Testy opon zimowych

Zapraszam do zapoznania się z testami opon zimowych dostępnymi na moim blogu. Zebrałem wszystkie dostępne na rynku testy opon zimowych na sezon 2016/2017. Staram się na bieżąco aktualizować rankingi, abyście zawsze mieli do dyspozycji najnowsze propozycje dostępne w danej chwili w Polsce. Jeżeli tylko jakakolwiek organizacja upubliczni wyniki swoich testów, od razu znajdziesz je na stronie w tym miejscu. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że test dotyczył będzie opon zimowych. Dla opon letnich i całorocznych, przygotowalem osobna kategorię.

Testy opon zimowych w pigułce:

Rynek oponiarski dostarcza coraz szerszej gamy produktów. Doświadczeni kierowcy, którzy mają za sobą niejedną zimę, dobrze wiedzą, że opona oponie nie równa. Nic dziwnego. Dziesiątki producentów każdego roku walczą o względy kierowców z całego świata. Duża konkurencja napędza rozwój nowych technologii i ciągłe ulepszanie zimówek. Odnalezienie w morzu opon tej najlepszej jest równie trudne, co znalezienie igły w stogu siana. Na szczęście wiele magazynów, instytucji i niezależnych organizacji motoryzacyjnych na bieżąco śledzi działania firm oponiarskich. Swoje relacje upowszechniają m.in. w postaci niezwykle przydatnych rankingów opon. Na jakiej podstawie typowane są przez nie najlepsze zimówki? Bazą do wydania werdyktu są testy opon zimowych. Każda organizacja, która je przeprowadza, posiada własne procedury, którymi się kieruje. Oto kilka najbardziej uznanych środowisk motoryzacyjnych i testów, za którymi stoją.

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) – największy niemiecki klub samochodowy i motocyklowy, tworzony przez ponad 15 milionów ekspertów, kierowców i pasjonatów motoryzacji. Testy opon zimowych to tylko drobna, a jednak niezwykle istota część pracy ADAC. Badane opony podlegają ocenie w 7 kategoriach: zachowaniu na suchym (15%), mokrym (30%), pokrytym śniegiem (15%) i oblodzonym asfalcie (10%), a także pod względem emitowanego hałasu (5%), oszczędności paliwa (10%) i żywotności bieżnika (10%). Podane przy kategoriach wartości procentowe mówią o wadze składowego wyniku dla ostatecznego werdyktu. Poszczególne wyniki oraz końcowy przedstawiane są na skali: 1.5 – bardzo dobre, 2.5 – dobre, 3.5 – zadowalające, 4.5 – wystarczające, 5.5 – niedostateczne.

Z kolei niemiecki magazyn Auto Zeitung dokonuje oceny w 6 kategoriach. Są to: hamowanie, ochrona przed aquaplaningiem, zachowanie w sytuacji awaryjnej, czas przejazdu slalomem, ślizganie przy przyspieszeniu oraz komfort akustyczny. Ostateczny wynik jest sumą wszystkich przyznanych punktów. Auto Bild to jeden z najbardziej poczytnych magazynów motoryzacyjnych na świecie, posiadający ok. 30 krajowych edycji (także polską: Auto Świat). Zawdzięczamy mu 2 rodzaje testów opon na zimę: ogólny oraz badający drogę hamowania. W pierwszym ocenie podlegają: jazda na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni, komfort, hałas oraz efektywność paliwowa. W drugim: długość drogi hamowania (w metrach) na śniegu i mokrym asfalcie. Odrębne badania przeprowadzają także testerzy z brytyjskiej edycji czasopisma: Auto Express. Sporym znaczeniem cieszą się też testy GTÜ, ACE, Offroad czy Automotorsport.

Być może zainteresuje Cię w tym miejscu inny mój artykuł w którym opowiadam kiedy zmienić opony na zimowe oraz dlaczego wybranie właściwego momentu jest tak ważne.