Data publikacji:

Przyczepność na mokrej nawierzni. Jakie są klasy przyczepności?

Bezpieczeństwo na drodze stało się jednym z najważniejszych aspektów poruszania się samochodem. Wszelkie współczynniki i normy powodują, że producenci samochodów i opon dokładają wszelkich starań, aby ich produkty były jak najbardziej bezpieczne. Opady deszczu mogą spowodować utratę sterowności pojazdu, którym się poruszamy. W najgorszym przypadku jest to wypadnięcie pojazdu z drogi, w najlepszym mały poślizg. W obu przypadkach jest to ogromne zagrożenie zarówno dla kierującego pojazdem jak i innych podróżnych i kierowców. Najczęściej odpowiedzialne są za to ogumienie i zachowanie kierowcy. Częstym powodem utraty przyczepności jest niedostosowanie kierowcy do panujących warunków. Jednak słaba jakość ogumienia również może dać się odczuć na mokrej nawierzchni. Każda opona posiada indeks przyczepności, która charakteryzuje jej parametry na mokrej drodze. Czym jest przyczepność i jakie są jej klasy?
przyczepność na mokrej nawierzchni

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Przyczepność to nic innego jak wspólne oddziaływanie na siebie sił powstałych w wyniku jazdy i kontaktu nawierzchni z gumą. Są to przede wszystkim siły nacisku i powstałego podczas obrotu koła tarcia. Najprościej rzecz ujmując, pojazd uważa się za przyczepny w sytuacji kiedy dobrze „klei się” do drogi, czyli prowadzi pewnie, stabilnie i z dużą precyzją. Układ kierowniczy dobrze odwzorowuje polecenia kierowcy, a tor jazdy jest zachowany zgodnie z zamierzeniami osoby kierującej.

Przyczepność – od czego zależy

Przyczepność opon zależna jest od kilku czynników wynikających przede wszystkim z budowy i właściwości ogumienia, a także od jakości i typu nawierzchni. Bardzo istotną rolę gra w tej kwestii rzeźba bieżnika opony. Nowe wzory i innowacyjne technologie stale powodują polepszanie przyczepności.
Do tego dołożyć należy jakość mieszanki gumowej i zastosowane w niej składniki. Jest to bardzo ważna kwestia, bo na przyczepność wpływa nie tylko komponent użyty do wytworzenia, ale też proporcje wszystkich dodatków czy sposób mieszania i wulkanizacji. Wiadomo też, że wszystkie opony zużywają się. Bieżnik ulega wytarciu, a guma zużyciu. Stare, mocno zużyte opony na pewno nie gwarantują dostatecznie dobrej przyczepności, dlatego ważne jest, aby monitorować ich stan i w razie potrzeby wymienić na nowsze.

Klasy przyczepności opon

Wskaźnik przyczepności opon może różnić się od siebie w zależności od regionu, w którym ich używamy, oraz od ich przeznaczenia. Przykładowo opony przeznaczone na rynek Europy Centralnej posiadają współczynniki dopasowane do średniego, umiarkowanego klimatu z naciskiem na szybszą jazdę kosztem przyczepności na bardzo trudnym, zimowym terenie. Z kolei rynek Północny to z reguły opony przeznaczone na zdecydowanie bardziej śliskie i oblodzone drogi z dużo większym naciskiem na przyczepność w skrajnych, trudnych warunkach pogodowych.
Warto zorientować się przed zakupem opon, czy współczynniki, które rozpatrujemy wyznaczone i dostosowane są do naszych potrzeb. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, niezwykle istotny jest wskaźnik przyczepności opon letnich.
Etykieta unijna przedstawia ten współczynnik przy pomocy kolejnych liter alfabetu od A, co oznacza najlepszą drogę hamowania. Etykiety D nie są używane w oznaczaniu opon do samochodów osobowych, a G nie są używane w ogóle. Przyjęło się umownie, że różnica między sąsiednimi klasami przyczepności wynosi mniej więcej długość samochodu.
Etykieta wskazuje drogę hamowania pojazdu na mokrej drodze przy prędkości 80 km/h, jednak nie podaje dokładnych wartości, a jedynie ich kolejne klasy. Klasa A uważana jest za najlepszą drogę hamowania, natomiast B to droga dłuższa od poprzedniej o długość pojazdu, czyli około 3 metry. Z kolei różnica między klasą A a F to nawet 18 metrów, co w przypadku hamowania jest bardzo dużą odległością. Kolejne oznaczenia klasy podaje się w odniesieniu do najlepszej klasy przyczepności, jaką jest kl. A.
Oznaczenia najczęściej stosowanych klas przyczepności
  • A – najlepsza droga hamowania;
  • B – droga hamowania dłuższa od klasy A o 3 metry;
  • C – droga hamowania dłuższa od klasy A o 7 metrów;
  • E – droga hamowania dłuższa od klasy A o 12 metrów;
  • F – droga hamowania dłuższa od klasy A o 18 metrów.
Zdjęcie: Envato Elements