniędzy w rozwój swoich rozwiązań technologicznych i mocno aspiruje do wejścia w segment opon premium. Jednym z owoców tych inwestycji jest właśnie model Winter i*cept evo2 W320. Został on wyposażony w asymetryczny bieżnik, który dzięki zoptymalizowanym ukośnym rowkom umożliwia zapanowanie nad samochodem na śliskiej nawierzchni (także przy dużej prędkości).

Za poprawę przyczepności na mokrej drodze i obniżone opory toczenia odpowiada krzemionkowa mieszanka, a wzmocnione opasanie chroni bieżnik przed przyspieszonym zużyciem. Bezproblemowa dynamiczna jazda na tych oponach jest możliwa między innymi dzięki twardemu wypełnieniu stopki – opony stają się sztywniejsze, a auto bardziej sterowne. Hankook Winter i*cept evo2 W320 to dopracowane opony zimowe dla większych i szybszych samochodów.

 

Do jakich aut pasują opony 225/55 R17?

Opony zimowe w rozmiarze 225/55 R17 są montowane głównie w samochodach zaliczanych do klasy wyższej, a także niektórych minivanach i SUVach. Najbardziej popularne modele to:

  • Audi A6,
  • BMW Seria 5,
  • Citroen C5,
  • Mazda 6,
  • Mercedes Klasa S,
  • Opel Insignia,
  • Renault Espace,
  • Subaru Forester.

Musimy przy tym jednak pamiętać, że nie każde z powyższych aut jeździ na takich oponach. Jest to uzależnione głównie od generacji, wersji wyposażenia, pojemności silnika itd.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł przynajmniej w pewnym stopniu odpowiedział na pytanie: „Jakie opony zimowe 225/55 R17 kupić?”. Okazuje się, że szukając opon do większych i szybszych samochodów nie jesteśmy skazani tylko na opony klasy premium (często pojawiają się takie opinie).

Wybór jest bardzo duży także wśród modeli klasy średniej, a nawet budżetowej. Biorąc pod uwagę kilka czynników (testy, opinie, etykietę, cenę) z pewnością dokonamy dobrego wyboru i będziemy cieszyć się jazdą na nowych niezawodnych oponach.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *