Data publikacji:

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Opony samochodowe to jedne z najważniejszych elementów jego budowy. Ich prawidłowa praca znacząco wpływa na poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Dobrze dobrane i napompowane opony lepiej hamują, reagują, a przede wszystkim mają lepsze parametry i właściwości. Bardzo ważne jest bowiem, aby w oponach samochodowych było prawidłowe ciśnienie. Jakie powinno ono być oraz kiedy i jak je kontrolować? Sprawdźmy.
jakie ciśnienie w oponach

Zbyt niskie ciśnienie opon

Zbyt niskie ciśnienie w oponach samochodowych niesie ze sobą wiele nieprzyjemnych konsekwencji. Za słabo dopompowana opona to znacznie dłuższa droga hamowania, szczególnie na mokrej nawierzchni. Zwiększa się również ryzyko wystąpienia aquaplaningu, czyli utraty stateczności i przyczepności pojazdu na mokrej drodze. Poza tym auto jest mniej podatne na ruchy kierownicą, co przekłada się na manewrowość pojazdu.
Za mało powietrza w oponach to też większe ryzyko wpadania w podsterowność i nadsterowność oraz utrudnione skręcanie i parkowanie. Spowodowane to jest większymi oporami przy ruchach kołem kierownicy, co dodatkowo pogarsza komfort i łatwość kierowania samochodem.
Jak widać, zbyt niskie ciśnienie przekłada się bezpośrednio na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa. Znacznie spada również komfort jazdy oraz wzrasta wyeksploatowanie się elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia.
Są jednak plusy jazdy na niższym niż wymagane, ciśnieniu w oponach. Mowa tu o skuteczniejszym tłumieniu drgań i łatwiejszym pokonywaniu nierówności. Jest to zjawisko, które stosują amatorzy terenowych i offroadowych samochodów, pasjonujący się jazdą po nierównościach. Celowo obniżają oni ciśnienie w oponach, aby auto lepiej radziło sobie na nierównościach i w bardziej grząskim terenie.

Za wysokie ciśnienie w oponach

Zbyt wysokie ciśnienie również nie jest zalecane. Zmniejsza ono powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co zdecydowanie przekłada się na pogorszenie przyczepności pojazdu i gorsze trzymanie się drogi w zakrętach. Dodatkowo znacznie spada komfort jazdy, zbyt twarde opony generują większy hałas i dużo gorzej tłumią nierówności, a każda dziura na drodze daje się jeszcze bardziej odczuć wewnątrz pojazdu.
Zbyt wysokie ciśnienie również przyspiesza proces zużywania się elementów zawieszenia, a dodatkowo przyspiesza ścieranie się bieżnika opon, co skraca ich żywotność. Za bardzo napompowane opony zwiększają ryzyko uszkodzeń mechanicznych samej opony. Są bardziej podatne na przebicia i przerwania, nawet podczas kontaktu z krawężnikiem podczas parkowania. Z zalet zbyt wysokiego ciśnienia w oponach można wymienić mniejsze opory toczenia oraz wzrost efektywności paliwowej spowodowany mniejszym tarciem o nawierzchnię.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Aby dobrać prawidłowe ciśnienie w oponach, możemy sugerować się kilkoma rzeczami. Są to ogólnie przyjęte normy, wskazówki specjalistów oraz zalecenia producenta. Sprawdzając wszystkie te informacje, jesteśmy w stanie zapewnić odpowiedni poziom ciśnienia w naszych oponach.
Ile barów powinno być w oponie? Rekomendowane ciśnienie, jakie powinno panować w oponach samochodu, mieści się w przedziale od 2 do 2,3 bar. Jest to ogólnie przyjęty standard, dopasowany do prawie wszystkich pojazdów. Jest to jednak tylko standard, więc nie oznacza, że będzie to najlepsza wartość ciśnienia w przypadku naszego pojazdu.
Warto zapoznać się również z sugestiami specjalistów i zaleceniami, jakie przygotował producent. Informacje o rekomendowanych wartościach ciśnienia w oponach znajdziesz w książce serwisowej pojazdu oraz na naklejkach informacyjnych w różnych jego miejscach. Są to słupek przy drzwiach kierowcy, klapka od wlewu paliwa, bagażnik, miejsce przy kole zapasowym oraz schowek pasażera przy desce rozdzielczej w kabinie pojazdu.
Wartości mogą się od siebie różnić nawet w przypadku tego samego modelu. Różnice w wartościach, w skrajnych przypadkach, między samochodami tego samego modelu wynoszą nawet do pół bara. Dzieje się tak z powodu homologacji zależnej od rozmiaru opon, jakie dopuszczone są do użytkowania w danym pojeździe. Im większa gama rozmiarów, tym więcej wartości ciśnienia, a tym samym więcej rozbieżności.
Do prawidłowego napompowania opony warto również skorzystać z zaleceń specjalistów, którzy przedstawiają konkretne wartości liczbowe ciśnienia dla danego rozmiaru opony. Dla przykładu przedstawiamy kilka najpopularniejszych rozmiarów opon oraz rekomendowanych dla nich wartości ciśnienia:
  • opony 185/65 R15 – zalecenia specjalistów dotyczące wartości ciśnienia w tego typu oponie powinno zawierać się w przedziałach 2,1–2,3 bar w oponach na osi przedniej oraz 1,9–3 bar w oponach na osi tylnej. Dla porównania opony w tym samym rozmiarze R15, lecz większej szerokości i mniejszym profilu (195/50 R15) posiadają rekomendowane wartości rzędu 2,2–2,4 bar dla opon na osi przedniej i 2–2,6 bar na osi tylnej;
  • opony 205/60 R16 – rekomendowane wartości ciśnienia dla opon w tym rozmiarze to 2,2–2,4 bar na obu osiach. Warto mieć na uwadze, że podane wartości są uśrednione, jednak znalezienie złotego środka między nimi a zaleceniami producenta pomoże dopasować najbardziej odpowiednią wartość ciśnienia. Opony w tym samym rozmiarze R16, jednak o nieco mniejszym profilu, preferują ciśnienie 2,2–2,5 na przedniej i 2,9–3 bar na tylnej osi. Z kolei większy profil to zalecenia rzędu 2,3–3,2 bar na przednich i tylnych kołach. 
  • Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

