Testy opon zimowych ADAC

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...
Testy opon zimowych ADAC 2016/2017
Testy opon zimowych ADAC 2016/2017

Testy opon organizowane przez niemiecki automobilklub ADAC uznawane są za najbardziej prestiżowe i jednocześnie najbardziej miarodajne na świecie. Model, który zajmuje czołową pozycję w tym teście z pewnością jest warty wydanych na niego pieniędzy. Przeanalizujmy wspólnie najnowsze wyniki i zobaczmy które opony zimowe zasługują na uwagę.

Na początku warto wspomnieć, że testy opon zimowych ADAC 2017 zostaną najprawdopodobniej opublikowane pod koniec września (jak tylko się ukażą omówię również ich wyniki). Tymczasem zapraszam do lektury podsumowania sprawdzianów, które zostały przeprowadzone w latach 2015-2016.

Nowe modele opon pojawiają się na rynku co kilka lat, dlatego testy sprzed roku czy dwóch nie straciły na aktualności. Co więcej, każdy z omówionych poniżej testów został przeprowadzony w różnym rozmiarze.

Ten z 2015 roku obejmuje modele w najbardziej popularnym na rynku 205/55 R16. Z kolei zestawienia z 2016 przedstawiają opony 185/65 R15 i 222/45 R17. Taki dobór rozmiarów ułatwi wybór najlepszej opony do samochodów klasy kompaktowej, średniej lub wyższej-średniej.

 

Spis treści

  1. Jak wyglądają testy ADAC?
  2. Test opon zimowych ADAC 195/65 R15 (2017)
  3. Test opon zimowych ADAC 225/45 R17
  4. Test opon zimowych ADAC 185/65 R15
  5. Test opon zimowych ADAC 205/55 R16

 

Jak wyglądają testy opon zimowych ADAC?

samolot-adac

W testach opon zimowych ADAC do końcowej oceny liczą się wyniki w siedmiu kategoriach: przyczepności na mokrej nawierzchni, suchej, śniegu i lodzie oraz hałas opony wpływający na komfort jazdy, opory toczenia i odporność produktu na zużycie. Każda z nich ma inną wagę, co nie powinno dziwić, ponieważ najważniejsze są osiągi decydujące o bezpieczeństwie – w szczególności prowadzenie na śniegu i mokrej nawierzchni (odpowiednio mają one wagi 20% i 30%).

Następnie brane są pod uwagę przyczepność na suchej nawierzchni (15%) i na lodzie (10%). Komfort, czyli poziom hałasu to waga 5%, a odporność na zużycie i opory toczenia mają po 10%. Trzeba również wspomnieć, że model, który jest zdecydowanie słabszy w jednej z konkurencji nie może uzyskać najwyższej oceny całościowej. Możemy pokusić się zatem o wniosek, że ADAC wychodzi z założenia, iż opona jest tak dobra jak jej najsłabszy element.

 

Test opon zimowych 195/65 R15 ADAC 2017

Pozycje w poniższym zestawieniu odpowiadają zajętemu miejscu w teście opon zimowych ADAC 2017 w rozmiarze 195/65 R15. Zwycięzcą okazał się Continental WinterContact TS 860, dużym zaskoczeniem może być dopiero 11 miejsce Nokiana WR D4. Całość prezentuje się następująco.

  1. Continental WinterContact TS 860
  2. Esa-Tecar Super Grip 9
  3. Kleber Krisalp HP3
  4. Dunlop Winter Response 2
  5. Goodyear UltraGrip 9
  6. Hankook Winter i*cept RS2 W452
  7. Vredestein Snowtrac 5
  8. Yokohama W.drive V905
  9. Falken EuroWinter HS01
  10. Firestone Winterhawk 3
  11. Nokian WR D4
  12. Michelin Alpin 5
  13. Aeolus Snowace 2 AW08
  14. Kumho WinterCraft WP5
  15. Sava Eskimo S3+
  16. Semperit Master-Grip 2

 

Test opon zimowych ADAC 225/45 R17

W teście z 2016 roku zdecydowanie najlepszy okazał się Dunlop Winter Sport 5 – jako jedyny model otrzymał ocenę dobrą. Większość opon ze stawki 13 produktów okazała się „zadowalająca”, a dwie ostatnie zakończyły test z notą „wystarczającą” (Matador MP92 Sibir Snow i BF Goodrich g-force Winter).

