Data publikacji:

Oznaczenia na oponach. Jak je czytać?

Do prawidłowego funkcjonowania każdego samochodu ważne jest, aby dobrać odpowiednie dla niego opony. Każdy z modeli charakteryzuje się innymi danymi technicznymi, które oznakowane są na bocznych ścianach opony. Dla wielu kierowców oznaczenia te to zwykły, nic nie znaczący ciąg znaków, jednak każdy z nich jest niezmiernie ważny i pozwala odczytać wszelkie dane techniczne oraz parametry jezdne ogumienia. Jak czytać oznaczenia na oponach?
oznaczenia opon

Najważniejsze oznaczenia na oponach

Producent

Bez wątpienia jest to najbardziej rzucający się w oczy znak. W większości jest to logo producenta, czasem jego nazwa oraz nazwa modelu opony, z jakim mamy do czynienia. Jest to czysto marketingowe oznaczenie, które wnosi niewiele informacji dotyczących samej opony, jednak z nazw poszczególnych produktów łatwo można wywnioskować, jakiego są one przeznaczenia. Mowa tu o nazwach takich jak „Winter” czy „AllSeason”.

Rozmiar opony

Na oznakowanie rozmiarów opony składa się szereg cyfr i liter, które definiują to, co nas najbardziej interesuje. Na podstawie rozmiaru opony bez problemu dopasujemy ją do posiadanych przez nas felg czy do możliwości samego pojazdu. Zbyt małe lub zbyt duże opony mogą uniemożliwiać jazdę, poza tym opona nie może nadmiernie wystawać poza obrys nadkola.
Rozszyfrowując oznaczenie rozmiaru opony, bez problemu oszacujemy, czy spełnia ona niezbędne dla nas standardy. Dla przykładu będziemy się posługiwać oponami oznakowanymi w sposób następujący: 195/75 R16 91H.
  • 195 – szerokość opony podawana w milimetrach;
  • 75 – profil opony jest stosunkiem wysokości opony do jej szerokości oznaczany w procentach – u nas 75% ze 195 mm, czyli około 165,5 mm;
  • R – oznaczenie konstrukcyjne opony. Litera R oznacza oponę radialną. Spotkać można również takie oznaczenia jak D – opona diagonalna czy B – opona opasana, ZR – oznaczenie indeksu nośności oraz opony radialnej, RF – opona samonośna, brak litery – stosowany w starszych modelach opon, oznacza domyślnie oponę diagonalną (D);
  • 16 – rozmiar średnicy opony przedstawiany w calach. W przybliżeniu 1 cal to 2,5 centymetra.
  • Zalecany rozmiar opon do naszego samochodu znajduje się w instrukcji pojazdu lub na słupku kierowcy. Dobierając opony pod zalecenia producenta, mamy pewność, że będą pasować do naszego pojazdu.

    Pozostałe oznaczenia opon

    Indeks nośności

    Indeks nośności wskazuje maksymalny nacisk na jedną oponę przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością. W naszym oznaczeniu jest to liczba 91, która widnieje za średnicą danej opony. Indeksy nośności zestawione są w tabeli i wyrażone w kilogramach. Liczba 91, zgodnie z danymi z tabeli indeksów nośności, pozwala na maksymalny nacisk 615 kilogramów na oponę. Obok indeksu nośności znaleźć można symbol „XL”, który informuje o dodatkowych wzmocnieniach zastosowanych w ogumieniu, co pozwala na większe naciski na poszczególną oponę.

    Indeks prędkości

    Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości poruszania się pojazdu na danych oponach, przy maksymalnym jego załadowaniu i obciążeniu. Zaznacza się go ostatnią literą w oznaczeniu rozmiaru, w naszym przypadku „H”, co zgodnie z tabelą indeksów prędkości pozwala na jadę z prędkością do 210 km/h.

    DOT

    Oznaczenie DOT jest jednocześnie homologacją bezpieczeństwa opony oraz informuje o dacie jej produkcji. Numer DOT składa się z maksymalnie 12 znaków, które są numerem seryjnym i identyfikatorem danej opony, zgodnym ze standardami ustanowionymi przez amerykański departament transportu.
    Pierwsze dwa znaki DOT są identyfikatorem fabryki, z której opony pochodzą. Ostatnie cztery cyfry to informacja o ich dacie produkcji, z czego dwie pierwsze oznaczają miesiąc, dwie kolejne rok wyprodukowania. Dla przykładu, końcówka oznaczenia DOT podana jako 0119 informuje nas o tym, że dany model wytworzono w styczniu (01) 2019 roku (19).

    Homologacja

    Homologacja jest niczym innym jak dopuszczeniem do użytku na terenie Europy. Litera „E” połączona jest z liczbą, która definiuje kraj, w którym tej homologacji udzielono. Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące oznaczenia:

  • E1 – Niemcy;
  • E2 – Francja;
  • E3 – Włochy;
  • E5 – Szwecja;
  • E8 – Czechy;
  • E12 – Austria;
  • E20 – Polska;
  • E26 – Słowenia;
  • E43 – Japonia;
  • E51 – Tajlandia.
  • Oznaczenie dotyczące montażu opony

    W zależności od budowy rzeźby bieżnika można spotkać oznaczenia, które informują o kierunku obrotu opony czy jej zewnętrznej i wewnętrznej strony. Oznaczenia te ułatwiają montaż szczególnie opon asymetrycznych, gdzie kierunek obrotu oraz umieszczenie stref zewnętrznej i wewnętrznej są bardzo istotne.
    ROTATION – oznaczenie kierunku obrotu opon kierunkowych. Obok napisu wytłoczona jest strzałka, która informuje o prawidłowym kierunku toczenia.
    INSIDE, OUTSIDE – oznaczenie opon asymetrycznych. Wskazuje wewnętrzną oraz zewnętrzną stronę bieżnika. Napis OUTSIDE przy prawidłowym montażu powinien znajdować się na zewnątrz.

    Ciśnienie

    Na bocznej ścianie opony znajdziemy również informację o maksymalnym ciśnieniu, jakie możemy wytworzyć w oponie, aby ta nie uległa uszkodzeniu. Wartość podawana jest w kPa (kilo paskalach) oraz w funtach na cal kwadratowy (Psi). Nie jest to wyznacznik prawidłowego ciśnienia, gdyż zależy ono od wielu innych czynników, takich jak zastosowanie pojazdu, styl jazdy i jego masa.

    Inne oznaczenia i skróty

    FR – opona z zabezpieczeniem przed uszkodzeniem krawędzi felgi;
    FP – ochraniacz felgi;
    ML – pierścień ochronny na boku opony;
    cord – ochrona na ściance bocznej opony;
    OE – opony montowane na pierwszym wyposażeniu pojazdu;
    RF, reinforced – opona o podwyższonym indeksie prędkości;
    TL – Tubeless – opona bezdętkowa;
    TT – Tubetype – opona dętkowa;
    RIGHT/LEFT – opona prawa/lewa;
    STUDDED – opony zimowe z możliwością montażu kolców;
    LT – Light Truck – opona nadaje się do samochodów terenowych, z napędem 4x4 oraz lekkich ciężarówek;
    BasePen – elektrostatyczne uziemienie;
    3PMSF – three-peak mountain snowflake – oznaczenie opon zimowych i całorocznych, które można stosować w krajach europejskich, w których obowiązuje co sezonowa zmiana ogumienia;
    TWI – Threadwear Indicator – jest to oznaczenie wskaźnika zużycia bieżnika. Widoczne jest w pięciu lub sześciu miejscach na obwodzie opony i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika. Wskaźnik TWI sygnalizuje maksymalną dopuszczalną głębokość bieżnika 1,6 mm. Zużycie bieżnika do tego symbolu oznacza, że należy zmienić opony na nowe.
    Zdjęcie: Envato Elements