Opony Matador

Zanim w słowackiej fabryce zaczęto produkować opony Matador, nie była ona jeszcze nawet fabryką… słowacką. Gdy uruchamiano pierwsze maszyny produkcyjne, był rok 1905. Przedsiębiorstwo nosiło wtedy nazwę Matador – Gummi und Balata Werke, zaś terytorium, na którym funkcjonowało, należało wówczas do Austro-Węgier. W tamtym czasie w zakładzie wytwarzano głównie węże oraz pasy z gumy.

Pierwsza opona Matador powstała dopiero w 1925 roku. Firma została wtedy nie tylko pierwszym, ale i jedynym producentem opon w państwie, które od 1918 roku nosiło już nową nazwę – Czechosłowacja. Firma przetrwała okres II wojny światowej. Po zakończeniu działań zbrojnych doszło jednak do nieuchronnego aktu upaństwowienia. Wiązało się to z planami utworzenia na terenach byłej Monarchii Austro-Węgierskiej państwa socjalistycznego. Wbrew głosom, jakoby miało to doprowadzić do upadku przedsiębiorstwa, jego pozytywne wyniki finansowe zaskoczyły nawet kierownictwo. Zapotrzebowanie na opony osobowe i ciężarowe było tak duże, że wkrótce jedna fabryka nie wystarczyła, by je pokryć.

W 1950 uruchomiono więc wytwarzanie opon Matador w kolejnym zakładzie. Jednak nie poprzestano tylko na zwiększaniu mocy produkcyjnych. W czechosłowackiej fabryce raz za razem powstawały nowe rozwiązania technologiczne (np. opony radialne Steel i All Steal), a oferta była rozszerzana o kolejne artykuły gumowe, m.in. taśmy transportowe oraz dętki. Jeśli chodzi o produkcję tych ostatnich, przedsiębiorstwo Matador (wtedy istniejące pod nazwą Gumarne 1. maja) było w swym kraju absolutnym monopolistą. By sprostać presji konkurencji, w 1987 roku kierownictwo zdecydowało o utworzeniu ośrodka badawczego w Puchovie. To dzięki niemu firma nie odczuła zbyt silnie skutków transformacji ustrojowej w latach dziewięćdziesiątych.

Rozbudowane, nowoczesne zakłady były gotowe do funkcjonowania na zasadach rynkowych. Sprywatyzowana firma powróciła do nazwy Matador, związała się z niemieckim koncernem Continental (na zasadach umowy joint venture) i rozpoczęła podbój Zachodniej Europy. Dziś Matador jest jedną z najprężniej rozwijających się firm w Słowacji, nie tylko w branży oponiarskiej. W ostatnich latach Continental zainwestował w nowe centrum dystrybucji i logistyki w Púchovie, kilka tysięcy m2 przestrzeni produkcyjnej i około 20 000 m2 powierzchni magazynowej. Opony Matador to jedna z ciekawszych propozycji w segmencie opon budżetowych. Marka szczególnie doceniana jest przez posiadaczy aut osobowych i ciężarowych.