Data modyfikacji:

Od czego zależy droga hamowania?

Droga hamowania to jeden z najważniejszych parametrów opon samochodowych, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo, zarówno podróżujących, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Długość drogi hamowania zależy przede wszystkim od sprawności układu hamulcowego oraz jakości opon. Nie jest to jednak cały dystans liczony od rozpoczęcia manewru hamowania. Do drogi hamowania nie zalicza się czasu reakcji i zachowania kierowcy. Całość nazwać można drogą zatrzymania, natomiast droga hamowania to tylko i wyłącznie odległość pokonana na wciśniętym hamulcu, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.
droga hamowania

Czym jest droga hamowania?

Wiadomo, że pojazd nie zatrzyma się od razu w momencie wdepnięcia hamulca. Parametrem wpływającym na drogę hamowania jest również prędkość. Im wyższa, tym więcej energii musi wytracić samochód, co przekłada się na dłuższą drogę hamowania. Droga hamowania jest jedną ze składowych drogi zatrzymania. Na drogę zatrzymania pojazdu składają się również:
  • odległość, jaką samochód pokona w czasie reakcji kierowcy od momentu zauważenia przeszkody do wciśnięcia hamulca. Trwa to średnio 0,5 do 1 sekundy. Szacuje się, że samochód jadący z prędkością ok. 50 km/h pokona jeszcze 14 metrów, jadąc ponad 120 km/h może to być nawet 50–60 metrów;
  • odległość przebytą od momentu wciśnięcia hamulca do reakcji układu hamulcowego ( do 0,3 sekundy), czyli kolejnych kilka metrów.
  • Wszystkie te aspekty, wraz z drogą hamowania, tworzą drogę zatrzymania pojazdu. Czym jest więc sama droga hamowania? Najprościej rzecz ujmując, jest to wszystko to, co znajduje się od momentu reakcji układu hamulcowego i czasu reakcji kierowcy, aż do całkowitego zatrzymania się samochodu.

    Od czego zależy droga hamowania samochodu?

    To, jak skuteczna będzie droga hamowania, zależy od wielu czynników. Nie chodzi tylko o prędkość, ale również o stan techniczny pojazdu, sprawność układu hamulcowego, jakość i stopień zużycia opon oraz nawierzchnię, po jakiej się poruszamy.
    Porównując ze sobą zestawienia i wyniki testów opon, można zauważyć, że długość drogi hamowania dla kompletów opon premium jest znacznie krótsza niż dla opon klasy ekonomicznej. Różnice między tymi dwoma klasami opon wynoszą od kilku do nawet kilkunastu metrów, co można rozumieć jako nawet dwie długości auta.
    Warto pamiętać o zależności drogi hamowania od prędkości pojazdu. Przyjęło się, że droga hamowania jest kwadratem prędkości poruszania się. Rozumieć to należy w następujący sposób: dwukrotnie większa prędkość to nawet czterokrotnie dłuższa droga hamowania. Dla przykładu poruszając się z prędkością 50 km/h, droga hamowania wyniesie około 14 metrów. Jadąc dwa razy szybciej, spodziewać się można 40 metrów drogi hamowania.
    Istotnym czynnikiem jest również rodzaj i stan nawierzchni, na której odbywać się będzie hamowanie. Wpływ również mają warunki pogodowe. Najlepszą przyczepnością, czyli najkrótszą drogą hamowania, cechują się dobrej jakości utwardzone, asfaltowe drogi. Sytuacja również zmienia się po opadach deszczu czy śniegu. Na oblodzonej, zaśnieżonej drodze droga hamowania będzie najdłuższa ze wszystkich, nawet jeżeli do dyspozycji mamy najlepsze opony. Na mokrej drodze droga hamowania, w porównaniu z suchą nawierzchnią, może być dwa razy dłuższa, a na oblodzonej i zaśnieżonej drodze nawet do pięciu razy dłuższa.
    Analizując drogę hamowania naszego pojazdu, warto pamiętać o wszystkich tych czynnikach, które wpływają na jej skuteczność. Krótka droga hamowania to przede wszystkim dobrej jakości opony oraz nawierzchnia, sprawny układ hamulcowy i dobre warunki pogodowe. W przypadku nie spełnienia jednej z powyższych wartości należy brać poprawkę na długość drogi hamowania.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Redakcja Ceneo