Goodyear UltraGrip 9 – fantastyczna dziewiątka

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 9, Średnia: 3,89 na 5)
Loading...

 

goodyear-ultra-grip-9-620-200

Koncernu Goodyear przedstawiać nie trzeba, jednak nie można nigdy przejść bez komentarza obok kolejnych opon tego amerykańskiego producenta. Weźmy choćby Goodyear UltraGrip 9, następczynie doskonałych zimówek UltraGrip 8, które zadebiutowały w 2011 roku.

3 lata – tyle czasu inżynierowie Goodyear wsłuchiwali się w głosy kierowców, którzy zaufali ich oponom. Analizując opinie, a także śledząc poczynania konkurencji, wytrwale pracowali nad ulepszeniem dotychczasowych rozwiązań. Wreszcie, w 2014 amerykański koncern ogłosił zakończenie prac nad nowym modelem. Wielkie oczekiwanie dobiegło końca i posiadacze aut zaczęli ustawiać się w długich kolejkach. Jakie były ich opinie?

Już pierwsze głosy nie pozostawiały wątpliwości: Goodyear miał dobre powody, by trzymać swoich klientów w niepewności przez ponad prawie pół dekady. Tyle potrzeba było, by dokonać rewolucji i ponownie zwrócić na siebie oczy międzynarodowej opinii oraz kierowców z całego świata. Najlepszym dowodem na to jest fakt, iż mimo upływu czasu, Goodyear nadal notuje wysoką sprzedaż tego modelu. Co takiego jest w serii Ultra Grip i jej najnowszym dziecku, że tylu kierowców powierzyło im swoje bezpieczeństwo?

 

goodyear-ultra-grip-9-opony-2

 

Jak bieżnik UltraGrip 9 wypada w testach?

Na pytanie o popularność opon zimowych Goodyear Ultra Grip 9 częściowo odpowiadają testy, w których model ten niejednokrotnie uzyskiwał czołowe pozycje. Wymienić należy przede wszystkim dwa spektakularne zwycięstwa w testach opon zimowych ADAC (2015 i 2016). Jednak na „miejscach medalowych” znajdowały się znacznie częściej.

W ten sposób w sumie 10-krotnie nagrodzili je m.in. testerzy z Automotorsport, Autozeitung, Autobild oraz ACE. Na tle konkurencyjnych modeli Goodyear UltraGrip 9 wyróżniały się przede wszystkim wyjątkowo krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Tabele wyników potwierdzają też doświadczenie samych kierowców, którzy chwalą je sobie m.in. za wysoką żywotność i nieduże zużycie paliwa.

 

 

Dostępne rozmiary

Opony 14 cali:

  • 155/65R14 75T
  • 165/70R14C 89/87R
  • 165/70R14 81T
  • 165/70R14 85T XL
  • 175/70R14 84T
  • 175/70R14 88T XL
  • 175/65R14 82T
  • 175/65R14 86T XL
  • 175/65R14C 90/881
  • 185/60R14 82T
  • 185/65R14 86T

 

Opony 15 cali:

  • 165/65R15 81T
  • 175/60R15 81T
  • 175/65R15 88T XL
  • 185/55R15 82T
  • 185/60R15 84T
  • 185/60R15 88TXL
  • 185/65R15 88T
  • 185/65R15 92T XL
  • 195/60R15 88T
  • 195/65R15 91T
  • 195/65R15 95T XL
  • 195/65R15 91H
  • 205/65R15 94T
  • 205/65R15 94H

 

Opony 16 cali:

  • 195/55R16 87T
  • 195/55R16 87H
  • 195/60R16 93H XL
  • 205/55R16 91T
  • 205/55R16 91H
  • 205/55R16 94H XL
  • 205/60R16 92H
  • 205/60R16 96H XL

 

Dla kogo Goodyear UltraGrip 9?

Seria Ultra Grip skierowana jest to szerokiego grona kierowców, o czym świadczyć może choćby ich popularność. Dzięki nowej konstrukcji klocków barkowych, dużej liczby lameli oraz krawędzi ug9 zaskarbiły sobie względy posiadaczy aut rodzinnych. Dla nich bezpieczeństwo (mierzone m.in. stabilnością i krótką drogą hamowania w trudnych warunkach) to podstawa. Ale to, że model ten pozwala czuć się swoim użytkownikom bezpiecznie, nie zostało osiągnięte kosztem komfortu czy osiągów. Przeciwnie, Ultra Grip 9 nie tylko wypadły tu lepiej od swoich poprzedniczek, ale i lepiej od większości konkurencyjnych zimówek.

Zoptymalizowana konstrukcja pozwoliła także na osiągnięcie znaczniej mniejszych oporów toczenia. W ten sposób ten wysokiej klasy produkt stał się też opłacalny dla kierowców o cieńszym portfelu. Powód jest prosty: niższe opory toczenia oznaczają większą efektywność paliwową, a więc mniejsze rachunki na stacjach benzynowych. Wreszcie indeks prędkości H oznacza, że ug9 pozwalają na osiąganie prędkości przekraczających 200 km/h. Tym sposobem stały się też ulubienicami niejednego miłośnika brawurowej jazdy i sportowych wrażeń.

 

Dwie wersje bieżnika

Goodyear Ultra Grip 9 występuje w dwóch wersjach bieżnika. Jedna z nich posiada rowek centralny, druga natomiast jest go pozbawiona. Na szczęście, zamawiając opony nie mamy możliwości wyboru wzoru. To czy opona posiada zagłębienie w centralnej części bieżnika zależy tylko i wyłącznie od jej rozmiaru. Poniżej prezentujemy pełną listę, dzięki której można zweryfikować, którą wersję otrzymamy kupując ogumienie o danych wymiarach.

ug9-bez-rowka
175/60R15 81T
205/60R15 91H
205/65R15 94H
195/55R16 87H
195/60R16 93H
205/55R16 91T
205/60R16 92H
195/65R15 91T
205/60R15 91T
205/65R15 94T
195/55R16 87T
205/55R16 91H
205/55R16 94H
205/60R16 96H
ug9-z-rowkiem
155/65R14 75T
165170R14 85T
175/65R14 82T
175/70R14 84T
175/70R14 88T
185/65R14 86T
175/65R15 88T
185/60R15 84T
185/65R15 88T
195/60R15 88T
195/65R15 95T
165/70R14 811
165/70R14C 89/87R
175/65R14 86T
175/65R14C 90/88T
185/60R14 82T
165/65R15 81T
185/55R15 82T
185/60R15 88T
185/65R15 92T
195/65R15 91H

 

Goodyear UltraGrip 9 czy UltraGrip 8?

Cyferka w nazwie każdego kolejnego modelu opon z serii Ultra Grip to nie tylko numer wersji. To także wskaźnik stale podnoszonej przez amerykański koncern poprzeczki. W stosunku do modelu z 2011 optymalizacji uległ każdy parametr. Zacznijmy od tego, co w zimówkach najważniejsze, czyli zachowanie auta podczas uciążliwych opadów śniegu i w trakcie roztopów.

Testy TÜV wykazały tutaj m.in., iż droga hamowania skróciła się średnio o 4%. Poprawiła się stabilność, odporność na aquaplaning i przyczepność, jednak największe usprawnienie dotyczy oporów toczenia. Wszystko to jest efektem nowej konstrukcji bieżnika o m.in. gęstszej siatce lameli, lepszym rozmieszczeniu rowków hydrodynamicznych, systemu trójwymiarowych klocków bieżnika.

 

goodyear-ultra-grip-9-opony

 

Zastosowane technologie

  • Goodyear 3D BIS Technology, czyli system trójwymiarowych klocków bieżnika. To głównie jego zasługą jest ekstremalnie krótka droga hamowania i bezproblemowa jazdę po każdym typie nawierzchni.
  • SnowProtect – technologia zwiększająca możliwości pony na śniegu. Współodpowiedzialna za lepsze hamowanie i większą stabilność przy wpadnięciu w błoto pośniegowe.
  • Wskaźnik optymalnego zużycia bieżnika – informuje kierowcę, gdy zachodzi już potrzeba wymiany ogumienia na nowsze. Dzięki zoptymalizowanej mieszance surowcowej i równomiernemu rozkładowi nacisków ten dzień nie nadejdzie jednak zbyt szybko.
  • Rowki hydrodynamiczne powstały po to, by szybciej odprowadzać wodę i skutecznie przeciwdziałać zjawisku aquaplaningu. Gdyby nie one, wyniki ug9 na błocie pośniegowym nie byłyby tak dobre, jak w testach i na drogach.

 

Etykieta Unijna (dla rozmiaru 185/65 R15 88T)

goodyear-ultra-grip-9-etykietaOpór toczenia – C
Ocena „C” to przepustka do wysokiej klasy opon zimowych (przypominamy, że najsłabszym wynikiem na skali A-G jest „G”). Im lepszy wynik ma opona, tym więcej zaoszczędzić można na paliwie.

Hamowanie na mokrej nawierzchni – C
Nie bez powodu na etykiecie unijnej informuje się m.in. o zachowaniu opony na mokrej nawierzchni. Wysoka ocena w tej kategorii to tak naprawdę najlepsza gwarancja bezpieczeństwa. Ocena „G” to najniższa ocena, jaką może otrzymać opona dopuszczona do jazdy, zaś „C” informuje, że mamy do czynienia z „górną półką”.

Hałas – 67 dB
Sama wynik „67 decybeli” brzmi dość enigmatycznie, jednak najważniejsze jest tutaj to, ile symboli fal dźwiękowych jest pomalowanych na czarno (im mniej, tym lepiej). W tym wypadku jest to tylko jedna fala, a zatem Goodyear Ultra Grip zapewniają najwyższy komfort akustyczny.

 

Wady oraz zalety

Jako że testy opon zimowych wskazują na wysokie parametry opon Goodyear UltraGrip 9, trudno jest wskazać ich konkretne wady. Z całą pewnością lepsze wyniki zdobyły na drogach pokrytych śniegiem lub wodą, niż na suchych nawierzchniach. Zdeklasowały jednak konkurencyjne opony pod niemal każdym innym względem: komfortu akustycznego, możliwego okresu eksploatacji, drogi hamownia czy przyczepności.

Niektórzy wyrzucają amerykańskiemu koncernowi zbyt wygórowane ceny. Rzeczywiście, w tej klasie opon znaleźć można zarówno modele tańsze, jak i droższe. Goodyear UltraGrip 9 to pod względem stosunku jakości do ceny średniak, dlatego warto wyczekiwać promocji.

 

Opinie

Dostałem w zestawie prawie-nówki od poprzedniego właściciela samochodu, więc nie bardzo miałem wybór. To był mój pierwszy samochód i pierwsze opony. Powiem tak. Auto pewnie kiedyś zmienię, ale Goodyearowi pozostanę wierny. Nie mam porównania, ale nie trzeba być ekspertem, żeby wyczuć, że to klasa światowa.

Za bardzo cenię sobie bezpieczeństwo, żeby eksperymentować z innymi oponami zimowymi. Miałem Goodyear Ultra Grip 7, miałem Ultra Grip 8, teraz Ultra Grip 9. Jak wyjdzie numer dziesięć, to nawet nie będę się zastanawiał.

W sumie przyjechałem z zamiarem kupienia tańszych Alpin A4, bo ktoś mi polecił. Nie było, więc wybór padł na gug9. Drogie, ale warte swojej ceny. Nie żałuję. Wożę dzieci do szkoły, a na ich bezpieczeństwie się nie oszczędza.

Na początku bardzo na nie narzekałem i odradzałem wszystkim zakupu. Potem okazało się (zupełnie przypadkiem, bo wymieniałem tłumik), że wulkanizator odwalił fuszerkę. Po kolejnej wizycie jest bez porównania. Dużo jeżdżę po wiejskich „dziurawcach”, ale z oponami Goodyear praktycznie w ogóle nie rzuca.

Na czeskich drogach śmigają bez problemu, ale tutaj drogi są lepsze. Jak kogoś stać, to niech kupuje, a jak nie, to zawsze może dostać starszy model. Też dobre.

 

Gwarancja na opony Goodyear UltraGrip 9

O zwrot części/całości kosztów lub wymianę na nowe można ubiegać się w okresie 60 miesięcy 5 lat (60 miesięcy) od daty zakupu lub produkcji. Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia reklamacji jest wykazanie istnienia wad produkcyjnych, dotyczących w szczególności wykonawstwa, materiału lub konstrukcji.

 

Podsumowanie

Każda kolejna opona z serii Ultra Grip to pewniak, który można kupować w ciemno. Amerykański koncern zdążył już przyzwyczaić swoich klientów do tego, że jego nowe produkty znajdują się wśród najlepszych. Gdy debiutowała „dziewiątka”, nikt nie miał wątpliwości, że będzie kontynuować tradycję swoich poprzedniczek. Od tego czasu minęło już trochę czasu, które przyniosły potwierdzenie wielkości Goodyeara i jeszcze silniej zwiększyły oczekiwania wobec jego przyszłych modeli.

 

Goodyear UltraGrip 9:

Klasa – PREMIUM
Producent – Goodyear
Bieżnik – UltraGrip 9
Poprzednia wersja – UltraGrip 8
Gwarancja – 60 miesięcy
Średnica felgi – od 14 do 16 cali
Ilość wariantów – 42
Sezon – Opony zimowe
Ceny – od 204 zł za sztukę

 

Ciekawostki

  • Opony Goodyear UltraGrip 9 aż 10-krotnie znalazły się na podium w testach zimowego ogumienia.
  • Goodyear zdecydował się na wyprodukowanie opon UltraGrip 9 w aż 33 rozmiarach.
  • Powstanie opony UltraGrip 9 czyni z tej serii jedną z najdłużej ukazujących się serii opon zimowych.
  • Jako jeden z nielicznych modeli – UG9 są produkowane w dwóch wersjach bieżnika
  • Model często zapisywany jest również jako Ultra Grip 9 (ze spacją między „ultra” oraz „grip”). Uważamy, że jest to nazewnictwo zamienne i dopuszczalne do stosowania w powszechnym obiegu. Zresztą w naszym artykule również znaleźć można zarówno zapis ze spacją jak i bez niej.

 

Zobacz również:


5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *