Data publikacji:

Jak wymienić filtr paliwa?

Wymiana filtra paliwa jest możliwa do przeprowadzenia samodzielnie lub za kilkadziesiąt złotych u mechanika. Niestety wiele osób zapomina o tej czynności, podczas gdy jej zaniechanie może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. W dzisiejszym artykule omówimy to, jakie są objawy zapchanego filtra, co ile wymiana filtra paliwa powinna mieć miejsce oraz jak przeprowadzić ją samodzielnie. Dowiedz się, jak wymienić filtr w domowych warunkach oraz co robić, gdy pojawią się jakiekolwiek problemy z odpowietrzeniem całego układu.
wymiana filtra paliwa

Zapchany filtr paliwa — objawy

Jeżeli silnik pracuje nierówno, pojawiają się trudności z jego odpaleniem czy czujemy, że ten wyraźnie stracił moc, być może pora na wymianę filtra. Inne objawy zapchanego filtra paliwa to wyczuwalny zapach oleju, opóźniona reakcja na wciskanie gazu, zwiększone spalanie czy widoczny dym z rury wydechowej. Oczywiście w większości pojazdów zapala się także kontrolka „check engine”.
Warto pamiętać o tym, że jeżeli objawy takie jak charakterystyczny zapach czy też dym już się pojawią, prawdopodobnie zaniedbaliśmy obowiązek regularnej wymiany komponentu filtrującego. Filtr należy wymieniać na długo przed pojawieniem się takich sygnałów. Na jego zużycie mają wpływ czynniki takie jak bardzo sporadyczne tankowanie do pełna, korzystanie z gorzej jakości paliwa lub benzyny „chrzczonej”, a także jakość materiału filtracyjnego zastosowanego w filtrze.

Filtr paliwa — co ile wymiana?

Co ile wymieniać filtr paliwa? Niektórzy twierdzą, że przy każdym przeglądzie samochodu, natomiast inni proponują, by robić to przy wymianie oleju. Najlepiej jednak sprawdzić, jakie są dokładne zalecenia producenta na ten temat. W części samochodów najlepsza jest wymiana co 20 tysięcy przejechanych kilometrów, ale w innych przypadkach może to być nawet 80. Za najbardziej uniwersalny moment na wymianę uznaje się jednak 30 tysięcy kilometrów. Niestety zapewne każdy mechanik spotkał się z tym, że klient przyjechał na wymianę nawet po kilku latach użytkowania samochodu. Tymczasem należy robić to przynajmniej raz w roku.
Warto wykonywać tę czynność regularnie, ponieważ niesprawny filtr paliwa może prowadzić do jego całkowitego uszkodzenia, pogorszonego działania silnika, a w końcu również jego awarii. Wówczas wydatki związane z naprawą auta mogą okazać się naprawdę przytłaczające. Uszkodzić się może pompa paliwa czy wtryski. Okres pomiędzy wymianą filtra może być nieco dłuższy w przypadku silników benzynowych, niż diesli. Wynika to ze znacznie mniejszej podatności na awarie układu wtryskowego w tym rodzaju silników.

Gdzie znajduje się filtr paliwa?

Filtr paliwa w różnych modelach samochodów znajduje się w odmiennych lokalizacjach. Najczęściej jednak umiejscowiony jest nieopodal zbiornika na paliwo lub blisko silnika. Czasami może znajdować się w silniku (w jego komorze) lub nad nim, albo opcjonalnie w zbiorniku paliwa. W ostatnim wymienionym przypadku najczęściej pod siedzeniem znajdziemy klapę, umożliwiającą wygodny dostęp do filtra, który w końcu trzeba wymieniać. Sporadycznie zdarza się, że konieczne jest wymontowanie zbiornika na paliwo i dopiero wówczas wyjęcie filtra.

Jak wymienić filtr paliwa?

Podczas wymiany filtra paliwa konieczne jest zachowanie ostrożności. Z pewnością nie unikniemy zabrudzenia paliwem otoczenia czy jego drobnych wycieków, zatem bezwzględnie należy zadbać o to, by w pobliżu nie znajdywało się źródło ognia, ani iskier. Podczas pracy nie wolno też palić, a całą procedurę wykonujemy na schłodzonym silniku. Żeby móc wymienić filtr, trzeba się do niego dostać i wyjąć cały komponent, którego filtr jest elementem. Poszczególne części zazwyczaj są połączone ze sobą przy pomocy szybko-złączek. Odpinamy je, najlepiej z pomocą rękawiczek gumowych, które ułatwią nieco całą procedurę.
Sama wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana. Po odnalezieniu komponentu z filtrem należy podważyć jego pokrywę i ją otworzyć. Teraz wyciągamy obudowę filtra, z której wylewamy paliwo do przygotowanego uprzednio naczynia. Następnie należy gruntownie ją oczyścić i zamontować ponownie. Ściągamy uszczelki z pokrywy filtra, czyścimy całą przestrzeń i zakładamy nowe o-ringi. Teraz wkładamy nowy filtr, zamykamy pokrywę i dokręcamy mocowania – ważne, by robić to na krzyż. Za pomocą klucza dynamometrycznego sprawdzamy moment, do którego należy dokręcać śruby.
Pamiętaj, że przez wyjęcie komponentu układ został otwarty i się zapowietrzył, zatem przed zakończeniem procedury, będzie trzeba go odpowietrzyć. Jak to zrobić? Wystarczy odpalić zapłon i kilkukrotnie spróbować włączyć silnik. Kiedy pompa paliwowa zaciągnie paliwo, silnik się odpali. Jeżeli posiadamy diesla, można udać się do mechanika, który dysponuje odpowiednim sprzętem do wykonania tej czynności lub przejść do kolejnego akapitu. Po zakończeniu należy sprawdzić, czy nie dochodzi do żadnych wycieków paliwa. Wymiana filtra paliwa wcale nie jest taka trudna!

Wymiana filtra paliwa w silniku diesla – krok po kroku

Jak wymienić filtr paliwa w silniku diesla? Podstawą tak samo jak w poprzednim przypadku jest zlokalizowanie go. Następnie:
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!