Dbałość o opony w samochodzie oraz regularna kontrola ich stanu to jeden z podstawowych obowiązków każdego kierowcy. Opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy - zapewniają przyczepność na śliskiej i mokrej nawierzchni, podczas jazdy krętą drogą oraz w razie nagłej potrzeby zahamowania, dlatego im mniejszy bieżnik, tym gorsze ich parametry jezdne. Wpływ na zużycie opon ma szereg czynników jak chociażby agresywny styl jazdy, jazda z nieprawidłowym ciśnieniem, czy z nadmiernym obciążeniem. Jak zatem rozpoznać, czy nasze opony są jeszcze zdatne do użytku i gdzie szukać wskaźnika zużycia opon?
Wskaźnik TWI (Tear Wear Indicator) informuje nas, kiedy grubość bieżnika opony osiągnie graniczną wartość 1,6 mm. Ma on formę kilku garbów w najszerszych zagłębieniach odprowadzających wodę, których namierzenie ułatwiają wybite na ścianie bocznej trójkąty (często z dopiskiem TWI). Niektórzy producenci (np. firma Nokian) wyrażają znacznik zużycia opon w formie cyfr wyżłobionych na bieżniku, które ścierają się wraz z każdym zużytym milimetrem bieżnika.
W Polsce, jazda z oponami z bieżnikiem niższym niż 1,6 mm jest karalna i grozi za to 500 zł mandatu lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że przyczepność opony z bieżnikiem 1,6 mm na mokrej nawierzchni stanowi zaledwie 40% przyczepności nowej opony z bieżnikiem ok 8 mm, to granica to wydaje się znacząco zaniżona. Marka Continental już w latach 90 wprowadziła w swoich oponach dodatkowy wskaźnik o wysokości 3 mm, gdyż według nich jest to graniczna wartość efektywnego odprowadzania wody. W przypadku opon zimowych przyjęło się, że są to 4 mm.
Jeżeli wskaźniki TWI nas nie satysfakcjonują i chcemy znać dokładna wartość grubości bieżnika, najlepiej skorzystać z prostego głębokościomierza, ewentualnie suwmiarki, czy linijki. Aby mieć łatwy dostęp do koła, najlepiej maksymalnie skręcić kierownicą w jedną stronę, a następnie sprawdzić grubość bieżnika w kilku miejscach opony - tak aby mieć pewność, czy mamy do czynienia z jej regularnym zużyciem.
Poza nadmiernym zużyciem bieżnika, istnieje szereg innych czynników które dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Opony uważa się za zużyte m.in gdy:
Zużyte opony to cenny surowiec, który podlega recyklingowi, dlatego istnieje szereg możliwości związanych z ich pozbyciem się. Przede wszystkim stare opony możemy pozostawić w warsztacie wulkanizacyjnym podczas wymiany kompletu na nowe. Część z nich oferuje taką możliwość za darmo lub za drobną opłatą. Inną opcją jest oddanie ogumienia w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK), zgłoszenie się ze zużytymi oponami do Centrum Utylizacji Opon (CUO) lub wystawienie ich podczas lokalnej zbiórki odpadów, jeżeli akurat samorząd przeprowadza tego typu akcje. Na pewno nie należy wyrzucać ich do lasu, czy też palić nimi w piecu - co akurat nie zawsze jest oczywiste w naszym kraju.