Viking SnowTech 2

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,33 na 5)
Loading...

Viking SnowTech II

Viking Snowtech 2 – te opony zimowe coraz częściej można zobaczyć na polskich ulicach. Czy ich rosnąca popularność to jedynie zasługa niskiej ceny, czy też do czynienia mamy z modelem, który naprawdę sprawdza się dobrze w zimowych warunkach?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, zebrać trzeba wszystkie fakty i zapytać o zdanie profesjonalistów oraz użytkowników. Budżetowe opony zimowe są często poszukiwane na naszym rynku – sprawdźmy więc, czy produkt marki Viking będzie dobrą alternatywą dla innych, równie atrakcyjnych cenowo bieżników.

 

Viking SnowTech 2
Viking SnowTech 2

Spis treści

  1. Producent
  2. Technologia
  3. Oferta (Lista produktów)
  4. Wyniki testów opon
  5. Wady i zalety
  6. Etykieta EU
  7. Gwarancja
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

 

Viking – opony z mroźnej Skandynawii

Historia tej firmy zaczyna się w mroźnej Norwegii. W 1906 roku Peter Mathlas Olsen założył tu zakład Viking Gummivarefabrik, który zajmował się produkcją kaloszy, obcasów i podeszw do butów. Była to pierwsza norweska marka w branży gumowej. Po 14 latach zakład zmienił nazwę na Askim Gummifabrik, ale nazwa Viking nie zniknęła.

W 1931 roku z linii produkcyjnej zjechały bowiem pierwsze opony z logo przedstawiającym wikinga. Norwegowie zawsze mieli idealne warunki do testowania ogumienia zimowego. Skandynawska aura i warunki na drogach wymuszały produkcję opon o wysokiej jakości. Jednak prawdziwy przełom nastąpił w latach 60. ubiegłego wieku. Zakład rozpoczął wytwarzanie opon radialnych, a firma przeszła poważną reorganizację. Na oponach Viking jeździły samochody marek Volvo, Opel, Ford i Volkswagen.

Spółka nie zajmowała się jedynie ogumieniem samochodowym – z fabryk wychodziły też gumowe węże, płaszcze przeciwdeszczowe, gumowe części do maszyn, itp. W latach siedemdziesiątych zarząd postanowił jednak wydzielić produkcję opon i tak powstała firma Viking Tires. W 1992 roku wykupił ją koncern Continental i wprowadził nowe technologie. Niedługo po tym wydarzeniu powstały kultowe opony Viking Pro-Tech 500 i Viking Pro-Tech II.

Aktualnie zakłady produkują ok. milion opon rocznie. Ogromne doświadczenie i nowoczesne technologie pozwalają tworzyć zarówno opony premium, jak i budżetowe modele, takie jak Viking Snowtech 2. Czy jednak są one cenione za coś więcej, niż tylko niska cena?

 

Co oferują opony zimowe Viking Snowtech 2?

Wydawać by się mogło, że opony zimowe klasy ekonomicznej produkowane są bez dużego nacisku na nowoczesne rozwiązania. Chodzi tu raczej o to, aby stosunkowo niskim kosztem zapewnić jako taką przyczepność i w miarę dobrą trakcję na ośnieżonej drodze. Model Viking Snowtech 2 idzie jednak o krok naprzód, oferując bardzo nowoczesną mieszankę gumową z dodatkiem krzemionki. Dzięki temu w ekstremalnie niskich temperaturach opony nie twardnieją, zapewniając komfort i bezpieczeństwo w praktycznie każdych warunkach.

Opony zimowe Viking Snowtech 2 posiadają bieżnik kierunkowy z rzeźbą przypominającą literę „V’. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż większość zimowek korzysta z tego rozwiązania. Czy sprawdza się jednak to w przypadku tej opony? Większość użytkowników tego modelu wysoko ocenia przyczepność na śniegu i śliskiej nawierzchni, więc można uznać, że kierunkowy bieżnik w oponach Viking Snowtech 2 spełnia swoje zadanie.

Oglądając opony Viking Snowtech 2 można zauważyć, że bieżnik ma stosunkowo skomplikowaną budowę. Złożony układ klocków zoptymalizowany został pod kątem szybkiego odprowadzania wody i błota spod kół. To zaś wpływa pozytywnie na stabilność jazdy i przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

 

Oferta

Zestawienie dostępnych rozmiarów opisywanego modelu opon zimowych Viking.

Rozmiar Etykieta
175/70 R13 82T XL F C 71dB
175/70 R14 84T F C 71dB
185/55 R15 82T F C 71dB
185/70 R14 88T F C 71dB
195/65 R15 91H F C 72dB
195/65 R15 91T F C 72dB
205/55 R16 91H F C 72dB
205/60 R16 96H F C 72dB

 

 

Viking Snowtech 2 w testach opon

Ostateczny werdykt na temat opon zimowych Viking Snowtech 2 wydać można na podstawie ocen kierowców i profesjonalnych testerów. Na początek zajmiemy się wynikami badań prowadzonych przez magazyn Auto Billd oraz organizację ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), które uważane są za swoiste „wyrocznie” świata opon.

Niemiecki automobilklub ADAC zajmował się tym modelem trzykrotnie w latach 2015–2016. Opony zimowe Viking Snowtech 2 testowane było w rozmiarach 205/55 R16, 185/65 R15 i 225/45 R16. We wszystkich badaniach zasłużyły na ocenę „zadowalające”. Czasopismo Auto Bild sprawdziło jak radzą sobie opony Viking Snowtech 2 w rozmiarze 185/50 R15 i wydało im korzystną opinię oraz notę „opona polecana”.

 

Zalety modelu Snowtech 2

Opony klasy ekonomicznej stosowane są najczęściej w małych autach i samochodach kompaktowych. Większość użytkowników takiego ogumienia to ludzie preferujący umiarkowany styl jazdy i utwardzone, gładkie drogi w miastach. Od nich też pochodzi najwięcej opinii o tym modelu.

Do największych zalet opon Viking Snowtech 2 zaliczyć można:

  • atrakcyjną cenę zakupu
  • dobry stosunek jakości do ceny
  • dobrą przyczepność na śniegu
  • stosunkowo niski poziom hałasu zewnętrznego
  • wytrzymałość.

 

Etykieta unijna

etykieta-fc72-2Jeden rzut oka na etykietę unijną często wystarczy, aby zorientować się w największych zaletach konkretnego modelu. W wypadku opon zimowych Viking Snowtech 2 w oczy rzuca się dobra – jak na budżetowy produkt – przyczepność na mokrej nawierzchni. Klasa C to naprawdę dobry wynik, jeżeli bierzemy pod uwagę koszt zakupu.

Nieco gorzej wypadają opory toczenia. Nota F z pewnością nie zachwyci fanów opon klasy premium, ale w przypadku ogumienia ekonomicznego to dość standardowy wynik. Uzyskanie lepszego jest możliwe, ale wiązałoby się to z poważnym podniesieniem ceny, a przecież nie to było celem, przy tworzeniu tego modelu.

Hałas zewnętrzny wynosi ok. 72 dB i jest to wynik dobry. Oczywiście można znaleźć na rynku cichsze opony. Jednak należy sobie zadać pytanie czy różnica na poziomie trzech-czterech decybeli to naprawdę gra warta świecki, gdy można mieć dobry komplet opon za niewielkie pieniądze?

Wariant w rozmiarze 195/65 R15 ma indeks nośności 91 i wytrzymuje nacisk do 615 kg. Indeks prędkości T oznacza zaś, że na tych oponach można jechać z maksymalna prędkością do 190 km/h.

 

Gwarancja producenta

Niektórzy kierowcy uważają, że kupowanie opon ekonomicznych mija się z celem, gdyż nie wytrzymują one – w ich opinii – dłużej niż jeden lub dwa sezony. Patrząc na gwarancję udzielaną w przypadku opon Viking Snowtech 2 teoria ta upada. Producent – marka Continental – daje na ten produkt 5 lat gwarancji od chwili produkcji lub do „momentu osiągniecia granicznego zużycia czoła bieżnika”.

Jeżeli wada ujawni się w ciągu 24 miesięcy od daty produkcji, producent zapewnia wymianę opon na nowe lub pełen zwrot kosztów zakupu. Po tym okresie, suma zwrotu wyliczana jest na podstawie procentowego zużycia bieżnika. Gwarancja wygląda więc bardzo atrakcyjnie – 5 lat to długo, jak na opony w klasie budżetowej.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

 

Opinie kierowców

Testy na torach doświadczalnych to jedno, a prawdziwe życie to już zupełnie inna bajka. Nie można wydać miarodajnego werdyktu, nie sięgając po komentarze i oponie zwykłych użytkowników modelu Viking Snowtech 2. Te zaś są dość mocno zróżnicowane – od bardzo entuzjastycznych po raczej niepochlebne. W grę zwykle wchodzą zbyt wygórowane oczekiwania. Użytkownik jednej ze stron pisze:

„Opony dobre na suchej nawierzchni i tanie. To tyle jeśli chodzi o zachwyty, bo w porównaniu do moich poprzednich zimowek (Yokohama W.drive V905) wypadają słabo. Nie polecam.”

Trudno oczekiwać, że opony ekonomiczne dorównają pod jakimkolwiek względem drogiemu ogumieniu klasy premium. Większość kierowców podchodzi do sprawy jednak ze zdrowym rozsądkiem.

„Kupiłem z ciekawości, bo nie znałem dotąd tej marki. Ogólnie jestem pozytywnie zaskoczony. W tej cenie dobry wybór.”

Najwiecej komentarzy dotyczy jednak niewątpliwej zalety tego modelu – przyczepności na śniegu. Ten przykładowy poniżej, doskonale oddaje sens większości opinii znalezionych w sieci:

„Miałem kilka opon do wyboru, ale stanęło na Vikingach Snowtech 2 i nie żałuję. W tej cenie po prostu rewelacja. Nigdy nie zdarzyło mi się zakopać w śniegu, przyczepność bardzo dobra i są w miarę ciche. Za te pieniądze to daje im 5 gwiazdek.”

 

Ocena parametrów

Porównajmy najważniejsze parametry prezentowanego modelu. Najlepiej ocenione zostały takie cechy jak: przyczepność na mokrej nawierzchni, gotowość do ponownego zakupu oraz niska ścieralność bieżnika. Najmniej atrakcyjna okazała się przyczepność na lodzie oraz wysokie opory toczenia, odpowiedzialne między innymi za wzrost zużycia paliwa.

 

Podsumowanie

Viking Snowtech 2 to dobra propozycja, jeżeli ktoś szuka opon zimowych do spokojnej jazdy w mieście i oczekuje długiej gwarancji producenta. Z pewnością nie jest to produkt dla fanów jazdy off-roadowej czy ciężkich limuzyn. Wszystko wskazuje jednak na to, że norweska marka zrobiła znowu wypuściła bardzo dobry bieżnik i stworzyła oponę, która mówiąc kolokwialnie „robi robotę”. W swojej klasie jest to produkt wart uwagi.

 

Dane techniczne:

  • Klasa – ekonomiczna
  • Producent – Viking
  • Koncern – Continental
  • Kraj produkcji – Unia Europejska
  • Bieżnik – SnowTech II
  • Poprzednia wersja – SnowTech
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja –do 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 13 do 18 cali
  • Ilość wariantów – 34
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2011 roku
  • Cena – od 178 zł za sztukę (rozmiar 185/70 R 14)
  • Pełna nazwa – Viking SnowTech II

 

Inne nazwy:

  • Viking Snow Tech 2 (pisownia rozłączna słów „snow” oraz „tech”)
  • Viking SnowTech II (poprawny zapis widoczny na oponie)
  • Wiking Snow Tech 2 (nazwa producenta przez „W”)
  • Wiking SnowTech II (jak wyżej oraz arabski zapis numeru serii)

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *