Data publikacji:

Jakie są objawy zapowietrzonego układu wspomagania kierownicy?

Układ wspomagania kierownicy to niezwykle ważny system spotykany we wszystkich typach aut. Wpływa on bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo, podobnie jak wiele innych elementów ułatwiających jazdę. System wymaga jednak regularnej konserwacji. W artykule tłumaczmy, jakie są objawy jego zapowietrzenia, a także w jakim stopniu stanowi ono zagrożenie dla kierowcy.
zapowietrzony układ wspomagania objawy

Układ wspomagania kierownicy – co warto wiedzieć?

Układ wspomagania kierownicy jest jednym ze standardowych systemów poprawiających komfort jazdy i montuje się go we wszystkich typach nowych samochodów, od niewielkich kompaktowych aut miejskich po ciężarówki i autobusy. Wspomaganie pozwala na obracanie kierownicy bez potrzeby wkładania w to dużej ilości energii, co było normą w przypadku starych pojazdów pozbawionych tego systemu. 
Systemy wspomagania kierownicy dzielimy ze względu na sposób działania na modele pneumatyczne, hydrauliczne oraz elektryczne. Warto zaznaczyć, że w samochodach osobowych spotykamy się wyłącznie z dwoma ostatnimi.
Układ hydrauliczny opiera się na specjalnej pompie, która pod ciśnieniem tłoczy specjalistyczny płyn transportowany w stronę zaworu sterującego w przekładni kierowniczej. Podczas skręcania dodatkowo popycha on tłok odpowiadający z zmianę pozycji kół. Pompa pracuje nieustannie podczas jazdy i jest napędzana przez silnik, który przekazuje jej energię za pomocą połączonego z nią paska. 
System elektrycznego wspomagania pozbawiony jest pompy i korzysta z silnika elektrycznego zasilanego za pośrednictwem alternatora. Jego praca jest kontrolowana przez specjalne czujniki przekazujące mu informacje na temat stanu auta. Podczas skręcania kół silnik, w zależności od poleceń komputera, przekazuje swój moment obrotowy kolumnie kierownicy, sprawiając, że kierownica nie stawia zbyt dużego oporu. Ponieważ praca układu nie jest uzależniona od silnika, nie wpływa ona w żaden sposób na zużycie paliwa, tak jak klasyczny system hydrauliczny. 

Zapowietrzony układ wspomagania kierownicy – objawy

Z zapowietrzonym układem wspomagania kierownicy będą się zmagać wyłącznie właściciele aut z jego hydraulicznym wariantem. Problem ten powstaje często w sposób całkowicie naturalny i jest on wynikiem zwykłej eksploatacji, jednak czasem wskazuje na bardziej poważne usterki. Jakie są zatem pierwsze objawy wskazujące na problemy zapowietrzeniem?
Najbardziej oczywistym sygnałem alarmowym jest zdecydowana różnica w prowadzeniu kierownicy – zaczyna ona stawiać zbyt duży i nienaturalny opór podczas skręcania. Podczas obrotu możemy odczuwać też wyraźne szarpanie, również ruch koła jest czasami zróżnicowany – przez chwilę jest bardzo lekki, a zaraz potem ciężki. 
Ignorowanie tego typu problemów może nieść ze sobą bardzo poważne skutki. Samochody nie są bowiem projektowane z myślą o jeździe bez wsparcia układu kierowniczego. Nawet z pozoru drobne nieprawidłowości mogą doprowadzić do wypadku, a należy pamiętać, że na drodze narażamy nie tylko siebie, ale także innych uczestników ruchu. 

Zapowietrzony układ wspomagania kierownicy – przyczyny

Za zapowietrzenie układu wspomagania kierownicy odpowiadają najczęściej zużycie uszczelniaczy pompy wspomagania, które zapobiegają wyciekowi płynu. Winne może być tu także złe napięcie paska napędowego pompy, jak również zbyt niski poziom płynu w systemie. Aby poprawnie zdiagnozować te usterki, najlepiej udać się na przegląd do warsztatu. W ten sposób zyskamy pewność, że nie pominęliśmy prawdziwego źródła problemu. 
Jednym ze sposobów na zapobiegnięcie zapowietrzania się układu jest regularne kontrolowanie poziomu płynu w systemie. Eksperci polecają ponadto stosowanie markowych dodatków do układu wspomagania, które poprawiają wydajność oraz obniżają obciążenie jego poszczególnych elementów.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski