Yokohama W.drive V905 – Opony zimowe warte grzechu?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,33 na 5)
Loading...

w-drive-v905-620-200

Niezwykle dynamiczny rozwój, innowacyjność, finansowy sukces, a jednocześnie przywiązanie do długiej tradycji. Taka jest Japonia i taka jest również japońska firma Yokohama. To istna miniatura Kraju Kwitnącej Wiśni, utożsamiająca to, co w niej najdonioślejsze i najbardziej godne naśladowania.

Wie o tym każdy producent opon Ultra High Performance, który stara się dotrzymać kroku temu azjatyckiemu tygrysowi. Z przykrością zawiadamiam jednak, że firma nie zamierza im na to pozwolić. Prezentując światu opony zimowe Yokohama W.drive V905, wysłała ostrzeżenie, że wszystko, co dotąd robiła, było dopiero początkiem.

Opony zimowe Yokohama W.drive V905 należą do klasy premium, co oznacza, że gwarantują najwyższe osiągi i prawdziwe sportowe emocje. Każdy element został przemyślany, przeanalizowany z wykorzystaniem nowoczesnych systemów komputerowych i podany testom na prawdziwych drogach. Nie trzeba być zresztą ekspertem w dziedzinie opon, by dostrzec ich ogromny potencjał.

Możliwości wypisane są gęstą siecią nacięć i lameli, które tworzą drapieżny wzór bieżnika. Nie jestem tu jednak po to, by zachwycać się widokiem opon (choć w tym przypadku trudno tego nie robić), ale by odpowiedzieć na kilka pytań:

  1. Co rzeczywiście kryje w sobie Yokohama W.drive V905?
  2. Jakim innowacjom zawdzięcza swój sukces?

O tym wszystkim piszę w kolejnym tekście z serii opisów bieżników. I jak zwykle zachęcam cię do lektury oraz do dzielenia się własnym przemyśleniami i wątpliwościami w komentarzach.

 

Zastosowane rozwiązania

PO PIERWSZE: lepszy wzór bieżnika

  • szerokie rowki skośne w technologii See-Through, które zwiększają ochronę przed aquaplaningiem,
  • dwa rodzaje lameli dla większej sztywności,
  • niepozorne mikrolamelki, które dają makroefekty na śniegu oraz lodzie,
  • jeszcze więcej krawędzi, czego nie sposób nie odczuć na ośnieżonej lub oblodzonej drodze,
  • 72-stopniowa konstrukcja poprawiająca stosunek rowków i wypustek,
  • węższy profil dla lepszej trakcji na śniegu i poprawnego zachowania w kontakcie z wodą,
  • rowki wzdłużne oraz poprzeczne o różnych kątach minimalizujące ryzyko poślizgu i dające stabilność podczas trudnych manewrów.

PO DRUGIE: zoptymalizowana mieszanka

  • guma z domieszką krzemionki dla zapewnienia niskich oporów toczenia,
  • olej pomarańczowy w celu zwiększenia powierzchni styku opony z nawierzchnią.

 

 

Wyniki testu opon zimowych ADAC

W teście ADAC udział wzięło 19 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16. Niemiecka organizacja badała ich właściwości w 7 kategoriach, których wyniki następnie uśredniła z uwzględnieniem ich wagi (%). Były to: zachowanie na suchym (15%), mokrym (30%), ośnieżonym (20%) asfalcie oraz na lodzie (10%), a także emitowany hałas, efektywność paliwowa oraz trwałość bieżnika. Skala ogólnych i poszczególnych ocen to: 1.5 – bardzo dobre, 2.5 – dobre, 3.5 – zadowalające, 4.5 – wystarczające, 5.5 – niedostateczne. Jak kształtowały się wyniki?

Opony Yokohamy były jednymi z dwóch modeli, które otrzymały wysoką, „dobrą” ocenę. Mimo triumfu opon Continental ContiWinterContact TS850, ich przewaga była niewielka. Dla przykładu na suchej drodze to Yokohama W.drive V905 osiągnęły najlepszy wynik w całej badanej grupie. Na lodzie natomiast uzyskały ten sam rezultat, co zwycięskie opony. Te dwa równorzędne modele pozostawiły resztę rankingu daleko w tyle. 15 kolejnych opon otrzymało niższą, „zadowalającą” ocenę. Wyjątkiem były Avon Ice Touring ST, które otrzymały ocenę „niedostateczną”, co znaczy, że nie są polecane przez niemiecką organizację. Oponom japońskiej marki udało się wyprzedzić opony Goodyear, Bridgestone czy Nokian, mające opinię ogumienia przodującego na rynku zimówek.

 

yokohama-v905-snieg-lod-620-200

 

Wady oraz zalety

Przyznając zimowym oponom Yokohama najwyższą, „bardzo dobrą” ocenę, organizacja potwierdziła, że mamy tutaj do czynienia z klasą premium. Jednak ostateczny rezultat będący średnią wyników w każdej z siedmiu kategorii, może skrywać drobne potknięcia. Czy więc w którejś z nich Yokohama W.drive 902 uzyskały niezadowalający wynik? „Niezadowalający” to za duże słowo, jednak ich komfort akustyczny pozostawia nieco do życzenia. 71 dB w niemal wszystkich rozmiarach to wynik średni (2/3 na etykiecie unijnej), ale dość powszechny wśród opon tego typu.

Można powiedzieć, że nieco niższy komfort akustyczny jest często ceną, którą płacą za lepsze rezultaty w pozostałych kategoriach. Jeśli natomiast chodzi o zalety, to większość z nich została już w tym lub innym miejscu tekstu wymieniona. Poza oczywistymi walorami, które są zasługą nowego profilu i ulepszonej receptury gumy, należy też wspomnieć o ich stosunkowo niskiej cenie. Co zdumiewające, są to jedne z tańszych zimówek w klasie premium. A jeśli jeszcze wziąć pod uwagę ich wysoką efektywność paliwową (2.1, ADAC 2015) oraz niską ścieralność (2.5), sumaryczny koszt okaże się jeszcze niższy.

 

Co nowego w Yokohama W.drive V905?

Wysoki wynik Yokohama W.drive V905 to efekt wyciągnięcia błędów popełnionych w poprzednich generacjach, m.in. W.drive V902A czy W.drive V903. Bo trzeba przyznać, że poprzedniczki tych przyzwoitych opon, nie zapisały się w historii równie dobrze. Dlatego np. w porównaniu do bieżnika V902 liczba krawędzi wzrosła średnio o 26% (w zależności od rozmiaru). Inżynierowie zoptymalizowali też stosunek rowków do wypustek, co wpłynęło na lepsze prowadzenie w każdych warunkach. Udało się też przyspieszyć odprowadzanie wody spod kół, co jest szczególnie ważne w okresie roztopów. Kierowcy często komentują również ich dużą odporność na ścieranie, co jest zaletą nie do przecenienia.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 195/65R15 91T)

yokohama-w-drive-v905-etykieta-unijnaOpór toczenia
Przyznanie etykiety unijnej jest równoważne spełnieniu przez opony podstawowych standardów uprawniających do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Im jednak wyższa pozycja na skali A-G, tym niższych oporów toczenia można spodziewać się po ogumieniu. Ocena „E” to wynik przeciętny, jednak może ona być różna w przypadku innych rozmiarów.

Hamowanie na mokrym asfalcie
Zdaniem wielu to najważniejsza informacja na etykiecie unijnej, ponieważ informuje o zachowaniu opon w trudnych warunkach. Dzięki zastosowaniu dużej liczbie lameli, nacięć i specjalnych mikrolamelek japońskim inżynierom udało się otrzymać wysoki wynik „C”. Znaczy to, że ich droga hamowania jest o ok. 15 metrów krótsza od opon, które otrzymały „G”.

Poziom hałasu
Dla wielu osób ta etykieta mogłaby informować nawet o 7100 dB (błędnie, bo faktycznie to dokładnie 71dB). Na szczęście UE przewidziała, że nie każdy będzie potrafił właściwie zinterpretować tę wartość. By ułatwić sprawę, po lewej stronie wprowadziła więc symbol fal dźwiękowych – im mniej czarnych fal, tym większy komfort akustyczny. Wynik opon Yokohamy 195/65R15 91T kształtuje się zatem na przyzwoitym, średnim poziomie.

 

Gwarancja na opony Yokohama W.drive V905

Gwarancja obowiązuje przez 5 lat lub do osiągnięcia głębokości bieżnika mniejszej bądź równej 1.6 mm. W zależności od tego, co nastąpi jako pierwsze. W zależności od stopnia zużycia, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na reklamację, otrzymasz częściowy zwrot kosztów.

 

 

Opinie użytkowników na forum

Kupiłem je w zeszłym roku przez internet i to jest już drugi okres zimowy z nimi. Dają radę w każdych warunkach, jak dotąd nie miałem żadnych problemów. Jedyne co bym im zarzucił to że są trochę głośne. Nie jakoś specjalnie, ale przywykłem do cichszej jazdy. Zdecydowanie rekomenduję ten model.

Nie dość że dobre, to jeszcze naprawdę stylowe. Bieżnik robi fenomenalne wrażenie. Dodam tylko, że mam samochód Mazda 6 GG polift sedan, a opony na alufelgach ORI Mazdy (16 cali). Kolorek Galaxy Grey mica, więc z daleka maszyna wygląda trochę jak Batmobil z trylogii Nolana.

Poprawna, ale czy rewolucyjna? Dużo pewnie zależy od rozmiaru. Ja w moim Mercedesie Viano mam opony Yokohama W.drive V905 o oznaczeniu 225/55 R17. Tak jak napisałem, nigdy mnie nie zawiodły, na śniegu i błocie po śniegowym bez zarzutu, ale myślę, że pewne rzeczy można było dopracować. Mam na myśli Dodałbym, że drogie, ale takie były w roku premiery, teraz nówki można kupić za 2-3 bańki.

Wybierałem między tymi a Bridgestone Blizzak LM-001 i Firestone Winterhawk 3. Zdecydowałem się na japońską jakość i dzisiaj nie żałuję. Nie wiem jak w kompaktach, ale do SUV-ów nadają się doskonale. Są nieco, węższe, smukłe, ale nie tracą na przyczepności, a poza tym dobrze się prezentują. Przyjemne z pożytecznym.

Dobre do poruszania się po mieście i na długie wyprawy międzynarodowe. Najdalej zawiozły mnie z rodziną do Austrii, zimą na narty. Ciężka, wyczerpująca podróż, ale gdyby nie te opony, to byłoby pewnie gorzej. Polecam(i reszta domowników też!).

 

Dostępne rozmiary

Model V905 produkowany jest aż w 83 rozmiarach dla felg o rozmiarach od 15 do 22 cali. Najliczniejszą grupę stanowi ogumienie 16 oraz 17 calowe, w tym bardzo popularne rozmiary 205/55 R16 czy 205/50 R17. Poniżej (posortowana wg rozmiaru) tabela ze wszystkimi dostępnymi w ciągłej sprzedaży oponami z gamy W.drive V905 (79 produktów).

Kod Rozmiar Indeksy Inne cechy Etykieta
F8547 185/55 R15 86H E C 71dB
F8544 185/60 R15 84T E C 71dB
F8546 185/60 R15 88T XL E C 71dB
F8543 195/50 R15 82H E C 72dB
F8582 195/55 R15 85H E C 72dB
F8575 195/55 R16 87H E C 72dB
F8576 195/60 R15 88T E C 72dB
F9030 195/65 R15 91T E C 71dB
F8036 195/65 R15 95T XL E C 71dB
F8534 205/50 R17 93H XL E C 72dB
F8535 205/50 R17 93V XL E C 72dB
F8530 205/55 R16 91H E C 72dB
F8531 205/55 R16 94H XL E C 72dB
F8532 205/55 R16 91T E C 72dB
F8545 205/60 R16 96H E C 72dB
F8551 205/65 R15 94H E C 72dB
F9634 205/70 R15 96T
F9638 205/80 R16 104T
F8577 215/45 R17 91V XL E C 72dB
F8559 215/50 R17 95V XL E C 72dB
F8556 215/55 R16 93H E C 72dB
F8557 215/55 R16 97H XL E C 72dB
F8558 215/55 R16 97V XL E C 72dB
F8579 215/55 R17 98V E C 72dB
F9630 215/55 R18 95V
F8578 215/60 R16 99H E C 72dB
F8574 215/65 R16 98H E C 72dB
F9633 215/70 R16 100T
F9655 215/80 R15 102T E C 72dB
F8540 225/40 R18 92W E C 72dB
F8536 225/45 R17 91H E C 72dB
F8537 225/45 R17 94V XL E C 72dB
F8555 225/45 R18 95V XL E C 72dB
F8560 225/45 R19 96V XL E C 72dB
F8548 225/50 R17 94H E C 72dB
F8549 225/50 R17 98V E C 72dB
F8552 225/55 R16 95H E C 72dB
F8553 225/55 R16 99H XL E C 72dB
F8565 225/55 R17 97H C C 72dB
F8566 225/55 R17 101V E C 72dB
F8563 225/55 R19 99V XL C C 72dB
F9631 225/60 R17 99H
F9659 225/65 R17 102H
F9632 225/70 R15 100T
F8581 235/40 R18 95W E C 72dB
F8572 235/45 R17 94H E C 72dB
F8573 235/45 R17 97V XL E C 72dB
F8583 235/45 R18 98V E C 72dB
F8562 235/45 R19 99V E C 72dB
F8568 235/50 R18 101V
F8567 235/55 R17 103V E C 72dB
F9641 235/60 R16 100H
F9649 235/70 R16 106T
F9644 235/80 R16 109T
F8539 245/40 R18 97W E C 72dB
F8541 245/45 R17 99V XL E C 72dB
F8580 245/45 R18 100V E C 72dB
F8571 245/50 R18 100V C C 72dB
F8570 245/50 R18 104V C C 72dB
F9642 245/70 R16 107T
F8569 255/40 R19 100V
F9653 255/65 R16 109H
F9654 255/65 R17 110H
F9636 265/35 R20 99V
F9639 265/60 R18 110H
F9640 265/65 R17 112T
F9652 265/70 R15 112T C C 73dB
F9646 265/70 R16 102T
F8542 275/40 R19 105W
F9635 275/40 R20 106V
F8561 275/45 R20 110V
F9650 275/70 R16 114T
F9656 285/35 R21 105V
F9657 295/30 R22 103V
F9648 295/35 R21 107V
F9658 295/40 R20 110V
F9647 295/40 R21 111V
F9643 315/35 R20 110V

 

Podsumowanie

Opony Yokohama są tworzone z myślą o szczególnym typie kierowcy, który lubi dynamiczną, sportową jazdę. Mimo tego bieżnik W.drive V905 prezentuje zrównoważone, ale wysokie parametry, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Czyni to z niego produkt spełniający potrzeby zwykłych, miejskich kierowców. Wszystkich tych, którzy co rano przemierzają drogę z domu do pracy, a w długie weekendy zabierają rodzinę nad morze. Dla których możliwość rozpędzenia auta do 190-210 km/h czy technologia stabilizująca auto podczas skomplikowanych manewrów to zbędne naddatki. Wybierają jednak ten model, bo posiadanie zimówek o takich możliwościach daje poczucie większej kontroli nad samochodem. Gwarancję, że w awaryjnej sytuacji opony na pewno nie zawiodą. Właśnie dlatego polecam Yokohama W.drive V905 każdemu, niezależnie o tego, jakie auto posiada i jakiego typu kierowcą jest.

 

 

Yokohama W.drive V905 w liczbach

  • 2 miejsce w teście opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16 (ADAC 2015),
  • 69 rozmiarów,
  • 72-stopniowa konstrukcja bieżnika,
  • średnio o 26% większa liczba krawędzi (w porównaniu do bieżnika V902).

 

 

Galeria zdjęć / Multimedia / Bieżnik


8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *