Data publikacji:

Falken Azenis FK520 vs Toyo Proxes Sport – test opon UHP w codziennej jeździe

Opony UHP przeznaczone są przede wszystkim dla właścicieli sportowych aut klasy premium, a także SUV-ów i pojazdów terenowych z bardzo mocnymi napędami. Z reguły najlepiej radzą sobie podczas szybkiej jazdy, do której zostały przystosowane dzięki specjalnym rozwiązaniom konstrukcyjnym. Przedstawiamy porównanie opon Falken Azenis FK520 vs Toyo Proxes Sport, starając się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu sprawdzają się w codziennej jeździe.
dębica navigator 3 vs kleber quadraxer 3

Falken Azenis FK520 – najważniejsze informacje i osiągi

Falken to japońska marka specjalizująca się w dostarczaniu ogumienie dla aut sportowych oraz wyścigowych, zarówno w wariantach zimowych, letnich, jak i całorocznych. Seria Azenis FK520 to opony letnie, zaliczające się do średniego segmentu cenowego. Zostały one przystosowane do pracy z najszybszymi samochodami osobowymi dostępnymi na rynku. Indeks prędkości wielu wariantów serii to Y, co oznacza, że sprawdzają się one w jeździe do 300 km/h.
Bieżnik Falken Azenis FK520 został zbudowany w taki sposób, aby opona radziła sobie doskonale na suchej, jak i wilgotnej jezdni. W tym drugim zadaniu wspierają ją specjalnie zaprojektowane rowki i lamele. Ich zadaniem jest optymalne odprowadzanie wody spod kół i zapobieganie zjawisku aquaplaningu, szczególnie niebezpiecznego przy szybkiej jeździe. W testach przyczepności na mokrej nawierzchni opona otrzymała doskonałą ocenę A, wyróżniając się na tle standardowych modeli konkurencji. 
Dla miłośników dynamicznej jazdy dobrą wiadomością jest również to, że opona została wyposażona w rant ochronny i boczne wzmocnienia, które ochraniają ją przed uszkodzeniami mechanicznymi. Producent zadbał również o cichą pracę opony. Mimo tego, że przystosowana jest do dużych szybkości, jej klasa zewnętrznego hałasu toczenia to B lub A, w zależności od wybranego wariantu. Pracuje ona więc dość cicho, generując mniejszą ilość drgań, wpływających negatywnie na komfort kierowcy i pasażerów. 
Jeżeli chodzi o opory toczenia, które wpływają na ogólne zużycie paliwa samochodu, a tym samym na koszty jego eksploatacji, seria Falken Azenis FK520 otrzymała w testach w większości ocenę C, choć niektóre warianty nagrodzone zostały najwyższą oceną A. Niskie opory toczenia mają szczególne znacznie dla samochodów o dużej mocy silnika, które z reguły są bardziej paliwożerne. Ogumienie Falkena w tym wypadku nie zachwyca, ale też nie odstaje znacząco od wielu innych produktów konkurencji. 

Toyo Proxes Sport – najważniejsze informacje i osiągi

Toyo to japońska marka oponiarska, która specjalizująca się w dostarczaniu ogumienia dla samochodów osobowych i dostawczych. W swoim katalogu ma również modele przeznaczone do aut sportowych i wyścigowych – do tej kategorii zalicza się omawiana seria Proxes Sport.
Letnie opony Toyo Proxes Sport, podobnie jak Falken Azenis FK520, przygotowane zostały dla samochodów osobowych z silnikami o dużej mocy – indeks prędkości jest tutaj równie wysoki, jak w przypadku propozycji Falkena. 
Przygotowując konstrukcję opon, inżynierowie z Toyo skupili się na dwóch najważniejszych aspektach, jak najlepszych osiągach na suchych i mokrych nawierzchniach, także przy dużych prędkościach, oraz wykonywaniu dynamicznych manewrów. Zastosowali oni specjalną mieszankę gumową z technologią Nano Balance, poprawiając wytrzymałość modelu na wysoką temperaturę, a także przyczepność do trasy, bez względu na warunki atmosferyczne. 
Ważną rolę pełni tutaj także budowa bieżnika. Odznacza się ona wysoką gęstością rowków, stożkowym układem klocków oraz usztywnianymi żebrami. Elementy te poprawiają trakcję podczas pokonywania zakrętów w dużej prędkości poprzez równomiernie rozłożenie kontraktu z podłożem, a także wzmacniają odporność opony na uszkodzenia mechaniczne i naturalne zużycie. Skuteczność zabiegów producenta podkreślają testy hamowania i przyczepności na mokrych powierzchniach, w których Toyo Proxes Sport otrzymało najwyższą notę A. 
Nieco gorzej opony z serii radzą sobie, jeżeli chodzi o opory toczenia. W testach, w zależności od wariantu opony, Toyo Proxes Sport otrzymało przeciętnie oceny C i D, które są co najwyżej zadowalające. Jeżeli chodzi o hałas generowany w trakcie pracy, opony nie odstają specjalnie od wielu innych produktów konkurencji, wytwarzając w testach od 71 do 72 decybeli, co zapewnia spokojną i komfortową jazdę bez nadmiernych wstrząsów, nawet przy dużej prędkości.

Falken Azenis FK520 vs Toyo Proxes Sport – która opona będzie lepszym wyborem?

Zarówno Falken Azenis FK520, jak i Toyo Proxes Sport to solidne opony UHP, które sprawdzą się w codziennej jeździe. Zaletą obu serii jest zdecydowanie ich doskonałe zachowanie się na mokrej jezdni, co jest szczególnie istotne w przypadku aut o wysokiej mocy silnika, które zazwyczaj używane są przez osoby preferujące dynamiczną jazdę. 
Pod względem oporów toczenia oraz ilości generowanego hałasu propozycje obu producentów są również do siebie zbliżone, choć niektóre z wariantów w obrębie serii odznaczają się ponadprzeciętnymi osiągami w tym zakresie. Falken i Toyo to marki cieszące się zaufaniem kierowców i mające spore doświadczenie z ogumieniem sportowym, wybór ich produktów będzie więc w równym stopniu dobrą decyzją. Uzależniona zostanie ona głównie od indywidualnych preferencji lub dostępności konkretnych rozmiarów opon. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski