Data modyfikacji:

Nokian WR D4 czy Snowproof? Jakie opony wybrać?

Nokian jest marką pochodzącą z Finlandii, więc jest wiarygodnym producentem, który na zimie zna się jak mało który europejski kraj. Uważany jest za pioniera opon zimowych, w dodatku ich produkty są klasy premium. Pomimo wielu udogodnień, wysokiej jakości materiałów, nowoczesnych technologii, rankingu i popularności opony firmy Nokian nie są najdroższe na rynku, czym jeszcze bardziej zachęcają, aby się nimi zainteresować. Dziś pod lupę bierzemy dwa najpopularniejsze modele zimowe. Są to Nokian WR D4 i Nokian WR Snowproof. Porównując modele opon posłużymy się tymi najczęściej wybieranymi w rozmiarze 195/65 R15 91T. Czym się różnią, a w czym są podobne? Które z nich wybrać?

Nokian WR D4

Nokian WR D4 195/65 R15 91T

Jest to najnowszy model pochodzący od marki Nokian. Nosi miano „zimowego kameleona”, a wszystko przez to, że potrafi dopasować się do każdych, nawet najtrudniejszych warunków atmosferycznych. Charakteryzuje się doskonałą przyczepnością i zastosowaniem unikatowych technologii. Jest pierwszą w historii oponą zimową klasy premium, która oferuje przyczepność na mokrej nawierzchni w najlepszej możliwej klasie przyczepności, jaką jest ocena A.

Cechy charakterystyczne, wyróżniające Nokian WR D4:

  • Zoptymalizowane lamele bloku Nokian. Lepsza przyczepność i prowadzenie w zimowych, śnieżnych warunkach.
  • Żebro umożliwiające precyzyjne prowadzenie. Lepsze prowadzenie za sprawą żebra centralnego. Lamele nie biegną przez całą jego szerokość, co poprawia kontrolę nad pojazdem i pewność prowadzenia.
  • Bloki poprawiające wydajność na śniegu. Małe bloczki bieżnika są gęsto ponacinane lamelami. Podzielone są na trzyelementowe grupy, które na spodzie rowków posiadają komponenty wspomagające prowadzenie.
  • Sztywne bloki poprawiające prowadzenie. Większa przyczepność i wyczucie podczas prowadzenia pojazdu. Ciężkie lamele poprawiają trakcję. Biegną od żebra centralnego do krawędzi zwężając się, co jest najbardziej optymalnym ułożeniem w celu zapewnienia najlepszej, możliwej przyczepności.
  • „Deep snow booster”. System poprawiający serowanie i jazdę po głębokim śniegu. Ostre skosy na barku opony wgryzają się w warstwę śnieżną znacznie poprawiając jej przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych.
  • „Slush blower”. System nacięcia rowków, który usprawnia usuwanie wody i błota pośniegowego z bieżnika.
  • Polerowane rowki. Poprawiają przyczepność na mokrych nawierzchniach. Dzięki wypolerowaniu skuteczniej odprowadzają wodę z bieżnika.
  • Cichy design ściany bocznej. Skutecznie tłumienie drgań i większy komfort jazdy. Efekt ten uzyskano dzięki specjalnej mieszance kauczukowej, która skutecznie filtruje drgania i wibracje spowodowane kontaktem opony z nawierzchnią.

Nokian WR Snowproof 195/65 R15 91T

Solidne i niezawodne opony zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa w warunkach zimowych. Model produkowany od kilku lat, który ciągle plasuje się na czele rankingów zimowych opon premium. Opony dopracowane w każdym, nawet najmniejszym detalu. Stworzone z myślą o kierowcach terenów, gdzie występują gwałtowne opady śniegów. Zapewniają bezpieczną i pewną kontrolę nad pojazdem nawet przy nagłych manewrach takich jak hamowanie czy zmiana pasa ruchu na śliskiej, pokrytej błotem nawierzchni.

Cechy charakterystyczne, wyróżniające Nokian WR Snowproof:

  • Technologia „alpine sense grip”. Doskonała przyczepność w deszczu, na śniegu czy błocie. Optymalna rzeźba bieżnika zapewnia szybkie i skuteczne odprowadzanie śniegu czy błota, a charakterystyczne nacięcie lameli zapewnia wzdłużną jak i poprzeczną przyczepność nawet na głębokim śniegu. Zastosowanie specjalnej mieszanki zapewnia najlepsze parametry zarówno w ekstremalnych warunkach zimowych jak i umiarkowanej, łagodnej pogodzie zachowując swoje właściwości w bardzo szerokim zakresie temperatur.
  • „Snow claws”. Innowacyjna technologia wypustek na bieżniku opony gwarantuje świetne trzymanie się drogi podczas jazdy zarówno po śniegu, jak i grząskim terenie zapewniając maksymalną przyczepność podczas przyśpieszania, jak i hamowania. Poprawia też trzymanie się drogi przy manewrach takich jak zmiana pasa ruchu czy pokonywanie ostrych zakrętów.
  • „Brake boosters”. Technologia, która poprawia przyczepność podczas hamowania. Bloki barku opony wyposażono w dodatkowe stabilizatory zwiększające docisk opony do powierzchni, a ich ząbkowate krawędzie zwiększają pole powierzchni styku i znacznie skracają drogę hamowania na mokrych czy zaśnieżonych nawierzchniach.
  • Technologia cichej ściany bocznej. Zapewnia doskonałe tłumienie drgań i zmniejszenie emisji hałasu zewnętrznego. Opona wyposażona jest w specjalną strefę w ścianie bocznej, która odpowiada za redukcję hałasu i wibracji powstałych w momencie tarcia opony o nawierzchnię.

Nokian WR Snowproof czy D4?

Jak widać, oba modele opon zostały dopracowane w każdym szczególe. W obu przypadkach Nokian postawił na doskonałą przyczepność i maksymalne redukowanie drgań jak i skracanie drogi hamowania na śliskich nawierzchniach, co wyznacza nowe, wysokie standardy bezpieczeństwa. Oba rodzaje opon, pomimo tego, że różnią się technologicznie, zapewniają podobne warunki jazdy i pracy nawet w najtrudniejszych, ekstremalnych warunkach. Zastosowane techniki są do siebie podobne, przez co opony stoją razem na jednym szczeblu rankingów.

Ciężko określić, która z nich jest lepsza i dlaczego. Każdą coś wyróżnia, mimo to, są bardzo do siebie podobne. Wybór zależeć powinien od preferencji kierowcy. Poniżej przedstawiamy porównanie charakterystyk technicznych obu modeli, co tylko potwierdzi, jak bliskie siebie są te modele.

Nokian WR D4 i WR Snowproof – porównanie

Nokian WR D4

  • Producent – Nokian
  • Model – WR D4
  • Szerokość - 195 mm
  • Profil – 65%
  • Średnica – 15”
  • Indeks nośności – 91 (615 kg)
  • Indeks prędkości – T (do 190 km/h)
  • Klasa przyczepności – A (najwyższa klasa)
  • Poziom hałasu – 69 dB (bardzo ciche)
  • Opory toczenia – Klasa C
  • Rok produkcji – 2020, 2021

Nokian WR Snowproof

  • Producent – Nokian
  • Model – WR Snowproof
  • Szerokość - 195 mm
  • Profil – 65%
  • Średnica – 15”
  • Indeks nośności – 91 (615 kg)
  • Indeks prędkości – T (do 190 km/h)
  • Klasa przyczepności – B (przy 80 km/h +3m)
  • Poziom hałasu – 69 dB (bardzo ciche)
  • Opory toczenia – Klasa C
  • Rok produkcji – 2019, 2020, 2021

Autor: Przemysław Mańka