Data publikacji:

Przebita opona. Wymiana czy naprawa?   

Nierówna i kamienista nawierzchnia, przeszkody na drodze, szkło czy gwoździe – mogą uszkodzić oponę. Przebita opona w samochodzie stwarza realne zagrożenie dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Zlokalizowanie awarii to połowa sukcesu, nie wolno zwlekać z jej naprawą, należy od razu reagować. Jaki rodzaj usterki nadaje się do naprawy, a kiedy trzeba się zdecydować na zakup nowego ogumienia?

przebita opona

Przebita opona – jak sprawdzić, czy opona jest przebita?

Wbrew pozorom przebita opona w aucie, jest jednym z najczęstszych zdarzeń drogowych, które przytrafiają się kierowcom. Będąc w drodze, przebitą oponę można rozpoznać, wtedy gdy samochód bez naszej pomocy, samoistnie skręca. Upewniając się, że samochód jest niezdolny do jazdy, jak sprawdzić, czy opona jest przebita?  

Do zewnętrznych oznak przebitej opony należą:

  • rozszczelniona opona,
  • zmiana kształtu opony – związana z ubytkiem powietrza,
  • wybrzuszenia i tak zwane zbitki powietrza, bąble na bocznej stronie opony,
  • widoczne przecięcia, nakłucia.

Przeczytaj także: Koło dojazdowe czy zapasowe? Co lepiej wybrać?

Przebita opona – rodzaje

Mogłoby się wydawać, że opony są niezawodne, wytrzymują ogromny nacisk i ciśnienie. Niestety, nie są niezniszczalne, wystarczy ostry kamień, czy inny przedmiot pozostawiony na jezdni, a nawet dziura w krawężniku, żeby zniszczyć samochodowe ogumienie.

Mechanicy dzielą przebicie opon na dwa rodzaje. Pierwszy to przebicie tak zwanego czoła opony, czyli części środkowej – taki przypadek nie skazuje ogumienia na wyrzucenie, możliwa jest naprawa przebitej opony. Drugi rodzaj to przebicie opony z boku, występują wtedy przedstawione wyżej oznaki zewnętrzne, niestety nasze ogumienie nie nadaje się wtedy do jakiejkolwiek regeneracji.

Przebita opona – zagrożenia

Jazda z przebitą oponą jest bardzo niebezpieczna. Po zorientowaniu się, że doświadczyliśmy tego typu awarii, należy natychmiast reagować. Będąc w trasie, powinno się spokojnie zacząć hamować, stopniowo wytracając prędkość. Nie wolno gwałtownie naciskać pedału hamulca. Jeśli z opony całkowicie uszło powietrze, nie można przejechać na niej nawet kilkunastu metrów. Zniszczy to całkowicie ogumienie i felgę, a dodatkowo stworzy ogromne zagrożenie.

Jeśli dojdziemy do wymiany jednej opony, niestety musimy wymienić również drugą, która znajduje się z nią na jednej osi. Ryzyko jazdy na przebitej oponie jest bardzo duże, w każdym momencie może dojść do wybuchu uszkodzonej gumy, wtedy kierowca całkowicie traci panowanie nad samochodem i może dojść do zderzenia z pojazdem poruszającym się pasem obok, lub wylądować na poboczu.

Wymiana czy naprawa?

Nie w każdym przypadku przebita opona oznacza konieczność wymiany, czasem wystarczy naprawa ogumienia u specjalisty. Oczywiście pod renowację nadaje się pierwszy rodzaj uszkodzenia, czyli czoła opony. Wszelkie punktowe przebicia, wyząbkowany, zniszczony bieżnik czy wgłębienie (nie mylić z wybrzuszeniem) – w tym wypadku możemy jeszcze uratować oponę. Natomiast, jeśli został przebity jej bok, jest widoczne wybrzuszenie, przy zmianie nie można jej wyważyć, lub po prostu ogumienie jest stare. Pozostaje nam tylko wymiana na nowe.

Na pytanie: czy opłaca się wymienić przebitą oponę czy naprawić, trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Z pewnością zależy to od przypadku i stopnia przebicia, a co najważniejsze względów bezpieczeństwa. Powinien o tym zadecydować specjalista.

Naprawa przebitej opony – cena

Oczywiście można spróbować samemu naprawić oponę, pomocny jest wtedy – zestaw naprawczy. Czasem jednak potrzebujemy dodatkowej porady. Nie wszyscy wulkanizatorzy podejmują się naprawy przebitej opony, ponieważ obawiają się jej ponownego uszkodzenia. Jeśli opona jest starsza i widać na niej spore ślady zużycia mechanik, również może odmówić.  Naprawa przebitej opony to koszt około 30 – 60 zł. W zależności od wielkości koła oraz przebicia. Taka usługa zajmuje między 15 a 30 minut.

Zdjęcie: bilanol / Envato Elements
Autor: Dfficile