Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 345/35 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 345/35R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 345/35 R18 będzie mieć 345 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 35 (co rozumiemy jako 35% z szerokości), czy ma 120.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 345/35 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.87 cm (698.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 345/35 R18 wynosi 12.08 cm (120.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (345) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 345/35 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 345/35 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 345 * 0,35)
czyli wspomniane 698.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 345/35 R18?
(345 * 35) / 1000
czyli wspomniane 12.08 cm. Druga (szybsza) metoda: 345 * 0,35
= 120.75 mm (wysokość profilu opony 345/35R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -7.5 mm -1.10 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -5.0 mm -0.70 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | +6.0 mm 0.90 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -6.5 mm -0.90 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | +3.5 mm 0.50 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -12.0 mm -1.70 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -3.0 mm -0.40 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | +6.0 mm 0.90 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -13.5 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/35 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 0.9 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -5.7 mm -0.80 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -10.2 mm -1.50 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 4.8 mm 0.70 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -2.7 mm -0.40 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -11.7 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -12.3 mm -1.80 % |
185/80 R16 | - | 702.4 mm | 3.7 mm 0.50 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 0.2 mm 0.00 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -5.3 mm -0.80 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -12.8 mm -1.80 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | 8.7 mm 1.20 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 0.2 mm 0.00 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -10.3 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -0.4 mm -0.10 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -8.9 mm -1.30 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | 3.1 mm 0.40 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -8.4 mm -1.20 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 2.6 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/35R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | 0.9 mm 0.10 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -6.1 mm -0.90 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -11.1 mm -1.60 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | 9.4 mm 1.30 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -1.1 mm -0.20 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -13.6 mm -1.90 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | 8.9 mm 1.30 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -4.6 mm -0.70 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | 4.4 mm 0.60 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -12.1 mm -1.70 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -4.1 mm -0.60 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | 3.9 mm 0.60 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -9.6 mm -1.40 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -2.6 mm -0.40 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -9.1 mm -1.30 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -3.1 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/35R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 345/30 R19 ( -9.1 mm)
Opony 355/30 R19 ( -3.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -4.7 mm -0.70 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | 1.8 mm 0.30 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | 4.3 mm 0.60 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | 2.8 mm 0.40 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -10.7 mm -1.50 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -2.7 mm -0.40 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | 5.3 mm 0.80 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -12.2 mm -1.70 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -5.2 mm -0.70 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | 1.8 mm 0.30 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | 8.8 mm 1.30 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -13.7 mm -2.00 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -7.7 mm -1.10 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -1.7 mm -0.20 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | 4.3 mm 0.60 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | 10.3 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 6.2 mm 0.90 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -12.3 mm -1.80 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -6.3 mm -0.90 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -0.3 mm 0.00 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 5.7 mm 0.80 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -12.8 mm -1.80 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -2.8 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | 1.1 mm 0.20 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | 7.1 mm 1.00 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -2.4 mm -0.30 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | 2.6 mm 0.40 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | 7.6 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 698.7 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?