Każdy kierowca ma inne wymagania w stosunku do ogumienia swojego pojazdu. Dlatego też w większości przypadków ogólna i uśredniona ocena dostępnych na rynku opon nie daje pełnego obrazu, co poszczególne modele faktycznie oferują. Znacznie bardziej miarodajne są testy nastawione na konkretne właściwości opon. W przypadku opon całorocznych jest to szczególnie ważne, gdyż przy produkcji ogumienia uniwersalnego producenci zmuszeni są – z oczywistych powodów – do pewnych technicznych kompromisów. Jakie opony całoroczne wybrać?
Jakie opony całoroczne wybrać? Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Każdy kierowca zmuszony jest w pierwszej kolejności samodzielnie i świadomie stworzyć listę priorytetów, którymi kierować będzie się w trakcie poszukiwań. Dla niektórych najważniejszą cechą może być komfort jazdy, podczas gdy inni stawiać będą na możliwie niski koszt zakupu przy zachowaniu bezpieczeństwa jazdy.
Stworzenie rankingów opartych na konkretnych parametrach opon jest dodatkowo nieco łatwiejsze. Badanie drogi hamowania czy porównywanie głośności opiera się na twardych danych liczbowych, dzięki czemu takie listy są w pełni obiektywne. Poniższy ranking najlepszych opon całorocznych składa się z aż ośmiu zestawień.
Przy tworzeniu każdego z nich brane pod uwagę były dane dostarczone przed producentów, wyniki badań przeprowadzonych przez cenione organizacje, informacje z etykiet unijnych, wyniki sprzedaży, itp. Właściciele samochodów mogą dzięki temu sprawdzić jakie opony warto brać pod uwagę biorąc uwagę m.in.:
Opony wielosezonowe, inaczej nazywane całorocznymi to połączenie dwóch modeli opon sezonowych: letnich i zimowych. Nie cieszą się one zbyt dużą popularnością, chociaż powiedzieć śmiało można, że z roku na rok zyskują coraz większą ilość zwolenników. Są one kompromisem pomiędzy wymienionymi, sezonowymi rodzajami.
Opony całoroczne mają ten atut, że nie wymagają zmiany wraz z porami roku, przez co są wygodniejsze i pozwalają zaoszczędzić na regularnych wymianach. Jednak nie są one tak skuteczne jak sezonowe warianty. Opony całoroczne najlepiej sprawdzą się w umiarkowane temperatury. Pomimo zastosowania coraz to nowszych technologii, opony te tracą swoje właściwości i są praktycznie nieużyteczne przy bardzo wysokich temperaturach, jak i przy bardzo mroźnych zimach. Nie sprawdzą się również na bocznych, leśnych czy pozamiejskich drogach, gdzie zimą zaskoczyć nas może większa warstwa śniegu, a wszystko przez to, że mają znacznie mniejszą ilość rowków i lameli w porównaniu z oponami typowo zimowymi.
Jednak patrząc na to, jak pory roku przesuwają się w kalendarzu oraz na brak mroźnych zim ostatnimi laty, opony całosezonowe mają duże pole do popisu. Warto mieć na uwadze, że opony te najlepiej sprawdzą się w miastach oraz przy krótszych podróżach, gdzie pogoda nie powinna nas zaskoczyć. Dodatkowo opony te nie sprawdzą się w samochodach sportowych, które charakteryzują się dużą mocą.
Hałas generowany przez ogumienie podczas jazdy ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy – szczególnie w przypadku luksusowych aut. Zestawienie stworzone zostało w oparciu o testy przeprowadzone przy prędkości 80 km/h. Ranking objął modele, które generowały w tych warunkach hałas do 67 dB. Informacje uzyskane z etykiet unijnych dodatkowo skonfrontowane zostały z opiniami wystawionymi przez użytkowników mających doświadczenie z poszczególnymi modelami. W ten sposób udało się wyselekcjonować kilka szczególnie wartych uwagi opon całorocznych, które zapewnią wysoki komfort i przyjemność z jazdy.
Profesjonalne testy wykonywane przez cenione organizacje i magazyny motoryzacyjne to dla wielu kierowców najbardziej wiarygodne źródło informacji o ogumieniu. W tym zestawieniu znalazły się opony całoroczne, które w ciągu ostatnich 24 miesięcy badane były przez ADAC, GTÜ, Auto Zeitung, Auto Bild, itd. Miarodajne w tym wypadku są pozycje, które konkretne opony zajmowany w poszczególnych testach – im lepsza średnia ocena z badań profesjonalnych organizacji, tym wyższe miejsce w poniższym zestawieniu.
Opony sezonowe dzielą się na trzy podstawowe klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Co je wyróżnia? Opony klasy ekonomicznej, inaczej budżetowej, są z reguły najtańsze. Technologia wytwarzania, stosowane mieszanki jak i uzyskane parametry techniczne są optymalne, jednak nie osiągają najwyższych ocen jakościowych.
W segmencie ekonomicznym znajdują się przede wszystkim produkty mniejszych koncernów wulkanizacyjnych, jednak znaleźć tu można propozycje od największych marek. Klasa średnia to taki złoty środek między ceną, a bardzo wysoką jakością. W klasie średniej znajdują się pozycje, które wysoko plasują się w testach, jednak bardzo często tylko w jednej dziedzinie. Dla przykładu, w klasie średniej często znajdziemy oponę o świetnych wynikach testów przyczepności na mokrej nawierzchni, lecz będą one miały wyższe współczynniki toczenia czy niższe możliwości prędkości.
Klasa premium to największe koncerny wulkanizacyjne świata. Są tu najczęściej opony takich marek jak Michelin, Goodyear, Continental czy Nokian. Charakteryzują się najlepszymi parametrami i osiągami. Do ich produkcji wykorzystywane są najlepsze technologie i mieszanki gum. Jednak z całym tym procesem idą koszty. Opony w klasie premium z reguły będą sporo droższe od ekonomicznych odpowiedników. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów opon wielosezonowych z każdej klasy jakościowej wraz z ich charakterystyką.
Klasa ekonomiczna charakteryzuje się dobrymi, optymalnymi parametrami, ale zachęca swoją ceną. Znajdują się w niej najczęściej pozycje takich producentów jak Braum, Dębica czy Goodride. Poniżej przedstawiamy najczęściej kupowane modele opon całorocznych z półki ekonomicznej.
Quartaris 5 to jeden z najczęściej spotykanych modeli opon całorocznych w Europie. Zaliczany jest do klasy budżetowej, jednak śmiało można stwierdzić, że może konkurować co najmniej z klasą średnią. Czy wybór opon wielosezonowych to zawsze rezygnacja z bezpieczeństwa? Braum świetnie odpowiedział na to pytanie.
Zastosowanie nowych technologii i mieszanek, opony te zachowują bardzo dobrą przyczepność na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzuje je duża sztywność, co przekłada się na precyzyjne prowadzenie na suchych drogach. Mokra czy zaśnieżona nawierzchnia też nie stanowi dla nich problemu, a wszystko za sprawą zastosowanego systemu lameli i rowków, które dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody czy błota pośniegowego.
Pozycja zdecydowanie godna polecenia, szczególnie dla kierowców samochodów osobowych, którzy cenią sobie bezpieczeństwo i komfort z jazdy, a którzy chcą znaleźć kompromis między oponami sezonowymi i uniknąć częstej wymiany ogumienia.
Dębica Navigator 3 to świetna opona wielosezonowa z klasy ekonomicznej. Spośród innych wyróżniają ją innowacyjne rozwiązania technologiczne. Charakteryzuje się pewną kontrolą na śnieżnych, śliskich drogach, dobrą przyczepnością i hamowaniem na mokrych nawierzchniach, trwałością i niskimi oporami toczenia, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Navigator 3 uzyskała homologację opony zimowej, co oznacza, że może być użytkowana w krajach, gdzie wymagane jest stosowanie opon zimowych. Świadczy to o tym, że świetnie sprawdza się nawet w trudnych warunkach pogodowych. W budowie opony zastosowano bieżnik w kształcie literki V, co poprawia hamowanie i odprowadzanie wody podczas jazdy. Kolejnym technicznym zabiegiem jest zastosowanie mieszanego zestawu lameli. Na oponie znajdziemy proste nacięcia i rowki, jak i te w kształcie fali. Takie połączenie zapewnia optymalną przyczepność nawet na mocno oblodzonych drogach.
Klasa średnia opon to złoty środek między ceną a jakością. Charakteryzują się trochę lepszymi parametrami niż klasa budżetowa. Opon z klasy średniej jest mniej na rynku wulkanizacyjnym, ponieważ są połączeniem klas ekonomicznej i premium, przez co starają łączyć się te dwa popularne nurty.
Opony klasy średniej amerykańskiego producenta, które od kilku sezonów znajdują się na liście wśród najczęściej wybieranych modeli opon wielosezonowych. Przeznaczone dla samochodów z klasy średniej, kompaktowych i SUV-ów. Konstrukcja bieżnika gwarantuje precyzyjne prowadzenie i bardzo dobrą kontrolę jazdy na suchej nawierzchni. Innowacyjna geometria bloków zapewnia lepszą przyczepność na śniegu oraz poprawia drogę hamowania na śliskich czy mokrych nawierzchniach. Uniroyal zastosował sprawdzone technologie wytwarzania, które od lat przynoszą im wysokie pozycje w rankingach opon wszelkiego rodzaju.
Opony klasy średniej przeznaczone głównie do samochodów miejskich, rodzinnych i kompaktowych, jednak sprawdzą się również w SUV-ach czy limuzynach. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróży w zróżnicowanych warunkach pogodowych, a także optymalnego zużycia spalanego paliwa.
Wzmacniane ranty i nowoczesne mieszanki powodują, że opony wyróżniają się większą wytrzymałością i mniejszym zużywaniem się, przez co sprawują się bez zarzutów przez cały okres eksploatacji. Polecany model głównie dla kierowców, którzy szukają dobrej jakościowo opony w przystępnej cenie, która nie zawiedzie ich nawet w trudniejszych warunkach drogowych.
Najwyższa klasa jakościowa pośród opon samochodowych. Modele z tej półki są z reguły droższe, jednak charakteryzują się najlepszymi wynikami w testach zarówno jakości, komfortu jazdy jak i bezpieczeństwa. Opony dla wymagających kierowców, którzy przemierzają duże ilości kilometrów i niezawodność jest dla nich najważniejsza.
Pirelli przygotowało całoroczną oponę klasy premium, która jest jedną z najchętniej kupowanych w Europie. Jak na klasę premium przystało, Cinturato All Season charakteryzuje się najwyższymi osiągnieciami w każdej dziedzinie. Uzyskano to za pomocą innowacyjnych metod wytwarzania i stosowania najbardziej zaawansowanych metod technologicznych, szczególnie przy doborze materiałów. Właśnie z tego względu opony te wybierane są przez kierowców, którzy najlepiej czują się podczas dynamicznej jazdy oraz dla tych, którzy na danym komplecie opon planują przejechać dużą liczbę kilometrów.