 

Wyniki testu:

  1. Dunlop Winter Sport 5
  2. Pirelli Winter Sottozero 3
  3. Firestone Winterhawk 3
  4. Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
  5. Hankook Winter i*cept evo2 W320
  6. Nokian WR D4
  7. Uniroyal MS plus 77
  8. Bridgestone Blizzak LM001
  9. Viking Snow Tech II
  10. Vredestein Wintrac Xtreme S
  11. Yokohama W.drive V905
  12. Matador MP92 Sibir Snow
  13. BF Goodrich g-force Winter

 

Zwycięski model okazał się mieć najbardziej zrównoważone osiągi:

  • był drugi pod względem zachowania na mokrej nawierzchni (najlepszy pod tym względem był Uniroyal MS Plus 77, który zajął 7. miejsce),
  • drugi na suchej nawierzchni (tę konkurencję wygrał Hankook Winter i*cept EVO2 W320 z 5. miejsca),
  • drugi na śniegu (zaraz za modelem Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 z 4. miejsca),
  • trzeci na lodzie (lepsze okazały się modele Firestone Winterhawk 3 z 3. miejsca, wspomniany wyżej Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 oraz Nokian WR D4, który test zakończył na 6. pozycji),
  • był najlepszy pod względem emitowanego hałasu do spółki z modelem Firestone,
  • dobrze wypadł pod względem odporności na zużycie – tutaj większość opon zaprezentowała się podobnie, najlepszy był model BF Goodrich g-force Winter, który zajął ostatnie miejsce,
  • był drugi pod względem zużycia paliwa – zaraz z oponami Goodyear UltraGrip Performance Gen-1.

 

Zwycięzca testu opon zimowych ADAC 225/45 R17, jak pokazują powyższe wyniki, bardzo dobrze wypadł w większości konkurencji, czego nie można powiedzieć o rywalach w teście. Model oferowany przez markę Dunlop charakteryzuje się poprawionym prowadzeniem na lodzie i mniejszymi oporami toczenia w porównaniu do poprzedników 3D i 4D. W modelu zastosowano także głębsze rowki bieżnika, co zwiększa poziom ochrony przed auqaplaningiem.

Na drugim miejscu uplasowały się opony Pirelli Winter Sotto Zero 3, które mogą pochwalić się innowacyjną mieszanką gumową. Poprawia ona mechaniczne i termodynamiczne właściwości modelu, co bezpośrednio przekłada się na jego prowadzenie. Produkt ten został zaprojektowany z myślą o samochodach o dużej mocy, a wielu twórców aut bardzo chętnie wybiera go na fabryczne wyposażenie swoich pojazdów.

 

firestone-winterhawk-3-lead
Firestone Winterhawk 3

Trzecie miejsce przypadło w udziale oponom Firestone Winterhawk 3, które produkowane są w oparciu o technologię koncernu Bridgestone. W porównaniu do poprzedników Winterhawk 2 i 2EVO ulepszono osiągi na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie oraz poprawiono odporność modelu na zużycie. Produkt ten bez problemu radzi sobie w zimowych warunkach zarówno w mieście, jak i na trasie.

 

Test opon zimowych ADAC 185/65 R15

W tym teście wśród 15 opon najlepiej wypadły dwa modele: Goodyear UltraGrip 9 i Michelin Alpin A4 otrzymując oceny dobre. Minimalnie lepszy okazał się produkt od amerykańskiego koncernu i ostatecznie zajął 1. miejsce teście. Poza dwoma ostatnimi niedostatecznymi oponami (Firestone Winterhawk 3 i Kleber Krisalp HP2), pozostałe produkty otrzymały noty zadowalające.

 

Wyniki testu:

  1. Goodyear UltraGrip 9
  2. Michelin Alpin A4
  3. Nokian WR D4
  4. Vredestein Snowtrac 5
  5. Esa-Tecar Super Grip 9
  6. Hankook Winter i*cept RS2 W452
  7. Bridgestone Blizzak LM001
  8. Pirelli Cinturato Winter
  9. Dunlop SP Winter Response 2
  10. Nexen Winguard Snow’G WH2
  11. Uniroyal MS plus 77
  12. Barum Polaris 3
  13. Viking Snow Tech II
  14. Firestone Winterhawk 3
  15. Kleber Krisalp HP2

 

Jak zwycięski model wypadł w stosunku do rywali i które opony były najlepsze w poszczególnych konkurencjach? UltraGrip 9 pod względem:

  • przyczepności na mokrej nawierzchni zajął 3. miejsce – najlepszy był tutaj Dunlop SP Winter Response 2 z 9. miejsca, a drugi Pirelli Cinturato Winter z 8. miejsca,
  • zachowania na suchej nawierzchni zaprezentował się przeciętnie zajmując miejsce w środku stawki (najlepsze tutaj okazały się opony Hankook Winter i*cept RS2 W452 z 6. miejsca w teście i Nexen Winguard Snow G WH2 z 10. pozycji,
  • prowadzenia na śniegu zajął 2. miejsce za Uniroyalem MS Plus 77 (11. miejsce) i Vikingiem Snow Tech II (13. miejsce),
  • przyczepności na lodzie uplasował się na 4. pozycji ex aequo z Nokianem WR D4 (4. miejsce w teście) i za Pirelli Cinturato Winter (8. miejsce) oraz Michelinem Alpin A4 (wspomniane 2. miejsce w całym zestawieniu),
  • komfortu jazdy zajął 2. miejsce (razem z Esa-Tecar Super Grip 9 z 5. pozycji) i za modelem marki Nexen,
  • żywotności uplasował się w środku stawki (najlepszy Michelin Alpin A4), w konkurencji mierzącej opory toczenia był najlepszy.

 

Ostateczne wyliczenie średniej ważonej wykazało, że najwięcej punktów zdobył właśnie model Goodyear UltraGrip 9, który reklamowany jest jako idealny wybór do aut klasy kompaktowej i średniej. System lameli 3D-Bis w połączeniu ze stosunkowo miękkimi bokami i nowoczesną mieszanką gumową oferuje dobrą przyczepność w zimowych warunkach oraz wysoki komfort podróżowania.

 

Następca modelu Alpin A4 - Michelin Alpin 5
Następca modelu Alpin A4 – Michelin Alpin 5

Drugie miejsce w teście opon zimowych ADAC 185/65 R15 dla opon Michelin Alpin A4 również nie jest zaskoczeniem. Model przeznaczony do rodzinnych i kompaktowych aut zapewnia sprawne ruszanie, bezproblemowe hamowanie oraz długi czas użytkowania. Jest to zasługa dopracowanej rzeźby bieżnika Full Active Tread i zaawansowanej mieszanki Helio Compound+. Przypomnę, iż w 2014 roku producent wypuścił na rynek oponę Michelin Alpin 5.

 

Nokian WR D4
Nokian WR D4

Nokian WR D4 z trzeciego miejsca również może pochwalić się doskonałymi osiągami. Model otrzymał klasę „A” na etykiecie w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni. Precyzyjnie dopracowany system lameli i masywne żebro centralne ułatwiają zapanowanie nad samochodem w najtrudniejszych warunkach panujących na drodze. Dopełnieniem całości jest mieszanka gumowa Nokian Twin Trac Silica. Zawiera ona kauczuk, krzemionkę i olej rzepakowy. Taki dobór składników znacznie zwiększa przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni.

 

Test opon zimowych ADAC 205/55 R16

W teście 19 opon sprzed 2 lat najlepiej wypadł Continental ContiWinterContact TS850, a minimalnie gorszy okazał się model Yokohama W.drive V905 (obie opony były szczególnie polecane / bardzo dobre). Większość opon otrzymała notę dobrą, przedostatni Toyo Snowprox S953 był wystarczający, a ostatni Avon Ice Touring ST niedostateczny.

 

Wyniki testu:

  1. Continental ContiWinterContact TS850
  2. Yokohama W.drive V905
  3. Goodyear UltraGrip 9
  4. Nokian WR D3
  5. Bridgestone Blizzak LM001
  6. Falken Eurowinter HS449
  7. Vredestein Snowtrac 5
  8. Firestone Winterhawk 3
  9. Fulda Kristall Control HP
  10. Barum Polaris 3
  11. BF Goodrich g-force Winter
  12. Michelin Alpin 5
  13. Sava eskimo HP
  14. Semperit Speed-Grip 2
  15. Kumho WinterCraft WP51
  16. Viking Snow Tech II
  17. Kleber Krisalp HP2
  18. Toyo Snowprox S953
  19. Avon Ice Touring ST

 

Porównajmy teraz mocne strony zwycięzcy z najlepszymi modelami w danych konkurencjach. ContiWinterContact TS850 był:

  • najlepszy na mokrej drodze,
  • drugi na suchej nawierzchni za modelem Yokohamy,
  • najlepszy pod względem prowadzenia na śniegu wspólnie z modelami: Goodyear UltraGrip 9 (3. miejsce w teście), Nokian WR D3 (4. pozycja), Barum Polaris 3 (10.), Michelin Alpin 5 (12.) i Semperit Speed-Grip 2 (14.),
  • przeciętny (uplasował się w środku stawki) na lodzie; najlepiej tutaj wypadły Vredestein Snowtrac 5 z 7. miejsca i Viking Snow Tech II z 16. pozycji,
  • drugi pod względem komfortu do spółki z Nokianem WR D3 i Semperitem Speed-Grip 2 – tutaj najlepsze były Vredestein Snowtrac 5 i Barum Polaris 3,
  • w ścisłej czołówce w pomiarze zużycia paliwa – podobnie wypadły Vredestein Snowtrac 5, Firestone Winterhawk 3 (8. miejsce w teście) czy Toyo Snowprox S953; najlepszy był Goodyear UltraGrip 9,
  • najlepszy pod względem zużycia bieżnika wspólnie z BF Goodrich g-force Winter (11. miejsce w teście) i Kleberem Krisalp HP2 (17. pozycja).

 

Continental ContiWinterContact TS850
Continental ContiWinterContact TS850

Zwycięska opona ContiWinterContact TS850 jest jednym z najczęściej nagradzanych w testach modeli na zimę. To nowoczesna konstrukcja, która dzięki elastycznej mieszance zachowuje przyczepność w najtrudniejszych i najbardziej zróżnicowanych warunkach. Bieżnik dopracowany do perfekcji ułatwia z kolei zachowanie panowania nad samochodem. To niemiecka technologia, której mało kto może dorównać.

 

okohama W.drive V905
Yokohama W.drive V905

Yokohama W.drive V905 z drugiego miejsca charakteryzuje się bieżnikiem wyposażonym w rowki wzdłużne i poprzeczne o różnych kątach. Ułatwia to wychodzenie z poślizgów i pokonywanie zakrętów. Z kolei szerokie rowki skośne przyspieszają odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Model ma stosunkowo sztywną konstrukcję, co przekłada się na większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią i stabilne zachowanie samochodu.

 

Goodyear UltraGrip 9
Goodyear UltraGrip 9

Zaskoczeniem nie jest również trzecia pozycja opon Goodyear UltraGrip 9, które opisałem powyżej. Warto z kolei wspomnieć, że na czwartym miejscu uplasował się Nokian WR D3, czyli poprzednik wyróżnionego w 2016 roku modelu WR D4. Z tymi oponami zawsze dotrzemy do wyznaczonego celu podróży. Są one w stanie bez problemu przejechać przez nieodśnieżone wiejskie drogi czy pokonać śliskie wzniesienia. Takie osiągi to zasługa technologii „Slush Blower”. Nokian WR D3 jest także oszczędny (małe opory toczenia, rozwiązanie określane mianem „Cool Touch Design”) oraz komfortowy, dzięki specjalnemu paskowi na boku opon – „Silent Sidewall Technology”.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *