Data publikacji:

Za co odpowiada czujnik położenia wału? Objawy i przyczyny usterek

Jednostka napędowa jest najważniejszym elementem każdego samochodu. Odpowiada on przede wszystkim za prawidłową pracę pojazdu i umożliwia jego użytkowanie. Bardzo ważne jest, aby dbać o silnik, ponieważ nawet najdrobniejsza usterka może narazić kierowcę nie tylko na wydatki związane z naprawą, ale też potrafią unieruchomić pojazd. Nowoczesne podzespoły naszpikowane są wszelkiego rodzaju sensorami, które na bieżąco monitorują ich pracę, a odczytane dane przekazują do komputera pokładowego. Jednym z najważniejszych czujników, który bezpośrednio monitoruje prawidłowość pracy silnika jest czujnik położenia wału. Służy on do określania położenia wału oraz ilości jego obrotów. Zebrane dane przesyłane są do komputera, który na ich podstawie ustala najbardziej odpowiedni moment na wtrysk dawki paliwa oraz szacuje kąt wyprzedzenia zapłonu. Są to parametry niezwykle ważne, gdyż to dzięki nim nasze samochody mogą pracować i spełniać swoje przeznaczenie. Niestety objawy awarii czujnika położeniu wału łatwo pomylić z usterkami innych podzespołów, a jego faktyczne uszkodzenie niesie bardzo za sobą bardzo nieprzyjemne skutki. Jakie są objawy i przyczyny usterek czujnika położenia wału?
czujnik położenia wału

Jaką rolę pełni czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału pełni w samochodzie bardzo ważną funkcję. Jego zadaniem jest śledzenie i analizowanie położenia wału oraz zbieranie informacji na ten temat. Dodatkowo czujnik ten zapisuje dane na temat jego prędkości obrotowej. Na podstawie zebranych danych, które są przekazywane bezpośrednio do komputera pokładowego, sterowana jest praca silnika. Chodzi dokładnie o ustalenie odpowiedniego momentu na wtrysk dawki paliwa i obliczenie kąta zapłonu. Współcześnie bardzo dużą uwagę przykłada się do ekonomii spalania, ekologii i minimalizowaniu emisji toksycznych spalin do otoczenia. Czujnik położenia wału najczęściej montowany jest zaraz przy kole zamachowym lub przy kole pasowym. Awaria czujnika skutkować może unieruchomieniem pojazdu. Często dzieje się tak, gdyż uszkodzony czujnik źle odczytuje pracę silnika, przez co przekazuje fałszywe dane do komputera. Na tej podstawie, jednostka sterująca interpretuje zebrane informacje tak, jakby silnik nie pracował, dlatego nie podaje dawki paliwa. Inne objawy awarii czujnika położenia wału to przede wszystkim nierównomierna praca silnika, zapalenie się kontrolki „check engine”, nagłym spadkiem mocy i problemem z uruchomieniem pojazdu. Jakie objawy uszkodzenia czujnika położenia wału można spotkać i jakie są tego przyczyny?

Jak i kiedy sprawdzić czujnik położenia wału

Znając już lokalizację naszego czujnika położenia wału, zajmijmy się jego diagnostyką. Pierwszym sposobem, w jaki możemy sprawdzić, czy z naszym sensorem wszystko w porządku to zwrócenie uwagi na jego czystość, podłączenie i ewentualne uszkodzenia, które można zlokalizować gołym okiem. Korozja lub zbierające się zanieczyszczenia mogą zakłócać pracę czujnika położenia wału. Utrudniają one przesyłanie sygnałów do komputera, co skutkuje nieprawidłowym odczytem danych. Prawidłowość pracy silnika i odczytywanie danych najłatwiej sprawdzić poprzez diagnostykę komputerową silnika. Zrobić to można samodzielnie przy pomocy zewnętrznych urządzeń i kostek diagnostycznych. Zebrane przez te urządzenia dane odczytać można na komputerze lub w telefonie. Wiele z nich jednak potrafi tylko monitorować dane, bez możliwości ingerencji. Dodatkowo urządzenia domowego użytku rzadko posiadają obszerne dane na temat pracy silnika, najczęściej odczytywać możemy tylko te podstawowe parametry. Najlepiej udać się wtedy do autoryzowanego serwisu samochodowego, gdzie specjaliści przy pomocy swoich specjalistycznych komputerów diagnostycznych bez problemów odczytają i zinterpretują te dane za nas.

Jakie są objawy uszkodzenia czujnika położenia wału

Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału odczuć i zdiagnozować można podczas postoju, ale również podczas jazdy. W obu sytuacjach sygnały mogą być całkiem różne. Bezpieczniej jest diagnozować czujnik położenia wału na postoju. Wynika to z faktu, że gdy czujnik faktycznie jest uszkodzony, kontynuowanie jazdy może pogorszyć stan pojazdu lub jeszcze bardziej uszkodzić silnik.
Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału na postoju to przede wszystkim problemy z uruchomieniem silnika lub brak możliwości jego rozruchu. Są to najczęściej spotykane objawy i bardzo często świadczą o nieprawidłowym działaniu czujnika położenia wału. Diagnostyka podczas jazdy wygląda trochę inaczej. Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika położenia wału podczas jazdy samochodem to przejście pojazdu w tak zwany tryb awaryjny. W momencie wykrycia nieprawidłowości pracy czujnika, komputer pokładowy wyświetla na kokpicie kontrolkę uszkodzenia silnika. W nowoczesnych samochodach pojawia się również komunikat z zaleceniem bezzwłocznego zatrzymania pojazdu. Przejście w tryb awaryjny to również próba samoistnego unieruchomienia samochodu. Występują wtedy drastyczne spadki mocy, problem z obrotami silnika, co skutkuje spowolnienie jazdy aż do momentu jego zatrzymania. Uszkodzenia czujnika wału można wykryć również podczas diagnostyki komputerowej. Widać to po nierównej pracy silnika, zróżnicowanych odczytywanych danych i dużych odchyleń od parametrów prawidłowej pracy. Dodatkowo odczytać można kod błędu, który oznaczony jest jako P0335. W książkach serwisowych i instrukcjach samochodu kod ten przypisany jest do uszkodzenia czujnika położenia wału. Sprawdza się to w 90%, jednak pozostałe dziesięć oznaczać mogą też uszkodzenie paska rozrząd, rozłączenie się przewodu czujnika lub zwarcie w obwodzie elektrycznym.

Powody uszkodzenia czujnika położenia wału

Najczęstszymi powodami uszkodzenia czujnika położenia wału są zwarcia w obwodzie elektrycznym samochodu, przerwaniem lub rozłączeniem przewodów, zanieczyszczenia lub uszkodzenia innych, pobliskich podzespołów. W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, czy Diesela, objawy i powody są niemalże identyczne. Różnice zaczynają się podczas naprawy. Ze względu na budowę i zasadę działania silników wysokoprężnych naprawa jest ona znacznie trudniejsza, a co za tym idzie, kosztowniejsza. Najczęstszymi przyczynami uszkodzenia czujnika położenia wału to:
- korozja wtyczki i przewodów;
- korozja gniazda czujnika;
- usterki tarczy pomiarowej;
- zwarcie;
- uszkodzenia mechaniczne wtyczki i przewodów;
- problemy z izolacją;
- rozerwanie przewodów;
W przypadku wykrycia jednej z powyższych sytuacji lub stwierdzenia uszkodzenia czujnika należy niezwłocznie udać się do autoryzowanego serwisu samochodowego w celu usunięcia problemu zanim uszkodzeniu ulegnie silnik, co narazi nas na dużo większe koszty.
Zdjęcie: Envato Elements