Data publikacji:

Wymiana świec zapłonowych – jak to zrobić?

Świece zapłonowe to jeden z najważniejszych elementów układu spalania w samochodach o zapłonie iskrowym. Ich głównym zadaniem jest wytworzenie iskry niezbędnej do zainicjowania procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, która zachodzi w komorze silnika. Za wywołanie iskry zapłonowej, poza świecami, odpowiada cewka zapłonowa, której wysokie napięcie przekazywane jest na odpowiednie świece w celu wytworzenia iskry. Świece zapłonowe pracują stale podczas pracy silnika, dlatego ulegają eksploatacyjnemu zużywaniu. Elementami świec, które ulegają zużyciu, są przede wszystkim elektrody, które się wypalają, co pogarsza proces wytwarzania iskry, a to rzutuje na prawidłowe spalanie, optymalną pracę silnika, powoduje problemy z rozruchem silnika, a niekiedy prowadzi również do uszkodzenia cewki zapłonowej.
Sprawdź również: Jak myć auto na myjni?
wymiana świec zapłonowych

Kiedy należy wymieniać świece zapłonowe?

Zalecenia serwisowe na podstawie danych od producentów przewidują regularną zmianę świec zapłonowych średnio co 40–60 tysięcy pokonanych kilometrów. W przypadku świec irydowych dopuszcza się wymianę nawet co 80 tysięcy kilometrów przebiegu. Częstsze wymiany świec zapłonowych na pewno nie wpłyną negatywnie na jakość pracy silnika. W pojazdach wyposażonych w instalację gazową LPG zaleca się wymianę świec co 10–15 tysięcy kilometrów przebiegu ze względu na warunki pracy. Wymiana świec zapłonowych nie jest trudna ani kosztowna. Bez problemu można ją wykonać samodzielnie w przydomowym warsztacie. Same świece nie stanowią problemu w zakupie i nie generują dużych wydatków. Do starszych samochodów świece zapłonowe kupimy najczęściej w granicy 20 złotych, do nowszych modeli kwota zakupu świec sięga do 50 złotych za sztukę. Przy wybraniu odpowiednich świec zapłonowych do swojego samochodu warto wyposażyć się w bezobsługowe egzemplarze. Nie wymagają one bowiem regulacji odstępu pomiędzy poszczególnymi elektrodami. Zbyt długo eksploatowane świece zapłonowe ulegają awarii. Typowymi objawami nieprawidłowej pracy świecy są przede wszystkim szarpanie silnika, problemy z jego rozruchem, a niekiedy także dymienie z układu wydechowego pojazdu. Szybsze zużywanie się świec to przede wszystkim wina słabej jakości paliwa oraz instalacji LPG w samochodach.

Jak dobrać świece zapłonowe?

Świece zapłonowe nie są uniwersalne i wymagają odpowiedniego dobrania do konkretnego silnika. Wybierając świece do naszego pojazdu należy zwrócić uwagę na takie parametry jak średnica gwintu i dopasować tak zwaną ciepłotę świecy, czyli odpowiedni zakres temperatury pracy. Świece z większym zakresem ciepłoty i niższą temperaturą pracy, tak zwane zimne świece, lepiej odprowadzają ciepło i zaleca się ich stosowanie w bardziej wymagających jednostkach silnikowych, które pracują pod znacznie większym obciążeniem. Innymi parametrami różniącymi poszczególne modele świec zapłonowych to materiały wykorzystane do ich wytworzenia. Mowa tu dokładnie o wykorzystaniu bardziej wytrzymałych materiałów, jak iryd czy platyna, które powinny podnosić żywotność świec. Można również wybierać spośród różnych rozwiązań elektrod, które różnią się przede wszystkim ich ilością, kształtem i rozmieszczeniem.

Jak wymienić świece zapłonowe?

Zanim przejdziemy do wymiany świec zapłonowych w silniku naszego pojazdu, należy przygotować do pracy odpowiednie narzędzia i akcesoria. Potrzebne nam będą:
  • komplet świec zapłonowych – nigdy nie wymienia się jednej świecy, zawsze przystępujemy do wymianu całego układu;
  • wysokotemperaturowy środek smarny;
  • podstawowe narzędzia warsztatowe (zestawy kluczy);
  • w miarę możliwości klucz dynamometryczny;
  • klucz do świec zapłonowych – jest to specjalnie przystosowany do wymiany świec klucz o odpowiedniej średnicy i długości. W przypadku trudno dostępnych, głęboko osadzonych świec stosuje się klucze nasadowe, w przypadku łatwego dostępu i płytkiego osadzenia wystarczą klucze przegubowe.
  • O czym należy pamiętać podczas wymiany świec zapłonowych i na co zwracać uwagę? Bardzo ważne jest odpowiednie dokręcenie świecy. Producenci samochodów zamieszczają informacje, jakich świec używać i z jaką siłą je dokręcać. Informacje o odpowiednim momencie dokręcenia znajdują się również na opakowaniu świecy, co ułatwia ich dopasowanie. Do tego zabiegu przyda się klucz dynamometryczny. Po odpowiednim ustawieniu wartości na kluczu i wkręcaniu świecy słychać charakterystyczne kliknięcie, które informuje o prawidłowym dokręceniu świecy. W tym momencie należy przerwać dokręcanie, aby nie ukręcić gwintu świecy i nie uszkodzić jej. Jak poradzić sobie bez klucza dynamometrycznego? Wystarczy wkręcić świecę palcami do wyczuwalnego oporu. Następnie przy pomocy klucza do świec dokręcić je o ¼ obrotu, czyli 90 stopni. Jeżeli nie jesteśmy pewni prawidłowego dokręcenia, warto poprosić o pomoc specjalistę. Zbyt słabe dokręcenie spowoduje przedmuchy w silniku, zbyt mocne może ukręcić świecę.
    Wymiana świec zapłonowych powinna się odbywać na zimnym silniku. Przed wykręceniem świec należy dokładnie oczyścić ich okolice, aby żadne zabrudzenia nie dostały się do wnętrza jednostki napędowej. Następnie przystępujemy do wykręcenia starych świec. Warto robić to po kolei, aby w przypadku, kiedy do każdej świecy prowadzi konkretny przewód, nie pomylić ich kolejności. Każdą ze świec dokręcamy odpowiednim momentem obrotowym lub według wyżej przedstawionego sposobu. Po wymianie kompletu świec można przystąpić do uruchomienia silnika i weryfikacji prawidłowości jego pracy.
    Zdjęcie: Envato Elements