Data modyfikacji:

Bridgestone Blizzak LM001 – niedrogie zimówki w klasie premium

Autor: Łukasz Wulkanista

Bridgestone to największy na świecie producent opon, który dostarcza światu ogumienia samochodowego od niemal 100 lat. Opona zimowa Bridgestone Blizzak LM001 jest tylko jedną z wielu świetnych pozycji znajdujących się w portfolio koncernu zlokalizowanego obecnie w Tokio. Firma obecnie produkuje opony w około 60 (sic!) fabrykach rozlokowanych w różnych częściach globu. Jedna z nich zlokalizowana jest w Poznaniu, co tłumaczy dużą popularność marki w Polsce. Głównym jednak powodem jej sukcesu na drogach Polski, Europy i innych kontynentów, jest po prostu wysoka jakość jej produktów. Dobrej sławy nie popsuł Bridgestone'owi bieżnik Blizzak LM001. To opona z klasy premium, następczyni uznanej LM32. Stworzona z myślą o szybkiej, niezawodnej i bezpiecznej jeździe, porównywana do najlepszych modeli zimowych z 2014. Nic dziwnego, że w teście znalazła się na podium pomiędzy takimi markami jak Continental czy Dunlop.

Zastosowane rozwiązania

  • Trójwymiarowe lamele na całej rzeźbie bieżnika – zapewniają lepsze blokowanie ruchu lameli bez uszczerbku na elastyczności. Skutek: opony dosłownie „wgryzają” się w śnieg.
  • Ukośne rowki zamiast prostych – wyraźnie poprawiają przyczepność. Pozytywny efekt wzmacnia ich znacznie gęstsze rozmieszczenie. Dodatkowo przyspiesza to odprowadzanie wody, co skutkuje większą pewnością na mokrym asfalcie.
  • Zaokrąglone krawędzie rowków – w porównaniu do zwykłych krawędzi, wyraźniej zmniejszają efekt „zarzucania”. Szczególnie cenne podczas deszczów i w okresie roztopów, bo zapewniają lepszy przepływ wody/błota pośniegowego.
  • Technologia NanoPro-Tech™ - opracowana w celu utrzymania wysokiej przyczepności przy różnych temperaturach.
  • RunFlat – ta niesamowita technologia pozwala oponom na prowadzenie auta nawet przez 80 km bez ciśnienia. Dzięki temu nawet w razie pęknięcia opony dojedziesz spokojnie do najbliższego serwisu.

Wyniki w testach opon zimowych

Bridgestone Blizzak LM001 zajął 2 miejsce w teście opon zimowych ADAC zorganizowanego dla rozmiaru 195/65 R15. W badaniu wzięło udział 14 modeli zimówek. Zwyciężyły opony niemieckiego producenta Continental, uzyskując niewielką przewagę (0.1 pkt) nad Bridgestone Blizzak LM001. Oba modele znalazły się wśród czterech, które ADAC określił mianem „dobrych”. I rzeczywiście, wszystkie prezentują bardzo zrównoważone, dobre wyniki we wszystkich kategoriach. Mimo tego nie można pominąć faktu, że to właśnie zimówki Bridgestone uzyskały najlepszy wynik na mokrym asfalcie. Ich mocną stroną jest wysoki komfort akustyczny (również najlepszy wynik w zestawieniu) oraz zachowanie na suchej nawierzchni (2 wynik). W pozostałych kategoriach otrzymały ocenę „dobrą”, prezentując przyzwoity poziom, godny opon klasy premium. Niżej wrzucam porównanie wyników trzech „medalowych” bieżników.
Waga Continental WinterContact TS850 Bridgestone Blizzak LM001 Dunlop Winter Sport 4D
Sucho 15% 2.0  2.1  2.5
Mokro 30% 2.2  1.9  2.3
Śnieg 20% 2.0  2.4  2.3
Lód 10% 2.2  2.4  2.5
Hałas 5% 3.5  3.0  3.5
Paliwo 10% 1.6  2.1  1.7
Bieżnik 10% 1.5  2.5  2.5
Wynik   2.1  2.2  2.4

Pozostałe wyróżnienia:

  1. ADAC 2015 - szczególnie polecane (165/70 R14)
  2. ADAC 2015 - szczególnie polecane (205/55 R16)
  3. AutoBild 2015 - polecane (185/60 R15)
  4. GTU 2016 - polecane (205/55 R16)
  5. Autoexpress 2016 - polecane (205/55 R16)
  6. Autoklub CR 2016 - polecane (205/55 R16)
  7. ADAC 2016 - polecane (225/45 R17)
  8. ADAC 2016 - polecane (185/65 R15)

Wady i zalety nowego bieżnika

Żeby nie było zbyt kolorowo, zacznę od dość poważnej wady opon Blizzak LM001 – hałasu. Wynik 3.0 w teście ADAC i 69 db na etykiecie UE (szczegóły niżej) to wynik przeciętny. I właśnie dlatego jest niedopuszczalny w zimówkach klasy premium. Żadnym usprawiedliwieniem też nie powinny być jeszcze słabsze rezultaty pozostałych „medalistów”. Bridgestone udowodnił jednak, że wsłuchuje się w głosy kierowców i poprawia to wszystko, co nie spełnia ich oczekiwań. Tak było w przypadku generacji LM32, a potem w najnowszym. Można więc oczekiwać, że kolejny model rozwiąże ten drobny mankament. W każdym razie, należy pochwalić LM001 za wszystkie dokonane dotychczas ulepszenia. Mam tu na myśli przede wszystkim optymalizację bieżnika pod względem lameli oraz nowy system żeber (na ten temat więcej piszę w kolejnym akapicie). Dla kierowców, którzy poruszają się pod trudnych nawierzchniach, ogromnym atutem jest też technologia RunFlat. Wiele osób ucieszyła również informacja o zwiększeniu oferty rozmiarów z 7 do 46.

Bridgestone Blizzak LM001 czy Blizzak LM-32

Bieżnik Blizzak LM32 był udanym, dobrze ocenianym modelem, który doczekał się kilku nagród i wyróżnień. Nic dziwnego, że wciąż sprzedaje się całkiem nieźle, zwłaszcza, że jego cena spadła już nawet 3-krotnie. Mimo tego Blizzak wprowadził w nowym modelu LM001 spore poprawki. Przede wszystkim zrezygnował z „opasania”, które charakteryzowało starszy bieżnik (wzór przypominał trochę coś w rodzaju warkocza). W nowej generacji rowki poprzeczne są bardziej zaostrzone, budzą skojarzenie z zadrapaniami, jakie pozostawiają ostre pazury. Dochodzą też zoptymalizowane po względem kształtu (mają postać trapezu) i rozmieszczenia (są gęstsze) lamele. System „żeber” po bokach sprawia z kolei, że LM001 szybciej oddają ciepło gumy. Efektem tych ulepszeń jest m.in. wyraźna poprawa zachowania na różnych typach nawierzchni oraz sprawniejsza ochrona przed aquaplaningiem. Ciekawe, że wszystko to udało się zrobić, nie zwiększając oporów toczenia, a więc bez uszczerbku na efektywności paliwowej.

Etykieta unijna

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1222/2009 sprzedawcy ogumienia są zobligowani do umieszczania na oponach specjalnych etykiet. Etykiety te informują o wydajności paliwowej, przyczepności na mokrym asfalcie oraz wytwarzanym hałasie. Pierwsze dwie oceny są przedstawiane na skali A-G, gdzie "A" oznacza najlepszy wynik, a "G" - najsłabszy. Nawet otrzymanie tej najgorszej uprawnia jednak do sprzedaży. Jeśli natomiast chodzi o generowany hałas, to z prawej strony widnieje wartość w decybelach, a z lewej poziom na trzystopniowej skali. Jako że różne modele tego samego modele prezentują różne osiągi, wszystkie muszą posiadać etykiety właściwe dla swoich wymiarów. Średni wynik zaliczył też opisywany produkt (3.0 pkt w omawianym wyżej teście ADAC).

Tutaj pokazuję etykietę dla rozmiaru 185/60 R15 84 H.

Opór toczenia Opór toczenia, to nic innego jak tarcie, jakie występuje podczas toczenia opon po nawierzchni. Ocena „C” to wynik więcej niż poprawny, ale trzeba pamiętać, że zgodnie z regułą, mniejsza opona = mniejszy opór toczenia. Hamowanie na mokrym asfalcie Tak wysoka ocena jak „B” nie powinna nikogo dziwić. Zastosowanie ukośnych rowków zamiast prostych oraz wykorzystanie zaokrąglonych krawędzi rowków było mądrą decyzją inżynierów z ośrodka badawczego Bridgestone. Dowodzi tego również najlepszy rezultat LM001 w kategorii „mokra nawierzchnia” spośród opon zimowych (ranking ADAC 2014). Poziom hałasu Tak jak pisałem wyżej: 69 to wysokość hałasu w decybelach, a dwie czarne fale dźwiękowe po lewej to informacja, że jest to przeciętny poziom.

Gwarancja na opony

Standardowo, okres gwarancji na opony Bridgestone wynosi 5 lat od daty produkcji. Reklamacji podlegają wady, w których stwierdzono wady materiałowe lub wady wykonania, czyli leżące po stronie producenta.

Bridgestone Blizzak LM001 - Opinie kierowców

Początkowo miałem bardzo negatywną opinię z powodu dużego tarcia, ale okazało się że to wina zbyt dużego ciśnienia w oponie. Jeśli też narzekacie na duże opory, to to sprawdźcie najpierw. Byle nie przesadzić, bo zbyt niskie ciśnienie to z kolei większy hałas. Teraz jest dobrze, więc polecam wszystkim opony Bridgestone Blizzak LM-001.
Bezproblemowo hamują na śniegu, na mokrej drodze też. Kupiłem w promocji, więc jestem bardzo zadowolony, bo mam opony premium w prawie cenie chińskich zabawek. I tak ciągle jest lepsza od niejednej tej, która wyszła teraz.
Bardzo wysoka jakość w stosunku do zapłaty. Nie ukrywam, jak zobaczyłem taką cenę na oponach Bridgeston to początkowo pomyślałem, że to pewnie jakiś wadliwy towar, z którego najwyżej zrobię dzieciakom huśtawkę. A jednak, opłacało się. Najpierw kupiłem jedne, przetestowałem, potem kupiłem drugi i założyłem do drugiego samochodu. W jednym i w drugim są ok.
Kupione na zimę, ale że zimna długo się nie nadchodziła to była przynajmniej okazja, żeby przetestować te Blizzaki na suchej nawierzchni. I tutaj zaskoczenie – nie miały żadnych problemów z suchym asfaltem. Powiedziałbym, że to prawie opona całoroczna.
Zawsze myślałem, że wszystkie opony z Azji to szmelc a tu proszę. Kupiłem przypadkiem, bo myślałem, że Bridgestone to marka amerykańska, nigdy bym nie przypuszczał, ze może być japońska, bo to najwyższa półka. Cóż, zwracam honor. Daję 10/10.

Dostępne rozmiary

W sezonie jesień/zima 2015 opony Bridgestone Blizzak LM001 były dostępne w zaledwie 7 rozmiarach (od 14 do 16 cali). Później jednak ich gama powiększyła się niemal siedmiokrotnie. Obecnie dostępnych jest aż 46 rozmiarów, które można montować na felgach o średnicach z przedziału 14-20”. Oto ich kompletna lista:
14 cali 15 cali 16 cali 17 cali 18 cali 19 cali 20 cali
155/65 R14 165/65 R14 165/70 R14 175/65 R14 175/70 R14 185/60 R14 185/65 R14 185/70 R14 185/55 R15 185/60 R15 185/65 R15 195/55 R15 195/60 R15 195/65 R15 205/65 R15 195/45 R16 195/55 R16 205/55 R16 205/60 R16 205/65 R16 205/70 R16 215/55 R16 215/60 R16 225/55 R16 205/55 R17 205/60 R17 215/50 R17 215/55 R17 215/65 R17 225/45 R17 225/50 R17 225/55 R17 235/45 R17 245/45 R17 225/40 R18 225/45 R18 235/40 R18 235/45 R18 245/45 R18 245/50 R18 255/40 R18 245/40 R19 245/45 R19 255 35 R20 255/40 R20 295/35 R20

Podsumowanie

Bridgestone Blizzak LM001 nie jest oponą rewolucyjną, ani nawet rewelacyjną. Przypomina nieco opony Continentala, które zwyciężyły w teście zimówek ADAC w 2014 roku. Nie jest to tylko moje zdanie. Nie raz spotykałem się z taką opinią kierowców, którzy mieli okazje przetestować oba modele. Wystarczy zresztą rzut oka na oba bieżniki lub porównanie kolumn, które wyżej zestawiłem. Czy to podobieństwo świadczy o nich dobrze? Jak najbardziej. Tamte zostały okrzyknięte jednymi z najlepszych w sezonie zimowym 2014/2015. Wiele różnych badań, którym zostały poddane, wspieraja to przekonanie. Inżynierowie Blizzak wpadli na kilka podobnych rozwiązań, co czyni z ich dzieła przyzwoitą naśladowczynię opon ContiWinterContact TS850. Warto dodać, że jest to naśladowczyni o sporo niższej cenie, co mocno przemawia na jej korzyść.
3 komentarze
  1. Piotr | 21.11.2018 13:45
    Mam mały rozmiar, 14" na Merivie. Bajka! Bezpiecznie się czuję w każdych warunkach. mocno polecam.
  2. MKlet77 | 08.02.2017 13:30
    Bridgestone Blizzak LM001 są generalnie dość szerokimi oponami (w rozmiarówce większość ma ponad 200 mm szerokości). Niby nie zaleca się takich na zimę, ale tutaj udało się tak zoptymalizować wszystkie parametry, że nie można poskarżyć się na przyczepność w trakcie jazdy po śniegu. Różnica jest – zgoda - ale i tak naprawdę ok. Myślę, że głównie jest to zasługa mieszanki NanoPro-Tech.
    1. Filip Sieracki | 18.03.2017 14:56
      W pełni się zgadzam. Niby mam Blizzak LM001 w rozmiarze 225/45 R17, ale muszę przyznać, że wzorowo sprawują się na ośnieżonej nawierzchni. Nie wiem, czy to zasługa tej mieszanki, bo nie wnikałem w szczegóły, ale coś może być na rzeczy. Słyszałem, że najgorzej może być podczas szybkiej jazdy, ale ja mam naprawdę ciężką nogę a opony i tak trzymają się drogi jak rzep.
Opony zimowe 15 cali

Opony zimowe 15 cali. Jakie 15-calowe zimówki wybrać?

2023-08-12
Jak powszechnie wiadomo, zima to czas, który jest szczególnie wymagający dla kierowców. Ta pora roku wymaga nie tylko wyjątkowej ostrożności podczas kierowania pojazdem, ale także – o czym nie wolno zapominać – konieczności dostosowania samochodu do mniej sprzyjających warunków. Jednym z elementów, o które należy w szczególności zadbać, są opony. Jakie zimowe opony 15 cali warto wybrać?
marki opon ranking

Najlepsze marki opon. Ranking Wulkanisty

2023-02-01
Co roku największe serwisy motoryzacyjne testują setki modeli opon, aby wybrać ich zdaniem najlepszy egzemplarz. Spośród wszystkich rodzajów ogumienia wyróżniamy trzy główne rodzaje, które charakteryzują przystosowanie opon. Są to opony letnie, zimowe i całoroczne. Przeglądając rankingi najlepszych modeli zauważyć można, że czołówka jest bardzo ciasna, lecz w każdym z podanych przed chwilą rodzajów opon powtarzają się ci sami producenci. Świadczy to o ich jakości i popularności. Dziś przedstawimy naszym zdaniem najlepsze marki opon w oparciu i analizowane rankingi i doświadczenie, dzieląc producentów zgodnie z przeznaczeniem i rodzajem ogumienia.
Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

2022-12-28
Dębica Frigo 2 to jedna z najchętniej wybieranych opon zimowych w Polsce. Zobacz opinie kierowców na temat modelu Frigo 2, zapoznaj się z wynikami testów oraz sprawdź gdzie kupisz najtaniej Dębicę Frigo 2 z darmową dostawą.
michelin alpin a3

Michelin Alpin A3

2022-12-17
Zakup opon zimowych jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy podczas chłodnych miesięcy. Na rynku dostępnych jest wiele modeli ogumienia zimowego, które skonstruowano z zastosowaniem najnowocześniejszych i sprawdzonych technologii. Jednak w każdym przypadku opony powinny być dopasowane zarówno do danego modelu auta, jak i stylu jazdy i wymagań danego kierowcy. Jedną z wysoko ocenianych propozycji opon zimowych jest model Michelin Alpin A3. To nie tylko gwarancja niezawodności i obecność w najważniejszych testach branżowych na bardzo wysokich pozycjach, ale również doskonały wybór dla osób dbających o detale i praktyczne rozwiązania.
Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cinturato Winter. Opona zimowa od włoskiego producenta

2022-12-02
Ogumienie Pirelli Cinturato Winter już od momentu, w którym pojawiło się na rynku, stało się ogromnym hitem w kategorii opon zimowych. Już w roku, w którym rozpoczęto jej dystrybucję, wzięła udział w przynajmniej sześciu testach opon i została w nich wyróżniona jako polecana lub szczególnie polecana. W dzisiejszym artykule omówimy wszystkie aspekty związane z użytkowaniem tego modelu opon, a także dostępnymi rozmiarami, bieżnikiem czy zastosowanymi technologiami. Przytoczymy też najważniejsze wnioski z opinii użytkowników i przybliżymy profil tej włoskiej marki.
goodride z507

Opona zimowa Goodride Z507

2022-12-01
Ogumienie do auta zaliczyć można do najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują opony zimowe, ponieważ ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy w niekorzystnych i mało przyjaznych warunkach. To nie tylko niskie temperatury, ale też mokra, zaśnieżona i oblodzona nawierzchnia wraz z dużo większym ryzykiem utraty panowania nad autem. Dlatego wybierając opony zimowe, warto postawić na modele polecane i sprawdzone. Doskonałym przykładem jest tu ogumienie zimowe Goodride Z507. Co wyróżnia te opony i dlaczego to dobry wybór?