    Czasookresy sprawdzania ciśnienia w oponach są różne i uwarunkowane wieloma czynnikami. Warto mieć jednak na uwadze kilka aspektów, które determinują częstość kontrolowania wartości ciśnienia. Przede wszystkim warto zainteresować się poziomem napompowania kół przed każdą dłuższą podróżą. Pozwoli to zapobiec niechcianym niespodziankom podczas jazdy oraz zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
    Kolejna sprawa to wiek opony. Im starsze ogumienie posiadamy, tym procesy starzenia się gumy zachodzą szybciej. Wiek opony wpływa na częstotliwość kontrolowania ciśnienia w jej wnętrzu. Im mamy starsze opony, tym częściej powinniśmy zainteresować się ich prawidłowym ciśnieniem.
    Zaleca się w oponach do 5 lat sprawdzać poziom ciśnienia średnio raz w miesiącu, a w oponach, których wiek przekroczył tę liczbę – nawet 2 razy częściej. Kolejną sytuacją, podczas której warto monitorować wartość ciśnienia, jest widoczny spadek powietrza w którymś z kół lub wyraźne różnice w napompowaniu poszczególnych opon.
    Gdy występuje podejrzenie uszkodzenia, warto również kontrolować poziom ciśnienia w oponach. Mowa tu o sytuacjach, kiedy wiemy, że wpadliśmy w dużą nierówność, kiedy zahaczyliśmy o krawężnik lub gdy mamy podejrzenia dotyczące przebicia opony. Regularne kontrolowanie wartości ciśnienia pozwoli nam ocenić, czy opona uległa uszkodzeniu, czy też nie. Znane są przypadki, że opona nie miała wyraźnego uszkodzenia, jednak w ciągu tygodnia ciśnienie spadało o nawet 0,5 bara.
    Do prawidłowej kontroli przyda się manometr lub kompresor z wbudowanym manometrem. Dzięki temu w prosty sposób jesteśmy w stanie zweryfikować poziom napompowania opony, a przy okazji uzupełnić ewentualne braki. W nowoczesnych samochodach montowane są czujniki mierzące wartość ciśnienia. Zmierzone parametry przesyłane są do komputera pokładowego, a następnie wyświetlane na urządzeniach multimedialnych w samochodzie. Czujnik taki może ulec uszkodzeniu, dlatego w przypadku wyraźnego spadku ciśnienia w oponie, według wskazań sensora, warto zweryfikować ten fakt przy pomocy manometru.
    Zdjęcie: Envato Elements