Test opon zimowych 235/45 R17

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 4, Średnia: 3,75 na 5)
Loading...

test-opon-zimowych-235-45-r17-lead

Nadejście jesieni dla wielu kierowców oznacza konieczność zakupu nowych opon zimowych. Dobrym źródłem informacji na ich temat są testy czy rankingi najlepszych produktów. Aby ułatwić podjęcie decyzji, przygotowałem zestawienie 20 najlepszych opon zimowych w rozmiarze 235/45 R17.

Dlaczego zdecydowałem się właśnie na taki rozmiar? Jeśli dany test ma być pomocny, to najlepiej, aby był przeprowadzony w poszukiwanym przez nas rozmiarze lub mocno do niego zbliżonym. Osiągi jednego modelu opony mogą się mocno różnić w zależności od jego rozmiaru. Niestety w ostatnim czasie żadna znana organizacja (np. ADAC) lub czasopismo motoryzacyjne nie testowały opon zimowych w rozmiarze 235/45 R17.

Dlatego właśnie sam postanowiłem zebrać wszelkie informacje o najlepszych oponach w tym rozmiarze i stworzyć zestawienie najlepszych produktów. Powstało ono w oparciu o opinie o oponach, wyniki testów z poprzednich lat, rynkową popularność danego modelu, jego cenę, klasy na etykietach, długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning i tym podobne parametry.

 

Rozmiar opony 235/45 R17 – jak należy go rozumieć?

Oznaczenie rozmiaru opony nie jest wcale takie oczywiste jak mogłoby się wydawać. Wielu kierowców zastanawia się co tak naprawdę oznacza ten ciąg liczb. Zanim przejdziemy do omówienia rankingu warto wyjaśnić tę kwestię.

Pierwsza liczba w rozmiarze opony oznacza jej szerokość i jest podawana w milimetrach. W tym przypadku to właśnie 235 mm. Druga z liczb to wysokość profilu opony, która w oznaczeniu rozmiaru jest ujęta jako procent z szerokości – w tym przypadku to 45% z 235 mm. Litera „R” mówi nam, że opona posiada konstrukcję radialną (występują jeszcze diagonalne), a ostatnia liczba (tutaj 17) to średnica felgi, na jakiej należy zamontować daną oponę (jest ona podawana w calach).

 

Ranking opon zimowych 235/45 R17

Miejsce / Model opony Etykieta Cena Ocena
1 miejsce
Dunlop Winter Sport 5 97V
C B 70 654 7.15
2 miejsce
Kleber Krisalp HP3 94H
E B 69 426 7.15
3 miejsce
Nokian WR A4 97V
C B 72 589 6.89
4 miejsce
Toyo Snowprox S954 97V
E B 71 450 6.70
5 miejsce
Pirelli SottoZero 3 97V
E B 72 628 6.69
6 miejsce
Fulda Kristall Control HP2 97V
E B 72 527 6.41
7 miejsce
Kleber Krisalp HP2 94H
E C 72 378 6.23
8 miejsce
Dunlop SP Winter Sport 4D 94H
E C 68 635 6.19
9 miejsce
Continental ContiWinterContact TS830 P 97H
C C 72 556 6.14
10 miejsce
Yokohama W.drive V905 94H
E C 72 504 5.99
11 miejsce
Hankook Winter i*cept evo2 W320 97H
E C 72 458 5.98
12 miejsce
Firestone Winterhawk 3 97V
E C 72 474 5.96
13 miejsce
Dunlop SP Winter Sport 3D 94H
E C 67 719 5.94
14 miejsce
Continental WinterContact TS850 P 94H
C C 72 631 5.82
15 miejsce
Uniroyal MS Plus 77 94H
F C 72 446 5.81
16 miejsce
Falken HS449 Eurowinter 97V
F C 72 413 5.76
17 miejsce
Toyo Snowprox S953 97V
E C 72 477 5.67
18 miejsce
Matador MP92 Sibir Snow 97V
F C 71 347 5.61
19 miejsce
Michelin Pilot Alpin PA4 97V
E C 70 705 5.57
20 miejsce
Bridgestone Blizzak LM-32S 94H
F C 72 590 5.07

 

Wyniki testu opon zimowych 235/45 R17

Pierwsze miejsce w teście nie powinno nikogo zdziwić. Dunlop Winter Sport 5 to jedna z najlepszych opon do większych i bardziej dynamicznych aut. Dopracowana konstrukcja zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale też komfort i oszczędność paliwa (świadczą o tym m.in. klasy na etykietach). Z kolei drugie miejsce Klebera Krisalp HP3 to dowód, że niektóre opony klasy średniej mogą bez problemu konkurować z modelami premium. Ostatnia pozycja na podium przypadła z kolei Nokianowi WR A4 – nowoczesnej oponie stworzonej, by radzić sobie w najtrudniejszych warunkach.

Dalsze pozycje w teście to także wiele produktów wartych polecenia. Warto wspomnieć o jednej z najpopularniejszych opon zimowych do mocnych aut, czyli Pirelli Sottozero 3, a także o poprzednikach Dunlopa Winter Sport 5 – modelach 4D i 3D. Z klasy średniej na uwagę zasługują chociażby Fulda Kristall Control HP2 z 6. miejsca (bardzo dobra na mokrej nawierzchni) czy Uniroyal MS Plus 77 z 15. pozycji (doskonały stosunek ceny do jakości). W zestawieniu nie zabrakło oczywiście produktów Continentala, Michelin, Toyo, Falkena czy Firestone’a. W gronie najlepszych opon zimowych 235/45 R17 znalazł się nawet model klasy ekonomicznej, czyli Matador MP92 Sibir Snow.

 

Najlepsze opony zimowe 235/45 R17

Wśród modeli ujętych w rankingu wytypowałem 5, pod różnym względem najciekawszych, które moim zdaniem zasługują na szerszy opis.

 

Nokian WR A4

nokian-w4-a4-lead

Producent opon Nokian bardzo często podkreśla, że jego produkty powstają i są testowane za kołem podbiegunowym. Dzięki temu lepiej sprawdzają się w najbardziej ekstremalnych warunkach. Marketing marketingiem, ale trzeba przyznać, że jest w tym sporo prawdy. Nokian WR A4 to bardzo udana konstrukcja, w której zastosowano szereg nowatorskich technologii. Każda lamela na powierzchni asymetrycznego bieżnika ma niezwykle dopracowany kształt i ściśle określoną rolę w utrzymaniu trakcji na śliskiej drodze.

W centralnej części opony znajduje się żebro (charakterystyczny pas), które jest pokryte lamelami przypominającymi ślad stonogi. Mieszanka gumowa zastosowana do produkcji opon Nokian WR A4 zawiera kauczuk naturalny, krzemionkę i olej rzepakowy „canola”, co przekłada się na doskonałą przyczepność w warunkach zimowych. Omawiany model umożliwia bezproblemową dynamiczną jazdę nawet na zaśnieżonej nawierzchni (oczywiście przy zachowaniu należytej ostrożności i przestrzegając przepisów ruchu drogowego).

 

Fulda Kristall Control HP2

fulda-kristall-control-hp2-lead

Na początku warto wspomnieć, że marka Fulda pochodzi z Niemiec i korzysta z rozwiązań technologicznych koncernu Goodyear. Takie połączenie zaowocowało stworzeniem opon, które mają bardzo dobre osiągi i dostępne są w przystępnych cenach (zalicza się je do klasy średniej). W modelu zastosowano technologię „Snow Catcher”, która sprawia, że bieżnik wgryza się w śnieg, a kierowca ma pełną kontrolę nad zachowaniem samochodu.

Na uwagę zasługuje również rozwiązanie określane mianem „Bubble Blades”. Jest to specjalna technologia lameli, która umożliwia zachowanie równowagi we wszystkich aspektach dotyczących bezpieczeństwa. Dzięki temu możliwe jest sprawne przyspieszanie, pokonywanie zakrętów i szybkie hamowanie na śniegu i lodzie. Mieszanka gumowa opon Fulda Kristall Control HP2 to nie tylko przyczepność w szerokim zakresie temperatur, ale też imponujące przebiegi, co w oponach przeznaczonych do bardziej dynamicznej jazdy ma szczególne znaczenie.

 

Hankook Winter i*cept evo2 W320

hankook-winter-icept-evo-2-w320-lead

W różnych publikacjach pojawiają się sprzeczne informacje na temat pozycjonowania marki Hankook w danej półce cenowej lub jakościowej. Jeszcze kilka lat temu była ona zaliczana do klasy średniej. Po inwestycjach przeprowadzonych przez producenta możemy zacząć mówić o marce aspirującej do klasy premium. We flagowym modelu Hankook Winter i*cept evo2 W320 znajdziemy rozwiązania znane z modeli czołowych światowym producentów. Asymetryczna rzeźba bieżnika wyposażona w samoblokujące się lamele to doskonała stabilność podczas dynamicznego manewrowania na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym.

Za poprawę przyczepności odpowiada krzemionkowa mieszanka gumowa. Warto również wspomnieć o szerokiej warstwie stalowego opasania (lepsza praca opony), twardym wypełnieniu stopki (lepsza kontrola nad samochodem przy wyższej prędkości) oraz niezwykle wytrzymałych drutówkach (zwiększa to odporność opony na uszkodzenia i odkształcenia). Hankook Winter i*cept evo2 W320 został dopracowany pod każdym względem.

 

Uniroyal MS Plus 77

 

uniroyal-ms-plus-77-lead

Symbolem marki Uniroyal jest parasolka. Ma ona przypominać, że opony spod tego szyldu zostały stworzone z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. Również zimowe modele są produkowane w duchu tej idei. Sprawia to, że cieszą się ogromną popularnością w Polsce, gdzie zimą mamy częściej do czynienia z deszczem i błotem pośniegowym niż ze śniegiem. W tym celu w modelu została zastosowana kierunkowa rzeźba bieżnika z szerokimi rowkami, które odprowadzają wodę sprzed czoła opony.

Za przyczepność na śniegu, wodzie i w mroźne (ale niekonieczne mokre) dni odpowiada krzemionkowa mieszanka gumowa. Utrzymanie stabilności podczas pokonywania zakrętów to z kolei zadanie sztywnych bloków barkowych. Dziennikarze „Auto Bild” określili model MS Plus 77 mianem „króla zimy” o dobrych, zrównoważonych właściwościach i optymalnym stosunku ceny do jakości. Warto także wspomnieć, że za technologię opon Uniroyal odpowiada Coninental – marka jest częścią tego koncernu.

 

Matador MP92 Sibir Snow

matador-mp92-sibir-snow-lead

Jedyna opona klasy ekonomicznej w powyższym zestawieniu. Czego możemy się spodziewać po tym produkcie? Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że za słowacką marką Matador stoi koncern Continental. To inżynierowie niemieckiej firmy są odpowiedzialni za skład mieszanki gumowej, która idealnie sprawdza się w niskich temperaturach oraz asymetryczny bieżnik o agresywnym układzie rowków umożliwiającym bezproblemowe pokonanie nieodśnieżonych dróg (stąd nazwa opony mówiąca o syberyjskim śniegu).

Prezentowany model wielokrotnie ocierał się o czołowe pozycje w testach. Na przeszkodzie stanął jedynie fakt, że MP92 jest nieco słabszy na mokrej nawierzchni. Mimo wszystko jest to produkt warty polecenia komuś, kto jeździ dużo po zaśnieżonych nawierzchniach (mieszka np. na wsi lub w górach) albo preferuje spokojny styl jazdy i zamiast topowych osiągów w każdym obszarze woli zdecydować się na produkt w niższej cenie.

 

Do jakich aut pasują opony 235/45 R17?

Rozmiar opon 235/45 R17 nie należy do najbardziej popularnych na rynku (szczególnie wśród zimowek), ale są dwa modele aut, które bardzo często jeżdżą właśnie na takim ogumieniu:

  • Mercedes klasy E (1996-2016)
  • Fiat Sedici (2006-2009)
  • Ford Mondeo (2007-2010)
  • Honda Accord (2003-2007)
  • Nissan Primera (2002-2008)
  • Opel Vectra (2002-2008)
  • Opel Omega (1994-2004)
  • Renault Scenic (2003-2009)
  • VW Passat (2001-2015)

Pamiętajmy przy tym, że nie każdy z wyżej wymienionych modeli jeździ właśnie na oponach 235/45 R17. Zależy to głównie od generacji auta, jego mocy, pojemności silnika, wersji wyposażenia i tym podobnych czynników.

 

Podsumowanie

Test opon zimowych w rozmiarze 235/45 R17 (przeznaczonych do bardziej dynamicznych samochodów) pokazał, że największy wybór jest tutaj w klasach premium i średniej. Co ciekawe, nie jest tak, że opony z wyższej klasy są zdecydowanie lepsze od klasy średniej.

Wiele opon ze średniej półki to niezwykle dopracowane produkty, które bez problemu konkurują pod względem swoich możliwości z teoretycznie lepszymi markami. Jednocześnie możliwe jest znalezienie oszczędności także i w tym rozmiarze poprzez zdecydowanie się na model oferowany przez markę Matador. Wśród zaprezentowanych opon każdy kierowca z pewnością znajdzie coś dla siebie.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *